Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Pětadvacet let v Pasti


ikona
imf
die hardjohn mcclanetéma
Od zranitelného hrdiny k nahláškované mašině 

Už ve čtvrtek se do kin vrátí John McClane. A poprvé nebude operovat v rodné Americe, ale vydá se spasit pro jistotu celý svět před ruským jaderným stínem. V recenzi už jste se asi dočetli, že nejsme moc spokojení. Naše výtky ale sahají za hranice jednoho filmového díla. Pohlavky si zaslouží nejen John Moore a Skip Woods, i když je bez pochyb, že Johnovu cestu do akčního pekla značně urychlili.

Ručičkové hodinky v digitální době

Celý akční žánr míří do kýblu s vodou, kterou v méně civilizovaných zemích používají místo splachovadla. Tleskáme metrosexuálům v latexech, kterak s pomocí mutagenů, magie a technických hraček zachraňují svět, zatímco hrdinové z masa a kostí si v ústraní lížou rány a znovu a znovu se vrhají hlavou proti zdi diváckého nezájmu. Nemá smysl nad tím brečet, taková je dnešní doba a s ní i blockbusterová poptávka. Vzestup a pád "chytrých" akčňáků ale málokdo personifikuje přesněji než John McClane. A to přesto, že přišel o rok později než Martin s Rogerem ze Smrtonosné zbraně. Ve dvou se to totiž lépe táhne a na rozdíl od Johna to zabalili už po deseti letech. Proč? Protože na to byli příliš staří. To je John taky, ale na předčasný odchod do penze se newyorských policajtů nikdo nikdy neptal.

Je příznačné, že Richard Donner - režisér Smrtonosných zbraní - natočil v roce 2006 snímek 16 bloků (recenze), ve kterém Bruce Willis coby stárnoucí polda musí eskortovat důležitého svědka. Film se odehrává v reálném čase a v reálném New Yorku. Geneticky má s první Smrtonosnou pastí a charakterem Johna McClanea společného víc než poslední dvě Pasti dohromady.

Že mluvím z cesty? No tak si to pojďme rozebrat...

Smrtonosná past 3 (1995): Když se sejdou dva sobi, tak se akce násobí 

Bylo by hrozně snadné z proměny žánru ve třetí Pasti obvinit vzrůstající popularitu buddy movies, ale jádro pudla je jinde. Třetí Past se oddalovala částečně i proto, že Bruce Willis neustále odmítal scénáře, a tak se nahazovaly další a další premisy. Podobná věc se děla i v konkurenčním táboře a jeden z odmítnutých scénářů Smrtonosné zbraně nakonec skončil u Willise na stole. Slovo dalo slovo a premisa s pracovním názvem Simon Says byla přepracována do scénáře Smrtonosné pasti 3. Proto je tu parťácká postava Zeuse (Samuela L. Jacksona doporučil Willis po společném natáčení Pulp Fiction), a proto je film o poznání ukecanější, než předchozí Pasti. Motiv s pomstou byl už v původní verzi, ale pro Past se oslím můstkem vymyslela postava Gruberova bratra, který značnou část filmu Willise terorizuje po telefonu. Není bez zajímavosti, že jen o pár měsíců dříve měl premiéru další významný akční trhák s podobným vztahem hrdiny a záporáka - Nebezpečná rychlost.

New York, New York

Trojka se odehrává v ulicích. To je Johnův domácí revír a navrátivší John McTiernan si na něm dal pořádně záležet. Třetí Past je zároveň jedním z posledních filmů, jehož městské scény se opravdu poctivě natáčely v New Yorku. Proto má město v podstatě třetí, čtvrtou hlavní roli (nezapomenutelný průjezd Central Parkem, Johnovy zkratky, honičky v tunelech pod městem) a v obsazení ústřední dvojice se hezky odráží i jeho černobílá dualita, na kterou Zeus nezapomíná neustále upozorňovat. Kombinace naštvaného užvaněného černocha a snad až příliš vyklidněného bělocha nebyla ničím novým - odstartovala celý žánr, když se v kinech objevila detektivka 48 hodin (Nick Nolte a Eddie Murphy).

Jackson s Willisem si ale uměli dobře nahrát a úspěšně tak maskovali, že film vlastně už moc nepřipomíná původní Pasti. McClane bojuje za vlast a policejní oddíl, nikoliv za manželku nebo sám za sebe. Celý ten průšvih je sice zdánlivě kvůli němu, ale to ještě neznamená, že bude běhat po městě a řešit bizarní hádanky. Záporák naštěstí po první půlce filmu (ta je víceméně původní scénář pro Zbraň - slovo od slova) odhalí svůj opravdový záměr a zbytek zápletky už je trochu povědomější. McClane je tu už o poznání bezhlavější a hnán kupředu diktátem, který mu velí překonat své starší kousky. Výsledek je na hraně a navíc korunován rozpačitou koncovkou. Svého nepřítele Willis dopadne díky až sherlockovské dedukci, nikoliv po honičce, která ho dostane až na pokraj sil. Ve finále třetí Pasti neúřaduje vysílený McClane, který už si chce jenom zastřelit padoucha a jít se domů naložit do vany. Máme tu hláškujícího, se sebou spokojeného Willise, který už to nějak zmákne. A možná pak i zavolá ženě. Kvůli starejm dobrejm časům.

I trojku vzali remcající fanoušci na milost. Studiu se však devadesátimilionový rozpočet vrátil až díky tržbám v Evropě. Tak McClane vydělal o poznání víc než doma, a tak ho Foxové zas na chvíli uklidili. Pořád to ale bylo spolu s Fincherovou Sedmičkou nejlépe vydělávající eRko roku.

 

 

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace