Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Dočkáme se ještě někdy velkého eRkového blockbusteru?


ikona
TedGeorge
blade runnerdeadpooldeapool 2extractionhollywooditjohn wickjokerkingsmanloganmatrixmatrix 4netflixthe old guardtotransformerstržbyvyproštěníwolverinex-men
Zvoní mládeži nepřístupným blockbusterům umíráček?  

Já vím, místo spekulování nad nehezkou budoucností nekompromisních a drahých eRkových blockbusterů byste se raději dozvěděli, kdy konečně půjde do kina Tenet a všechno se pomalu vrátí do starých dobrých kolejí. To bohužel v současnostii (především kvůli čím dál tragičtější situaci v USA) nikdo neví a všechno začíná nasvědčovat tomu, že první blockbustery půjdou do kin nejdříve na podzim, nikoliv na konci léta, jak Warneři a spol. ještě před pár týdny chtěli. A bude hůř. Především v souvislosti s filmy, které ještě před dvaceti lety tvořily páteř každoročního filmového rozvrhu kin. Ano, mluvím o tom neoblíbeném písmenku „R“, které už více než 50 let označuje mládeži nepřístupné filmy.

Je to teprve pár týdnů, kdy jste na MovieZone klikli na topku řešící vyhlížené filmy, kterých se pravděpodobně nikdy nedočkáme. Zmínku si zasloužil i (na papíře krásně znějící) snímek At the Mountains of Madness, který studio Universal na poslední chvíli zařízlo především kvůli tomu, že režírující del Toro nebyl ochotný slevit ze své mládeži nepřístupné vize u blockbusteru za 150 mega. Rád bych vám na tomto místě napsal, že není všem velkým eRkovým dnům konec, ale trochu se obávám, že je.


Jaký biják se vám vybaví jako první, když se řekne velký eRkový blockbuster z poslední doby? Skoro bych řekl, že Joker. Legendární komiksový klaun vydělal jednu z nejvíce šokujících miliard všech dob a na MovieZone jsme jeho úspěch s Civalem řešili v tržebních reportech drahnou část podzimu 2019. Rovnou musíme zmínit i horory To a To Kapitola 2, které se trefily do vkusu divákům lačnícím po děsivé podívané podle legendární předlohy Stephena Kinga. Především 700milionové tržby prvního dílu byly naprosto šokující.

Máme tu samozřejmě i Deadpoola. Komiksový antihrdina, jehož celovečerák si vybojoval Ryan Reynolds, rozbil bank v kinech po celém světě a vydělal více než 780 melounů. Prakticky totožné kvantum dolarů utržila v pokladnách kin i (trochu dražší, ale o tom až níže) dvojka. Když se řekne Wade Wilson, musí zaznít i Logan. Právě nemesis s rakovinou bojujícího pošuka je dalším eRkem, jež potěšilo všechny financující strany a navzdory rezervované reakci Rimsyho si Logan po celém světě přišel na parádních 620 míčů. No, a konečně Kingsmani. Jednička i dvojka byly sukces, který v obou případech vydělal v multiplexech po celém světě více než 400 míčů. Bývalý český premiér by k tomu řekl: „Dámy a pánové, nechci se vás dotknout, ale kdo z vás to má?“

Že jsem hned na úvod se svým vyjmenováváním úspěšných mládeži nepřístupných filmů až překvapivě pozitivní? Pojďme si říct, co to vlastně ten blockbuster je. Ottův slovník naučný (respektive Google) říká, že je to pojem označující populární dílo, jež vzbudilo masivní zájem, a zejména v kinematografii se tak označuje velkorozpočtová produkce určená masovému publiku. V případě výše zmíněné směsky mládeži nepřístupných snímků ta definice platí pouze napůl. Byť mluvíme o filmech, které studiím vynesly stovky milionů dolarů, ani v jednom případě se nejedná o velkofilmovou produkci s klasickým blockbusterovým rozpočtem. Ten je totiž už nějaký ten rok 150 milionů a více.

Jako prvního jsem zmínil Jokera s rozpočtem 58 mega. Ten se dočkal odmávnutí až poté, co polovinu rozpočtu zatáhli partneři a studio si při dělení šokujících miliardových tržeb muselo trhat vlasy, protože filmu predikovalo dobře pětkrát nižší čísla. A nebyli sami, byť po prvním (mimochodem pořád skvělém) traileru se tak nějak začalo tušit, že tady do kin propadák nemíří. Co To a To Kapitola 2? Ti stejní chlebodárci točili s rozpočtem 35 (respektive 79 míčů) a to jsou peníze, za které ještě před pár lety odmítal Adam Sandler točit nové komedie určené pro kina.

Deadpool tenkrát také vyhrál s rozpočtem pouhých 58 mega. Dvojka sice disponovala skoro dvojnásobným budgetem (110 milionů babek), ale to je na hollywoodské poměry pořád ještě velmi střízlivé numero. Co Logan? Studio ho pořídilo za rozumných 97 mega. No a konečně Kingsmani. Jednička sice stála 104 mega, ale ve všech směrech srovnatelnou dvojku už Matthew Vaughn pořídil za „pouhých“ 81 míčů. Ano, všechna výše zmíněná a velmi úspěšná eRka z poslední doby stála studia 58–110 milionů babek a to jsou pro Hollywood v dnešní době velmi netypická rozpočtová čísla (vrátíme se k tomu později). Co je pro výše zmíněné bijáky ještě signifikantní? Produkovala je jenom dvě studia.

Jokera, To a To Kapitolu 2  měli pod křídli Warneři. Deadpoola, Logana a Kingsmany potom Foxové. Trochu se obávám, že Warnery z jejich eRkového koštování vyléčil nedávný propadák Birds of Prey, jenž i přes znovu relativně nízký rozpočet 84,5 mega v kinech propadl. A Foxové s Deadpoolem, Loganem a Kingsmany jsou kapitola sama pro sebe. Právě lišáci už od nepaměti platili za ty hollywoodské bohatýry, kteří neváhali financovat ambiciózní eRka a byť občas narazili (v poslední době byl třeba Vetřelec: Covenant slušný průšvih), povětšinou jim sázka na mládeži nepřístupné filmy vycházela. To už teď bohužel nebude platit, protože je pojmul Disney a všichni víme, že myšák posílá do kin pouze filmy pro celou rodinu.

Znovu zopakuji otázku položenou v úvodu: Který film se vám vybaví jako první, když se řekne velký eRkový blockbuster z poslední doby? Kolik z vás si pro sebe zamumlalo: „Terminátor šestka a Blade Runner 2049“? Podle mě naprosté minimum, a přitom pouze tyto filmy z posledních let splňují tu druhou část blockbusterové definice – tedy tu hovořící o obří velkorozpočtové produkci. Vy jste si ani na jedno ze zmíněných pokračování legendárních filmů nevzpomněli především kvůli tomu, že oba filmy kiny propluly kiny bez většího zájmu a studia kvůli jejich prachbídným tržbám odepisovala desítky (ne-li stovky) milionů dolarů.

„A co Netflix, Tede?“, jistě právě zařval nejeden fanoušek velkých, drahých a ambiciózních eRkových filmů. Máte pravdu, streamovací gigant nám v posledních letech nabídnul Krále psance s rozpočtem mezi 100–-150 miliony dolarů (zdroje se různí), Trojí hranici pořízenou za 115 kulatých a Irčana, u kterého se jednu chvíli spekulovalo o prolomení 200milionové rozpočtové hranice. Jenomže už od premiéry Trojí hranice se začalo spekulovat o schůzce užšího vedení Netflixu, na které šéf Ted Sarandos vyjádřil nespokojenost s čísly hvězdně obsazeného akčního dramatu v čele s Benem Affleckem, a Tedovi podřízení dostali pokyn, že to v budoucnu budou muset dělat jinak. Levněji. 

Pokračujte na další kapitolu, kde se dozvíte zbytek.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace