Diskuze k článku Zóna zájmu: Recenze

příspěvky 1 - 9 Napsat příspěvek
reaguje na: Axis
Boj s terorismem není srovnáván s holocaustem. Zmiňovaný odstavec naráží na dehumanizaci člověka, která probíhá ve jménu nějakého vyššího principu.

Boj s terorismem je tam uveden jen jako jeden příklad, a to z toho důvodu, že se jedná o princip, který je stále ještě v našem civilizačním okruhu pokládán za vznešený. Když se pak "boj s terorismem" najednou užívá jako zástěrka etnického čištění, je o to těžší to prohlédnout.
896386
Boj s terorismem není srovnáván s holocaustem. Zmiňovaný odstavec naráží na dehumanizaci člověka, která probíhá ve jménu nějakého vyššího principu.  Boj s terorismem je tam uveden jen jako jeden příklad, a to z toho důvodu, že se jedná o princip, který je stále ještě v našem civilizačním okruhu pokládán za vznešený. Když se pak "boj s terorismem" najednou užívá jako zástěrka etnického čištění, je o to těžší to prohlédnout.
895929
1 0
reaguje na: Polux
jj epilog byl zbytečný. Tohle mělo začít nikde a skončit tamtéž. Katarze podle mne netřeba.
896375
896374
0 -2

7/10

"Pro Vás byl den, kdy jsem vyhladil Vaší rodinu nejdůležitějším dnem v životě. Pro mě to bylo úterý." Filmů o nejdůležitějším dnu v něčím životě už byly natočeny spousty, Glazer se rozhodl natočit film pro změnu o úterý. Což byl v nacistickém režimu pro jednu správně ideologicky indoktrinovanou/prominentní rodinu opravdu den jako každý jiný.

Cením originální koncept jiného úhlu pohledu na v minulosti nesčetněkrát zpracované téma (byť podle synopse na wiki mám pocit, že předloha má emocionálně i myšlenkově silnější vyznění příběhu), nekompromisní přístup k divákovi (v podstatě nic se tady nevysvětluje, natož aby neznalému divákovi pomohly nějaké informační mezititulky, tj. kdo se neorientuje v historickém kontextu, nemusí některé scény vůbec pochopit) a prakticky kompletní absenci OST spolu s děsivě mrazivou zvukovou kulisou, která divákovi sice podprahově, ale konstantně připomíná, jaké absurdní/cynické divadlo se před jeho očima ve skutečnosti odehrává, protože se tak děje ve světě, ve kterém idylická "rajská zahrada" sousedí rovnou s nefalšovaným "peklem na zemi" a odděluje je od sebe pouze tenká zeď s ostnatým drátem.

Na druhou stranu míra všeobecného minimalismu (týkající se nejen dějinných souvislostí, ale rovněž psychologického vykreslení jednotlivých postav a vztahů mezi nimi) je možná až příliš velká, banální podstata zla se aplikuje zcela záměrně i na samotný narativ, díky čemuž sice z každodenní rutiny cíleně vystupují do popředí zamýšlené momenty (tragikomicky hysterická reakce paní domácí na oznámení možného stěhování rodiny jinam je nejlepší scénou filmu), ale výsledkem je pomalu plynoucí nevzrušivý děj, ve kterém se odehrává stále totéž, sanitární epilog ze současnosti nepřináší žádnou katarzi a působí spíše nepatřičně a vyleštěný digitální audiovizuál, byť s trochu saturovanými barvami, filmu stran divácké imerze a celkové atmosféry malinko ubírá na uvěřitelnosti (černobílý materiál by snímku slušel mnohem více, jak naznačuje kontrastní sekvence s "negativním" filtrem obrazu).
896374
"Pro Vás byl den, kdy jsem vyhladil Vaší rodinu nejdůležitějším dnem v životě. Pro mě to bylo úterý." Filmů o nejdůležitějším dnu v něčím životě už byly natočeny spousty, Glazer se rozhodl natočit film pro změnu o úterý. Což byl v nacistickém režimu pro jednu správně ideologicky indoktrinovanou/prominentní rodinu opravdu den jako každý jiný.   Cením originální koncept jiného úhlu pohledu na v minulosti nesčetněkrát zpracované téma (byť podle synopse na wiki mám pocit, že předloha má emocionálně i myšlenkově silnější vyznění příběhu), nekompromisní přístup k divákovi (v podstatě nic se tady nevysvětluje, natož aby neznalému divákovi pomohly nějaké informační mezititulky, tj. kdo se neorientuje v historickém kontextu, nemusí některé scény vůbec pochopit) a prakticky kompletní absenci OST spolu s děsivě mrazivou zvukovou kulisou, která divákovi sice podprahově, ale konstantně připomíná, jaké absurdní/cynické divadlo se před jeho očima ve skutečnosti odehrává, protože se tak děje ve světě, ve kterém idylická "rajská zahrada" sousedí rovnou s nefalšovaným "peklem na zemi" a odděluje je od sebe pouze tenká zeď s ostnatým drátem.   Na druhou stranu míra všeobecného minimalismu (týkající se nejen dějinných souvislostí, ale rovněž psychologického vykreslení jednotlivých postav a vztahů mezi nimi) je možná až příliš velká, banální podstata zla se aplikuje zcela záměrně i na samotný narativ, díky čemuž sice z každodenní rutiny cíleně vystupují do popředí zamýšlené momenty ([spoiler]tragikomicky hysterická reakce paní domácí na oznámení možného stěhování rodiny jinam[/spoiler] je nejlepší scénou filmu), ale výsledkem je pomalu plynoucí nevzrušivý děj, ve kterém se odehrává stále totéž, [spoiler]sanitární epilog ze současnosti[/spoiler] nepřináší žádnou katarzi a působí spíše nepatřičně a vyleštěný digitální audiovizuál, byť s trochu saturovanými barvami, filmu stran divácké imerze a celkové atmosféry malinko ubírá na uvěřitelnosti (černobílý materiál by snímku slušel mnohem více, jak naznačuje [spoiler]kontrastní sekvence s "negativním" filtrem obrazu[/spoiler]).
7/10
2 -2
reagují: AndyKaufman
Fascinující nenápadný film, snad se stane klasikou. Vyčítám tomu jen to, že skvělý koncept netlačil víc na pilu a nenabídl lepší herce v mužských rolích 8/10
896231
0 -2
Určitě chci vidět a srovnat s knihou Smrt je mým řemeslem od Merleho.

PS: Zajímalo by mě proč je boj s terorismem srovnáván s holokaustem, určitě se dá plno sviňáren pod boj s terorismem schovat, ale to srovnání prostě kulhá na obě nohy. Celkově by mě zajímalo co nutilo recenzenta to tam napsat. Reálný dotaz, nejde mi o nějakou dehonestaci, prostě mě to zajímá. Dík
895929
Určitě chci vidět a srovnat s knihou Smrt je mým řemeslem od Merleho. PS: Zajímalo by mě proč je boj s terorismem srovnáván s holokaustem, určitě se dá plno sviňáren pod boj s terorismem schovat, ale to srovnání prostě kulhá na obě nohy. Celkově by mě zajímalo co nutilo recenzenta to tam napsat. Reálný dotaz, nejde mi o nějakou dehonestaci, prostě mě to zajímá. Dík
0 -1
reagují: krauset
reaguje na: Mr. Hlad
Jsem byl minulý rok po dlouhé době podruhé od té doby, co jsem tam byl se školou dávno. A moc záporů nemám. Auschwitz jako muzeum a zachovalé místo poskytne historii a výklad, ale na mne vždy mnohem víc působila Birkenau. Ta její širá obrovská rozloha a byť většina budov tam už nestojí a jsou jen základy, tak tam teprve na člověka dolehne jak masivní holokaust byl.

No a po té depce je to ani ne 20 minut autem do největšího zábavního parku v Evropě Energylandie pro zlepšení nálady 8)
895214
Jsem byl minulý rok po dlouhé době podruhé od té doby, co jsem tam byl se školou dávno. A moc záporů nemám. Auschwitz jako muzeum a zachovalé místo poskytne historii a výklad, ale na mne vždy mnohem víc působila Birkenau. Ta její širá obrovská rozloha a byť většina budov tam už nestojí a jsou jen základy, tak tam teprve na člověka dolehne jak masivní holokaust byl. No a po té depce je to ani ne 20 minut autem do největšího zábavního parku v Evropě Energylandie pro zlepšení nálady *8)*
895203
6 0
Pro mě osobně byla návštěva spíš zklamání. Asi jsem měl smůlu (a vlastně doufám, že jo), ale připadalo mi to tam až nedůstojně neudržované. Nemyslím, že by tam měl být anglický trávník, ale prostě vyježděné koleje náklaďáky přes trávu, které očividně nebyly kvůli autenticitě, ale protože tam nějaký dement neuměl zaparkovat, bordel pár kroků od těch nejprovařenějších míst... odjížděl jsem dost zhnusený tím, jak se o to starají. Připadalo mi, že tam na to kašlou, protože vědí, že "mají Osvětim" a to stačí.
895203
3 -3
reagují: okkac

Friendly Reminder

že by se měl jet každej aspoň jednou za život podívat do Aušvicu. Hessuv dům stále stojí a můžete se mu koukat do oken, až vás průvodce bude vést do plynový komory a krematoria.

Na Zónu se těším hodně, každopádně nikdy žádnej film nepřebije návštěvu.
895148
že by se měl jet každej aspoň jednou za život podívat do Aušvicu. Hessuv dům stále stojí a můžete se mu koukat do oken, až vás průvodce bude vést do plynový komory a krematoria. Na Zónu se těším hodně, každopádně nikdy žádnej film nepřebije návštěvu.
Friendly Reminder
6 0
Už od premiéry v Cannes môj najočakávanejší film roka, už mi z toho čakania trocha hrabe. :D Premiéra na Slovensku 4.4. má ale privádza fakt k ťažkej depresii a ešte ani ten opevovaný soundtrack si nemôžem nikde pustiť. Pomoc. :D
895144
Už od premiéry v Cannes môj najočakávanejší film roka, už mi z toho čakania trocha hrabe. *:D* Premiéra na Slovensku 4.4. má ale privádza fakt k ťažkej depresii a ešte ani ten opevovaný soundtrack si nemôžem nikde pustiť. Pomoc. *:D*
3 0