Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: 10 postřehů k filmovým tržbám za rok 2019


ikona
TedGeorge
6 underground: tajne operacealadinblizenecdisneydisney+Hobbs & Shawhobbs a shawmandalorianmichael baynetflixparamountstar warstenkrat v hollywoodutop 10transformerswarner bros.ženy v běhu
Desítka postřehů k tržbám, které generovala filmová a seriálová zábava v roce 2019  

Pokud bych měl jako tržební kecal minulý rok shrnout, tak bych napsal: Disneyho nadvláda v kinech, pokračující VOD fenomén jménem Netflix a úspěšný americký nástup služby Disney+. A vy se teď přiznejte - chodíte do kina se stejnou intenzitou i po nástupu počeštěného Netflixu, který nově nabízí více než 100 českých filmů? Chodíte méně? Nebo jste notoričtí piráti odmítající platit za filmovou a seriálovou zábavu a tím pádem si (nejenom) na stránkách MovieZone zasloužíte opovržení?

 

Zámořští analytici sice uznávají, že kina to mají a budou mít velmi těžké, ale zároveň dodávají, že filmoví a seriáloví tvůrci zažívají zlaté časy, protože ústup Blu-ray a DVD ze slávy více než vyvážuje právě solventní Netflix, který za své originální projekty solí neskutečné částky a pokud bych teď měl citovat web Deadline, tak Hollywood ještě nikdy nezažíval takový přísun miliard dolarů jako právě minulý rok. Na následujících řádcích vás každopádně čeká desítka (zajímavými čísly provoněných) postřehů z právě skončivšího roku filmové a seriálové zábavy. Jdeme na to.

7. Zapeklité výsledky z Číny
Čerstvý článek Deadline varuje před miliardovými ztrátami kinoprůmyslu. Ale vždy je to otázka perspektivy: I přes výše nastíněné optimistické vyhlídky Evropy je nutno brát v potaz především 9,5 miliardy dolarů z Číny, které se do těch 31, respektive 42,5 miliard samozřejmě započítávají. Nejlidnatější země světa každý rok postaví stovky nových multiplexů a logicky pak pokračuje i růst filmových tržeb – tentokrát o více než 5 %. Jen má na růstu čím dál menší podíl hollywoodská produkce, a to je docela překvapivá informace. Konkrétně měly na těch 9,5 miliardách tržby čínských domácích fláků podíl neskutečných 64 % a vy sami jste jistě zaznamenali 700milionové jízdy tamních blockbusterů Ne Zha a The Wandering Earth. Nemluvě o kupě dalších, protože v celosvětovém žebříčku tržeb za rok 2019 jsou v TOP 20 hned čtyři filmy čínské provenience! 

Co se továrny na sny týče, tak za zmínku stojí snad jenom úspěch Hobbs a Shaw a samozřejmě marvelovky Avengers: Endgame, která bourala rekordy i v Číně a přišla si tam na dechberoucích 614 mega. Jenomže to je pořád zoufale málo a oproti minulým letům, kdy čínským žebříčkům tržeb vládli především Transformeři a série Rychle a zběsile, je cítit velký ústup ze slávy hollywoodských značek. To samozřejmě nenechává klidnými největší zámořská studia a distributory, kteří jednak úpí nad malým podílem 25 % z každé prodané vstupenky a dále potichu mluví o manipulaci s daty z tamních kin, která má za úkol ukázat domácí filmy a jejich tržby v tom nejlepším možném světle.

6. Disney+ nastupuje se vší parádou
...ale zatím jenom v Americe, Kanadě, Austrálii, Novém Zélandu a Nizozemsku. Právě v zámoří to byl nástup par excellence, který zadupal do země prvotní odhady počtu předplatitelů a k dnešnímu dni si předplácí myšákovu odpověď na Netflix podle všeho už více než 25 milionů předplatitelů. Věřte tomu nebo ne, ale jenom za první den (pravda, probíhala nějaká ta promo akce) si předplatné pořídilo 10 milionů Američanů! Pirátstvím ne tolik postižená Amerika slyšela v první vlně především na premiéru úspěšného seriálu ze světa Star Wars Mandalorian a Baby Yoda jistě bude hlavní hybnou silou i v druhé sérii plánované na konec tohoto roku. Nemluvě o plánovaném přívalu seriálu z marvelovského universa a čerstvě odloženém Obi-Wanovi. Na to už uslyší i zbytek světa.

 

Zatím sice neznáme oficiální datum spuštění služby u nás, ale západní Evropa se dočká už na konci března a další země mají následovat v létě. Už bylo na čase, protože Disney (a s ním i další) se svou odpovědí na Netflix pořádně zaspal. Bude tedy Disney+ slavit podobně úspěšný rozjezd jako v Americe i v Evropě a následně dalších zemích? Podle mého názoru ano. Jednak se bude chlubit téměř dvakrát nižší cenou (6,99 euro měsíčně si může dovolit skoro každý rodič) a zároveň bude sázet na relativně malou, ale o to lákavější knihovnu klenotů určených především pro nejmenší. Více se dočtete v tématu, kde vyjmenovávám hned desítku důvodů, proč bude Disney+ obří sukces.

5. Netflix má pořád monopol, ale…
…ale už jsou jasně vidět mračna stahující se nad doposud bezkonkurenční službou nabízející filmovou a seriálovou zábavu do domácností. Stejně jako v případě příjmů z kin hlásí problémy přednostně Amerika, kde Netflix v posledním kvartálu ztratil svoje mojo. To ještě neznamená meziroční pokles předplatitelů, protože na konci roku 2018 jich Netflix hlásil 58,5 milionů a před pár dny jsme se dočkali oznámení, že na konci roku 2019 jich bylo 61 milionů. Očekával se však mnohem vyšší růst. A všichni víme, kde je zakopaný pes: Disney+ sice nastoupil až 12. listopadu, ale i to stačilo, aby si Netflix spoléhající na neustálý růst okamžitě odhlásilo 400 000 amerických předplatitelů a vedoucí pánové Ted Sarandos a Reed Hastings se začali klepat jako osiky. A to píšu i s ohledem na (podle mého názoru tržebními analytiky mírně přeceňovaných) 24 oscarových nominací.

 

Naštěstí proNetflix si Disney+, Apple, Amazon Prime, Universal a jeho Peacock a warnerovské HBO Max si až trestuhodně dávají na čas se svým spuštěním, respektive s expanzí do světa. Tím pádem se dočkal Netflix úctyhodných 106 milionů předplatitelů ve světě (nárůst oproti minulému roku o 26 milionů!) a díky tomu si pořád ještě může ospravedlnit nakupování dalších a dalších dluhopisů financujících jeho plánované letošní 17miliardové investice do originálního obsahu. Na papíře sice Netflix generuje čím dál vyšší tržby, ale jeho 20miliardový dluh podle všeho vůbec neklesá a je otázka, jestli na konci roku 2020 nebude růst předplatitelů ve světě kopírovat trochu depresivní americká čísla. Nástup konkurence bude (především v USA) mohutný, ale mimo Ameriku budou soupeři Netflix dohánět jenom velmi těžko. Bude to ještě zajímavé.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace