Diskuze k článku Duna: Recenze

Zašiel som do kina na re-release, keďže som film videl predtým len v TV a musím povedať, že v kine sa mi to páčilo viac (a pomohlo aj že som vôbec neporovnával s knihou a skrátka sa sústredil len na film). Neviem či by som išiel na absolutórium, ale 8/10 kľudne a veľmi dobrý kinozážitok. Kto film nevidel v kine, odporúčam pred dvojkou do kina zájsť - nemusí to byť ani IMAX, bol som v klasickom kine, ale obraz/zvuk stále na vysokej úrovni a lepší zážitok ako doma.
894928
0 0
A já bych do toho klidně zamíchal i Riddicka, zejména dvojku. Mně se ta nová Duna docela líbila (určitě víc jak BR2049, to byla bída co si k originálu ani nečuchne),  nicméně je fakt, že jsem celý film pociťoval jakousi prázdnotu a čekání na něco, co nepřišlo (a co asi přijde v dalším díle) a tak debilně useknutý konec jsem u filmu už dlouho neviděl, ale co je hlavní .. nemám potřebu nebo chuť to vidět znovu, kdežto takového Riddicka si klidně pustím potřetí, takže ... za mě

Riddick > Duna :)
819821
A já bych do toho klidně zamíchal i Riddicka, zejména dvojku. Mně se ta nová Duna docela líbila (určitě víc jak BR2049, to byla bída co si k originálu ani nečuchne),  nicméně je fakt, že jsem celý film pociťoval jakousi prázdnotu a čekání na něco, co nepřišlo (a co asi přijde v dalším díle) a tak debilně useknutý konec jsem u filmu už dlouho neviděl, ale co je hlavní .. nemám potřebu nebo chuť to vidět znovu, kdežto takového Riddicka si klidně pustím potřetí, takže ... za mě Riddick > Duna :)
4 -14
reaguje na: vlad-im-ir
Ne.
819816
Ne.
819786
6 -3
reaguje na: CAPS_LOCK

Souhlas..:)

Tak sem si na to konečně našel čas a musím naprosto souhlasit. Když člověk odhlédne od krásného vizuálního zpracování, je to celé nuda a šeď, od "velké" bitvy dějově skoro jak nějaké laciné béčko ne-li céčko... Odmyslete si jméno Duna, odmyslete si hezký vizuál, a oblíbené herce co nic nehrajou a koukáte se na podobný odvar jako například Monster Hunter...
Duna je, stejně jako Blade Runner 49 velmi přeceněný film jen pro povrchní zaslepenost fanoušků vizuálním zpracováním ...
Budu se rouhat, ale například starý a komerčně neúspěšný John Carter - mezi dvěma světy mne bavil nesrovnatelně víc..
819786
Tak sem si na to konečně našel čas a musím naprosto souhlasit. Když člověk odhlédne od krásného vizuálního zpracování, je to celé nuda a šeď, od "velké" bitvy dějově skoro jak nějaké laciné béčko ne-li céčko... Odmyslete si jméno Duna, odmyslete si hezký vizuál, a oblíbené herce co nic nehrajou a koukáte se na podobný odvar jako například Monster Hunter... Duna je, stejně jako Blade Runner 49 velmi přeceněný film jen pro povrchní zaslepenost fanoušků vizuálním zpracováním ...  Budu se rouhat, ale například starý a komerčně neúspěšný John Carter - mezi dvěma světy mne bavil nesrovnatelně víc..
Souhlas..:)
806006
7 -17
reagují: connor
Recenze jedna velká dezinformace. První půle expozice? Vždyť tam se dělo něco zajímavého a příběh ubíhal kupředu a vrcholil tím útokem, který byl fakt slabý a hrozně zkrácený (navíc by se tam našlo pár nelogičností a doufám, že takhle to v předloze neproběhlo). Kdyby první půli roztáhli, dodali background postavám a hlavně Harkonenům, mohl to být pěkný souboj dvou znesvářených rodin vrcholící bitvou o Arrakis se srdceryvnými úmrtími postav (které bychom snad za ty dvě hodiny a půl stihli poznat a mít k nim vztah), ale takhle máme zběsilou první půli o které pořádně nevím, co si mám myslet a pak druhou, která je o ničem a vlezla by se do deseti minut ve formě epilogu.
Dennis se nemá co opírat do Marvelovek, když sám nedokáže prokreslit postavy a natahuje nezajímavé věci.
A kde tam byly politické intriky? Tam doslova bylo tak 10 minut nějaké politiky a 5 minut Harkonenů. Jako to myslí vážně? Kdybych trochu neznal příběh, řekl bych si, že ten svět musí být pěkně plytkej.
Povrchní a na konec nudný film.
Ale natočený to bylo pěkně to ne že ne, pár scén mě skutečně pohltilo.

5/10 a to jsem smířlivý.
810868
Recenze jedna velká dezinformace. První půle expozice? Vždyť tam se dělo něco zajímavého a příběh ubíhal kupředu a vrcholil tím útokem, který byl fakt slabý a hrozně zkrácený (navíc by se tam našlo pár nelogičností a doufám, že takhle to v předloze neproběhlo). Kdyby první půli roztáhli, dodali background postavám a hlavně Harkonenům, mohl to být pěkný souboj dvou znesvářených rodin vrcholící bitvou o Arrakis se srdceryvnými úmrtími postav (které bychom snad za ty dvě hodiny a půl stihli poznat a mít k nim vztah), ale takhle máme zběsilou první půli o které pořádně nevím, co si mám myslet a pak druhou, která je o ničem a vlezla by se do deseti minut ve formě epilogu.  Dennis se nemá co opírat do Marvelovek, když sám nedokáže prokreslit postavy a natahuje nezajímavé věci. A kde tam byly politické intriky? Tam doslova bylo tak 10 minut nějaké politiky a 5 minut Harkonenů. Jako to myslí vážně? Kdybych trochu neznal příběh, řekl bych si, že ten svět musí být pěkně plytkej.  Povrchní a na konec nudný film. Ale natočený to bylo pěkně to ne že ne, pár scén mě skutečně pohltilo. 5/10 a to jsem smířlivý.
7 -14
Viděno v televizi bez znalosti předlohy.
První polovina (do zvratu) úchvatná, obrazově opulentní, plná mystiky a očekávání, co se bude dít dál. 9/10

Druhá polovina je dlouhá, táhlá nuda, kde se téměř nic zajímavého nestane. I ten vizuál je najednou o stupeň horší.  4/10.

Hudba je Zimmerův nadprůměr, ale jak už se tady psalo, sama o sobě je prázdná, nezajímavá. Když je v pozadí a jen ladí s vizuálem a dějem tak paráda (např. u rozhovoru Paula s otcem v úvodu), ale jakmile se dostane do popředí (např. ten ženský křik v druhé části), tak je na hranici trapnosti.

Herecké výkony dobré, ale jako kdyby ve vakuu. Chemie mezi herci je malá. Nevybavím si snad jediný pořádný dialog.
Ale tohle je vlastnost, kterou mají i ostatní Villeneuveovy filmy.

