Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Hororový Vlčí muž je kasovní propadák, Odvážná Vaiana pokořila miliardu!


ikona
TedGeorge
blumhousečarodějkadark universeden of thievesdisneyfrankensteingerard butlerhororježek sonicleigh whannellmufasa: lví králnosferatuodvážná vaianarobert eggerssonictržbyuniversalvlčí mužwolf man
Leden v kinech je i nadále ve znamení rodinných trvalek a hrstky novinek, které bohužel lákají do sálů minimum diváků.  

Dnes budou tržby především o očekávaném Vlčím muži alias Wolf Manovi a já vám rovnou sdělím nemilou novinku: V kinech právě sledujeme zklamání a kasovní propadák. Bohužel.

Stejně jako snad celá redakce intenzivně fandím režiséru Leigh Whannellovi již od jeho sympatického sci-fi akčňáku Upgrade. Sledovat tedy slabounkých 10,5 milionů dolarů za první tři dny v kinech (sváteční pondělek „vyžene“ horor v Americe někam k 12 míčům) trochu bolí. Překvapený však příliš nejsem.

Ještě před pár dny každopádně očekávali tržební kecalové alespoň dvacetimilionový odpich. Po nekompromisní náloži od kritiků, kterou nejlépe dokumentuje bídné průměrné hodnocení 5,1 na Rotten Tomatoes, se však už v pátek přidali s výtkami i první diváci, kteří udělili CinemaScore hodnocení C-. To je i na specificky podhodnocovaný hororový žánr hodně zlé.

Jenom pro srovnání dodávám, že předchozí film režiséra – Neviditelný – měl od recenzentů před necelými pěti lety na Rottenech slušivých 7,2 z 10 a diváci jej spokojeně doporučovali s B+. Jediný důvod, proč se tenkrát po úvodních 28 milionech Neviditelnému nepovedlo v Americe překonat kilo, byl na začátku roku 2020 rychle nastupující covid.

Inu, čerstvý „vlčák“ bude mít v Americe problém celkově překonat pouhých 30 mega a ani zbytek světa ho bohužel nezachrání. Z první větší várky trhů totiž připlulo do pokladničky Universalu necelých 5 milionů dolarů! A to prosím pěkně proběhly premiéry rovnou v 53 zemích. Takže dokonce ještě větší zklamání než v Americe.

Nejpalčivější otázka zní „Proč takový kasovní provar?“. Začít můžeme kromě (prý) rozpačitých kvalit samotného filmu u trailerů, které prostě nebyly ničím zajímavé. Sice jsme všichni doufali, že režisér si to pravé vzrůšo schovává až pro kina, ale ukazuje se, že nejspíše ne. Obsazení hlavní role možná na první pohled také nebylo úplně ideální (Abbott je však třeba v Clooneyho seriálu Hlava 22 fajn, takže možná jenom špatný casting). No a pak je tu jisté „prokletí“ vlkodlaků v kinech.

Jack Nicholson se pod vedením režiséra Mikea Nicholse jako Vlk ještě v devadesátkách vyhrabal k profitu, ale další v čele s Vlkodlakem Beniciem Del Torem už jenom přepočítávali ztráty. Jakoby zrovna v případě huňatých hybridů diváci viděli už všechno a další verze je už nezajímaly. My se každopádně dočkáme premiéry již ve čtvrtek a kolegové u toho jistě budou, takže se ještě úplně nevzdávám naděje, že se stane zázrak a Vlčího muže kluci z redakce navzdory světu doporučí. Moc však nevěřím.

Pojďme se chvíli věnovat studiu Universal. Všichni si jistě vybavujete, jak se po propadnuvší Mumii s Tomem Cruisem studio trápilo se svým narychlo ušitým a ještě rychleji odpískaným Dark Universe. Holt jim došlo, že nákladná hororová franšíza jim miliardy vážně nepřinese.

Javier Bardem se tedy nakonec nestal Frankensteinem, Angelina Jolie nelákala diváky jako Frankensteinova nevěsta, Russell Crowe si nezopakoval roli Henryho Jekylla a Johnny Depp se sice stal neviditelným, ale nikoliv v chystaném hororu, nýbrž tak nějak celkově ve svém barvitém životě.

S ambiciózními plány studia bych mohl samozřejmě pokračovat, byť třeba šepotům o hlavní roli Channinga Tatuma ve Van Helsingovi jsem od samého počátku odmítal uvěřit. Universal však „svoje“ horory nepohřbil po mega-ztrátové Mumii úplně. Jenom se na ně rozhodnul jít jinak. Rozumněji, nutno dodat.

