"Coby kdyby" rozhodně není radno provozovat, a rozhodně ne v případě tohohle seznamu. Jenom vás naštve. Vážně. Lepší ho nečíst, přejít a ignorovat, protože jde o seznam nešťastných třinácti vynikajících filmů, které změnily historii kinematografie, jsou hojně citované a napodobované a dodnes se na ně nemůžeme vynadívat... ale bohužel v nějakém jiném vesmíru. V tom našem totiž nevznikly. Ale bylo to sakra blízko! Ach jo...

Strana 1 z 6

1 2 3 4 5 6

Comicsy, muzika a mimozemšťané

13) Superman Lives, Tim Burton

O co šlo: Po tom vzletném úvodu možná trochu úsměvný začátek. Burtonovu Supermanovi se dnes lidi spíš posmívají, protože jeho oblek by býval blikal a navíc by blikal na Nicu Cageovi. Historka o "giant fucking spider" tomu taky moc nepřidává, ale notak... o čem se tu hádáme? Burton byl tenkrát po neúspěchu Mars útočí! dost  opatrný, ale hlavně  měl přece za sebou Batmana, který byl stejně kontroverzní a kdyby nevznikl ani on, jevil by se z concept artů podobně divně. Superhrdina oblečený v gumovém obleku? Keaton v hlavní roli? A jak to dopadlo! Poblikávající Nicolas Cage mohl redefinovat komiksový žánr do podoby, která by nám dnes třeba přišla úplně normální, nebo by to samozřejmě dopadlo jako katastrofa. Že se výsledek nikdy nedozvíme, je rozhodně smutné.

 

Proč to nevyšlo: Co se mohlo pokazit, se pokazilo. Scénář Kevina Smitha byl neustále upravován Wesleym Strickem, což prý nebylo zrovna ku prospěchu, Burton nestíhal preprodukci (záměr byl vypustit film na 60. výročí Supermana) a Cage v neonu nebudil zrovna důvěru pozorovatelů. Burton nakonec odešel dělat ospalou díru a scénář se dočkal ještě dvou velmi drahých verzí, aby nakonec skončil u ledu a Bryan Singer nakonec svůj fetišistický restart pojal od podlahy.

12) Gershwin, Martin Scorsese

O co šlo: Scorsese patří mezi režiséry s řadou nekonečných projektů, které slibují desítky let, ale nakonec vždycky uhnou jinam. Jedním z jeho největších restů bude nejspíš biografie amerického skladatele George Gershwina podle scénáře Paula Schradera a  Johna Guarea z roku 1983. Mělo jít o velmi rozmáchlou produkci, která by se začátku 20. století pokusila dodat dostatečný  glanc. Což byl první kámen úrazu.

 

Proč to nevyšlo: Warneři nakonec Scorseseho nasměrovali k jiným, levnějším projektům, což ovšem jeho snahu pouze přibrzdilo. Na scénáři dál spolupracoval, vylepšoval ho, i když se netajil tím, že s ním pořád není úplně spokojený. Dnes se zdá, že pokud něco, upřednostní Sinatrův životopis – což je tematicky až příliš blízko (Gershwin by se v Sinatrově životopisu dost možná i objevil, Sinatra zpíval některé jeho skladby), takže jen stěží realizuje oba filmy. Gershwina zkrátka vnímejme jako uzavřenou kapitolu, ačkoliv do ní dal Scorsese opravdu hodně.

11) The Tourist, Clair Noto

O co šlo: Velmi zvláštní je příběh filmu Turista, který všichni chtěli, ale nikdo ho nebyl schopen natočit. Clair Noto se svým scénářem od roku 1980 obcházela studia, a ten se všem velmi líbil. Příběh o mimozemšťanech tajně žijících na Manhattanu byl připodobńován k Blade Runnerovi a concept arty připravoval samotný H. R. Giger. Šlo by o temnou vizi plnou sexuality, rasismu, xenofobie, prostě drsné sci-fi z dob, kdy to ještě šlo Ridley Scottovi, po nichž se nám tolik stýská.

 

Proč to nevyšlo: Vlastně těžko říct. Vždycky z toho „tak nějak sešlo“. Možná proto, že by to bylo dost drahé, což představuje u tak temného filmu vždycky problém.  Další komplikace byla, že scénář se natolik líbil, že si z něj postupně různé projekty začaly neautorizovaně „půjčovat“ myšlenky. Obzvlášť silná kávou byli pro Noto Muži v černém, kteří jí ukradli premisu, jen přidali komediální nadsázku a Willa Smitha. Takže mnozí došli k názoru, že natočit i originál v podstatě nemá smysl a zdá se, že Noto už je na jejich straně.

Strana 1 z 6

1 2 3 4 5 6