Mission: Impossible se loučí rozpačitě, megahitoví Lilo & Stitch míří k miliardě
21:40 | 25.05.2025 |

Filmovými studii od nepaměti vyhledávaný „Memorial Day“ víkend nikdy nebyl tak tučný. Dosavadním rekordmanem byl konec května léta páně 2013, kdy především díky Rychle a zběsile 6 padlo v amerických pokladnách fantastických 314 milionů.
Kombinace sprintujícího Ethana Hunta a mimozemského supermazlíka Stitche však podle prvních odhadů dosáhne na 322 mega. Po vyloženě slabém začátku roku se kinaři i Hollywood znovu tetelí blahem. Jediný, kdo neskáče nadšením do vzduchu, je producent a herec Tom Cruise.
Možná si teď říkáte, co blázním, když právě reportovaných 63 milionů za klasický třídenní víkend pro Mission: Impossible - Poslední zúčtování (včetně pondělka se teď odhaduje 77 mega) je historicky nejvyšší třídenní otvírák letité franšízy v USA.
O dva míče se dokonce povedlo pokořit Fallout (u mě má film mimochodem pořád 9/10) a v Americe by se mělo jít ke klasickým a dlouho dopředu očekávaným dvěma kilům. Bít na poplach zdánlivě není na místě ani při pohledu na dalších 127 milionů ze zbytku světa.
Globální otvírák 190 mega zní pro nezaujatého pozorovatele dobře a to je ještě třeba brát v potaz, že na poslední chvíli odmávanutá premiéra v Číně se odehraje teprve příští týden. Takže kde je sakra ten problém? No je jich hned několik. V první řadě je třeba si připomenout pozoruhodné rozhodnutí vrhnout poslední Misi do kin ve většině světa už minulou sobotu. Předpremiéry se do zmiňovaného otvíráku samozřejmě započítávají.
Je sice fajn, že start v Číně si Cruise schovává až na konec května, ale miliardová země už není samospásná. Chutě a nálady Číňanů se po covidu maximálně proměnily. Fallout si tam v roce 2018 přišel na vyloženě fantastických 180 milionů dolarů (i díky tomu se globální výslužka vyhoupla na 791 mega).
Mission: Impossible Odplata však u soudruhů padala volným pádem. Pouhých 48 milionů bylo spolu s mírně slabšími výsledky v USA tím hlavním důvodem, proč se globálně brzdilo už u nedostatečných 570 melounů. Počkejme si na příští týden, ale vůbec bych se nedivil, kdyby Poslední zúčtování zakončilo svoji pouť na podobném globálním součtu.
Další nepříjemností je fakt, že většinu kritiků a diváků kvality poslední Mise rozhodně neodpálily na měsíc. Na Rottenech svítí 80 %, což přeci jenom bledne ve srovnání s již několikrát zmiňovaným Falloutem (98 %) nebo Odplatou (96 %).
Jasně, exploze hejtu a zklamání mají, ehm, spíše lokálnější charakter, nicméně mírné rozpaky hlásí celý svět. V Americe udělili první diváci CinemaScore A- (předchozí díl dostal áčko) a ČSFD balancuje se 72 % na hraně modrých čísel. IMDb se zatím sice drží na hezkých 7,6, ale stejně jako mnohokrát v minulosti se bude následující měsíce a roky pomalu klesat.
Nebudu už znovu rozvíjet myšlenky, že příběh o jakési AI entitě je hrozná fantasmagorie, a konečně zmíním ten nejzásadnější problém. Šílený rozpočet. Cruise a paběrkující Paramounti původně plánovali, že se po celém světě rozlétaná produkce stejně jako minule vejde do tří kil a premiéry se dočkámě už předminulý rok. Člověk míní, covid a hollywoodské stávky mění.
Snad všichni se shodují, že právě nekonečné průtahy vyhnaly rozpočet až na neuvěřitelných 400 (!!!) milionů dolarů, díky čemuž se rozlučka s Ethanem Huntem stala jedním z nejdražších filmů všech dob. Tenhle marný boj o plusové dolary prohrál maximálně ambiciózní a tvrdohlavý Cruise již na place.
Statistika nuda je, ale v případě věkového složení diváků Posledního zúčtování nabízí zajímavé údaje. Deadline uvádí, že v Americe bylo 29 % diváků starších 55 let. To je docela šílené číslo, které dokonce zadupává do země i Mavericka (tam to byla cca pětina). Zatímco u snad všemi milovaného sequelu Top Gunu jsme po covidu jásali, protože kromě postarších diváků přišli do multiplexů snad úplně všichni, u poslední Mise už radost z mobilizace starší cílovky není úplně na místě.
Každý hollywoodský blockbuster touží po mladých divácích, kteří si kromě vstupenky zakoupí i popcorn, colu a ideálně si za pár dní dají repete. Tipnete si teď, kolik procent diváků bylo mladších 25 let? Špatně.
V případě mladých mužů to bylo pouhých 11 % a co se žen týče, tak dokonce jenom 5 %. Cruise zase a znovu zmobilizoval svoje věrné, ale ti už mají nějaký ten křížek na krku. Mladé diváky, kteří na Misích nevyrůstali, nechává nějaké pobíhání Ethana ledově klidnými. Bohužel.
Mrzuté, ale nedá se nic dělat. Souhlasím s názorem, že se Cruise měl rozloučit na vrcholu, přičemž tím tržebním byl Fallout (už ho dnes vážně zmiňuji naposledy). Trochu si teď zapřeháním, ale vše poté je už jenom trochu zbytečný (byť místy pořád opulentní a dechberoucí) dodatek. Hlavně scenáristicky neukočírovaná křeč a honění ega Toma, které navíc okolnosti vyhnaly k absurdním rozpočtům.
V případě Odplaty se uvádí, že Tomovi dlouho věrný Paramount (ten financoval z 50 %), Skydance a další cálující strany tratily 100 milionů dolarů. Logika věci velí, že ztráty budou v případě ultra drahého Posledního zúčtování ještě vyšší. Au.
Otřete spolu s Paramounty slzy a radujte se. Vítězní Lilo & Stitch totiž k 145milionovému americkému otvíráku přidávají ještě vyšší číslo ze zbytku světa. Třidenní globální start za 304 mega je pecka. Pokud budeme brát v potaz i (v zámoří sváteční) pondělí, jsme dokonce na 342 míčích. Velká pecka.
Při pohledu na spokojené divácké reakce (CinemaScore hlásí Áčko) bych si už teď troufnul tvrdit, že je na místě vyhlížet závěr někde za miliardou dolarů. Úplná jistota to ještě není, ale rodinky se vždycky trousí do kin dlouhé týdny, takže minimálně ten trojnásobek otvíráku je nabíledni.
Disney může konečně zapomenout na jarní kasovní kolaps ve všech směrech nešťastné Sněhurky a už teď přepočítávat tučné zisky. Zase a znovu je v této souvislosti třeba zmínit jejich navrátivšího se šéfa Boba Igera. Tomu sice mnoho lidí nemůže přijít na jméno, ale jedno se mu musí nechat.
Až na výjimky (průšvihová Sněhurka jde spíše za jeho předchůdcem – Bobem Chapekem) velmi dobře ví, co rodinky chtějí. Stejně jako v případě miliardové Odvážně Vaiany 2 rozvážně rozhodnul, že potenciál Lilo je obrovský. Takže žádná premiéra na Disney+, šup s tím do kin.
Můžeme sice brečet, že kina v posledních letech skoro výhradně zachraňují sequely a remaky dětem zaslíbených filmů, ale když si uvědomíte, že Lilo & Stitch měli rozpočet pouze kilo (!), tak asi chápete, proč Disney jede podobné jistoty. Celkový profit klidně může být 300–400 milionů. Budiž, mě sice stejně jako v případě Minecraftu do multiplexu nedostanete ani párem volů, ale kinařům ty narvané sály zase a znovu přeji.
Bronz berou Warneři. Nezvratný osud: Pokrevní linie padá oproti prvnímu 51milionovému víkendu v Americe o 62 % a svět je na tom podobně. V USA jsme čerstvě po započítání dalších 16 míčů na 89 melounech, globálně potom padlo 182 mega. Zklamání? Ani náhodou.
Žánr většinou mívá větší propady a svoji roli samozřejmě hraje, že největší sály v těch nejlepších časech vysála Mission: Impossible s Lilo. Minimálně 250 mega (možná dokonce 270) by nakonec v případě hororu klapnout mělo, a to s pětinovým rozpočtem chcete.
V případě tržeb marvelovky Thunderbolts* na bramboře se omezím na konstatování, že jste všichni měli pravdu a já bych se měl stydět v koutě. Není to mnou po prvním víkendu predikovaný úspěch, protože přepočítávat po měsíci v kinech celosvětově pouhých 353 milionů dolarů je slabota.
Rozpočet 180–200 milionů dolarů není sice taková tragédie jako zoufale předražený a dlouhé měsíce přetáčený Captain: America: Nový svět (spekuluje se dokonce o budgetu 350 míčů!) a diváci jsou o řád spokojenější než v případě Capa, ale to je pro tým okolo Davida Harboura a Florence Pugh slabá útěcha. O Thunderbolts* (respektive New Avengers) tímto už nechci slyšet ani slovo.
Co pětka? Velebení Hříšníci pokračují v krasojízdě. V Americe jsme po dalším devítimilionovém víkendu (v kinech se přitom snímek promítá už měsíc a půl!) na 256 milionech a svět přihazuje dalších 80. Sukces na všech frontách, který odvážným Warnerům z celého srdce pevně doufám přeje celý svět.
Na šestém place se uvelebili staří známí z Angel Studios. Ježíšovský animák The King of Kings díky Velikonocům utržil v USA moc pěkných 60 mega. Jejich povznášející novinka The Last Rodeo při pohledu na podprůměrný otvírák 5 mega zvládne maximálně čtvrtinu.
Pustil jsem si teď kvůli vám trailer, kde si Neal McDonough na stará kolena kvůli drahé léčbě nemocného syna znovu osedlá býka a postaví se svým démonům. Vy už trailer pouštět nemusíte a frčíme raději dál.
Šťastnou sedmu bere Paul Rudd a jeho kritiky vychvalované drama/komedie Friendship. Minulý týden jsem v tržebním reportu při pohledu na parádní milion a půl z pouhých 60 kin naznačoval, že má studio možná v rukách hit, ale zase tak horké to nejspíše nebude. Expanze do tisícovky kin přinesla 4,5 mega, takže otevírání šampáňa není úplně na místě. Když se však podíváme na letošní chabé výsledky A24, tak se rozhodně jedná o jeden z těch úspěšnějších bijáků.
Jak to vypadá s Minecraftem na osmičce a jeho vyhlídkami na miliardu? V Americe jsme na 421 melounech, globálně potom na 940 míčích. V tuto chvíli to tedy vypadá na závěr okolo 970 mega, ale Warneři se možná pokusí o zázrak a s pomocí nějakého pozdějšího re-releasu ten vysněný milník ještě pošéfují. Uvidíme, miliarda je opravdu na dosah ruky.
Pro úplnost ještě dodávám, že i mnou chválené Zúčtování 2 na devítce je co by kamenem dohodil od globální stovky. Zbývají pouhé dva miliony a ty se ještě na závěr trhnout povede. Vzhledem k rozpočtu 80 mega se však Amazon nemá čím chlubit.
No a konečně Hurry Up Tommorow. Jenna Ortega a zpěvák Weeknd se loučí s topkou na necelých pěti milionech. Nihilistický distributor Lionsgate jim sice v Americe dopřál více než 2000 kin, ale slabounké marketingové pošoupnutí a ještě slabší kvality celovečeráku posichrovaly nepřekvapivý kasovní průšvih.
Celkový žebříček víkendových tržeb zde.
Příští víkend se do kin vrátí legendy z Karate Kida a Sony bude doufat, že neustále klesající odhady se zastaví alespoň na těch 30 melounech. Napodobit úspěch originálního hororu Mluv se mnou se pokusí Danny a Michael Phillipou s lákavým Vrať mi ji. První reakce hovoří o dalším parádním žánrovém zářezu, tak snad tomu budou znovu odpovídat i tržby. Předprodeje zatím bohužel nejsou nijak zázračné.