Za mě spokojenost, čekal jsem málo a dostal jsem skoro 60 minut audiovizuální parády. Děj šel po úvodu hodně mimo mě a nezaujal. Druhý díl nepotřebuju, ale jsem rád, že ho natočí. Tenhle film má alespoň ambice být velký a nebere zbytečně ohledy na každého diváka.
810137
Viděno v televizi bez znalosti předlohy. První polovina (do zvratu) úchvatná, obrazově opulentní, plná mystiky a očekávání, co se bude dít dál. 9/10 Druhá polovina je dlouhá, táhlá nuda, kde se téměř nic zajímavého nestane. I ten vizuál je najednou o stupeň horší.  4/10. Hudba je Zimmerův nadprůměr, ale jak už se tady psalo, sama o sobě je prázdná, nezajímavá. Když je v pozadí a jen ladí s vizuálem a dějem tak paráda (např. u rozhovoru Paula s otcem v úvodu), ale jakmile se dostane do popředí (např. ten ženský křik v druhé části), tak je na hranici trapnosti. Herecké výkony dobré, ale jako kdyby ve vakuu. Chemie mezi herci je malá. Nevybavím si snad jediný pořádný dialog.  Ale tohle je vlastnost, kterou mají i ostatní Villeneuveovy filmy. Za mě spokojenost, čekal jsem málo a dostal jsem skoro 60 minut audiovizuální parády. Děj šel po úvodu hodně mimo mě a nezaujal. Druhý díl nepotřebuju, ale jsem rád, že ho natočí. Tenhle film má alespoň ambice být velký a nebere zbytečně ohledy na každého diváka.
4 -6
Za mňa je to takých 7/10.

Najväčším problémom je, že ten film nevie či chce byť ambiciózna, komplexná umelecká vec, alebo niečo popcornové a prístupné masám. Nevie či chce byť nadšenecký a kreatívny ako Pán Prsteňov, alebo štýlová a zábavná ilustrácia ku knihe ako Harry Potter. A skúša byť obe veci naraz a tým pádom nie je poriadne ani jednou z nich.

Chýba tomu aj srdce, všetko je chladné a odosobnené a aj postavy, ktorým majú diváci fandiť ako Duncan Idaho sú utopené v šedi a temnote a nemajú priestor sa  rozvinúť. Príkladne práve Duncan Idaho. Prečo by mi na ňom malo záležať? Čo vlastne o tej postave vieme okrem toho, že má z nejakého dôvodu pozitívny vzťah k Paulovi? To, že to je "cool hejsek s dobrým srdcem" a prečo je taký nám nepovie ani tak film, ale skôr si to domýšľame tým, že postavu hrá typovo nezameniteľne obsadený Momoa.

A takto je to s veľa vecami.

Na to, aby Duna bola komplexná pecka ako kniha je priveľmi tézovitá, skratkovitá a dá sa povedať až priveľmi ako space opery typu John Carter, Avatar, Star Wars. Napríklad Harkonnen nie je ďaleko od toho aby bol čistý Darth Vader krížený s doktorom Zloduchom. A na to, aby Duna bola plnokrvnou escapistickou zábavou s hutnými postavami a akciou a emóciami ako tieto filmy je to zase celé priveľmi ponuré a temné a odosobnené. Proste Villeneuve nechcel len komplexnú "nudu", ale nechcel ani "tupú" komerciu, lebo to mu k látke príde neadekvátne.

Sila Duny ako knihy spočíva pritom práve v psychologickej, politickej a technickej komplexnosti, ktorá je nabalená na úplne klasickú hero's journey kostru o mladom princovi (Paul), zlom černokňažníkovi (Harkonnen) a pod. Tým sa Duna odlišuje od "konkurencie", to je jej trademark. A tento trademark sa vlastne nepodarilo veľmi preniesť do filmu - človek ho stále ako keby trochu cíti, uvedomuje si že sleduje adaptáciu "tej masívne komplexnej knihy", ale cíti to predovšetkým tým že si uvedomuje existenciu a komplexnosť knihy samotnej. Film sám tú komplexnosť do istej miery len predstiera.

Nie je to zlé, hudba duní, efekty kvalitné, herci dobre povyberaní, ale skrátka na to že okolo Duny je samotným štúdiom a tvorcami hypovaná aura niečoho prestížneho a výnimočného, ten výsledok skrátka takto výnimočný a prestížny jednoducho nie je. A podľa mňa vôbec nie je v tomto prípade zlé na ten film klásť najvyššie nároky, kladú ich na seba sami tvorcovia a štúdio.

Tipujem, že dvojka bude odvážnejšia a dynamickejšia a vlastne si myslím, že asi by Dune prospelo keby bola trilógiou. Jednotka pomalší rozjazd, dvojka pecka čo to rozbalí na plno, a trojka emocionálny vrchol.

P. S.:

Začínam dumať čo je Villeneuvov režisérsky trademark. Každý výraznejší režisér nejaký má. Ridley Scott pedantnú kompozíciu/obrazy/dizajn, Tarantino vypointované dialógy a popkultúrne odkazy a Nolan snahu o čo najcivilnejšie poňatie, navrstvený dej a hrátky s časom. A je to práve Nolan, ktorému Villeneuve v rozhovoroch vzdáva rešpekt a hold a pasuje ho za pomaly kráľa moderného komerčného alebo povedzme inteligentne uchopeného filmu. Neprekvapuje ma to, lebo na Villeneuvovi je snaha uzemňovať veci čo najviac v realite zrejmá a viem si predstaviť, že to je čistá inšpirácia Nolanom. Villeneuvov čisto jemu vlastný trademark mne príde asi pomalé tempo a snaha o kompozične čo najsymetrickejšie zábery. A aj napriek tomuto mám pocit, že Villeneuve nie je ani tak osobitý a svoj, ako si len veľmi veľmi šikovne požičiava to najlepšie čo môže od Nolana a Scotta a iných. Pretože ani teraz po už šiestom hollywoodskom filme nemám pocit, že by som Villeneuvov štýl aj bez pomôcky rozpoznal či identifikoval podobne ako je pomerne jasne identifikovateľný štýl Nolana, Scotta, Baya, Tarantina, či X ďalších.

Či to je mínus, alebo plus neviem, ale pri takto vysoko profilovom režisérovi mi absencia niečoho výraznejšie autorského a jemu vlastného príde celkom pozoruhodná či zaujímavá.
808154
Za mňa je to takých 7/10. Najväčším problémom je, že ten film nevie či chce byť ambiciózna, komplexná umelecká vec, alebo niečo popcornové a prístupné masám. Nevie či chce byť nadšenecký a kreatívny ako Pán Prsteňov, alebo štýlová a zábavná ilustrácia ku knihe ako Harry Potter. A skúša byť obe veci naraz a tým pádom nie je poriadne ani jednou z nich.  Chýba tomu aj srdce, všetko je chladné a odosobnené a aj postavy, ktorým majú diváci fandiť ako Duncan Idaho sú utopené v šedi a temnote a nemajú priestor sa  rozvinúť. Príkladne práve Duncan Idaho. Prečo by mi na ňom malo záležať? Čo vlastne o tej postave vieme okrem toho, že má z nejakého dôvodu pozitívny vzťah k Paulovi? To, že to je "cool hejsek s dobrým srdcem" a prečo je taký nám nepovie ani tak film, ale skôr si to domýšľame tým, že postavu hrá typovo nezameniteľne obsadený Momoa.  A takto je to s veľa vecami.  Na to, aby Duna bola komplexná pecka ako kniha je priveľmi tézovitá, skratkovitá a dá sa povedať až priveľmi ako space opery typu John Carter, Avatar, Star Wars. Napríklad Harkonnen nie je ďaleko od toho aby bol čistý Darth Vader krížený s doktorom Zloduchom. A na to, aby Duna bola plnokrvnou escapistickou zábavou s hutnými postavami a akciou a emóciami ako tieto filmy je to zase celé priveľmi ponuré a temné a odosobnené. Proste Villeneuve nechcel len komplexnú "nudu", ale nechcel ani "tupú" komerciu, lebo to mu k látke príde neadekvátne.  Sila Duny ako knihy spočíva pritom práve v psychologickej, politickej a technickej komplexnosti, ktorá je nabalená na úplne klasickú hero's journey kostru o mladom princovi (Paul), zlom černokňažníkovi (Harkonnen) a pod. Tým sa Duna odlišuje od "konkurencie", to je jej trademark. A tento trademark sa vlastne nepodarilo veľmi preniesť do filmu - človek ho stále ako keby trochu cíti, uvedomuje si že sleduje adaptáciu "tej masívne komplexnej knihy", ale cíti to predovšetkým tým že si uvedomuje existenciu a komplexnosť knihy samotnej. Film sám tú komplexnosť do istej miery len predstiera. Nie je to zlé, hudba duní, efekty kvalitné, herci dobre povyberaní, ale skrátka na to že okolo Duny je samotným štúdiom a tvorcami hypovaná aura niečoho prestížneho a výnimočného, ten výsledok skrátka takto výnimočný a prestížny jednoducho nie je. A podľa mňa vôbec nie je v tomto prípade zlé na ten film klásť najvyššie nároky, kladú ich na seba sami tvorcovia a štúdio. Tipujem, že dvojka bude odvážnejšia a dynamickejšia a vlastne si myslím, že asi by Dune prospelo keby bola trilógiou. Jednotka pomalší rozjazd, dvojka pecka čo to rozbalí na plno, a trojka emocionálny vrchol.  [b] P. S.:[/b] Začínam dumať čo je Villeneuvov režisérsky trademark. Každý výraznejší režisér nejaký má. Ridley Scott pedantnú kompozíciu/obrazy/dizajn, Tarantino vypointované dialógy a popkultúrne odkazy a Nolan snahu o čo najcivilnejšie poňatie, navrstvený dej a hrátky s časom. A je to práve Nolan, ktorému Villeneuve v rozhovoroch vzdáva rešpekt a hold a pasuje ho za pomaly kráľa moderného komerčného alebo povedzme inteligentne uchopeného filmu. Neprekvapuje ma to, lebo na Villeneuvovi je snaha uzemňovať veci čo najviac v realite zrejmá a viem si predstaviť, že to je čistá inšpirácia Nolanom. Villeneuvov čisto jemu vlastný trademark mne príde asi pomalé tempo a snaha o kompozične čo najsymetrickejšie zábery. A aj napriek tomuto mám pocit, že Villeneuve nie je ani tak osobitý a svoj, ako si len veľmi veľmi šikovne požičiava to najlepšie čo môže od Nolana a Scotta a iných. Pretože ani teraz po už šiestom hollywoodskom filme nemám pocit, že by som Villeneuvov štýl aj bez pomôcky rozpoznal či identifikoval podobne ako je pomerne jasne identifikovateľný štýl Nolana, Scotta, Baya, Tarantina, či X ďalších. Či to je mínus, alebo plus neviem, ale pri takto vysoko profilovom režisérovi mi absencia niečoho výraznejšie autorského a jemu vlastného príde celkom pozoruhodná či zaujímavá.
4 -3
reaguje na: Nexus6
U nás aj 2D
807567
U nás aj 2D
807373
2 -1
Je to skvělé, předlohu neznám a proto jsem si to asi užil více. Nemám teda pocit nějaké roveluce(asi už jsem starej), ale audiovizuální orgie to jsou. Ani mi to nepřišlo nikterak dlouhé, zvládnul bych i 30 minut navíc. Po recenzi a reakcích jsem to paradoxně očekával rozvleklejsi a přišlo mi to až krutě akční :D
Viděno v dolby atmos 2d 8/10
807546
Je to skvělé, předlohu neznám a proto jsem si to asi užil více. Nemám teda pocit nějaké roveluce(asi už jsem starej), ale audiovizuální orgie to jsou. Ani mi to nepřišlo nikterak dlouhé, zvládnul bych i 30 minut navíc. Po recenzi a reakcích jsem to paradoxně očekával rozvleklejsi a přišlo mi to až krutě akční *:D* Viděno v dolby atmos 2d 8/10
3 -1
Atmos byl úplně dokonalej. Opojný zážitek. Stejně jako film.
Zatím krásných 9/10 a vím, že po dvojce bude obé za plnou palbu.
807378
Atmos byl úplně dokonalej. Opojný zážitek. Stejně jako film. Zatím krásných 9/10 a vím, že po dvojce bude obé za plnou palbu.
5 -3
reaguje na: Hlavyn

Atmos

Za mě Atmos. My šli včera na verzi 4k v Dolby Atmos v Olomouci a zvuk byl perfektní! Takový zážitek v kině jsem už dlouho nezažila.
807376
Atmos
807368
3 -2
reaguje na: Hlavyn
Duna v IMAXu je myslím jen ve 3D, tudíž pro mě by byla jasná volba Anděl v Atmosu. Byť osobně jsem z Atmosu (ale v Plzni) zdaleka neměl tak erektilní stavy jako kdysi z Atmosu u BR2049 v Praze na Černém mostě. :D
807373
Duna v IMAXu je myslím jen ve 3D, tudíž pro mě by byla jasná volba Anděl v Atmosu. Byť osobně jsem z Atmosu (ale v Plzni) zdaleka neměl tak erektilní stavy jako kdysi z Atmosu u BR2049 v Praze na Černém mostě. *:D*
807368
2 -1
reagují: SHUTTER

Nejlepší kino?

Ahoj, chystám se do kina, ale potřeboval bych vaše rady na výběr kina. CineStar Anděl - Dolby Atmos ve 4K projekci vs IMAX s větším obrazem, ale ve 2K a horším zvukem. Díky. :)
807368
Ahoj, chystám se do kina, ale potřeboval bych vaše rady na výběr kina. CineStar Anděl - Dolby Atmos ve 4K projekci vs IMAX s větším obrazem, ale ve 2K a horším zvukem. Díky. *:)*
Nejlepší kino?
2 -2
reagují: ryan32, Nexus6

zvuk

Nevím, jestli to tady už padlo, nemám sílu číst všechny příspěvky... 8)
Promítal jsem to s titulkama - zvuk 7.1 a dabovaný, kde je k dispozici jen 5.1 - a ten rozdíl je větší, než jsem čekal.  Ta titulkovaná verze vás zvukově pohltí, u té dabované to už tak nefunguje.
807361
Nevím, jestli to tady už padlo, nemám sílu číst všechny příspěvky... *8)* Promítal jsem to s titulkama - zvuk 7.1 a dabovaný, kde je k dispozici jen 5.1 - a ten rozdíl je větší, než jsem čekal.  Ta titulkovaná verze vás zvukově pohltí, u té dabované to už tak nefunguje.
zvuk
4 -1
reaguje na: Muel
Som na tom rovnako. Knihu som si kúpil hneď ako sa oznámilo natáčanie filmu, no do teraz som odolával ju čítať. Že si ju prečítam až po filme (rovnako som to spravil aj pri Ready Player One). Presne mám rovnakú dilemu.
807357
807323
2 -1
na NZ musím na Dunu kvôli lockdownu čakať až do decembra :(
Strašne si prajem aby to zarobilo veľa, kiezby do konca budúceho roka dal nejaký film aspoň miliardu, aby toho Avatara neposunuli znova.
807330
na NZ musím na Dunu kvôli lockdownu čakať až do decembra :(  Strašne si prajem aby to zarobilo veľa, kiezby do konca budúceho roka dal nejaký film aspoň miliardu, aby toho Avatara neposunuli znova.
2 -1
reaguje na: Muel
Anebo naopak. Já Dunu četl - no dám si ji asi každý rok, - a zážitek fantastický. Protože teprve pak docvakávají náznaky, pak tam nechybí věci, které by z dvoudílného filmu udělaly dvacetidílný seriál.
807325
807323
5 -1