Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #129: Paramount cuknul, M3GAN vyhořela a Čína má příliš prázdných kin


ikona
imf
appledisneyhbohollywoodimfmaxmegannetflixnewsletterparamountyoutubezaslav
Vracíme opět do hry kinokalypsu, nebo je letošní rozmarné léto jen znamením nervozity z horších zítřků? 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru  hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu. 

--   

Jsou prázdniny, tak je na čase sepsat trochu toho odpočinkového čtení na pláž, že? Ohromně rád bych byl dneska optimistický, ale dopadne to asi jako vždycky. Tím spíš, že v kinech shoří filmy, co jsou mi sympatické, a falešné pochvaly sbírají ty, co považuji za rutinu. Ale to je holt život, zvlášť když máte něco nakoukaného a rádi křičíte na mrak. V dnešním vydání naštěstí nebudeme řešit jen dojmy, ale taky trochu pojmy, zvlášť co se týká napjaté situace u Paramountu a v Číně. A možná dojde i na Netflix. Víte, jak vždycky vaši kamarádi říkají, že je tam akorát velké ho…? Tak tentokrát mají pravdu!
 
 

M3GAN a nevypočitatelnost mladého publika

V nedělních tržbách jsem řešil primárně F1 (o ní ještě za chvilku), takže je potřeba se ohlédnout i za tragickým vyhořením M3GAN 2.0. Mají se horory bát? Primárně ne. Jason Blum, který si právě sype popel na hlavu v několika různých podcastech a tištěných rozhovorech, sice připouští, že hororů je letos moc, ale uznává také, že s M3GAN cuknuli do jiného žánru a jiného slotu. Vražedné je především to druhé, kdy Universal naštosoval cute vraždící robotku mezi How to Train Your Dragon a nový Juráč, což je pro pětadvacetimilionový horůrek rozsudek smrti.
 

Ok, není to horůrek. Je to taková akční sci-fi satira, variace na druhého Terminátora pro Gen Z, která se ovšem rozhodla snímek bohorovně ignorovat. Objektivní chyba ve filmu samotném nebo v jeho marketingu se hledá těžko. Vždyť ještě před měsícem a půl novináři spekulovali, že David zašlape do země Goliáše - levný hororový sequel přejede předražený blockbuster s Bradem Pittem od tvůrců Top Gun: Maverick. M3GAN 2.0 měla tehdy tracking 40+ milionů dolarů za první víkend, Formule se pohybovaly plus mínus na stejné vlně. Jenže pak začal tracking krvácet. Nejdřív pětatřicet, pak třicet, těsně před víkendem skokově dvacet. Předprodeje nezabraly, v marketingu chyběl virální efekt tančící M3GAN, která ve dvojce vypadá jinak a ustupuje trochu do pozadí. Z odhadovaných 40+ nakonec bylo pouhých deset a sequel se tak zařadil do fronty dalších tří kasovních průšvihů z produkce Blumhouse.

Ještě v lednu jsem říkal, že sequely M3GAN, Black Phone a Five Nights at Freddy’s vydělají Blumovi ne na jednu, ale rovnou dvě sezóny odvážných minel. Teď už si nejsem jistý, zda to vůbec letos bude v plusu. Těch pětadvacet milionů se sice na streamech pohodlně vrátí, ale onen trackingový sešup je varující. Letos jsme ho zažili u mnoha filmů, podobně nespolehlivé jsou i releasy A24 a už vůbec nestačí, abyste měli dobře hodnocený horor (viz Companion nebo Bring Her Back). Lidi už jsou jenom na eventy nebo virální číčovinky. Cokoliv jiného zjevně počká na domácí pokoukání.
 

To je pro autory a producenty hororů coby levného žánru vyloženě varující, protože se všechno musí sázet na agresivní virální marketing, bez ohledu na kvality filmu. Můžete zmínit Sinners, ale to je tak specifická záležitost, že je mimo všechny škatulky. U Final Destination: Bloodlines zafungovaly právě klipy z předchozích filmů, ale jakmile se vám dnes kolem hororu nepovede udělat haló, promítáte před prázdnými sedačkami. Po dobrovolné exodu levných komedií na stream ovšem už žádný jiný entry-level žánr nemáme, takže co se všemi těmi debutanty? Vypadá to, že budeme svědky mnoha roztodivných PR kotrmelců.

Víš, co je lepší než miliardy? Miliony!

O Trumpově žalobě CBS a snaze naoko vydolovat dvacet miliard už jsme psali. Bylo to od začátku zcela nerealistické číslo, ale když Paramount (CBS je jeho dceřinná společnost) nabídnul osm milionů, zdálo se to Trumpovým právníkům málo. Teď na stole stojí dvojnásobek a vypadá to, že bude ruka v rukávu. Nesejde na tom, že je to podobně vtipné jako hláška Dr. Zlouna z Austina Powerse, na kterou volně odkazuji v nadpise. Pro všechny v amerických médiích je to další pohlavek, tentokrát ovšem z vlastních řad.
 

Paramount tímhle vyrovnáním (čti úplatkem) odstraní poslední překážku ze strastiplné cesty za mergerem se Skydance. Ten má hodnotu cca 8 miliard, takže co je nějakých 16 milionů, že? Patová situace totiž studio stojí nejen mnohem víc peněz na neschopnosti udržet stávající partnery, ale také zdržuje uzavírání nových smluv a dohod. Týká se to např. i lukrativního South Parku, kde byla premiéra nové řady pozdržena a pronájem těch dosavadních, který na (HBO) Max vypršel před pár týdny, je pořád jen v rovině spekulací. Trey Parker a Matt Stone, autoři seriálu, kteří stále vlastní část vysílacích práv, se chtěli opětovně napakovat na neexkluzivním pronájmu na všechny strany, ale v aktuální situaci měli svázané ruce.

Podobných “čekatelů” je u Paramountu celá řada a trpělivostí zrovna neoplývají. I proto šestnáct milionů dolarů změní majitele, ačkoliv to pro Trumpa bude další signál, že může Hollywood vydírat o peníze ve stylu italské mafie. “Hmm, máte tady hezkou zimní premiéru/pozemek pro expanzi zábavního parku/požadavek na spoluúčast armády v nadcházejícím trháku… byla by škoda, kdyby se jim něco stalo.”

Když jsem před třemi lety začal s newsletterem, vypadalo to, že Hollywood dostává jednu ránu za druhou. Skoro jako na objednávku, aby bylo o čem psát. A vždycky všichni slibovali, že “se situace co nevidět vrátí k normálu”. Za sebe hlásím, že už mám ten normál tak hluboko ve vzpomínkách, že by o něm měl někdo natočit film, aby mi ho připomenul.

Nejúspěšnějším streamovacím celovečerákem je…

Zatím pořád Napoleon s 213 miliony dolarů, ale Pittova F1 ho velmi, velmi brzy překoná, aby tenhle titul sebrala (momentálně je těsně před Scorseseho Killers of the Flower Moon). Stačilo jen utratit další nebetyčné peníze, zaměstnat velká jména, a konečně přesvědčit Warnery, že tenhle film mají zpropagovat jako tradiční hollywoodský blockbuster. A bum, letní hit je na světě. Možná ne podle měřítek nákladů a příjmů, ale tady se bude Apple do posledního dechu tvářit, že na product placementu i výhodných smlouvách vydělal tolik, že ho to vlastně stálo půlku toho, co sám tvrdí, a nikoliv dvojnásobek, jak tvrdí novináři.
 

Tenhle boj čísel vždycky vyhraje ten, kdo má víc peněz na billboardy. A ti samí novináři pak ve svých médiích uvidí citace prodejných kolegů, v nichž se bude o F1 psát jako o megahitu léta, nejúspěšnějším blockbusteru nového věku a nejautentičtějším sportovním bijáku všech dob. Bla, bla, bla… vyhráli jsme my, všechny statistiky, co jsme zadali renomovaným agenturám, to dokazují. Neshlukujte se, rozejděte se a těšte se na další skvělé produkty.

Minule jsem v některém z textu říkal, že se vlastně i trochu těším, protože kolegům se líbilo a potenciální úspěch znamená, že Apple nabídne teplá místečka dalším režisérům, scenáristům a fachmanům. Jako fanoušek motorsportu a neodfláknuté dramaturgie nakonec spíš cítím v puse chuť oliv, na které jsem si nikdy nepotrpěl, ačkoliv mi ostatní říkají, že jsou vyhlášenou lahůdkou. Tak třeba příště.

A.I. míří na FAMU

Betsy Siegel na americké Chapman University zakončila studia kompletně generovaným A.I. filmem. Její profesoři byli sice konsternováni, ale dali prostor novému přístupu. Její spolužáci byli namíchnutí a tvrdili, že to rozhodně není “true cinema”, ale to je asi tak všechno, co s tím mohli dělat.

Betsy chytře odpromptovala krátkometrážní snímek a celou diplomku napsala v duchu “co všechno jsem si vyslechla, když jsem se rozhodla vygenerovat první absolventský A.I. film”. Jestli je to jen pragmatický zlepšovák, jak dostat vyznamenání, volání o pozornost, nebo nastupující trend, s nímž se budou muset profesoři, žáci i všichni ostatní vyrovnat, to se teprve uvidí. 
 

Během přenosu NBA nicméně běžela tahle generovaná reklama, která prý stála pouhé 2000 dolarů. Je to hrozivý mišmaš, ale bohužel už celkem uvěřitelný. Pak tady máme tuhle sarkastickou partičku botů, kterým prompt velí, aby říkali, že nejsou boti. Není divu, že kluci z Corridoru natočili video, v němž své maminky zkoušejí z toho, zda poznají A.I. videa od těch opravdových. Zvládly by tohle i vaše maminky?

A propo Betsy momentálně hodlá pokračovat ve studiích, ale nikoliv filmových. Prý se vrhne na práva, aby pomohla té správné straně. Jen netuším, zda myslí A.I., nebo budoucí či stávající filmaře. Vedení filmové fakulty univerzity celá aféra zaskočila, protože se obecně tušilo, že mezi filmovými studenty bude vůči A.I. velká nedůvěra. Použít ChatGPT na úkol z matiky je jedna věc, vygenerovat si film na filmovce úplně jiná. Zvlášť když většina absolventů chce do Hollywoodu a je připravena naskočit do procesu na entry-level postech. Právě ty však kvůli nástupu A.I. rapidně mizí. To je dost možná další důvod, proč drahá Betsy mění obor.

Čínské blues

Po premiéře sequelu k animáku Ne Zha všichni psali o tom, že dvoumiliardový hit letos poprvé bude mít Čína, a nikoliv James Cameron. Film zbořil mnoho rekordů, ale jakkoliv se očekávalo, že bude oporou letošních výdělků (Čína má dva, tři sloty, na kterých kinaři narejžují - pun not intended - nejvíc chechtáků), nikdo nepočítal s tím, že budou v půlce sezóny její tržby představovat půlku všech příjmů!

Lze z toho trochu vinit i čínskou vládu, která z filmu udělala globální senzaci a důkaz vlastenectví. Do prodeje zvýhodněných lístků investovala nemalou část pobídek pro kinaře, takže tržby okatě nafoukla. Publikum se zachovalo oportunisticky a na jiné filmy do kina nechodí. Meziroční pokles je cca 12 %, všichni sedí raději doma a paří videohry nebo koukají na čím dál tím populárnější mikrodramata na půl tuctu platforem, jež jsou v Číně i jinde velmi populární (viz newsletter tři, čtyři týdny zpátky).
 

Průšvih je to zejména pro kinaře, protože v Číně během krátké doby vyrostly desítky tisíc kin. Překonat americké multiplexy bylo i politickým úkolem. Jakmile Čína překonala hranici 80 tisíc sálů (víc než dvojnásobek oproti USA), přišel Covid a průměrná obsazenost klesla z 20 % na polovinu. To je problém, protože abyste se dostali do dlouhodobého plusu, potřebujete konzistentně obsazovat alespoň 15 % sedaček.

Biti jsou i producenti, protože příjmy jejich filmů z kin tvoří 95 % veškerých tržeb. Zapomeňte na tržby z exkluzivních vysílacích oken, product placementu nebo merchandisingu - to vše tvrdě kontroluje a zpoplatňuje státní aparát. Ten se stará i o marketing, takže z uvedení do kin získají producenti zhruba třetinu uváděných tržeb, zbytek zůstane za nehty kinařům a státu. Tím neříkám, že byste měli někoho litovat. Jen je dobré to dát do kontextu se severoamerickým kinotrhem, u něhož roste panika, že bude letos nedejbože stagnovat. Všichni ostatní totiž hlásí jedno nebo rovnou dvouciferné meziroční ztráty.

Jednou větou…

Síť multiplexů AMC se v USA domluvila s reklamním gigantem National CineMedia a bude před filmem promítat víc reklam. Odhadovaná doba reklamního bloku včetně trailerů bude cca třicet minut. Ještě chybí, aby vyžadovali dochvilnost, to abychom všichni v zamčeném sále museli ty reklamy vytrpět. Nebo vás pustí na záchod, kde bude před každým pisoárem a mísou obrazovka, kde ty reklamy poběží taky. Opravdu prémiový zážitek.
 
Jestli chcete před drahými lístky a nevyžádanými reklamami utéct na streamy, můžete rovnou na Netflix. Že tam jsou samé sr…? bacha na pusu, dámy a pánové! Nejsledovanějším programem minulého týdne jen o fous nebyla médií propíraná dokusérie Poop Cruise o zaoceánské výletní lodi, jejíž záchody začaly připomínat smrduté fontány. Všichni to tam hezky popisují, k dispozici je řada vizuálních rekonstrukcí. To je etalon dokumentárního žánru, to divák chce. Nechtěl bych teď připravovat seriózní dokument a žebrat u Netflixu o peníze nebo distribuci.
 

A když už se bavíme o nedostatku vkusu a empatie, nelze na závěr jako pomyslnou třešinku na dortu nezmínit Vina Diesela a jeho snahu vrátit finále Fast and Furious zpátky do Los Angeles a křísit z popela nejen místní čtvrti postižené tragickými požáry, ale rovnou i Paula Walkera. Pro miliardu na tržbách udělá strejda Diesel zjevně cokoliv.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (5)
© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace