Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Dočkáme se Tenetu už v červenci, nebo se nolanovka odloží?


ikona
TedGeorge
christopher nolančínacinestardunkerkhollywoodimaxjames bondjohn david washingtonkinakoronavirusmultiplexyneni cas zemritrobert pattinsontenettrollovétržbyvodwarner bros.
Jak velká je šance, že se bude očekávaný sci-fi blockbuster Christophera Nolana odkládat?  

Jistě si všichni vzpomínáte na totální jarní škatulata s filmovými premiérami zapříčiněná škaredou globální epidemií. Začalo to už na začátku března docela šokujícím odložením bondovky Není čas zemřít, pokračovalo už méně překvapivým přesunem (na Asii velmi spoléhající) disneyovky Mulan a ke konci března už byly odsunuty (případně rovnou zrušeny a na VOD přesunuty) všechny větší filmové události, na které jsme se v první polovině letošního roku těšili. Filmoví fanoušci nejprve brečeli, následně řešili úplně jiné věci a v návaznosti na nedávné „uklidnění“ koronavirové situace pomalu začali přemýšlet, kdy si zajdou na nějaké dechberoucí filmové žrádlo do kina znovu.

Vyhlíženou potravinou pro podvyživené filmové fanoušky by měl být Tenet. Právě ten je totiž s premiérou plánovanou na 17. července (u nás by měl být dokonce o den dřív a imf vám o tomto českém paradoxu brzy napíše článek) prvním velkým hollywoodským flákem, který má ambice prorazit současný marast a nalákat do multiplexů davy lidí. Poslední týdny se však čím dál častěji objevují spekulace, že Warneři očekávanou nolanovkou odsunou. Jak to tedy bude? Vezmeme to trochu zeširoka a začneme současnou situací v kinech po celém světě.

Už na konci března Nolan napsal článek pro Washington Post (bohužel je zamčený a přístup si jen tak nekoupíte), ve kterém žádá americký kongres o uvolnění fondů pro zavřená kina. Argumentuje v něm tím, že Amerika a svět sice na první pohled řeší palčivější problémy než kina na suchu, ale zároveň připomíná fakt, že kinaři splnili svoji povinnost tím, že zavřeli krám mezi prvními a jsou nucení propouštět nejvíce zaměstnanců ve své historii. Dále zmiňuje nutnost kolektivního diváckého zážitku, sociální roli kin a fakt, že těžce zkoušení lidé v kinech během každé vážné krize přijdou na jiné myšlenky. Je to důležitá část nejenom americké kultury a byla by škoda je nechat padnout na úplné dno.

Když se novináři nedávno zeptali šéfa IMAXu Chrise Gelfonda na současnou situaci s otevíráním kin, tak Gelfond řekl: „V Americe není nikdo, kdo by tolik tlačil na brzké otevření kin jako Nolan. Nikdo tolik nestojí o to, aby se Tenet znovu neodkládal a dočkal se červencové premiéry“. Utřeli jste slzičku a gratulujete Nolanovi za jeho aktivismus a podporu kinařů? Rád bych vás při tom nechal, ale cynik ve mně musí zmínit vděčný drb pocházející z webu Deadline.

Ten hovoří o tom, že Warnerům už dvě dekády věrný Nolan (Dokonalý trik mu výjimečně distribuoval Disney) má na co nejvyšším počtu provozuschopných kin vlastní zájem. Má totiž od studia inkasovat 20 % takzvaných first dollar gross tržeb, což je naprosto šílené numero, o němž si mohou nechat zdát i ty největší filmové hvězdy. Co ta tři anglická slovíčka znamenají? Nolan by měl dostat procenta z hrubých kinotržeb, nikoliv ze zisku. Ještě upřesním, že po delší rešerši by ty hrubé tržby měly být očištěny alespoň o distribuční všimné pro kinaře, které je v Americe podle všeho necelá polovina (v případech jako poslední dvě instance Avengers dokonce o dost méně). No, stejně to je neskutečná výplata.

Deadline bohužel nerozvádí, jestli se to týká pouze hrubých tržeb z Ameriky, nebo snad peněz z celého světa, ale i kdyby šlo jenom o USA – zamyslete se nad tím. Když Warneři v Americe utrží za vstupné z Tenetu třeba 200 mega. Automaticky musí poslat nějakých 80 mega Cinemarku, AMC a dalším provozovatelům kin. Co těch zbylých 120? Nolan dostane 24 a Warneři nemají ani kilo. A to pořád mluvíme jenom o Americe, nikoliv o dalších obřích trzích, kde má studio samozřejmě také svoje zastoupení. Nechme Nolana Nolanem a pojďme se věnovat právě mému oblíbenému studiu.

To se pláclo přes kapsu a rozpočet Tenetu má být rovných 200 mega. Jenom připomínám, že Dunkerk zvládli natočit za polovinu. Přitom znovu mluvíme o filmu bez velkých hvězd. Pattinson je sice díky roli Bruce Wayna v Batmanovi na půli cesty, ale John David Washington má ke statusu hvězdy stejně daleko, jako KarelR do studia MovieZone live. Tedy míle a nic na tom nezmění ani jeho (Washingtonův) úspěch v podobě BlacKkKlansmana. A nalijme si čistého vína – Nolan po ukončení trilogie o temném rytíři sice studiu doposud vydělával slušné peníze, ale rozhodně to nebyly stovky milionů dolarů. Interstellar ani Dunkerk se přes své kvality k miliardě nepřiblížily ani z dálky. Dá se říct, že i kdyby Tenet startoval v normálních dobách, tak by to měl hodně složité.

 

Zabrousím teď do trochu kontroverzních vod a budu vážně hodně spekulovat. Navzdory tomu, co jsem napsal v minulé kapitole - kdo ví, jestli současné americké nepokoje vlastně nejdou Warnerům tak trochu na ruku. Kdyby totiž nepřišly, bylo by studio v případě odsunu premiéry tak trochu za zbabělce, kteří koronavirem zkoušeným kinařům nepomohli a zbaběle stáhli měsíc před plánovaným startem blockbusteru ocas mezi nohy. Takhle vlastně budou mít možnost vycouvat bez ztráty kytičky s tím, že jim přijde nepatřičné pouštět film do kin, když se v Americe konají největší protesty obyvatel za poslední desítky let.

Až má jeden pocit, že včasnou premiéru Tenetu si nejvíce přeje vyčkávající studiová konkurence (snad jenom kromě Disneyho s jejich Mulan, jež má startovat týden po Nolanovce), která by si tak ověřila, že lidé už do kin na velký biják chtějí. A mohla by pomalu znovu rozjet svoje pozastavené reklamní kampaně, jež často stojí více dolarů, než je samotný rozpočet filmu. A to je čím dál větší problém.

Indiewire dalo ještě před začátkem amerických nepokojů dohromady šest důvodů, proč je červencová premiéra Tenetu všechno, jenom ne jistá. Ve zkratce – film je šílené drahý, klasická reklamní tour de press, během níž se hvězdy největších filmů tak rády nechávají fotit na Velké čínské zdi a před Eiffelovkou, není možná, kina se otevírají pouze pomalu a s omezenou kapacitou, pro Nolana tolik důležité IMAXy disponují pouze jedním kinosálem (tím pádem je omezená kapacita největší problém právě zde), no a hlavně – svět ještě není připravený chodit do kina.

Kdy se tedy dozvíme, jestli se Tenet odloží? Znovu si zaspekuluji a napíšu, že jasno bude během následujících tří týdnů. Warneři nemohou čekat se startem své mohutné reklamní kampaně donekonečna a jenom velmi neradi by dopadli jako nešťastní producenti Bonda, kteří do kampaně na jaře investovali desítky milionů dolarů (vzpomínáte na všechny ty titulní stránky v Empire a dalších časopisech?) a následně se skřípěním zubů museli zacouvat a kampaň budou na podzim rozjíždět skoro od nuly. No a zrovna Warneři jsou v Hollywoodu známí tím, že za reklamní kampaně pro své blockbustery vždy utratí velké peníze a tím pádem mluvíme minimálně o 150 míčích.

Vy už jistě chcete vytáhnout argument číslo jedna všech optimistů toužících po včasném startu Tenetu a tím je pořád ještě čerstvá premiéra parádního traileru. Jasně, to je vždy dobrá zpráva značící, že se film blíží. Znovu ale připomínám, že důležité nepokoje v pro film nejdůležitější zemi propukly až po premiéře upoutávky. Nemluvě o tom, že výroba samotných trailerů stojí jenom zanedbatelný zlomek rozpočtu určeného na reklamní kampaň. Většina se (především v zámoří) utratí za šílené množství velmi drahých televizních spotů a s těmi Warneři pořád vyčkávají. Kdybych měl na závěr procentně kvantifikovat můj názor, tak studio na 70 % couvne a bude to necelé 4 týdny před premiérou. Rád bych se mýlil.

---

Poznámka pod čarou: Když už jsem načal ten nedávný trailer – schválně si ho teď pusťte a do diskuze nám napište, jestli jste v něm objevili ono předpokládané datum červencové premiéry. Mně se to nepodařilo.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace