Nějaké novinky o Warcraftu? Jo, tentokrát jich pár bude, i když nejsme v MZ Live a nenašeptává mi Mr.Hlad. Dlouhé roky očekávaná herní adaptace ale konečně dorazila na plátna a začala bojovat o svou další budoucnost. A je okolo toho mnoho interesantního…

 

Příběh vzniku filmového Warcraftu je totiž dost možná zajímavější než story, kterou vypráví publiku v kinech. Léta připravovaný velkofilm, jenž měl spasit žánr, se totiž chystal neskutečně dlouho a klopotně (vždyť už o Vánocích 2009 jej měl uvést režisér Sam Raimi), a když konečně dorazil, je kolem toho menší haló, než by ve studiu Universal a produkční společnosti Legendary čekali.

Samotný Blizzard se na specifické rozložení výnosů připravit mohl, protože nejlíp ví, že popularita Warcraftu trochu klesá. Že nejlepší čas pro uvedení téhle fantasy byl před pěti až sedmi lety. Hráčů už není tolik a diváci filmu se právě v tomhle případě z jejich řad rekrutují minimálně ze třetiny. A je to cítit i na tržbách, když v Americe, kde Warcraft aktuálně netáhne tolik, jsou výnosy poměrně dost slabé.

Otvírák za 24 milionů dolarů a výhled na zámořskou šedesátku by ještě před časem kdekdo bral jako totální pohromu, už pár týdnů ale bylo jasné, že Warcraft americkými kiny jen prosviští a o život bude bojovat jinde. Jenže takovým způsobem, že dvojka nejspíš přeci jen vznikne. Jen za trochu jiné konstelace (i rozpočtové?), při které se mimochodem klidně ani nemusí dostat do multiplexů mezi Los Angeles a New Yorkem, ale jít třeba rovnou na VOD.

KINOTRŽBY FILMOVÝCH FANTASY

Warcraft si totiž solidně vede v Evropě a asijských zemích, kde střádá desítky milionů, absolutní rekordy ale láme v daleké Číně. A upřímně řečeno, neexistuje moc jiných míst, kde byste rádi přepisovali historické tabulky, než právě v nejlidnatější zemi světa s extrémně dynamicky se rozvíjejícím filmovým trhem. Právě tady Warcraft nejvíc frčí mezi hráči. Taky se to odrazilo v extrémních stopětašedesátimilionových tržbách za pět dní promítání, s výhledem na víc jak 200 mega jen z téhle malé zemičky.

Warcraft se díky tomu nejen že nemusí jevit jako fail – ostatně takový přívlastek lze sám o sobě zpochybňovat už kvůli tomu, že jde vlastně o celovečerní reklamu na hru a merch s ním spojený, potažmo na potenciální filmovou ságu – ale naopak se může nakonec jevit výhodné v téhle fantasy dál naplno pokračovat. Zas tolik značek, které by měly po týdnu promítání na kontě 286 milionů dolarů celosvětově, totiž není.

Teď záleží na kalibraci studiových kalkulaček. Jisté je to, že nový Pán prstenů, ba ani Hobit nebo Narnie do Ameriky nedorazili. Co se výdělků týče, spíš rozmáchlejší Percy Jackson. Universal ale každopádně má díky Warcraftu v portfoliu značku, jejíž globální tržby půjdou u každého dílu přes půlmiliardu, i kdyby v něm hrál Mirek Donutil. A to se sakra cení.

 

Vyprávět na pokračování je totiž absolutní trend a nic na tom nezmění ani aktuální situace, kdy je z jedenácti snímků kasovního žebříčku hned sedm přímých sequelů – a pokud připustíme, že Občanská válka je vlastně pokračováním Avengers, pak všechny z nich tentokrát v kinech vydělají méně než minule!

Nejmíň to bude trápit Warnery, protože horor Conjuring 2 alias V zajetí démonů 2 se číslům fenomenální jedničky alespoň těsně přibližuje. Režisér James Wan navíc znovu zbytečně neutrácel, takže víkendový start za 40 milionů (první film měl necelých 42), velmi pozitivní reference a vyhlídky na pro horor nepochybně úžasných sto mega jen z Ameriky jsou parádní.

TRŽBY FILMŮ JAMESE WANA

Wan holt umí. Hororové srágory netočí, a když už se vrhne na nějaké to opáčko, netočí ho na trapný volnoběh. Trojku sice podle svých slov točit nehodlá – jak by ne, když se o něj po triumfu Rychle a zběsile 7 v Hollywoodu zuřivě přetahují – snad ale z pozice krále současného mainstreamového hororu nehodlá vycouvat úplně a zase si najde nějaké strašidelné téma, které ho přitahuje. Úspěšných áčkových bubáčin je jako šafránu, každá zručná síla je v tomhle směru strašně cenná.

I Podfukáři 2 (neboli druhé Now You See Me) oproti minulu ztratili, už ale výrazněji. Zatím sice jen zhruba o pětinu, když první víkend klesl z původních 29 milionů na 23, jednička ale byla velkou trvalkou a to pokračování určitě nebude. Šlo navíc o hit globální, po druhém nášupu ale není kdovíjaká poptávka prakticky nikde – takže pokud si u Lionsgate pomysleli, že z jednoho svižného, byť trochu náhodného hitu ukovou soběstačnou magickou ságu, spletli se.

TRŽBY FILMŮ S DANIELEM RADCLIFFEM

Avizovanou trojku bych jim doporučoval vynechat. Pokud jim totiž tenhle kouzelnický výplach nezvládl o jeden obchodní level výš upgradeovat ani Harry Potter Daniel Radcliffe, nepovede se to příště ani Copperfieldovi s černou Hermionou.

Je přitom paradoxem, že tahle trojka premiér výrazně zvedla výkon trhu i oproti neskutečně slabým začátkům května a června a že si v rámci té apokalypsy nastavovaných kaší vede ještě nejlíp. Třeba Želvy ninja 2, jež jsou aktuálně na 61 milionech z Ameriky, oproti minulu spadnou globálně aspoň o polovinu.

Ještě hůř je na tom ale Alenka 2 – z minulé miliardy totiž tentokrát bude sotva třetina, a to už je sakra na pováženou.

Disneymu to samozřejmě náladu nezkazí, protože miliardu má letos v kapse už díky Občanské válce (tentokrát deváté místo za čtyři milionů) a animáku Zootropolis, o jehož triumfu jsme psali před pár dny. Kniha džunglí, uvelebená aktuálně na deváté pozici žebříčku, si navíc čerstvě potykala s metou 900 mega. Před rokem ale určitě chtělo studio takovýto ranec i od Alenky. Zpráva, že si divák přeci jen trochu vybírá a že si může uvědomit vyprázdněnost některých značek, by měla všechny hollywoodské hlavouny nabádat k opatrnosti a maximální péči o každý biják.

 

Navíc aby těch příkladů nebylo málo, máme v desítce ještě X-Mení Apokalypsu. Ta si nejen že pohoršila u kritiků, kteří si mutantí sérii častěji vyloženě hýčkali, ale klesá i ekonomicky. Únava materiálu, okoukanost a málo natěšenosti, to všechno nový díl srazilo oproti rekordní Budoucí minulosti. X-Meni mají momentálně na kontě 136 mega z Ameriky a 478 celosvětově, což značí oproti minulu velké, třetinové ztráty. Pořád jde ale o výstavní artikl Foxů, i přes trojku Wolverina a našláplého Deadpoola jej budou tlačit dál. Jen už, díky bohu, bez Singera.

Abychom splnili informační povinnost, dodejme, že na pátém fleku si solidně vede romantika Než jsem tě poznala s průběžnými 39 miliony, a že filmové Angry Birds se na šestém místě vytáhlo na 312 mega celosvětově. Bude to stačit na dvojku?

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden zkusí to sequelové prokletí protrhnout Pixar s animákem Hledá se Dory. Proti budou Rock s Kevinem Hartem v bláznivé komedii Centrální inteligence.