Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 10 největších kasovních propadáků za rok 2022


ikona
TedGeorge
anya taylor-joybrad pittčínadisneyfantastická zvířatageorge millerharry potterjan žižkajessica chastainjohnny deppmargot robbiemedievalnetflixpetr jáklpixarpropadákyrobert de niroroland emmerichstreamytržbywarner bros.
Desítka filmů, kterým se letos v kinech vůbec nedařilo a studia by na ně nejraději rychle zapomenula. 

Zatímco v letech 2020 a 2021 jsem články o největších kasovních pohromách v kasách kin začínal připomenutím covidu a neuvážené taktiky studií v čele s Warnery, kteří cpali svoje filmy na streamy ve stejný den, kdy se dočkaly premiéry v kinech, letos už podobné výmluvy příliš neplatí. Nebezpečná epidemie sice čas od času vycení drápky (viz aktuální tragédie v Číně) a třeba nedávný Halloween končí nabídnul Universal na (především americkém) Peacocku ve stejný den, kdy startoval v kinech, ale rok 2022 v kinech byl definován něčím jiným.

Zatímco ještě v letech 2018 a 2019 zamířilo do pořád ještě určujících amerických multiplexů 740–⁠870 premiér, letos to byla podle prvních odhadů pouhá polovina. Covidová kocovina a velmi nákladná „Hra o streamy“ zapříčinily, že se kinům vyhnul nejenom nový Predátor, ale třeba i „pokračování“ hitovky Na nože. Především v druhé polovině roku prostě nebylo na co chodit. A když už nějaká ambicióznější premiéra do multiplexů zamířila, její vyhlídky poznamenala ve většině světa rostoucí inflace jdoucí ruku v ruce s čím dál dražším vstupným do kin. Pochopitelná neochota lidí utrácet těžce vydělané peníze za film, který si mohou v rámci paušálu za nějaké dva měsíce pustit na streamu, byla patrná na každém kroku.

MaverickoviAvatarovi a hrstce dalších navzdory – pro kinaře se znovu nejednalo o veselý rok, přičemž my si na finální čísla posvítíme někdy na začátku ledna. Jaká tedy byla desítka největších průšvihů za uplynulých dvanáct měsíců? Kasovní propadáky jako vždy řadím za sebe nejenom podle množství prodělaných milionů. Beru v potaz i ambice studií, režisérů, herců a svoji roli samozřejmě hraje i faktor překvapení, kdy nejedna kdysi mocná franšíza krutě pohořela. Na úvod stačí, jdeme na to.

7. Kód 355
Rozpočet: 75
Tržby v USA: 14,6
Tržby ve světě: 13,2
Tržby celkem: 27,8
Studio: „Nezávislá“ produkce, kterou v USA distribuoval Universal
Mr. Hlad se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Mizerný akční thriller s okoukanou zápletkou, jehož největší problém je, že nikdo na place nevěděl, jak točit akční scény. Ani režisér, ani herečky, ani nikdo jiný. I přes solidní obsazení zasloužený propadák a hlavně nudný film. 
Vytáhni v hospodě: S nápadem na Kód 355 přisla sama Jessica Chastain. Během natáčení X-Men: Dark Phoenix nadhodila režisérovi Simonu Kinbergovi nápad na špionážní thriller ve stylu bondovek a Mission: Impossible, který by se točil okolo drsných agentek.

 

Jessica Chastain měla sen. V Cannes sežene solventní investory, obejde zažité hollywoodské pořádky, angažuje režiséra a scenáristu X-Menů Simona Kinberga, do své rádoby bourneovky obsadí Penélope Cruz, Diane Kruger, Lupitu Nyong´o, Marion Cotillard a dnes už bývalou čínskou hvězdu Fan Bingbing (Fan doma později dojela na daňové úniky, nicméně před začátkem produkce díky její účasti přistálo na stole 20 mega od orientálních Huay Brothers) a se svou produkční společností vtipně pojmenovanou Freckle Films vyšle do kin po celém světě akčňák za 75 milionů dolarů. Jessica by už snad raději neměla snít.

Ženská špionážní týmovka Kód 355 sice není průšvih, po jehož zhlédnutí by vám začaly krvácet oči, ale všelijak financovaný snímek je podprůměrným příspěvkem do akčního žánru. Zoufale chyběl někdo jako Chad Stahelski, David Leitch nebo třeba Ilja Najšuler, kteří by zajistili nápadité bitky a ideálně by kecali i do scénáře, který už po první hodině uspává. Když si teď vzpomenu na stylovou (byť také nijak výjimečnou) Atomic Blonde s 30milionovým rozpočtem, tak se mi chce brečet. Jess sice možná měla chvályhodnou vizi, ale její 128 minut dlouhý a předražený výlet po exotických lokacích udělal silným ženským hrdinkám medvědí službu. Vůbec se nedivím, že na začátku ledna hlásili zámořští kinaři první velký propadáku roku, a kdybych Kód 355 neviděl „zadarmo“ na Netflixu, nýbrž v kině (premiéra u nás nakonec nebyla), tak by mě dvě utracená kila docela štvala.

6. Tři tisíce let touhy
Rozpočet: 60
Tržby v USA: 8,3
Tržby ve světě: 10,8
Tržby celkem:
19,1
Studio: MGM/United Artists Releasing/Amazon
Rimsy se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Samotářská akademička Tilda Swinton, nabušený džin Idris Elba a tvořivý důchodce George Miller. Co by se mohlo pokazit? Bohužel skoro všechno, takže barvičkami hýřící pohádky tisíce a jedné noci vyšumí zcela do prázdna.
Vytáhni v hospodě: O kameru se postaral John Seale. Od roku 2010 je oficiálně na odpočinku, ale kvůli Georgi Millerovi se vrátil do práce. Už podruhé, spolupracoval s ním totiž i na filmu Šílený Max: Zběsilá cesta. Furiosu už ale přenechal Simonu Dugganovi. 

 

Možná jste v polovině minulého roku také zaznamenali zprávu, že Amazon kupuje za 8,45 miliard dolarů MGM. Jak už to u podobných obchodů bývá, s velkým utrácením přichází i velké odepisování. Za všechny jmenujme foxovské pohrobky jako Noví mutanti nebo Smrt na Nilu, které posléze zabil v kinech nezaujatý přístup Disneyho. No a něco podobného potkalo i George Millera, jenž si splnil sen a natočil eRkovou fantasmagorickou báchorku s Idrisem Elbou, který splní každé přání Tildě Swinton. A ne, není to hanbatý film.

Amazon vážně nekupoval MGM kvůli tomu, aby udělal hit z artového Aladina a tak se na premiéru Tří tisíce let touhy v tichosti vybodnul. Ne že by se snad z podivného mišmaše dal udělat hit, ale stačila trocha snahy a nemusel jsem zmiňovat film z dílny tatínka/dědečka Šíleného Maxe mezi největšími propadáky roku. Miller měl holt smůlu, že Amazon kupoval MGM především kvůli Bondovi (dočkáme se časem na Prime 007 seriálu, nebo Barbara a spol. nepovolí?) a z Tour de Press předcházející premiéře mám takový pocit, že režisér nebyl na případném úspěchu nijak procentně zainteresován. V době premiéry už beztak přemýšlel o chystaném prequelu Šíleného Maxe Furiosa s Anyou Taylor-Joy.

5. Rakeťák
Rozpočet: 200
Tržby v USA: 118,3
Tržby ve světě: 108,1
Tržby celkem: 226,4
Studio: Disney
Mr. Hlad se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Fajn Pixarovka, která ovšem cílí spíš na rodiče než na děti a sází na nostalgii a atmosféru starých sci-fi dobrodružství. Humoru a typických pixarovských propriet je tu nečekaně málo. Jestli je to dobře, to se musí rozhodnout každý sám. 
Vytáhni v hospodě: Když bylo oznámeno, že Pixar pracuje na sci-fi dobrodružství, které bylo inspirací pro hračku Buzze Rakeťáka, začali fandové teoretizovat, že bychom se mohli dočkat i animovaného westernu s Woodym. Pokud ale tenhle nápad skutečně ležel na stole v Pixaru, nejspíš už putoval do koše. 

Psal jsem to během posledních let už vícekrát, ale Pixarů mi už vážně začíná být líto. Před pár lety to z jejich strany byla velká sequelová nuda: Hledá se Dory, Toy Story 4 a Auta 3. Miliardové jistoty (Blesk McQueen sice nevydělal tolik v kinech, ale Disneymu to vynahradil prodejem cetek) dávaly zapomenout na kdysi odvážné studio, které před šestnácti lety za sedm miliard chytře pořídil myšák, respektive Bob Iger. Proto jsem ocenil, když se někdy v roce 2017 rozhodli vrátit k originálním projektům, z nichž první na řadě byla rodinná fantasy Frčíme. Jenomže ta šla do kin týden předtím, než se po celém světě začala zavírat kina kvůli covidu, a tomu odpovídaly i tržby. Snad ještě větší mrzení přišlo po vánoční premiéře Duše, kterou bych klidně zařadil mezi nejlepší filmy roku 2020. Problém byl, že v Americe a půlce světa nešla emociální nálož, suverénně přehlížející nejmladší diváky, vůbec do kin a dočkala se premiéry na Disney+.

Rakeťák měl být jakýsi kompromis, který svou hlavní postavou upomíná na populárního Buzze z Příběhu hraček, ale zbytečně neždíme již řádně vylouhované Toy Story univerzum. Dopadlo to tragicky, přičemž zase a znovu bych neúspěch neházel na zástupný důvod v podobě jednoho letmého polibku lesbiček. Problémem bylo zmatené publikum, které toužilo po Woodym a už po prvním víkendu v kinech řeklo přátelům, že milovaný kovboj absentuje. Místo toho se servíruje něco jako Interstellar, kde Buzze nenamluvil Kutil Tim, nýbrž Kapitán Amerika. Rakeťák sice rozhodně nepatří mezi nejlepší pixarovky, ale jeho propadák stejně zamrzí. Uvidíme, jestli připravované animáky Mezi živly a především pokračování emocemi nabitého V hlavě nasměrují Pixary zpátky mezi spolehlivé hollywoodské hitmakery. Při pohledu na současnou výkonost všech animáků bohužel trochu pochybuji.

4. Amsterdam
Rozpočet: 80
Tržby v USA: 14,9
Tržby ve světě: 16,3
Tržby celkem: 31,2
Studio: Disney
Nikdo se vyjadřuje ke kvalitám filmu, protože ho neviděl
Vytáhni v hospodě: Pro Davida O. Russella šlo o třetí spolupráci s Christianem Balem a čtvrtou s Robertem De Nirem. 

Když v roce 2015 dostal David O. Russell 60 milionů dolarů na natočení biografického příběhu o ženě, která vynalezla zázračný mop, kroutil jsem hlavou. Především díky účasti tenkrát ještě hvězdné Jennifer Lawrence však komedie/drama zvládla globálně trhnout více než kilo a Russel oddálil svůj sestup z hollywoodského piedestalu, na kterém seděl po výdělečném Fighterovi, oscarové hitovce Terapie láskou a čtvrtmiliardovém (!) Špinavém triku. Po Amsterdamu však podle mě zamíří zpět do levných indie vod à la Mám rád Huckabees. Pokud mu snad někdo v budoucnu dá 40–80 milionů dolarů, tak maximálně Netflix, který bude potřebovat zaplnit volný slot v nekonečné řadě svých filmových premiér, po kterých často neštěkne ani pes. Natož akademici.

Amsterdam patří spolu s Babylonem k nejhvězdnějším filmům roku (Margot Robbie, Christian Bale, Robert De Niro, Anya Taylor-Joy, Zoe Saldana, Rami M-… dobrá, ten hvězda není) a stejně vzniknul jeden z největších propadáků roku. Už trailer trochu varoval (kdo by po těch dvou minutách proboha tipoval, že tady prohučelo 80 mega?), že heist s hollywoodskou smetánkou nebude žádná pecka a první reakce kritiků a diváků pohromu posichrovaly. Dramata holt nemají v kinech už nějakou dobu na růžích ustláno, a pokud se navíc jedná o 135 minut dlouhou kriminálku, která opravdu úplně všechny nudí, je hotovo. Navzdory účasti kameramana/mága Emmanuela Lubezkiho.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace