Anime s démony znovu vítězí, Springsteen kinaře z letargie nevysvobodil
| 00:01 | 27.10.2025 |

Časy se mění. Říjen býval v kinech dlouhé roky tím měsícem, kdy se ospalá studia po slabším září probouzela k životu a divákům servírovala svoje Venomy, Jokery, Halloweeny a další. Tedy blockbustery s ambicemi pokaždé trhnout v kinech vyšší stovky milionů dolarů.
Třeba MGM (teď už Amazon) nabídlo před čtyřmi lety v říjnu prozatím poslední bondovku, Bradley Cooper se odpíchnul k parádním 440milionovým tržbám s oscarovkou Zrodila se hvězda, Ridley Scott dekádu nazpět vládnul s hitovou sci-fi Marťan… Asi netřeba pokračovat. Jak si v porovnání s minulostí stojí desátý měsíc letos?
No je to slabota a vzhledem k nabídce v kinech se nelze divit. Warneři minulý rok v Benátkách pohřbili miliardového Jokera s nudnou a diváky mohutně vynechávanou muzikálovou dvojkou, Sony už se s hejtovanými komiksy spálilo tolikrát, že raději zařízlo i toho kasovně spolehlivého Venoma (letos ta extra půlmiliarda fakt chybí). Špatným distribučním zprávám není pořád konec.
Zmiňovaný Bond, jemuž se teprve nedávno upsal režisér Denis Villeneuve, nemá po čtyřech letech ještě ani hotový scénář. Odkládané obsazení dalšího představitele agenta 007 je také v nedohlednu. Podzimní premiéry často vyhledávající Ridley si po prodělečném applovském Napoleonovi a v kinech jakž takž úspěšném Gladiátorovi II letos dává pauzu.
Jedinou velkou premiérou v posledních týdnech tak byl disneyovský Tron: Ares, který i díky účasti vysmívaného Jareda Leta krutě propadnul. Slovo „bída“ je ještě vlídným označením současné situace. Díky bohu za sequely Zootropolisu, Čarodějky a Avatara, které se na konci roku pokusí zachránit, co se dá.
Na poplach znovu bijící kinaři se teď samozřejmě chytají každého stébla, přičemž tím posledním celoveřerním stonkem je anime Chainsaw Man s podtitulem Reze Arc. Vzpomínám na doby, kdy se nákupčí japonských hitů Crunchyroll (respektive Sony) tetelil blahem při pohledu na pouhou tisícovku odvážných provozovatelů multiplexů, kteří americké cílovce nabídli kreslenou divočinu Made in Asia.
Chainsaw Man, kde teenager Denji a jeho věrný pejsek Pochita s motorovkou umístěnou na čele zabíjejí démony pro Jakuzu, bych mezi ty divočejší zástupce s klidným srdcem už v návaznosti na synopsi zařadil. Akorát, že letos vzhledem k vyloženě slabé distribuční nabídce vážně nebyl nejmenší problém anime uvést ve více než 3 000 (!) kinech. Z tohoto pohledu mi víkendových amerických 17 mega (globálně jsme díky zářijovým premiéram v Japonsku a Jižní Koreji již za kilem) nepřijde jako nějaký zásadní důvod k výskání.
Jasně, srovnání s anime jednorožcem Demon Slayerem (přípomínám šokující zářijový otvírák 70 mega) je trochu nefér. Chainsaw Man je i při pohledu na chválu diváků a kritiků právem považovaný za sukces, který jinak paběrkujícímu Sony vzhledem k mizivým pořizovacím nákladům rozhodně vydělá ranec. Co dodat?
Kina prostě potřebují nákladné blockbustery jako prase drbání a expandující anime, doplněné o spolehlivé hororové franšízy nižší svítivosti a ve všem úspěšnou Taylor Swift je úplně nevytrhnou. Že to třeba u nás není v sálech taková marnost?
Česko a hrstka dalších evropských zemí si může ještě gratulovat, že nadprůměrný koláč tržeb si ukousnou více méně úspěšné domácí bijáky. V pořád ještě nejdůležitější Americe je to teď však každý víkend pokles o desítky procent oproti minulým postcovidovým sezónám. Což je špatná zpráva pro filmové fanoušky, kteří nechtějí trávit víkendy doma s Netflixem, ale touží ve volné chvíli zavítat do kina mezi lid za kulturou na něco jiného než další řachandu s Langošem.
Srovnávat potom aktuální tržby s tučným předcovidovým ročníkem 2019 (připomínám, že tenkrát především díky Disneymu trhlo miliardu devět filmů!) už je úplně zbytečné. Streamy, slabší filmová nabídka a celkově neúprosná evoluce diváckých návyků nadále nedávají kinům spát. Ale dost už bylo rádoby rozšafného glosování. Chainsaw Man totiž ani zdaleka nebyl jedinou víkendovou novinkou.
Spisovatelka Colleen Hoover se minulý rok dočkala filmové adaptace romantiky Námi to končí. Pomiňme teď kontroverzi spojenou s nekonečným soudním sporem Blake Lively s prý prasáckým režisérem Justinem Baldonim. Oblíbená literární hrdinka Lily Bloom se s rozpočtem 30 mega dočkala nášupu v podobě gigantických 351 (!!!) melounů a začaly se dít věci.
Hollywoodští hlavouni (ano, mocní muži tam pořád výhradně vládnou) zavolali manželkám/přítelkyním/milenkám a nechali si doporučit další knihy z dílny populární autorky. Moje oblíbenkyně Maika Monroe se na jaře představí ve Vzpomínkách na něj (práva pro sebe urval Universal). Josh Hartnett, Anne Hathaway a Dakota Johnson se příští podzim pokusí ulehčit peněženkám fanynek v adaptaci mně také neznámém románu Verity (Amazon) a my se konečně dostáváme k Paramountu, který pro jednou všechny předběhl.
Studio už minulý rok vytáhlo ze šrajtofle 30 mega a pořídilo si práva na slzopudné Nelituj ničeho. Kolega Crom viděl a nedoporučuje. Romantické drama, kde Allison Williams hraje maminku Mckenny Grace (takže je to vlastně i sci-fi) právě v 3 400 amerických kinech profičelo s nic moc 13 miliony. Zbytek světa potom tržby dotáhnul na globálních 23 melounů. Čekalo se více? To si pište. Jak se však ukáže níže, může být ještě hůř.
Ještě než budeme bědovat nad kasovními výsledky dalšího nováčka, pochvalme v rychlosti úspěšnou dvojku Černého telefonu. V Americe se padá o očekávatelných 56 % a díky dalším 12 míčům už horor v zámoří líže páďo. Bronz se ve víkendovém žebříčku povedlo urvat bez větších problémů.
Svět potom vyhání průběžný výsledek Ethana Hawka, Masona Thamese a kouzelného sluchátka na respektuhodných 80 mega. Jedničku s dvojnásobnými tržbami se sice pokořit nepovede, ale tady je ještě vše v pořádku. Rozpočet 30 míčů bude bez problémů pokrytý pouze z kin, což je v současnosti bez jakéhokoliv dišputátu vítězství.
O splacení nákladů již v kinech si může nechat jenom zdát Bruce Springsteen na bramborové pozici. Hudební legenda se dočkala dobového životopisného dramatu s podtitulem Vysvoboď mě z neznáma. Nízký otvírák 9 mega z Ameriky a ještě nižších 7 ze zbytku světa je zase jednou dílo.
V první řadě je třeba připomenout relativně vysoký rozpočet 55 mega, přičemž nižší desítky milionů navíc určitě spolkla nutná marketingová kampaň. Že se Jeremy Allen White v titulní úloze mladého Bruce pod vedením režiséra Scotta Coopera dočká nadprůměrné výdrže, kterou posichrují zimní nominace na desítky prestižních cen? Nemyslím si.
Průměrné hodnocení 59 % na Metacritic naznačuje, že tady záplava Zlatých glóbů a Oscarů vážně nehrozí. CinemaScore B+ také není žádný zázrak. Žánrově příbuzný a podle všech mnohem zajímavější dylanovský Úplně neznámý minulý rok od diváků dostal áčko. Kritici sice tenkrát nepěli unisóno ody ani na Boba, ale o osmi nominacích na plešouna si Springsteen může jenom nechat zdát. Klidně se s vámi vsadím.
Inu, uvidíme, které další hudební legendy si v Hollywoodu příště vyslouží budget 50 a více milionů dolarů na vstřícný životopis. Z toho snu, že by snad nějaký mohl trhnout alespoň polovinu tržeb takřka miliardové Bohemian Rhapsody, už myslím pomalu všichni vystřízlivěli.
Na pětce ještě nic nevzdává Tron: Ares. Vyšlo totiž najevo, že rozpočet ambiciózního sci-fi nebyl původně uváděných 180 mega, ale rovnou 220. Vzhledem k pravidelným propadům o circa 60 % a globálnímu skóre vystavenému na průběžných 123 mega je docela dobře možné, že Disney překoná sám sebe a s Tronem si připíše ještě větší propadák, než byla na jaře Sněhurka. Napsal bych teď držme palce, ale dost už bylo cynického posmívání.
Minimálně jeden rozdíl mez propadáky Tronem a Sněhurkou vidím. Zatímco prostořeká (avšak zároveň talentovaná) Rachel Zegler ještě nedávno zažívala každý večer londýnské ovace díky divadelní Evitě a na plátnech kin ji podle mě časem znovu potkáme, zoufalý Jared Leto se příště nedočká ani role nějakého potulného vaguse v sedmé filmové adaptaci červené knihovny z pera níže zmiňované Colleen Hoover. Raději frčíme dál.
Boží úlet s Keanu Reevesem na šestém místě odbudu s tím, že padák o polovinu a průběžných 12 mega z USA je dalším z řady kasovních zklamání z dílny Lionsgate. Studio je tu však pořád s námi a já se sám pro sebe ptám: Kolik ještě propadáků bude třeba, aby distributor prostituující občas práva i do putinovského Ruska, konečně zavřel krám?
U sedmičky se s dovolením na chvíli zastavím, protože hororové Shelby Oaks už nějaký ten pátek vyhlížím. Říká vám něco jméno Chris Stuckmann? Bývalý kritik se proslavil na YouTube, kde počínaje rokem 2009 vydával videa, v nichž jako jeden z prvních s pomocí video formátu chválil, respektive hejtoval filmy. V roce 2016 potom vydal úspěšnou knihu 50 filmů z let 2000–2010, které musíte vidět, než zemřete.
Odpustím si teď zbytnou narážku na kolegu KarlaR, jenž již desátým rokem píše svůj článek 50 filmů před Star Wars, které musíte vidět, a vrátím se k napínáku Shelby Oaks. Pozoruhodný snímek, který kombinuje fiktivní dokument, found footage a klasicky točený horor se pyšní 1,4 milionem dolarů vybraných na Kickstarteru. Co se žánru týče, tak mluvíme o dodnes platném rekordu.
Zkušený režisér Mike Flanagan nabídnul Stuckmannovi mentorství a o distribuci v USA se postarala čím dál aktivnější distribučka Neon. S pomocí nijak zázračné marketingové kampaně, připomínající i díky existenci retro webové stránky kultovní Záhadu Blair Witch, se Shelby Oaks právě podívalo do kin. Snímek tam teda nakoukl už před rokem, ale právě Neon v návaznosti na první fanouškovské projekce poskytnul extra dolary, aby Stuckmann ještě přitlačil na pilu a dotočil děsivé scény.
Výsledkem je necelých 2,4 mega, což bych vzhledem k mizivým nákladům (Chris původně chtěl na Kickstarteru pouze 250 000 doláčů, ale ty se vybraly již první den) bral jako sukces, ale… Distribučka snímek vrhnula do více než 1 800 kin, takže určitě očekávala větší kasovní nadílku. Nic to nemění na faktu, že nadějné Shelby Oaks nadále vyhlížím a přerod filmového kritika/youtubera ve filmaře tímto doufám nekončí.
Zbývají poslední tři účastníci víkendové Tour de Sadness. Leonardo DiCaprio, Sean Penn, Paul Thomas Anderson a fachmani, pracující na Jedné bitvě za druhou, se už pomalu těší na záplavu prestižních výročních cen. Tipnu si tak devět nominací na Oscara, co vy?
Průběžných 180 milionů dolarů z kin po celém světě je pro originální film na osmém místě vlastně super. Kdy se řekne A, musí se bohužel říct i B. Letos jinak mimořádně úspěšní Warneři si pořádně odplivnou, protože vysoký rozpočet 140 milionů dolarů se holt nikdy nemohl zaplatit.
Nepolapitelný Channing Tatum na devátém place pomalu končí svojí krátkou epizodu v kinech v okolí nedostatečných 20 milionů dolarů z amerických kin. Zbytek světa potom s čtvrtinovým číslem snad ani nestojí za zmínku. Slabé tržby alespoň vyvažují vysoké kvality dramedie, které kromě recenzujícího MrHlada potvrzuje i pěkných 78 % na ČSFD.
Číslo deset žije díky návratu animáku Norman a duchové. Milion z více než 1 300 amerických kin bohužel žádný velký zájem diváků neznačí. Pokud si snad někdo myslel, že právě čím dál četnější re-releasy spasí skomírající kina, tak bohužel.
Celkový žebříček víkendových tržeb zde.
Příští víkend si kinaři letos už po několikáté šáhnou na dno. Dvakrát jsem to teď kontroloval, ale s výjimkou obnovené projekce dvou indických dílů Baahubali je snad jedinou větší premiérou stojící za zmínku kritiky velebená Bugonia. Palec nahoru dává i kolega Rimsy, ale nechci spoilerovat.
Režisér Yorgos Lanthimos promine, ale vzhledem k obskurnímu tématu bych se divil, kdyby z konspirátorského sci-fi s jeho věrnou Emmou Stone v amerických kinech za první víkend káplo více než 5 milionů dolarů.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry


.