Proč dávat stovky milionů dolarů za Toma, Angelinu nebo Johnnyho, když stačí zavolat do filiálky Blumhouse a pořídit třeba Neviditelného za 7 mega? Vždyť lidé v tomto případě nechodí na hvězdy, ale jsou spíše zvědaví na samotná monstra. S jídlem roste chuť a po úspěchu Neviditelného dával smysl i upgrade Vlkodlaka.

Do hlavních rolí se obsadila „levná“ dvojka Christopher Abbott s Julii Garner. Whannell s nenasytným producentem Blumem byli uspokojeni navýšením rozpočtu na pořád ještě nízkých 25 mega, načež samozřejmě měli vyhlížet i procentuální všimné z očekávaných tržeb.

Navzdory faktu, že studio čerstvě narazilo (dobrá, oni se vlastně spálili i předminulý rok s Renfieldem, ale na toho jsem už naštěstí zapomněl), je mi jejich přístup sympatický. Už mě totiž štvou všechna ta provázaná universa, kde člověk musí už pomalu koukat i na doplňkové seriály, aby plně chápal všechny souvislosti. Vlčí muž naštěstí není nijak krkolomně spojený s Neviditelným. A není ani nijak propojený s Nosferatu. Nechápete?

O vánocích naservírovaný gotický horor Roberta Eggerse sice na první pohled nemá s universalovskými monstry nic moc společného, ale… Nosferatu je neoficiálně vlastně Drákula (jasně, je to složitější) a distributoři Focus Features jsou vlastně převlečený Universal. Respektive je to jedna z hrstky společností, které zastřešuje konglomerát NBCUniversal, neboli moloch Comcast.

Jak povídání o Vlčím muži a universalovských hororech celkově ukončit? Ne, tohle není konec monster. Pořád platí, že šikula James Wan by měl pro Universaly natočit Netvora z Černé laguny a hodně bych se divil, kdyby navzdory kasovnímu neúspěchu vlkodlaka nakonec nedošlo i na další legendární monstra.

Nezapomínám samozřejmě na Frankensteina, kterého pilně kutí Guillermo del Toro. Ten ho však připravuje pro Netflix. A co se Whannella týče, ten snad už příště zase a znovu zaskóruje jak na kasách kin, tak v našich srdcích. Jenom bych se moc nedivil, kdyby si teď dal alespoň na chvíli pauzu od hororů. Uvidíme.

Konečně jdeme k prvnímu místu (Vlčí muž bral o víkendu až bronz). One of Them Days není moje sobotní postesknutí po náročném natáčení dalšího MovieZone Live na Civalově chatě (v následujících dnech doporučuji sledovat HeroHero), nýbrž komedie o dvou Afroameričankách, které zoufale potřebují sehnat peníze, protože se zadlužily u nesprávných lidí. Klikejte na trailer a vězte, že v zámoří se chválí. Jakože hodně.

Na Rottenech svítí průměrné hodnocení 7,2, přičemž palec nahoru zvedá v době psaní článku 97 % kritiků! Nadšení sdílí i první diváci, kteří udělili CinemaScore A-, a většina jich film doporučuje. Vzhledem k aktuálnímu bezčasí v kinech bych se nedivil, kdyby se úvodních amerických 12 mega povedlo rozmnožit na čtyřnásobek. Příští týden napoví, šetřivé Sony má však vzhledem k nízkému rozpočtu 14 mega v rukách potenciální hit menší svítivosti.

Co stříbro? Pořád se slušně drží Mufasa. Lví král díky dalším 11,5 milionům překonal v Americe dvě kila, globálně mu chybí pouhý tucet na překonání 600 a Disney nakonec něco málo vydělá už v kinech. Budiž, ale po 1,5miliardovém megahitu Jona Favreau mi taková čísla pořád přijdou jako zklamání.

Na bronz s morfujícím člověkem/vlkem od Whannella jsme si již posvítili na začátku, takže směle k bramboře. Tam i nadále dělá Paramountům radost Ježek Sonic 3, jenž právě v USA přisypal dalších osm mega (pokles o necelou třetinu je fajn) a celkově má v Americe již na kontě 218 milionů. Co se globální výslužky týče, tak tam jsme právě na 420 milionech.

Trojka tedy v pohodě pokořila 405 mega, které trhnul předchozí díl, a stala se tak nejvýdělečnějším dílem čím dál populárnější série. Dobrá práce a něco mi říká, že i pomalu chystaná čtyřka bude pokračovat v rostoucím trendu. Pokud se tedy znovu vrátí Jim Carrey jako Dr. Robotnik, což se myslím stane.

S pátým placem se po vítězství minulý víkend musel spokojit Gerard Butler v pokračování docela oblíbeného akčňáku Den of Thieves. Sequel s podtitulem Pantera klesá po 16milionovém otvíráku o 53 % a u Lionsgate při pohledu na dalších 8 míčů nikdo moc nesmutní.

Tady se totiž půjde při pohledu na aktuálních 28 mega z Ameriky a dalších 10 z pomalu se probouzejícího zbytku světa do plusu. Pro (jindy pokaždé zoufalé) studio je zázrak z podobného ranku, jako když Warneři před třemi lety natočili povedený DC komiksový film, který v kinech navíc trhnul majlant.

Na šestce radostně hlásím po delší době další miliardu. Odvážná Vaiana 2 ji měla napsanou ve hvězdách už po rekordním otvíráku během Díkůvzdání a nakonec se dočkala v polovině ledna 2025. Myšák se právě chlubí 1 009 miliony celosvětově a jistě za pár let přispěchá i s třetím dílem.

 TOP 50 miliardových filmů do roku 2022

Dobře pro ně a dobře pro kinaře, jimž alespoň ty animáky umožnují se zpožděním zaplatit bobtnající účty za energie a brigádníky na kasách. Na hraný remake s Rockem, kterého se dočkáme příští rok, mě však nikdo nedostane ani párem volů. Sorry, Disney.

Štastnou sedmu bere jásající Robert Eggers. Nosferatu totiž nově přidal další čtyři mega, v Americe jich má celkově na kontě už parádních 89 a v součtu se zbytkem světa jsme dokonce na 155 melounech! Právě tedy padnul trojnásobek rozpočtu a i kdybychom počítali k 50milionovému rozpočtu dalších 30 na marketing, horor už teď nejspíše bude v plusu. Krása.

Odvážný počin s ještě odvážnější vánoční premiérou tedy nejenom že pokryje svoje „skromné“ náklady, ale s navazujícími prodeji na iTunes a dalších PVOD kanálech rozhodně vydělá desítky milionů dolarů navíc. Jenom mimochodem – Focus Features po vzoru Universalů pokaždé spěchá s uvedením na „internety“. Ještě po premiéře 25. prosince se dokonce počítalo s tím, že se jejich hororová lahůdka ohřeje v kinech pouhých 18 dnů!

Když však šéfové studia viděli tučné miliony, které vampýr v kinech i po svátcích generuje, premiéru na PVOD alespoň o pár dnů odložili. V tuto chvíli to vypadá, že piráti budou mít druhé vánoce již zítra, tedy v úterý. Uvidíme, jestli se Focus ještě jednou nehecne a vypuštění Nosferatu „ven“ naposledy neodloží.

Od upírů se dostáváme k Timothée Chalametovi na osmičce. Bob Dylan: Úplně neznámý se v USA právě překulil přes páďo a na větší premiéry ve zbytku světa i nadále čeká. Takže nakonec všecno cajk? Ne.

Musím znovu zmínit, že kdyby byl režírující James Mangold alespoň trochu šetrný a neutratil snad až 100 (!) milionů dolarů, tak by nikdo neřekl ani popel. Takhle pořád není možné kasovní výkonnost snímku s prý znovu skvělým (jak jinak) Chalametem v kinech pochválit.

Jenom pro pořádek dodávám, že s devátým místem se s žebříčkem pomalu loučí velmi úspěšná Čarodějka (v Americe padlo k dnešnímu dni 464 milionů, globálně jsme dokonce za sedmi kily!) a lascivní Babygirl s Nicole Kidman na desítce. A24 myslím něco podobného jako současných 25 melounů z USA a pár drobných ze světa očekávalo. Nicole nemusí smutnit.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde.

Za týden se v zámořských kinech ukáže Mel Gibson, který zkusí štěstí s thrillerem Fligh Risk. Po trailerech jsem skeptický. Sekundovat potom bude (po osmi letech další hraný) Star Trek. Section 31 bohužel působí jako naprosto zbytečná výplň pro trekkies, která nám ostatním maximálně připomene, jak moc v kinech chybí sehraná skvadra okolo Chrise Pinea.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (11)
© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace