Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 10 největších kasovních hitů za rok 2021


ikona
TedGeorge
bondčínadaniel craigdisney+godzillahbo maxjohn cenajohn krasinskimarvelryan reynoldssimu liusonytimothée chalamettom hardytom hollandtržbyvin dieselwarner bros.
Desítka filmů, která minulý rok zachraňovala kina po celém světě. Uhodnete vítěze? 

S mírným zpožděním, ale přece. Po desítce největších kasovních failů za rok 2021 se můžete začíst do topky těch úspěšnějších filmů s datem premiéry léta páně 2021. Hned na začátek je třeba napsat, že se nejúspěšnější fláky vybíraly o řád složitěji než propadáky. Když si však vzpomenete na předloňský ročník, buďme rádi za to, že se vůbec našlo dostatek úspěšných bijáků na zaplnění článku. Naposledy jsem je koneckonců dohromady nedal. Úspěch však tentokrát nemusel nutně znamenat, že se drahé blockbustery zaplatily už v kinech.

Kdepak, hned na několika místech natrefíte na snímky, kterým chechtáky z multiplexů ani zdaleka nestačily na splacení vysokých produkčních nákladů. Více než kdy jindy však musíme brát v potaz okolnosti, za kterých se dočkaly premiéry. Tedy covid a s tím často související souběžné uvedení na streamech. Nedívejte se proto jenom na rozpočty a tržby z kin, ale berte v úvahu i širší kontext uvedení v multiplexech a často docela překvapivý úspěch níže zmíněných. Na úvod stačí, dejte se do čtení.

3. Venom 2: Carnage přichází
Rozpočet: 110
Tržby v USA: 213,6
Tržby ve světě: 288,5
Tržby celkem: 502,1
Premiéra: Exkluzivně v kinech
KarelR se nevyjadřuje ke kvalitám filmu, protože ho neviděl
Vytáhni v hospodě: Tom Hardy má sice hordy fanoušků po celém světě, ale doposud nepatřil mezi hollywoodské superhvězdy, které i dnes především díky Netflixu dostávají 20 mega a víc na ruku. Za roli Banea v Temný rytíř povstal prý inkasoval „jenom“ dva a půl mega a Eddie Brock v prvním Venomovi mu měl vynést sedm kulatých (je však možné, že díky globálním tržbám 856 milionů dostal nějaký bonus navíc). Pokud vás zajímá, proč se po průměrné jedničce Tom uvrtal do dvojky (Hardyho gáži se mi bohužel nepodařilo dohledat), tak vězte, že kromě hlavní role urval i producentský kredit, skoro automaticky znamenající procenta z tržeb.

Na první pohled sice tržby ve srovnání s 856 miliony jedničky pořádně spadly, ale na druhý je Venom pořád na vrcholu sil. Jedničku totiž pošoupla na výše zmíněnou sumu především premiéra v Číně, kde si Eddie Brock před třemi lety přišel na obřích 270 mega. Dvojka se musela obejít bez čínského dopingu, což se na výsledku samozřejmě projevilo. Pokud bychom se teď podívali na srovnání tržeb jedničky a dvojky bez miliardové země, tak jsou velmi podobné. V Americe před pár dny dvojka překonala jedničku a ve zbytku zemí, kde se krátký komiksový blockbuster dočkal premiéry, mluvíme v průměru o 90 % výdělků jedničky.

Na (ne)kvality sice můžeme nadávat do aleluja, ale faktem je, že diváci na symbionta s tváří Hardyho slyší a do kin míří v davech. Jednoduchý výplach zbavený jakýchkoliv ambicí spoléhá na hláškujícího sympaťáka, ultrakrátkou stopáž (je to tak akorát na velký popcorn s colou) a své cílovce prostě nabízí přesně to, co po Venomovi chce. Nikdo neřeší, že scénář je jako z pomocné školy, Andy Serkis není dobrý režisér a digitální triky vyloženě bolí. Tedy řešíme to my (vítejte v mojí bublině), ale naše výhrady mohou být místodržícím v Sony víte kde. Dokud budou Venomové s rozpočtem kolem kila vydělávat více než půl miliardy, nemají důvod cokoliv měnit.

2. The Battle at Lake Changjin
Rozpočet: Oficiální zdroje hovoří o nejdražším čínském filmu všech dob. Dvě kila.
Tržby v USA: 0,3
Tržby ve „světě“: 902,2
Tržby celkem: 902,5
Premiéra: V čínských kinech. Zbytek vážně nestojí za zmínku.
KarelR se nevyjadřuje ke kvalitám filmu, protože ho (stejně jako my všichni) neviděl
Vytáhni v hospodě:
Obří rozpočet válečného filmu s tím správným poselstvím zatáhly státem podporované společnosti Shanghai Film Group, Huaxia. Alibaba a další. Díky partnerství s všemocnou partají si ve filmu zahrálo 70 000 vojáků z čínské lidové osvobozenecké armády. Bitva na jezeře se však jenom z dálky dívá na Gándhího. Richard Attenborough před čtyřiceti lety nějak natočil pohřeb legendárního indického vůdce s 300 000 komparzisty.

Pokud bych měl být fér, tak v žebříčku nebude jenom globálně druhý nejvýdělečnější roku, tedy The Battle at Lake Changjin, ale i komedie Hi, Mom s 822 miliony na třetím místě a Detective Chinatown 3, jehož pošouplo 686 míčů na šestou pozici. Jenomže slovíčko „fér“ do odstavců řešící Čínu nepatří, takže vám musí stačit druhé místo s nacionalismem provoněnou pohádkou o udatných vojácích bojujících za komunistickou mocnost v Korejské válce proti zlým Američanům. Jenom pro zajímavost – v týdnu se u příležitosti čínského nového roku dočkal premiéry sequel Bitvy a producentům káplo z multiplexů více než 100 mega za první den. Srovnejte si to s 35 miliony dolarů, které za uplynulý víkend vydělaly všechny filmy v amerických kinech…

Bitva na jezeře měla a má fakticky volné pole působnosti, protože americkému zábavnímu průmyslu je až na pár výjimek vstup zakázán. A když už se nějaký premiéry dočká, musí se spokojit s menšími sály. Hlavně neubrat jediného uvědomělého diváka domácímu blockbusteru. Minulý rok navíc odsouhlasila čínská obdoba našeho Státního fondu kinematografie pětiletý plán, ve kterém se soudruzi zavázali k tomu, že současných 77 000 sálů do roku 2025 rozmnoží na neskutečných 100 000 a zároveň naplánovali, že domácí filmy se správným poselstvím budou tvořit minimálně 55 % podílu na tržbách. Něco mi říká, že Hollywood už by pomalu mohl přestat jít na ruku soudruhům a po letech nám ve filmech konečně nabídnout nějakého čínského záporáka. V čínských multiplexech jim následující roky pšenka nepokvete.

1. Spider-Man: Bez domova
Rozpočet: 200
Tržby v USA: 738 (aktuální ke 3. únoru)
Tržby ve světě: 1003
Tržby celkem: 1741
Premiéra: Exkluzivně v kinech. Na streamovací premiéru si ještě chvíli počkáme.
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Ultimátní nostalgická jízda, která z vy-víte-čeho těží komiksové maximum.
Vytáhni v hospodě: Trojky Spider-Mana odehrávající se v tom „správném“ marvelovském univerzu jsme se málem nedočkali. Všichni si jistě vybavujete, že se Sony nedohodlo s Marvelem a Spideyho budoucnost mohla být úplně jiná. Tom Holland si však jeden večer dal v hospodě pár piv, pokecal s Bobem Igerem (velmi zjednodušuji) a zbytek je už historie.

Samozřejmě, že je Spidey první. Miliarda dolarů padla už ke konci minulého roku a Spider-Man: Bez domova se stal s aktuálními tržbami 1,74 miliardy dolarů (Peter Parker to zvládnul bez Číny) šestým nejúspěšnějším filmem všech dob. Více než dva roky do kin nezamířila podobná událost, která velmi chytře spojila pavoučí multiverzum budované už více než dvě dekády. Co začal Sam Raimi, to právě dokončil Jon Watts, a Kevin Feige má o čem přemýšlet. Komiksový blockbuster totiž produkovala Sony a „jeho“ Marvelu směřovalo nazpět pouhých 25 % tržeb. Jenomže čtvrtina profitu je stejně víc, než celkové zisky trojice marvelovek, které Disney poslal minulý rok do kin. Že by se Feige poprvé vydal slepou cestou?

Vzhledem k tomu, že jsme k úspěchu Spider-Mana s Civalem už napsali snad úplně vše, dám na závěr slovo Paulu Thomasi Andersonovi. Při propagování Lékořicové Pizzy se ho jeden novinář zeptal, co říká na gigantický sukces Spideyho. Paul řekl (redakčně zkráceno): „Většinu těch komiksových blockbusterů neberu příliš vážně, ale mám je rád. Zaznamenal jsem však názory, že superhrdinské filmy zabíjejí kinematografii. Nemyslím si to. Podívejte, všichni jsme nervózní a řešíme, jak dostat diváky zpátky do kin. Víte, co je tam dostane? Spider-Man. Tak buďme rádi.“

--- 

Poznámka pod čarou: Diskuze je otevřená, tak nám napište vaši vlastní topku nejúspěšnějších filmů za minulý rok. Já už k loňským tržbám víc nemám. Jak by řekl herec Čeněk Šlégl: „Tedy dobře, vyřízeno k dennímu pořádku“.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace