Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

20 nejlepších hollywoodských režisérů současnosti podle MovieZone


ikona
TedGeorge
americká krásaaž na krevbabelblade runner 2049brad pittchildren of mendark knightdunagravityhugh jackmanla la landlego movieleonardo dicapriologanLogan: Wolverinemad maxmagnoliamission: impossiblemission: impossible - falloutprestigepříchozípulp fictionrevenantrežiséřiskyfalltenkrát v hollywoodutitanictom hardytop 20west side storywhiplashwolf of wall streetwolverinewrath of manx-men
Redakce MovieZone spojila síly a dala pro vás dohromady dvacítku těch nejlepších režisérů, kteří točí a budou točit jako králové.  

Stejně jako u posledního ultra-výživného článku, tedy TOP 20 extrémně dlouhých filmů, začneme vysvětlivkami. Celá redakce bude moc ráda, když si tentokrát výjimečně přečtete úvod a nebudete se nás později zbytečně dotazovat na kritéria výběru v diskuzi pod článkem. Vybíráme pouze hollywoodské režiséry a neohlížíme se do minulosti. Takže Kubrick, Hitchcock, Wilder, Hawks, Forman a další prostě mají smůlu a my jsme si posvítili na ty nej, kteří pořád točí a točit snad ještě nějaký ten pátek v Hollywoodu budou. Berte to jako takový subjektivní redakční výčet největších borců na režijních seslích, kde se bez výjimky těšíme na příští projekty z jejich hlavy.

Byla by hloupost řadit níže zmíněné režiséry podle kvality od nejhoršího k nejlepšímu. Už jenom vybrat těch 20 jmen byla fuška, která se neobešla bez nějaké té redakční výměny názorů. Řadíme je tedy abecedně (podle příjmení) a já na tomto místě musím poděkovat KarloviR. Doyen MovieZone Live relací celé téma vymyslel, zorganizoval a málem i napsal (na samotný závěr si každopádně vzal slovo). Úvod takhle stačí a vy už se pomalu začtěte do velmi tučného článku, na kterém znovu spolupracovala fakticky celá současná redakce. Ať vám chutná.

Paul Thomas Anderson

Diváci ve světě od něj mají nejraději: Až na krev – 8,2 (IMDb)
Češi a Slováci od něj mají nejraději: Magnolia – 83 % (CSFD)
Největší hit v kinech: Až na krev – 76 (milionů celosvětově)
Za kolik běžně točí? Tuším, že Magnolia byla s rozpočtem 37 mega nejdražší, takže pokaždé za relativně malý peníz.
Vytáhni v hospodě: Až někdy budete pochybovat, jestli se vyplatí obsadit do vašeho filmu Toma Cruise, tak si vzpomeňte právě na Paula Thomase Andersona. Ten dal Cruisovi vděčnou roli v Magnolii a Tom se mu odvděčil tak, že ho pozval na nekonečné natáčení Spalující touhy. Anderson tak mohl strávit den ve společnosti legendárního Stanleyho Kubricka a dokonce s ním prý i pokecal.

Není Anderson jako Anderson. Wesovi se hraní s barvičkami, symetrií a karikovanými charaktery občas vymkne kontrole a přebije vyznění celého filmu, ale pořád je samozřejmě úplně jinde nežli Paul W. S., který zvládá leda tak obsazovat svou manželku. Králem tohoto příjmení je však jednoznačně kalifornský rodák Paul Thomas, jenž od svého celovečerního debutu v polovině 90. let ušel obrovský kus cesty. V Gamblerovi teprve naznačil potenciál, který naplno rozkvetl už o rok později v Hříšných nocích. A pak už následoval hit za hitem…

Popravdě, nejednalo se vždy o hity komerční, leccos by dokonce šlo z kasovního pohledu označit za propadák – ale kritická obec si vždy pomlaskávala. To ostatně odráží i fakt, že Anderson zatím neproměnil ani jednu ze sedmi oscarových nominací, zato je jediným filmařem, jenž si odnesl cenu za režii ze všech tří nejprestižnějších festivalů (tedy Cannes, Benátky a Berlín). Svým auteursky zarputilým přístupem skutečně konvenuje spíše evropskému publiku, které docení rozervanost jeho postav, suverénní vizuální stránku postavenou na dlouhých kamerových jízdách, biblické reference, nestřídmou délku a paradoxně též tematizaci úpadku amerického snu. A to je mu pořád teprve 50 let, takže se máme na co těšit. (Rimsy)

Co nás od něj čeká příště: Soggy Bottom s Bradleym Cooperem

 

James Cameron 

Diváci ve světě od něj mají nejraději: Terminátor 2: Den zúčtování – 8,5
Češi a Slováci od něj mají nejraději: Terminátor 2: Den zúčtování – 90,8 %
Největší hit v kinech: Avatar – bez 153 milionů celé 3 miliardy. Počkejme si na pár obnovených premiér a padnou i ty.
Za kolik běžně točí? Za posledních 25 let pod dvě kila nešel. Víme, není to moc vypovídající.
Vytáhni v hospodě: Traduje se, že v polovině osmdesátých let měl Cameron ve svém domě tři stoly. U prvního psal scénář k Terminátorovi, u druhého dokončoval Ramba II a u třetího začínal pracovat na Vetřelcích. Je velká škoda, že o pár let později dva stoly vyhodil.

Asi nejpreciznější akční režisér všech dob začal u napínavých eRkových řežeb a rychle se stal ikonou sci-fi žánru. Řada lidí by možná ocenila, kdyby Cameron od vesmírných monster a robotů nikdy neutekl. Železný Jim si však po dvojce Terminátora řekl, že začne točit pro širší cílovku – a zvládnul to tak dokonale, že „jen tak mimochodem“ vysypal z rukávu hned dva nejvýdělečnější filmy všech dob. V tomhle ohledu se s ním mohou vzdáleně měřit jen bratři Russoové, kteří mají v TOP 5 také dva zářezy. Oni k nim ale potřebovali desítky filmů dlouhou předehru…

To expert na futuristickou military techniku a ženské hrdinky, kterým věříte akční scény, oproti tomu zpravidla přijde, uzří a zvítězí. Z každé látky vyždíme maximum, ať už dějově nebo komerčně, a i když si člověk vždycky říká, že mu to tentokrát určitě nevyjde (jen si vzpomeňte na rozjezd kampaní Titanicu nebo Avatara), opak je pravdou. I v tuhle chvíli je Cameron podceňovaný, protože „kdo chce proboha vidět čtyři další Avatary“? Reálně ale pořád neexistuje žádný důvod mu přestat věřit. (KarelR)

Co nás od něj čeká příště: Samozřejmě Avatar 2

 

Bratři Coenové

Diváci ve světě od nich nejraději: Big Lebowski – 8,7
Češi a Slováci od nich mají nejraději: Fargo – 84 %
Největší hit v kinech: Opravdová kuráž – 252 mega!
Za kolik běžně točí? Opravdová kuráž za 38 mega byla za poslední roky nejdražší, jinak běžně za 20 a méně.
Vytáhni v hospoděAčkoliv bratři Coenové točí filmy už od půlky osmdesátých let, Ethan Coen se poprvé jako režisér oficiálně podepsal až pod komedii Lupiči paní domácí v roce 2004. U všech předchozích filmů byli oba uvedení jako scenáristé, Joel Coen pak podle titulků režíroval a Ethan Coen produkoval. Reálně se ale o veškerou práci dělili.

Bilance posledních deseti let není kulervoucí: Pokorná hudební reflexe, zaměnitelné komediální retro a oddychová westernová antologie. Ale Coeni jsou pořád v pozici, že jakmile se pokusí o seriózní filmový výraz, těžko budou hledat konkurenci. A nepochybně půjdou v takovém případě po Oscarech. Remake Zjizvené tváře nebo nové uchopení Macbetha se do kin chystají poměrně záhy a vůbec nikdo by se nedivil, když by z toho bylo další mistrovské dílo. Protože když jde o tuhou atmoséfru, sveřepý styl a pečlivou práci s postavami, nemají tyhle legendy velkou konkurenci.

Fandové  tvůrců tak geniálních filmů, jako jsou Zbytečná krutostMillerova křižovatkaFargo nebo Tahle země není pro starý se vždycky dělili na fargovce a lebowskiovce - ale v posledních letech mají ctitelé té seriózní linie prostě navrch, protože jako komediografové teď nejsou Coeni tak geniální jako za časů Dudea. V mezích seriózní tvorby ale konkurenci prakticky nemají, proto do elity patří i poté, co si v posledních pár měsících vybrali spíše oddychový čas. (Cival)

Co nás od nich čeká příště: The Tragedy of Macbeth s Denzelem Washingtonem a Frances McDormand (režíruje jen Joel)

 

Alfonso Cuarón

Diváci ve světě od něj mají nejraději: Potomci lidí – 7,9. Je mi jedno, že má jeho potterovka stejné IMDb hodnocení, Potomky lidí mají všichni určitě ještě o chlup raději.
Češi a Slováci od něj mají nejraději: Harry Potter a Vězeň z Azkabanu – 85 %.
Největší hit v kinech: Třetí Potter – 797. Gravitace v těsném závěsu s nádhernými 723 míči.
Za kolik běžně točí? Tady těžko říct – Gravitaci pořídil za 100 mega, Pottera za 130, ale na Romu mu stačilo nuzných 15 melounů.
Vytáhni v hospodě: Cuarón v průběhu let koketoval s režírovaním romantiky Propadlí lásce, právnického dramatu Porota, Hartovy války, Pí a jeho života, druhého dílu Hunger Games, Pirátů z Karibiku: Salazarovy pomsty a dalších. V jednu chvíli dokonce Warneři chtěli, aby natočil Speed Racera, kde by si hlavní roli zahrál Johnny Depp!

Co film, to přinejmenším jedna pětiletka. Alfonso Cuarón se nespokojí s málem, a proto investuje maximální úsilí a svůj kreativní čas do svých high-concept projektů. Potomci lidíGravitace i Roma samozřejmě spoléhali zejména na velmi sofistikované kamerové jízdy a fascinující jednozáběrové sekvence, byť byly pokaždé zapuštěné do vyprávění jiným specifickým způsobem. Pokaždé ale šlo o impozantně vystavěná dramata, která oslňují technickou kvalitou a formální ekvlibristikou, ale vždy v zájmu silné emocionální odezvy v příbězích statných postav.

Cuarón se snaží kinematografii posouvat dál a výš, proto ty ambiciózní koncepty rozhýbává ohledáváním limitů kamerové techniky i digitální triků. Jeho filmy jsou ryze autorské, přitom ale fungují jako strhující rollercoastery – ať už v rovině pocitové, nebo servírováním atrakcí, ale i cinefilním požitkářstvím. Každý další jeho snímek je naprostou událostí, jako by konvenční filmy nastavovaly laťku příliš nízko – a je zcela jisté, že i nový titul bude strhující, v mnoha ohledech redefinující a dost možná i revoluční podívanou. (Cival)

Co nás od něj čeká příště: Nevíme, ale těšíme se

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace