Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 11 největších kasovních hitů za rok 2024


ikona
TedGeorge
ariana grandeblake livelydenis villeneuvedisneyhororhugh jackmanjenna orteganeonnicolas cageoscařipredátorryan reynoldstim burtontimothée chalamettržbyvetřelecwarner broszendaya
Jedenáctka vrcholně úspěšných filmů, která minulý rok zachraňovala poloprázdná kina od nejhoršího. Uhodnete vítěze?  

Pokud bych měl hned na začátku vypíchnout jeden aspekt, kterým se rok 2024 v kinech vyznačoval, tak by to byla totální dominance filmů pro nejmenší. Jeden příklad za všechny – v Americe si filmy s přístupností PG (dostanou se na ně i mrňousové bez doprovodu, přítomnost rodičů je pouze doporučená) přišly na tři miliardy dolarů, což je 38 % celkových zámořských tržeb. Je to hodně? To si pište. V roce 2023, kdy vládnul Barbenheimer, to totiž bylo „pouze“ 14 %. Navzdory miliardovému Super Mariovi.

TOP 11 největších kasovních propadáků za rok 2024

V návaznosti na zmíněný sukces filmů přístupných všem byl rok 2024 také velkým návratem na výsluní předtím dlouho paběrkujícího Disneyho a já už si další postřehy s dovolením nechám k jednotlivým výhercům níže. Co tedy ještě zbývá na úvod dodat? Stejně jako pokaždé připomínám, že v topce největších kasovních tref se nezabývám pouze pohledem na rozpočty (pozor, budget uvádím bez nutných nákladů na marketing) vs. tržby. Beru v úvahu i širší kontext uvedení v multiplexech a velkou roli v pořadí často hraje i docela překvapivý úspěch níže zmíněných, což snad uspokojivě vysvětlím u samotných snímků. Jdeme na to a nebojte – nebudeme řešit jenom animáky...

11. Nosferatu
Rozpočet: 50 (milionů dolarů)
Tržby v USA: 95 (stav k 5. únoru)
Tržby ve světě: 78
Tržby celkem (včetně Ameriky): 173
do_Od se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Příběhově smyslný a audiovizuálně opojný masterpiece od jednoho z nejlepších současných hororových vypravěčů. Krev si necháte vysát dobrovolně a ještě na konci poděkujete.
Vytáhni v hospodě: Neřeknu vám žádnou novinku, ale při pohledu na závěrečné titulky každému rychle dojde, kde Eggers natočil většinu Nosferatu. Šikovné (a pořád ještě relativně levné) české ručičky zase jednou zaúřadovaly. Když už se nominace na Oscara nedočkali Mádl se svými Vlnami a Horák s Krajanem, tak našince může alespoň hřát u srdíčka nominace hororu za výpravu. Všichni budeme jistě fandit, aby scénografka Beatrice Brentnerová neodešla s prázdnou.

Tady je všechno správně. Parádní film, který jsem si osobně užil v jeho temné kráse už dvakrát, se dočkal nečekaného dolarového nášupu v kinech. Na dvě kila to sice nakonec stačit nebude (i kvůli tomu, že po necelém měsíci se film už vesele prodával na PVOD), ale pro Eggerse musí být i aktuálních 170+ milionů z kin jistě velké zadostiučinění. Nutno dodat, že kasovnímu úspěchu šel Robert tentokrát hodně naproti.

Poctivý gotický horor dokázal potěšit nejenom fanoušky jedinečného režiséra, kteří už zdálky vyhlíželi další maniakální kreace jím vedených herců (Dafoe znovu vládne, Lily-Rose je však také výborná a nikdo mi to nevymluví), ale zároveň uspokojil plebs, pro nějž to často bylo první setkání s jedinečným režisérem. Svoji roli v tom samozřejmě hrálo i vděčné drákulovské téma, které je publiku přece jenom bližší než dvojka bláznících správců majáku.

Ne, kdyby mi někdo ještě před rokem řekl, že režisérův Nosferatu se dočká premiéry o Vánocích (!) a bude z něj hit, o kterém se bude týdny mluvit nejenom v cinefilních kruzích, ale i na zastávkách autobusů mezi středoškoláky (odposlechnuto na vlastní uši), tak bych mu nevěřil. Stalo se a není divu, že Eggers nedlouho po překonání hranice 100 milionů dolarů oznámil přípravy na Werwulfovi. Vlkodlaka podle nekompromisního rejži se dočkáme za necelé dva roky. Vděčné studio Focus Features, pro které byl Nosferatu druhý největší kasovní hit vůbec (Panství Downton v kasovní hiearchii studia pořád ještě o chlup vede) zkusí štěstí znovu na Vánoce. Držím všechny palce a už teď se těším.

10. Vetřelec: Romulus
Rozpočet: 80
Tržby v USA: 105,3
Tržby ve světě: 245,6
Tržby celkem: 350,9
MrHlad se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Fede Alvarez natočil velkou poctu celé vetřelčí sérii. Mladí hrdinové byli nečekaně fajn, střídání hororových a akčnějších pasáží také a snad až na příliš prometheovské finále to celé perfektně šlapalo. Jako připomenutí slavné značky a její představení nové generaci diváků velmi dobré. S dalším dílem už si ale režisér jen se skládáním holdu nevystačí. Snad to ví.
Vytáhni v hospodě: Režisér kultovního Vetřelce Ridley Scott se samozřejmě dočkal projekce Romula před uvedením do kin. Byť byl s výsledkem spokojený, stejně si neodpustil několik poznámek směrem ke kolegovi Alvarezovi. Jedna z nich údajně byla, aby Fede svůj horor zkrátil. Jistě nebudu jediný, komu to vzhledem ke stopážím a pravidelnému lákání na režisérské verze u posledních filmů Ridleyho přijde docela vtipné. Bohužel jsem se už nikde nedočetl, jestli ho Alvarez poslechl.

Fede Alvarez na režijní stolici uspěl ještě více, než se čekalo, a s pomocí čím dál zajímavější a obsazovanější herečky Cailee Spaeny naservíroval neodolatelný fanservice, za který se na něj prostě nemůžu zlobit. Spíše naopak. Nebýt konce, kdy došlo i na… no vy víte co, tak bych byl ten nejspokojenější hororožrout široko daleko. Nutno připomenout, že s Vetřelcem pokračuje sympatická renesance foxovských pohrobků.

Co načal streamovací Predátor: Kořist, to právě v kinech potvrdil legendární xenomorf. V této souvislosti se vyplatí zmínit, jak dobře se v obou zmiňovaných filmech pracuje s ženskými hrdinkami, kterým věříte každé nervózní vydechnutí a fandíte jim od začátku do konce. Kéž by se to dalo říct i o dalších ženských postavách, jež ve svých franšízách zastřešuje Disney. Proč to tedy nakonec nestačilo na víc než desáté místo?

Tržby ve světě vykopla směrem k 300 milionům především Čína. Tam to byl druhý nejúspěšnější hollywoodský export minulého roku, přičemž v miliardové zemi padlo ještě o milion dolarů více, než v „domovské“ Americe. Jak jistě víte – Čína vrací studiím pořád pouze jenom čtvrtinu z každé prodané vstupenky, takže tím obří tržby přece jenom mírně devalvuje. Ale to je vážně jenom detail. Mám na závěr ještě jednu poslední prosbu – na Badlands alias další instanci Predátora jsem zvědavý. Na pokračování Vetřelce z dílny šikovného Alvareze se vyloženě těším. Další Alien vs. Predator však už vidět vážně nepotřebuji.

9. Terrifier 3 alias Klaunovy Vánoce
Rozpočet: Režisér Damien Leone zvládnul biják pořídit za pouhé 2 (!!!) miliony dolarů, načež distribučka Cineverse práva na film koupila za 5 milionů.
Tržby v USA: 54
Tržby ve světě: 22,4
Tržby celkem: 76,4
Autor Encyklopedie hororového filmu Jan Gál se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Svéráznější kousek bychom v kinech hledali jen těžko. Klaunovy Vánoce jsou osobitou alternativou vůči studiové produkci, která je stejně zábavná jako znepokojivá. Čiší z ní absolutní tvůrčí svoboda, nespoutaná energie i staromilská pocta zlaté éře žánru, co jde na ruku všem gorehoundům. Pro ty ostatní představuje výzvu – zkoušku odvahy jako za starých časů, kdy jsme se hecovali nad zhlédnutím zapovězených VHSek.
Vytáhni v hospodě: Pokud si alespoň trochu tykáte s angličtinou, doporučuji následující článek webzinu IndieWire. V něm se podrobně rozebírá, jak malá distribuční společnost Cineverse zvládla úspěšně uvést maximálně brutální horor do více než 2500 kin s marketingovým rozpočtem pouhých 500 000 dolarů.

Ani jednoho Terrifiera jsem neviděl a co víc – měl jsem dokonce problém dokoukat i trailery. Brutální subžánr holt není můj šálek kávy a dovedu si představit lepší kratochvíle než trávit více než dvě hodiny v kině sledováním sadistického klauna, jenž čím dál šíleněji vraždí nebohé oběti. Včetně dětí, byť alespoň to se prý odehraje mimo záběr. Otrlý jsem, ale nemusím prostě vidět všechno. Pokud si však myslíte, že si podobné snímky mohou užít pouze divní lidé, kteří to nemají v hlavě v pořádku, tak já si na oplátku myslím o vás, že jste s prominutím idioti. Honza ten mnohým zapovězený „půvab“ látky myslím shrnul přesně. Pořád je to jenom film, proboha! Tak, a teď už k tržbám.

Je to vlastně unikát, že se ten nejvíc nezávislý horor s rozpočtem jako je cesťák Roberta Downeyho Jr. za průměrnou marvelovku, dokázal s třetím dílem překlopit v hororový fenomén. Navzdory neexistenci ratingu a velmi omezeným možnostem reklamní kampaně se Klaunovy Vánoce dopachtily až k tržbám 76 milionů dolarů (udělám to poprvé a naposledy, ale v přepočtu mluvíme o více než 1,5 miliardě korun).

Dívám se dívám, že v žebříčku máme už třetí horor v řadě (spoiler: není poslední). Na tomto místě tedy jenom podotknu, že spolehlivý a diváky neustále vyhledávaný žánr neměl v první polovině roku na růžích ustláno. Dočkali jsme se hned několika zklamání a propadáků. Všechno však více než zachránil tučný podzim a Vánoce. Kdepak, na horory se chodí pořád a když se tak koukám na poměry rozpočtů (většinou jsou maximálně nízké) a častých tržebních výher, tak se skoro až divím, že jich Hollywood nevrhá do kin ještě násobně více.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (44)
© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace