Téma: Balerína míří do ruských kin. Budou následovat další hollywoodské blockbustery?
13:30 | 20.05.2025 |

Pojďme nejdříve v rychlosti zavzpomínat na začátek léta páně 2023. Válka na Ukrajině zuřila už více než rok a já v té souvislosti v tržebních reportech neúnavně tepal do studia Lionsgate, které s pomocí třetích stran uvedlo do ruských kin Johna Wicka 4. Akčňák s Keanu Reevesem si tam přišel na nezanedbatelných 14,5 milionu dolarů.
Šéf filmové divize studia Joe Drake se tenkrát vymlouval na to, že smlouva o lokální distribuci Wicka byla uzavřena ještě před začátkem konfliktu a ruská distribuční společnost – Unicorn Media Limited – nespadá na sankční seznam USA.
Co na tom, že ostatní velká studia zvládla již domluvené premiéry na poslední chvíli zrušit. Tak se na jaře roku 2022 stalo třeba v případě warnerovského Batmana. Ne, Lionsgate nebylo jediné studio, které nenápadně udržovalo obchodní vztahy se zločinným režimem.
Jednalo se však o jediného velkého hollywoodského hráče, jenž tak činil pravidelně (v Rusku tenkrát startovala i tuctová Svatba na odstřel s Jennifer Lopez nebo rozpačitá Ritchieho Operace Fortune). Co se dalších filmových exportérů týče, šlo v naprosté většině o nezávislé produkce, jejichž financování se často řeší dlouho před začátkem natáčení. Třeba na festivalu v Cannes, kam se i letos sjeli solventní kupci z celého světa. Ano, včetně Rusů.
Do ruských kin se tenkrát bohužel dostal i Jan Žižka alias Medieval. Na tomto místě je však třeba dodat, že režisér a producent Petr Jákl si za to docela přesvědčivě vysypal popel na hlavu (kdyby mohl, tak by podle svých slov raději uvedl Žižku na Ukrajině a Rusko by ostrouhalo) a pokud vás zajímá více, klikněte na článek ČT24, kam jsem přispěl před dvěma lety svými moudry. Zpátky do současnosti.
Ne, stavidla se neprovalila a největší hollywoodská studia v posledních letech nezačala uvádět do ruských kin svoje největší hity. Web Variety sice v článku uvedl, že se do tamních kin podíval Oppenheimer, ale studio Universal jej za nepřesnou informaci sprdnul a webzin zprávu rychle dementoval. Tím jediným velkým studiem, které uvádí/prodává svoje želízka v ohni do největší země světa tak pořád zůstává Lionsgate.
Nabízelo by se teď pro férovost nastavit zrcadlo i distribučce/studiu Neon, jejichž nedávné bijáky Sekáč alias Longlegs nebo Anora se v Rusku také promítaly a vydělaly tam mimochodem miliony dolarů (respektive desítky milionů rublů). Snímky se štemplem A24 se v Rusku také docela pravidelně distribuují, ale pozor. To je něco jiného.
V Neonu sice mají po nedávné 200milionové finanční injekcí od jisté Comerica Bank ty největší ambice a rádi by do budoucna kompletně financovali všechny filmy, ale v případě výše zmiňované dvojice prostě byli jedním z kupců. Akorát že zrovna oni urvali ta nejdůležitější práva pro USA, a proto je jejich jméno automaticky spojeno s úspěšnými (a v případě Anory oscarovými) snímky. Zpátky k Lionsgate.
I jejich nákupčí si to právě štrádují po promenádě v Cannes a loví nebohé duše, kterým na distribuci v USA nekývne prestižnější americký partner. Lionsgate v souvislosti s americkou distribucí často bývá až poslední volba. Když si však otevřete snad každý třetí tržební report na MovieZone zaobírající se právě uplynuvším americkým víkendem v kinech, bezpečně na ně narazíte při pohledu na kolonku distributora.
Lionsgate podle všeho nijak nepálí, že z poloprázdných 2000+ zámořských kin o víkendu padly jenom tragické 2 až 3 miliony dolarů. Oni prostě předem uzavřou smlouvu, v níž zaručí nebojácným producentům dotyčného filmu premiéru ve velkém množství amerických kin, a ještě za to inkasují distribuční poplatek. Své by mohl vyprávět Francis Ford Coppola.
Ten sice podle zákulisních tamtamů toužil, aby mu jeho 100milionový průšvih Megalopolis uvedl do amerických kin nějaký studiový gigant (spekulovalo se třeba o námluvách s Warnery), ale nakonec se musel spokojit právě s Lionsgaty. No a ti si ve smlouvě vymínili, že nebohý Coppola bude muset ze svého zacálovat i (pokaždé drahou) americkou marketingovou kampaň.
Kdepak, navzdory faktu, že na Lionsgate opravdu narazíte na každém kroku, tak oni vlastně tolik vlastních bijáků od začátku do konce neprodukují. Mezi jejich největší současné franšízy se řadí již zmiňovaný John Wick, Podfukáři (třetí díl zamíří do kin na podzim a čtyřka už je také odmávnuta), Hunger Games (přípravy na další prequel s podtitulem Sunrise on the Reaping jsou v plném proudu) a konečně nekonečná hororová série Saw. Práce na jedenáctém dílu sice byly zastaveny, ale konec série to podle mě neznamená.
Pro jistotu ještě připomenu známý fakt. Specifické studio u svých od počátku komplet financovaných produkcí od nepaměti spoléhá na předprodeje do zahraničí. Často se uvádí, že díky tomu už před první klapkou pokryjí dvě třetiny rozpočtu a minimalizují tak rizika spojená s vysokým budgetem na starty v USA a Velké Británii. Tak, a teď už zpátky k Rusku.
Jak už jste jistě uhádli z titulku, Balerína s Anou de Armas a vypomáhajícím Keanu Reevesem alias první (a rozhodně ne poslední) spin-off ze světa Johna Wicka se do tamních kin podívá 5. června. Tentokrát ji tam uvede lokální distribučka Atmosfera Kino. Čekáte další vymlouvání se studia na předprodeje práv do světa a alespoň nějakou snahu o reflexi té ostudy? Čekáte marně. Lionsgate oficiálně mlčí, nicméně Variety uvádí, že už snad desetkrát zmiňovaní hollywoodští hrobaři teď řeší distribuci svých bijáků v zemi individuálně. Dovolíte krátkou odbočku?
Schválně si teď tipněte, jaký evropský trh byl pro Hollywood v posledním tučném předcovidovém roce (tedy 2019) tím největším. Slyším Velká Británie. Dobrý tip, ale ne. Řekl někdo Francie nebo Německo? Mýlíte se. Bylo to s miliardou dolarů právě to Rusko. Vždyť disneyovský Lví král právě tam trhnul v kinech v přepočtu 47 (!) milionů dolarů.
UPDATE: Info o dominanci hollywoodských filmů v Rusku, které zaznělo v článku Variety, se mi bohužel nepodařilo spolehlivě ověřit. MPAA report za rok 2019 hovoří, že Velká Británie s 1,6 miliardami v Evropě dominovala. Pozor, to je však číslo, které bere v potaz všechny filmy - nejenom ty hollywoodské.
Jenom pro pořádek dodávám, že snad všechny současné hollywoodské filmy se s krátkým zpožděním v ruských kinech samozřejmě i nadále promítají. Ale jedná se o šedý dovoz kopií z Kazachstánu a dalších blízkých zemí. Takže zpátky do Hollywoodu zamíří přesně nula rublů.
Proslýchá se, že nejenom v návaznosti na poslední roky mizivé filmové příjmy z kdysi zásadní Číny se velká hollywoodská studia vyloženě třesou na to, až válka na Ukrajině skončí (Trump zatím jeden ze svých milionů předvolebních slibů nesplnil) a oni si přilepší díky multiplexům z okolí Moskvy, Petrohradu a dalších velkých měst, kde se obyvatelé těší ze západních výdobytků jako je splachovací záchod.
Asi tuším, co mnozí z vás teď mají na jazyku: „Ok, Tede. Takže Lionsgate jsou nepřekvapivě – vložte si libovolné sprosté slovo – a vrhají další film do Ruska. Co já s tím? Mám jako bojkovat Balerínu v kinech a těšit se z toho, jak jsem to Putinovi natřel? Ty naivko.“
Ne, já na Balerínu do čtyřsálového CineStaru v Jihlavě možná (když ji tedy kolegové nebudou v prvních dojmech až moc hejtovat) zamířím. Pokud snad chcete nějak vyjádřit svůj světonázor, můžete po mém vzoru zamířit k podzimním volbám. Případně poslat prachy na nějakou z četných tuzemských iniciativ podporující okupovanou zemi.
Nemyslím si, že by Lionsgate byli něco jako pátá studiová hollywoodská kolona, která se těší z „úspěchů“ Ruska na východním bojišti a při pohledu na civilní oběti v Buči a dalších městech otevírali potají šampaňské. Hollywood nemá navzdory často protivné a celkově mizerné agitce ambice olivnit vaše smýšlení. To je v případě jejích aktivismem provoněných filmů jenom vedlejší produkt toho, co právě hýbe světem.
Nejenom v případě problémové Baleríny a dalších je to v první řadě samozřejmě o penězích. I když ruské distribučky nepřímo spolupracující s Lionsgate samozřejmě doma platí daně a tím pádem i podporují válečnou mašinérii, pořád to jsou kolem a kolem drobné.
Přesto mám pocit, že i po těch letech je jednou za čas nutné podobnou (kolem a kolem samozřejmě marginální) distribuční událost připomenout a upozornit na ni. Jeden český článek nic neovlivní, ale investigativní Variety a další už možná ano. Nejmocnější hollywoodská studia by i nadále měla vytrvat se svým bojkotem a za žádnou cenu neobnovovat miliardový kinobyznys v Rusku. To už by bylo trochu horší než těch pár desítek milionů rublů, které si kina a stát vydělají díky té Baleríně.
---
Poznámka pod čarou: Diskuze je otevřená. Kromě vašeho názoru na problematiku mě zajímá, kolik milionů dolarů tipujete Baleríně z kin po celém světě. Ne, klasický „MoneyZone“ článek v tomto případě vážně nehrozí. Toho se dočkáte až v případě Supermana, kterého Warneři do Ruska prozatím neplánují vyslat.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry