Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Warcraft a Čína - lovestory na pokračování?


ikona
TedGeorge
Bude Cival za rok psát box office reporty z Číny? 

Hru World of Warcraft jsem nikdy nehrál. Velmi dobře ale chápu, že to je (byl) fenomén, kterému není možné uniknout. Někdy před dvanácti lety dostali Blizzardi geniální nápad, který jim pak vydělával rok co rok stovky milionů dolarů. Na oficiálních a neoficiálních serverech se touto on-line hrou bavily desítky milionů hráčů a je otázkou, proč cesta na filmová plátna trvala tak dlouho. Možná za to může prokletí videoherních adaptací, možná problémy se samotným Blizzardem, který odmítnul prodat práva na zfilmování Uwe Bollovi a podobným.

Samotné natáčení začalo až v roce 2014 pod taktovkou Duncana Jonese. Střih, červen 2016 a světe div se, bible všech prokrastinátorů jde do kin. A tady se konečně dostáváme k mému tématu. Horda si to rozdala s Aliancí v kinech po celém světě. Dobrá, buďme puntičkáři, chybí ještě posledních 14 zemí v čele s Austrálií. Jaké jsou výsledky? Neskutečně zajímavé.

Jednoduché soudy si nechme od cesty. Filmů, které propadly v Americe a vše pak zachraňovaly ve světě, už pár bylo. Jenomže Warcraft roztáhne nůžky mezi výnosy z amerických a světových kin do větší šířky než thajská prostitutka svoje nohy při hraní ping pongu v populárním bangkokském bordelu. Uzměte ze špajzu poslední láhev Modrého Portugalu, jdeme se bavit o Číně, traktorech, uzlech a možném sequelu.

Začneme čísly. Ty mám rád, protože nikdy nelžou. Tento článek píšu v pondělí večer, kdy jsou známé výsledky za uplynulý víkend v kinech. V zemi, kde neznají slovíčko “copyright”, film odstartoval v úterý o půlnoci. Za celou středu si připsal 46 milionů dolarů. Čtvrtek byl také za 46. Pátek 32,9 mega. Sobota přidala 21 milionů, neděle potom dalších 11 (v Číně je neděle brána jako pracovní den, neptejte se). Kalkulačka mi právě řekla, že je to otvírák 156 milionů dolarů. Rekordní?

Ne tak docela. Rychle a zběsile 7 dokázalo vydělat za první den neuvěřitelných 63,1 milionů na své cestě za 182 milionovým víkendem (neptejte se kolik dnů má klasický čínský víkend) a celkovými 390 miliony. Na taková číslo může Warcraft rychle zapomenout, ale celkových 300 milionů je velmi reálně dosažitelných.

Celosvětové haló kolem čínských tržeb nejnovějšího filmu Duncana Jonese je právě kvůli americkým číslům. Vzhledem k rozpočtu 160 milionů dolarů a dalším 110 vynaloženým na reklamu je zámořských 24,3 prostě slabých. Svět si tedy drbe hlavu. Je to propadák, nebo se tu hraje jiná hra? Je vůbec v dnešní době možné spočítat, kdy se film dostane do plusu? A jaká čísla zaručují pokračování? To jsou otázky, na které by bez přečtení tohoto článku neodpověděl ani Jan Tleskač.

Vezmeme to pěkně zeširoka. Většinový divák má v hlavě staré (a mnou nenáviděné) pravidlo, že film musí ve světě vydělat dvojnásobek svého rozpočtu, aby se zaplatil. To je poučka z dob, kdy Steven Spielberg přesvědčoval akcionáře, že animovaní dinosauři na plátně rozhodně nebudou vypadat jako v Zemanově Cestě do pravěku.

 

Dnes už víme, že do nákladů musíme započítat peníze na reklamu. To je mnohdy podobná částka jako samotný rozpočet. Bez těch peněz to prostě dnes (až na výjimky operující v nižších rozpočtových relacích) nejde. Dále víme, že producenti dostávají jiná procenta ze vstupenek v každé zemi. V Americe to je pokaždé více než 50 procent, ve Velké Británii to často bývá dokonce víc (James Bond si právě potřásl rukou s Harry Potterem). Všeobecně to ale mimo USA osciluje mezi 30-40 procenty. Aby to bylo ještě složitější, tak občas studia prodají práva na uvedení filmu předem a dostanou tak fixní částku. Třeba studio Lionsgate to ani jinak neumí. 

Pojďme se ještě chvíli vyhýbat Číně a jejím procentům. Warcraft vydělá v amerických kinech zhruba 60 milionů dolarů. Po nezbytném porcování koláče z toho producenti uvidí nějakých 30 milionů dolarů. Svět bez Lidové republiky přidá maximálně 200 milionů. Počítejme tedy s čistými zisky pro producenty 70 mega. To máme krásně kulatých 100 melounů. Připomínám, že celkem jich musíme vydělat 270. Kde tedy najdeme těch zbylých 170? Odpověď se přímo nabízí a rychle na ni zapomeňte. Zas tak jednoduché to nebude.

 

Čína je obrovský trh, který v sobě skrývá neskutečný potenciál. To si uvědomil každý správný kapitalista už někdy v devadesátých letech, kdy začali tamní komunisté objevovat taje kapitalismu. Zároveň je to trh, který má svoje specifika. Vyrábíte geniální malé traktory a před sebou vidíte nezorané rýžové pole na západ od Pekingu? Zkuste si expandovat. První dva měsíce půjde všechno jako po drátkách. Loď vypravená z Rotterdamu v pořádku doveze do Šanghaje prvních 100 traktůrků. Všechny je prodáte a máte čistý zisk 30 milionů. Vypravíte druhou loď.

Tu zadrží Číňané v přístavu, protože vám chybí nějaké papíry. Následně se dozvíte, že během posledního měsíce nějaký podnikavý občan postavil továrnu 100 km od centra Wu-Chanu (tedy ještě pořád v městské aglomeraci) a prodává vaší zaregistrovanou značku po celé zemi. Co na tom, že traktůrkům odejdou motory na konci prvního pole. Vaše investice a dobrá pověst je v řiti. Chcete se soudit, ale rychle to vzdáte. 

Hollywoodští producenti uviděli miliardu lidí a začali do tamních kin posílat jeden velkofilm za druhým. Z toho velmi dlouho dostávali pouhých 17 (!) procent zisků z prodané vstupenky. Nemluvě o tom, že bootleg kopie se objevila na místní tržnici 8 hodin po první kinoprojekci. Až před několika roky došlo k dohodě, která losangeleským mogulům zaručila 25 procent. Má to svoje ale. Všechny filmy směřující do kin má totiž pod palcem centrálně plánující CCTV.

Tato agentura určuje, které filmy mohou směřovat do kinodistribuce (minulý rok jich tam Hollywood propašoval pouhých 25). Když už máte to štěstí a film v kinech startuje, počítejte s omezeným distribučním okénkem. Zatímco lokální Monster Hunt trávil v kinech skoro 2 měsíce, většina americké produkce musí vyklidit pole už po čtyřech týdnech. 

Další specifika a švindly si můžete přečíst zde. Vám teď stačí vědět, že přes to přese všechno se situace začíná poslední roky lámat. Počínaje Transformery a konče už zmiňovanou sérií Rychle a zběsile, Čína konečně začíná přinášet zásadní zisky. Když tu totiž ty největší filmy vydělají přes 200 milionů dolarů, máte hned 50 rozdílových milionů, které konečně film pošlou do ziskových vod. Opravdu už tři odstavce mluvím o všem, jenom ne o Warcraftu?

Kde jsem to přestal? Počítal jsem, kolik peněz musí film vydělat, aby zaplatil 270 milionové náklady. Amerika a svět bez Číny dávají dohromady nějakých 100 milionů. Pokud budeme počítat s 300 miliony pro Warcraft v Číně, tak producenti dostanou čistých 75 milionů dolarů. Celkem jsme tedy na 175 milionech a do černých čísel nám pořád chybí skoro stovka.

Pokračování tedy nemá šanci vzniknout a řeči o samospásné Číně jsou úplně mimo? Nejsou. Já vás varoval, že to tentokrát bude složitější. Očekávanou adaptaci počítačové hry produkoval a zaplatil Universal. Jenže na to nebyl sám. Na scénu nastupuje legendární produkční společnost s navazujícím jménem Legendary Pictures. To jsou ti střelci, kteří mnoho let spolupracovali s Warnery a každý rok jim na stříbrném táce poskytli x filmů za ještě víc x milionů dolarů.

Dlouho to vycházelo (kde jsou ty zlaté časy Temného rytíře), ale pak přišlo několik propadáků. Jacka lezoucího na obří fazoli by ještě Warneři překousli (prý odepisovali 120-140 milionů dolarů), Pacific Rim už ne. Transformeři podle Guilerma Del Tora stály 190 milionů a dalších 140 prý spolkla reklama. Tentokrát už počítejte sami. V Americe se tržby zastavily na 100 milionech, svět přidal dalších 300. Z toho bylo 111 čínských.

Legendary v tichosti uzavřelo s novým šéfem Warnerů Kevinem Tsujiharou gentlemanskou dohodu. Kolaboraci v tichosti zakončí Muž z oceli a pár dalších filmů. Následně bude filiálka svoje útočiště hledat jinde. Co čert nechtěl, bylo to u Universalů. Začátek to byl vskutku tragický. Hacker režiséra Michaela Manna v kinech propadl a odepisovalo se prý 90 milionů dolarů. Sedmý syn v kinech propadl a odepisovalo se prý 80 milionů dolarů. Purpurový vrch v kinech propadl a odepisovalo se prý… také hodně. Jediné štěstí pro Legendary bylo, že se spolupodíleli (byť ne zásadně) na Jurském světě. Důvěra přesto byla otřesena. S obavami se hledělo na problémy provázené natáčení Warcraftu.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace