Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 6 důvodů, proč Jurský svět poprvé za posledních deset let nepokoří miliardu


ikona
TedGeorge
brad pittchris prattčínadinosauřif1fantastická 4: první krokygareth edwardsimaxjonathan baileyjurský parkjurský světjurský svět: znovuzrozenímarketingmarvelmiliardascarlett johanssonsupermantržbyuniversal
Jurský svět: Znovuzrození míří do kin a studio Universal doufá, že věrní fanoušci dinosaurů nenechají Scarlett Johansson ve štychu.  

"Publikum hladové po velkofilmu tradičního typu přece musí na řvoucí giganty přijít, ne? Odmítám žít ve světě, kde se nedočkáme globální miliardy už v létě“. Právě takhle si ospravedlnil statečný miliardový tip kolega imf ve své nedávné letní tipovačce.

Pojďmě teď společně na chvíli ignorovat možnost, že megahitová disneyovka Lilo & Stitch se k milníku nakonec dost možná ještě doplazí. Vězte, že já s imfem v naší pravidelné tržební kočkované v souvislosti s miliardou dinosaurů nesouhlasil. Na návštěvě u něj jsem před pár týdny střízlivě odhadoval globální tržby Juráče NO. 4 na 840 milionů dolarů.

Normálně si v podobných MoneyZone článcích nechávám svůj kasovní tip až na závěr, ale dnes to zkusíme jinak. Na následujících řádcích se dočkáte šesti více méně rozvitých postřehů, které v souvislosti s premiérou Jurského světa: Znovuzrození podle mě naznačují, že tentokrát se prestižní miliardový milník pokořit nepovede. Věřte nebo ne, ale rád bych se mýlil. Proč? Protože jak už zmínil optimistický kolega Vašek výše, psát články o tržbách bez letních miliardových megahitů je mrzuté. Na úvod stačí, jdeme na to.

3. Bez IMAXu ani ránu
Přímo navážu na předchozí bod. Důležitost těch největších sálů každým rokem stoupá a největší blockbustery už se jenom málokdy obejdou bez vítaného přilepšení v podobě (často násobně dražších) vstupenek do IMAXů. Svoji tezi podpořím rychlou vzpomínkou na sérii Mission: Impossible.

Zatímco podle mě naprosto skvělý Fallout si v roce 2018 přišel v Americe na 12 % celkových tržeb právě z IMAXů, v případě rozpačitě přijímaného letošního Posledního zúčtování už to bylo 20 % (že to v globálu Cruiseovi tentokrát nebylo moc platné je jiná věc, která přímo souvisí s nadcházejícím orientálním podotekem). Právě proto hraje exkluzivita ve zmiňovaných prémiových sálech čím dál větší roli v šachové partii mezi studii, které dlouhé roky dopředu plánují strategicky nejvhodnější termín premiéry. Nutno dodat, že nebojácný Universal letos dostal od Applu a Warnerů šach mat.

Brad Pitt v F1 si už několik dnů užívá v Americe IMAX exkluzivitu s tím, že největší sály po dvou týdnech předá právě Supermanovi (oba snímky mimochodem distribuují právě Warneři). No a létajícího emzáka za další dva týdny vystřídá marvelovka Fantastická 4: První kroky. Chápete to správně, na Jurský svět v amerických IMAXech jaksi nezbylo místo.

Problém to je veliký, protože třeba F1 si za první víkend připsala ze zmiňovaných sálů v Americe neskutečnou čtvrtinu celkových tržeb a vůbec bych se nedivil, kdyby to v případě Gunnova Supermana byla alespoň ta pětina. I to bude jeden z důvodů, proč v případě Jurského světa tipuje tržbám zasvěcený web BoxOfficeTheory třídenní otvírák na nic moc 67–77 milionů dolarů s tím, že i ostatní webziny v čele s Deadline už se svými kasovními odhady v návaznosti na pomalejší předprodeje v USA také couvají.

Sice se pořád zmiňuje otvírák v Americe  100+ milionů dolarů, ale to je samozřejmě řeč o pětidenním startu. Pokud se odhady potvrdí, tak to bude velká slabota. Jenom připomínám, že Jurský svět: Nadvláda odstartoval v Americe za 145 milionů dolarů. To mluvím prosím pěkně o třídenním otvíráku.

Na závěr tučného bodu v rychlosti dodám, že na zmiňovanou IMAX exkluzivitu se v první řadě hraje v USA. Tam už je opravdu jisté, že se dinosauří Znovuzrození do největších sálů nepodívá.

Co se zbytku světa týče, tak minulost nejenom u nás ukázala, že si ty filmy „navíc“ do IMAXů (byť často v horších časech) cestu našly. Faktem je, že podle prvních informací tuzemského distributora se u nás na Flóře Scarlett Johansson v maximální velikosti nedočkáme. Kolega KarelR smutnou informaci už v redakční diskuzi obrečel.

2. Spoléhat na Čínu je bláhové, áno?
Pojďme se teď v rychlosti vrátit ke globálním tržbám Jurských světů 1–3.
Jurský svět – 1 671 milionů dolarů, z toho Amerika 653 a Čína 229 mega.
Jurský svět: Zánik říše – 1 310 milionů dolarů, z toho Amerika 418 a Čína 261 míčů.
Jurský svět: Nadvláda – 1 002 milionů dolarů, z toho Amerika 376 a Čína 158 melounů.

Asi je vám jasné, kam mířím. Kromě očividně klesajícího tržebního trendu vidíme i po roce 2019 každým rokem bídnější kasovní hollywoodskou výslužku z Číny. Psali jsme o tom na stránkách MovieZone mnohokrát (naposledy třeba zde), takže dnešní čínské okénko odbydeme pouze rychlokurzem.

Především z geopolitických důvodů důležitost hollywoodských filmů v čínských kinech klesá. Kde jsou ty časy, kdy Vin Diesel nebo Michael Bay děkovali soudruhům, že jejich franšízy právě díky stovkám milionů dolarů z tamních kin pravidelně pokořily miliardový milník. Dnes už bývá čínským maximem 50–100 milionů dolarů, což podle mého bude i kasovní strop po Jurský svět: Znovuzrození. Dovolíte rychlou odbočku?

V návaznosti na moje předchozí IMAXovské odstavce vězte, že právě Čína je v případě Jurského světa jedna z výjimek a dinosauři se zde v obřích sálech (celkem jich v té zemi za poslední roky postavili 809!!!) představí. Pikantní je fakt, že v místních kinech, zaslíbených v posledních letech především domácím bijákům s tím správným nacionalistickým poselstvím, se Scarlett Johansson potká s Bradem Pittem.

Nevypočitatelní soudruzi sice v návaznosti na celní válku s Trumpem v jednu chvíli hrozili bojkotem úplně všech hollywoodských filmů, ale ono to tak horké nakonec nebude. Pokud jste si mimochodem stejně jako já mysleli, že šedesátník Pitt je v Číně kvůli filmu Sedm let v Tibetu dodnes nežádoucí osoba, tak soudruzi už po letech očividně na velebení Dalajlámy zapomněli.

1. Universalovská marketingová kampaň dojíždí na volnoběh
Dva (podle mého nijak zázračné) trailery, jeden předčasně vrcholící Super Bowl spot a hrstka nic neříkajících klipů. Není to trochu málo? Jasně, takový Superman jede ve své marketingové kampani s teaserem, sneak peekem, občas trochu trapnými klipy ze zákulisí a samozřejmě trailery opačný extrém, přičemž nejenom já mám pocit, že čím více z filmu vidím, tím méně se na něj těším, ale Jurský svět se zatím vážně nepředřel.

Co hůř – snad z každého záběru mám pocit, že by si dinosauři, na kterých Jurské parky a světy odjakživa stojí (sorry, Chrisi) rozhodně zasloužili nějaký ten měsíc navíc v péči VFX dělníků. Vyčítat teď Scarlett Johansson fakt, že navzdory nátlaku studií není aktivní na sociálních sítích, nebudu. Vlastně mi imponuje, že se nenechala ukecat a na rozdíl od takové Rachel Zegler nemá zapotřebí sdělovat světu, co si myslí o bláznivém Trumpovi.

Pokud se snad domníváte, že se Scarlett snaží svoji absenci na sockách nahradit nějakým laciným pokusem o virál (třeba četnými líbačkami na premiérách s kolegou Jonathanem Baileym), tak ne. Doposud spíše divadelní a seriálový herec, kterého jste minulý rok možná zaznamenali jako prince v muzikálové Čarodějce, totiž vyšel s duhovou barvou ven a vlezlým novinářům potvrdil, že je gay. Ale to jsem trochu (a zbytečně) odbočil.

Zmínil jsem virály. A24, Neon, ale vlastně i ti Universalové s M3GAN a mnozí další se v posledních letech blýskli tím, že s pomocí „chytrých“ bilboardů, záběrů ze sportovních utkání a dalších vytěžili na plno nové TikTokové časy, kdy se sdílející lidé postarají o větší dosah kampaně, než přežité televizní spoty za desítky milionů dolarů.

Vždyť i ti Warneři proboha před měsícem zaúřadovali s kamiony naloženými pochybně připevněnými kládami v souvislosti s premiérou Nezvratného osudu. Nevím jak vy, ale já si ničeho navíc v souvislosti se Znovuzrozením nevšimnul. Jasně, u blockbusterů to není jen tak, ale jako kdyby studio mělo pocit, že stačí nápis „Jurský svět“ na markýze nejbližšího multiplexu a lidé přijdou tak nějak automaticky. No, uvidíme.

---

Poznámka pod čarou: Diskuze je otevřená a mě zajímají vaše tržební tipy. Patříte do týmu imf a věříte miliardě, nebo souhlasíte se mnou a jste skeptičtější?

© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace