Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 11 nezapomenutelných filmů z roku 2002


ikona
TedGeorge
adrien brodycolin farrelledward nortonelijah woodencyklopedie fantasy filmůjoel schumachernaomi wattspán prstenůpaul greengrasspaul newmanpeter jacksonroman polanskisam raimispike leesteven spielbergtobey maguiretom cruisetom hanks
Výběr toho nejlepšího, na co jsme před dvaceti lety koukali v kinech a na domácích nosičích  

Byl to další dobrý ročník, na který se vyplatí zavzpomínat. Pokračujeme v tradici, kdy na MovieZone připomínáme kvalitní a důležité bijáky staré dvacet let. Rok 1999 jsem ještě sepsal sám, následující dva ročníky už mi pomohla dát dohromady celá redakce, a letos tomu nebude jinak. Přispěli totiž Cival, Mr. Hlad, KarelR, imf, Rimsy, do_Od_ Spooner, já… Nostalgicky jsme se prostě rozepsali všichni a vy nás doufám se svou vlastní jedenáctkou napodobíte v diskuzi pod článkem.

V úvodu si ještě odbydu nutnou organizační vsuvku. Rozumně jsme rezignovali na snahu řadit filmy od nejhoršího k nejlepšímu, takže berte necelý tucet pecek níže jako výčet, kde pořadí nehraje roli. Jako bernou minci znovu volíme americké (nikoliv české) datum premiéry, protože si sami jistě vybavujete, že na začátku milénia jsme občas museli čekat i půl roku, než vyhlížený biják zamířil do našich kin. Nemluvě o faktu, že v některých případech jsme se premiéry ani nedočkali. Dejte se do čtení.

 

Kruh
Režie: Gore Verbinski
Rozpočet: 48 (milionů dolarů)
Globální tržby: 249
Hodnocení na CSFD/IMDb: 80 % a 7,1/10
V.I.M.: Ano
Poznávací znamení: Samara leze z televize. Brr.
Vytáhni v hospodě: Pokud jste si film v Americe pořídili na VHS, tak jste se po vložení videokazety do přehrávače místo standardního začátku dočkali následujícího. Předpokládám, že pokud někomu v čase 1 minuta a 47 vteřin opravdu doma zazvonil telefon, tak dotyčný rozkopal televizi.

Musí být hollywoodský remake zákonitě horší než originál? Kruh podle mého názoru ukazuje, že nemusí, což píšu s vědomím, že si od fanoušků také velmi povedeného japonského originálu vyslechnu svoje. Gore Verbinski každopádně natočil natolik podmanivý horor, že jsme se před dvaceti lety báli skoro všichni. Dokonce bych řekl, že pro diváky, kteří v žánru neměli nakoukáno a nějaké tele (já) je potměšile a bez varování vytáhlo do kina na „super“ film, musel být zážitek pomalu až traumatický. A to vlastně platilo pro většinu nepřipraveného západního publika, pro něž byl znepokojivý Kruh něčím zbrusu novým.

Samaru lezoucí z televize jsem viděl před pár měsíci znovu. Co se obsahové stránky týče, tak okouzlení trochu vyprchalo, protože scénář Ehrena Krugera vycházející z již dříve adaptované knihy Kódži Suzukiho není nijak převratný a jede podle klasického (ano, i ten závěr se dal tušit) mustru. Formální stránka je však i dnes špička. Verbinski mistrně pracuje s diváckým očekáváním a s pomocí Hanse Zimmera umí tnout do živého v tu pravou chvíli. Naomi Watts je pod jeho vedením velmi přesvědčivá a její pátrání po původu smrtící videokazety strhne i při opakované projekci. Pokud nemáte chuť si po letech pustit Kruh znovu, připomeňte si alespoň scénu s koněm na trajektu. (TedGeorge)

Minority Report
Režie: Steven Spielberg
Rozpočet: 102
Globální tržby: 358
Hodnocení na CSFD/IMDb: 82 % a 7,6/10
V.I.M.: Ano
Poznávací znamení: Tom Cruise ví, jestli chcete spáchat vraždu
Vytáhni v hospodě: Jedná se o první společný projekt Spielberga a Cruise. Nechybělo však mnoho a ti dva se profesně setkali mnohem dříve. Steven Spielberg měl původně režírovat Rain Mana, ale nakonec musel biják přenechat Barrymu Levinsonovi, protože Indiana Jones a poslední křížová výprava pro něj byl priorita.

Steven Spielberg položil milníky několika žánrů a samozřejmě sci-fi není výjimkou. Právě naopak. Povedl se mu ale vpravdě husarský kousek, když na Blízká setkání třetího druhu, E.T.hoJurský park zvládl navázat futuristickou peckou i na startu nového tisíciletí – našlapanou adaptací sci-fi Philipa K. Dicka, která vypráví příběh detektiva Precrimu, který dostane echo o vraždě ještě předtím, než se mord stane. A kupodivu v nové vizi figuruje jako vrah on sám.

Z téhle slibné zápletky se odpichuje špičkový popcornový blockbuster, který splňuje všechny typické charakteristiky velkolepé hollywoodské zábavy á la Steven Spielberg: Působivě vystavěný scénář s řadou důvtipných momentů, rozehraný do série efektních i originálních scén, špičková triková výbava i dokonalá řemeslná realizace. Zkrátka cool koncept rozpracovaný do podoby fenomenálního sci-fi nářezu, který Cruise pohání svým nadšením a Kaminski vizuální dynamikou. Best of Spielberg, snad ještě víc než zamlada. (Cival)

Road to Perdition
Režie: Sam Mendes
Rozpočet: 80 
Globální tržby: 181
Hodnocení na CSFD/IMDb: 83 % a 7,7/10
V.I.M.: Ne
Poznávací znamení: Rozlučka Paula Newmana se stříbrným plátnem
Vytáhni v hospodě: Geniální kameraman Conrad L. Hall je mimo jiné zodpovědný za klasické pecky Butch Cassidy a Sundance Kid nebo Frajer Luke. Fakt, že se na sklonku kariéry (bohužel zemřel jenom pár měsíců po premiéře Road to Perdition) mohl na place znovu potkat s Paulem Newmanem, je krásné završení snové kariéry.

Road to Perdition nemělo ve své době úplně lehkou startovací pozici. Sam Mendes měl totiž po fenomenální Americké kráse za úkol potvrdit, že obří úspěch jeho debutu nebyl náhodný a dokáže ukočírovat i ambicióznější gangsterku s nejednou legendou na place. A povedlo se mu to takřka dokonale. Příběh nájemného vraha Sullivana a jeho syna sice není na první pohled divácky přívětivý, je krapet odtažitý, má přeci jen trochu pomalejší tempo a není po příběhové stránce tak komplexní jako zmiňovaný oscarový majstrštyk či Mariňák. Jenže tento snímek po letech neuvěřitelně zraje, dostane se vám pod kůži a fanoušci gangsterek u něj budou slintat blahem.

Druhý Mendesův film je totiž poctivou žánrovkou ze staré školy, která nikam nespěchá a na pozvolný styl a lahůdkovou dobovou atmosféru spoléhá zcela správně. Režisér navíc prokázal, že už má řemeslo naprosto v malíku a dokáže servírovat jednu působivou scénu za druhou a sem tam přijít i s parádní přestřelkou. A dokázal se obklopit velikány na všech místech. Kamera Conrada L. Halla překládá opravdu nádherné záběry, skladatel Thomas Newman se tu ukázal ve své nejlepší formě a famózní celovečerní rozlučku si zde kromě Halla užil samozřejmě také Paul Newman. Road to Perdition je zkrátka výtečnou prací v mnoha ohledech, k níž se rozhodně vyplatí vracet. A to i kvůli tomu, že podobné kousky se dnes už bohužel takřka netočí. (Spooner)

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace