Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Propadáky Marvelu, Pixaru i Star Wars táhnou Disneyho ke dnu. Vrátí se studio na vrchol?


ikona
TedGeorge
avengersbéla tarrbob igercoviddeadpooldisneydisney+guardians of the galaxyharrison fordhollywoodindiana joneskathleen kennedykevin feigekinalucasfilmmalá mořská vílamarvelmezi živlypixarrakeťákthortržbyuniversalwarner bros.
Indiana Jones v kinech propadnul. Bude neúspěšný návrat Harrisona Forda tou poslední kapkou, která donutí mocné studio k nutným změnám?  

Když jsem před lety napsal článek TOP 11 největších kasovních úspěchů roku 2019, jenom nevěřícně jsem kroutil hlavou při pohledu na mimořádnou disneyovskou nadvládu. Stačilo přitom pouhých devět snímků. V jejich v čele byli Lví král, Aladin, Captain Marvel, Avengers: Endgame, Ledové království 2, Toy Story 4 a ano, i problémové Star Wars: Vzestup Skywalkera. Zmiňované blockbustery tenkrát unisono pokořily v kinech miliardový milník a všechny disneyovky (včetně Dumba) celkem ve světě trhly více než 11(!) miliard babek. Vůbec nic nenasvědčovalo tomu, že by snad superúspěšné hollywoodské studio čekal rychlý ústup ze slávy.

Jenomže jako už mnohokrát v historii zase jednou platí, že pýcha předchází pád, a byť za všechno rozhodně nemohou jenom Bobové Iger a Chapek, střídající se u kormidla mocného molochu, svůj díl viny rozhodně nesou. Pád to je každopádně natolik rychlý, že se dokonce začínají objevovat absurdní konspirační teorie hovořící o tom, že Disney kazí, na co šáhne, schválně.

Dnes se na aktuální trable Disneyho podíváme pod drobnohledem, vrátíme se zpátky do nedávné historie a zkusíme identifikovat ty úplně největší faily. Nebude to zrovna veselé čtení, ale myšák rozhodně není první ani poslední studiový průšvihář. Současná situace, korunovaná nedávným kasovním propadákem Indiana Jonese, je každopádně fascinující kapitolou pestrých dějin továrny na sny.

Schválně se teď podívejte na filmy, které studia letos vrhají do kin, a soustřeďte se na rozpočty. Máte? Je to slušný mix, kde třeba Warneři neváhají utratit více než 200 mega za průšvihového Flashe, ale občas se i oni alespoň trochu zahojí na násobně levnějším hororu Smrtelné zlo: Probuzení nebo na Barbie, která bude podle všeho se stomilionovým budgetem globálně útočit na půlmiliardu. Teď se podívejte na rozpočty čerstvých Disneyovek a zkuste prosím na chvíli ignorovat, že třeba hororového Kostlivce uvádí do kin 20th Century Studios, což je vlastně také Disney.

Ant-Man a Wasp: Quantumania, Strážci Galaxie: Volume 3, Malá mořská víla, Mezi živly, Indiana Jones a nástroj osudu, Strašidelný dům, Marvels… Jasně, i tady nalezneme výjimky (Strašidelný dům podle všeho stál „jenom“ 150 milionů babek), ale vám už je jasné, kam mířím. K čemu je myšákovi, že mezi studii s celosvětově utrženými 3,4 miliardami dolarů i letos vede, když svoje „blockbustery“ skoro pokaždé pořídí za 200–300 milionů dolarů. A to nemluvíme o reklamě.

Porovnejme třeba s Universaly. Ti jsou o nějakých 600 míčů pozadu a skoro více než polovinu jejich tržebního podílu obstaral Super Mario, ale… Pokud teď pomineme výjimečně drahé Rychle a zběsile 10, tak se ani jedna z jejich novinek nepřiblížila rozpočtu 200 mega. Disney letos má – respektive bude mít – minimálně šest 200+ milionových filmů.

Problémy samozřejmě mají všechna studia, ale myšák se na rozdíl od nich snad v žádném případě nedokázal adaptovat na nelítostnou postpandemickou situaci a pořád si jede svoje. Ať už mluvíme o nové marvelovce, pixarovce nebo hrané pohádce – rozpočet musí být minimálně 200 mega a raději ani nechtějte vědět, kolik navíc spolkne reklama (minimálně kilo a v případě neospravedlnitelně drahé Malé mořské víly dokonce 140).

Abychom si rozuměli – jsem přesvědčený o tom, že řešené studio není plné bláhových idiotů, kteří by si neudržitelnou situaci neuvědomovali. Kdepak, tam se teď velmi usilovně schůzuje. A dokonce si myslím, že právě zimní nástup v Hollywoodu oblíbeného Igera a exit problémového Chapeka byla rozumná volba, která by je mohla zachránit od nejhoršího.

Jenomže zrovna v případě největšího hollywoodského studia všechno strašně dlouho trvá. Nejenom Pixar připravuje svoje novinky dlouhé roky a pokud se v návaznosti na současnou mizérii něco změní, my si toho dost možná všimneme v kinech až někdy v roce 2026. Ne-li později. Opravdu tedy nezbývá než posílat v dalších letech do kin další z řady drahých blockbusterů, které diváky zase nebudou zajímat, a čekat, až se projeví nový kurz, který (pouze spekuluji) nastaví právě Iger? Ne tak docela.

Kromě faktu, že velký šéf také může mluvit do důležitých marketingových kampaní předcházejících globální premiéru v kinech (právě zde má Bob také máslo na hlavě), tak může rozkázat a již připravované snímky přibrzdit/odložit. Opravdu věříte tomu, že odsun Avengers a dalších o rok je třeba připsat pouze na vrub stávky scenáristů?

Ta nejenom podle mě už brzy skončí. Iger, Feige a další vidí, že jejich pečlivě namazaná mašina na hity prostě nefunguje a chtějí na poslední chvíli změnit, co jde. Nemluvě o faktu, že mají čas na to vyčkat, jak to dopadne s vážnými  obviněními Jonathana Majorse, který měl v další marvelovské kapitole hrát zásadní roli. Teď to však vypadá, že jeho nadějně nastartovaná kariéra je u konce.

Pokračujte na závěrečnou kapitolu, kde se budeme jednotlivě věnovat Marvelu, Lucasfilmu, Pixaru a článek zakončím.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace