Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 11: Tržební postřehy z letní sezóny 2016


ikona
TedGeorge
Epické shrnutí pro milovníky financí! 

Pojďme se na chvíli bavit o tržbách. Máme tu konec srpna a to znamená jediné: Končí letní sezóna v kinech a zhruba měsíc bude v multiplexech klid. Tržební mír rozčísne až na konci září sedmička Statečných a my tak máme prostor na bilancování a pokec o tržbách. Jistě, možná by tomuto článku více slušelo vydání až na začátku ledna 2017, ale proč čekat tak dlouho? Moje fascinace číslem 11 znovu úřaduje a budeme tak klábosit o necelém tuctu kasovních trendů a zajímavostí, které prozatím rok 2016 v kinosálech přinesl. Zbavím se tu jednoho z mých zlozvyků a úvod odbydu v jednom odstavci. Ke čtení si otevřete nějaké dobré bíle víno a do pošty mi napište, jaké bylo. Sám totiž bíle nepiju. Jdeme na to.

11. Pomyslná letní sezóna začíná už v únoru

Bývalo pravidlem, že leden, únor a část března znamená pro kina spíše období klidu a nudy. Poslední roky se ta situace mění a nejenom Deadpool donutil majitele kin posilovat směny na pokladnách už v prvních týdnech roku 2016. Však posuďte sami. Poslední lednový týden šel do multiplexů Jack Black převlečený za pandu, a byť americké tržby o něco spadly, Čína se postarala o to, aby i třetí díl animáku znovu překonal půl miliardy dolarů. Dva týdny na to rozbil bank již zmiňovaný Deadpool. Březen potom přinesl miliardový Zootropolis. No a nakonec tu máme Warnery.

Ti nečekali na žádný sváteční Den nezávislosti nebo prázdniny a na začátku jara poslali do kina svého Batmana zápasícího se Supermanem. Čím to, že si studia už nešetří svoje trumfy na ty tři letní měsíce a vysoce ambiciózní blockbustery pouštějí do kin takto průběžně? Na to není jednoduchá odpověď. Částečně za to jistě můžou měnící se zvyky platících diváků, kteří prostě chtějí chodit na lákavé blockbustery a filmové události v průběhu celého roku a odmítají konzumovat onen filmový zob jenom v letních měsících a na Vánoce. Studia se tedy musí přizpůsobit a rok 2016 v plné nahotě ukazuje, že je tento trend dlouhodobý.

Svým způsobem je filmovým továrnám poskytnuta odpověď na problém saturace trhu v letních měsících. Není přece třeba, aby se dva vysokorozpočtové filmy rvaly o diváky ten stejný víkend, když je v únoru volný víkend, kde startuje jenom jedna romantická komedie a horor nějakého nezávislého studia. Výjimky se samozřejmě pořád najdou, ale něco mi říká, že to, co předvedly v létě (stejný víkend startující) 170 milionové filmy Alenka v říši divů: Za zrcadlem a X-Mení Apokalypsa, se už v příštích letech nebude opakovat.


10. Deadpool vyráží dech

V návaznosti na předchozí bod si samozřejmě musíme promluvit o Deadpoolovi. Neříkejte mi, že jste takový úspěch čekali. Podle mě ho nečekali ani ve studiu Fox. S rozpočtem 58 milionů dolarů a pověstí vychtěného filmového dítěte herce Ryana Reynoldse byl film odklepnutý už někdy v srpnu roku 2014. Foxové levnému superhrdinskému filmu vůbec nevěřili a Deadpool si vysloužil distribuční termín na začátku února letošního roku. Následovalo heroické úsilí Ryana Reynoldse. Ten nevynechal jediný Comic-Con, v Deadpoolovském převleku snad i dělal děti s Blake Lively a všude ho prostě bylo plno.

Diváci se ho v roli rebela bourajícího ony pověstné „čtvrté zdi“ mezi filmem a realitou nepřejedli a rozhodli se, že půjdou na začátku února roku 2016 do kina. Foxové někdy týden před premiérou zveřejnili odhad, že za prodloužený víkend nechají kino-žrouti v kasičkách více než 50 milionů dolarů. Nezávislí experti začali opatrně mluvit o 70 melounech. To by byl vzhledem k tomu směšnému rozpočtu velký úspěch. No a pak jsme tu dotyčnou únorovou sobotu ráno zjistili, že se páteční tržby zastavily na 47 milionech. Čtyřdenní americká čísla překonala hranici 150 milionů dolarů a všichni jsme se z těch čísel s prominutím pos… pokakali. Celkový účet už je vystaven. Amerika vydělala 363 mega, svět přidal dalších 420. A to prosím pěkně bez Číny, kde se film nesměl promítat (zabučte se mnou, ať to soudruzi slyší).

Reynolds je rázem a zázračně obrovskou hollywoodskou hvězdou a pokračování se připravuje rychlostí větší, než poštolka klesající z výšky padesát metrů na hraboše. Co si z toho celého odnést s odstupem více než půl roku? Desítky milionů lidí šly do kina na originální a kvalitní film, který měl v osudu napsáno, že propadne. Nestalo se a mám z toho radost.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace