Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Jak Hollywood bojuje o čínské miliardy


ikona
TedGeorge
avengersavengers: infinity wardwayne johnsonhollywoodjason stathammegmichael baymrakodraprobert downey jr.the rocktransformerstransformers: posledni rytirtržbyvin dieselwolf warrior 2
Čínský blockbuster Dying to Survive vydělal za prvních pět dnů v kinech 258 milionů dolarů... 

Na první pohled se zdá, že je v Číně všechno v pořádku. Ready Player One si tam na jaře přišel na 220 milionů dolarů, dvojka Jurského světa o pár měsíců později na více než čtvrt miliardy a Avengers: Infinity War vyrazily dech 360 miliony babek ze země s velkou a dlouhou zdí. Jenomže na pohled druhý není všechno zlato, co se třpytí. Hollywood už nějaký ten rok neúspěšně bojuje o výsadní pozici na tamním filmovém trhu, jehož miliardy by měly překlenout výpadek z tržeb zapříčiněný kolabujícím trhem s domácími nosičí a přesunem solventních diváků k VOD službám operujícím na desetidolarovém měsíčním paušálu. Zajímají vás podrobnosti? Tak čtěte dál.

Ještě na konci roku 2016 to vypadalo, že je symbióza čínských soudruhů a losangeleských kapitalistů hotová věc. Největší vlny tenkrát dělala společnost Wanda, která investovala miliardy dolarů do známých hollywoodských filiálek, připravovala fondy ke koupi nejmenovaného filmového studia z tzv. „Velké šestky“ a pomalu chystala spuštění největšího filmového studia světa (Oriental Movie Metropolis) ve městě Qingdao.

K tomu si připočtěte dvoření se (pořád ještě prezidenta) Trumpa čínskému protějšku jménem Xi ve svém golfovém resortu, a nadšení analytici pomalu chystali články informující o konci nechvalně známé (a šest let trvající) kvóty na maximálně 34 hollywoodských filmů ročně startujících v tamních multiplexech. Nemluvě o růstu dlouho neměnných (a zoufale nízkých) 25 centů z každého dolaru, které směřují z čínských tržeb nazpět do Hollywoodu. Jenom pro srovnání - ve světě je to většinou mezi 40-50 %, a to mluvím i o Koreji, Tchaj-wanu a dalších sousedících kapitalistických státech.

V návaznosti na moji tezi z předchozích odstavců si dáme TOP 10 nejvýdělečnějších filmů v čínských kinech k 31.12.2016. Poprosím vás o shovívavost, pokud náhodou na nějaký film zapomenu – ty informace opravdu nerostou na stromech v Jelením příkopu a web BoxOfficeMojo.com (dále jenom BOM) má často neaktuální numera. Zároveň musíme brát v potaz neustále se měnící kurz čínského juanu vůči dolaru. Za bernou minci v tomto případě pokládám následující článek.

1. The Mermaid (2016) - 538 (milionů dolarů)
2. Monster Hunt (2015) - 387
3. Rychle a zběsile 7 (2015) - 384
4. Transformers: Zánik (2014) - 313
5. Mojin: The Lost Legend (2015) - 267
6. Lost in Hong Kong (2015) - 256
7. Zootropolis: Město zvířat (2016) - 242
8. Warcraft: První střet (2016) - 233
9. Avengers: Age of Ultron (2015) - 232 (240 mega podle BOM je prý „fakeová“ informace)
10. Goodbye Mr. Loser (2015) - 228

Počítejte se mnou. Ke konci roku 2016 máme v čínské TOP desítce hned pět hollywoodských blockbusterů. Nemluvě o (za dveřmi připravených) pokračováních sérií Tranformers nebo Rychle a zběsile. A ultradrahé Velké čínské zdi s Mattem Damonem. Na konci roku 2016 sice čínský průmysl - podle některých zdrojů - klesl oproti předchozímu roku o několik procentních jednotek, ale to na hollywoodském optimismu nic neubralo. Nastal čas dát si pro srovnání čínskou TOP desítku aktuální k 30.6.2018 a já vás znovu prosím o případně o doplnění (upřesnění) čísel – můj vzkazník je vám k dispozici…


1. Wolf Warrior 2 (2017) - 854 milionů čínských babek podle BOM, 900 podle „domácích“ zdrojů.
2. Operation Red Sea (2018) - 575
3. Detective Chinatown 2 (2018) - 538
4. The Mermaid (2016) - 538
5. Rychle a zběsile 8 (2017) - 392 milionů čínských babek podle BOM, 423 podle „domácích“ zdrojů.
6. Monster Hunt (2015) - 387
7. Rychle a zběsile 7 (2015) - 384
8. Avengers: Infinity War (2018) - 359 (číslo aktuální k 12.7.2018)
9. Monster Hunt 2 (2018) - 354
10. Never Say Die (2017) - 349

Můžeme zapomenout na zastoupení velkého hollywoodského bijáku v TOP 3. Co se té desítky týče, tak z pěti amerických zástupců jsme na třech. Že jsou všechny hollywoodské blockbustery naskládané na pozicích 11-15? Ale co vás vede. Ty okupují (nám naprosto neznámé) čínské filmy The Ex-File 3, Kung-Fu Yoga, Mojin: The Lost Legend, Journey to the West 2 a Lost in Hong Kong. Čerstvé pokračování Jurského světa je se svou čtvrtmiliardou až na 16. místě nejmocnějších filmů startujících v Číně.

Abychom si rozuměli – hollywoodské blockbustery (respektive ta vyvolená třicítka plus) na čínský trh pořád spoléhají, ale čísla hovoří jasně. Byť se v roce 2017 dočkal tamní trh růstu o víc než 20 %, Amerika na tom nemá hlavní podíl. Právě naopak. Podíl zámořských blockbusterů na "domácích" tržbách už druhým rokem klesá a vypadá to, že rok 2018 bude v nastoupeném trendu pokračovat. Zajímá vás proč? V tom případě pokračujte na další kapitolu.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (8)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace