Imf vám loni na podzim obsáhle líčil, jak velkou moc mají v Hollywoodu židovští boháči. Tuhle konspirační teorii kdekdo nebere vážně, již brzy ji ale zastíní něco mnohem důležitějšího. Továrna na sny totiž začíná čelit nové hrozbě - komunismu.

 

Zní to absurdně, protože máme rok 2015? To bez debat. Fakta ale mluví jasně, a když si dáme dohromady ta současná, můžeme dojít k hodně zajímavým závěrům. Tím zdaleka nejabsurdnějším je, že se hollywoodské blockbustery pomalu začínají točit podle čínských požadavků. A ač je to zatím relativně nenápadné (alespoň pro řadového diváka), pozornější čtenáři už si jistě dávají dvě a dvě dohromady.

Na začátku samozřejmě stál čím dál tím větší důraz hollywoodských filmů na tržby ze zbytku světa. Dnes už bez nich nezaplatíte zhola nic, producenti tak poslední roky nesmí zapomínat na zahraniční trhy. Tu se točí v Evropě, tu v Asii, však to znáte - největší filmy prostě musejí cestovat po celé světě. Docela nedávno se ale k těmhle trhům připojila i Čína, do níž proklouzne jen několik vyvolených filmů ročně. Sbírají se tam tedy drobné? Právě naopak. Čtyřka Transformers v Číně vydělala 320 milionů dolarů (oproti 245 v USA) a Rychle a zběsile 7 dokonce 389 (Američané přitom utratili "pouze" 344). A to řešíme jen nejlukrativnější špičku ledovce. Zásadní je každopádně vědět, že ačkoliv studio v Číně inkasuje daleko menší procento tržeb než v Americe, v současnosti jde o největší zahraniční trh. A už nyní se spekuluje o tom, že za pár let půjde o největší trh vůbec!

 

Jak se čínské rýžování dosud projevovalo? To už se propíralo několikrát, takže pojďme jen v rychlosti. Iron Man 3 se zčásti odehrával v Pekingu a měl speciální scény pro čínský trh, což vyvolalo slušnou kontroverzi. Ostatní proto řešili povinnou dávku Asie trochu šetrněji: čtyřka Transformers a Pacific Rim se částečně usídlili v Hong Kongu, Skyfall a Looper v Šanghaji a Avengers vyrazili do jihokorejského Soulu, abychom si užili alespoň špetku rozmanitosti. Čína přitom nikde nebyla rozvojovou zemí. Na plátně se skvěl opulentní moderní stát, do kterého byste z fleku chtěli jet na dovolenou. A ne, vážně to nebyla jen náhoda.

Jak už jste se mohli dočíst výše, do Číny proklouzne jen několik filmů ročně (a tohle číslo stoupá jen velmi pozvolna). Kdo je vybírá? Čínští cenzoři, které řídí čínská vláda. A čínskou vládu řídí komunistická strana, čímž se konečně dostáváme k jádru pudla. Pokud chcete, aby se váš film promítal v Číně, mělo by jít o patřičně epickou podívanou (protože ty tam prostě letí). A pokud "náhodou" vykreslíte některé z čínských měst jako ráj na zemi a přihodíte pár postav, které pomáhají hlavním hrdinům, komunisté pochopitelně zajásají a místečko v úzkém výběru je vaše. Co by se naopak stalo v případě, že byste vytasili čínskou bídu nebo nedejbože zlou čínskou vládu a čínské záporáky? Z fleku můžete zamávat pár stamiliónům, protože tohle komunisté svým občanům pouštět nehodlají.

 

Je to jednoduchá matematika a ve chvíli, kdy se hraje o nějakých 300-400 milionů, vlastně není moc co řešit. Pro blockbustery začíná být vyhovění čínským divákům mnohem důležitější než vyhovění těm americkým nebo kterýmkoliv jiným. A třešnička na dortu? Představte si, že natočíte pro-čínský blockbuster a vzápětí něco s čínským záporákem, aniž byste to kdy chtěli uvést v Číně. Tamní vláda se samozřejmě dozví, že její zemi podrážíte v okolním světě, a může se vám pomstít stopkou u vašeho na míru ušitého projektu.

Zkrátka a dobře, žádné hollywoodské studio si teď nechce rozházet čínské cenzory, pročež se producenti chtě nechtě začínají podřizovat tlumočeným komunistickým požadavkům (ačkoliv to samozřejmě nikdo neřekne na plnou pusu). Doposud sice nešlo o zcela zásadní ústupky - v nějakém blyštivém městě se roboti pomlátit musí a asijské padouchy holt rekrutujete ze Severní Koreje (remake Rudého úsvitu by mohl vyprávět), přičemž musíte doufat, že vás někdo nenahackuje (v Sony by mohli vyprávět). Do budoucna je to ale nebezpečný precedens, který může snadno vyeskalovat k tomu, že si bude Čína diktovat postavy nebo situace přímo na míru. Podobně jako třeba Mexiko ve Spectre...

 

Co se v tu chvíli stane? Amerika buď v zájmu stamilionových tržeb skloní hlavu, nebo se na čínský trh vykašle a začne zase točit blockbustery s asijskými superzloduchy. Asi vás nepřekvapí, že tu tohle dilema dnes nevyřešíme. Věřte však tomu, že je za dveřmi, protože paktování s ďáblem nikdy nekončí přátelským objetím kolem ramen...

---

Vytáhni v hospodě: Podobně zajímavá (i když mnohem méně zásadní) je historka Simona Pegga o tom, proč musí napsat nový scénář třetího Star Treku. Paramountu se prý nelíbilo, že je původní koncept příliš "startrekovský", a chce místo něj masám přístupný blockbuster se slavnými postavami (aneb "Proč sakra chodí na Avengers třikrát víc lidí?!"). Pokud jste ještě nespálili všechny trička se Spockem a modely Enterprise, máte nejvyšší čas!