Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Děsila nás Čína tržbami i v roce 2016?


ikona
TedGeorge
Budeme za pár let chodit do kina na anglicky mluvené filmy z čínské produkce? 

Odpověď je ne, ale netřeba předbíhat. Na stránkách MovieZone se stalo dobrým zvykem jednou za čas napsat článek zabývající se čínskými tržbami filmů v kinech. To je výsada, kterou si nevysloužily ani takové obří trhy jako Velká Británie, Německo, Rusko, Jižní Korea a další. Čína poslední roky rostla rekordním tempem a jistě si vzpomínáte, že se na konci předminulého roku živě spekulovalo o tom, že budou loňské tržby ze země s tou největší zdí nahánět Ameriku. No, nestalo se. Proč? Těch důvodů je hned několik a v mém článku si na ně posvítíme. Připraveni? Ne? A máte už otevřené to červené víno Beaujolais Noveau 2016?

Začneme čísly. Zatímco čínské tržby za rok 2015 vzrostly oproti sezóně 2014 o absurdně vysokých 48,7%, rok 2016 se mohl pochlubit růstem o „pouhých“ 3,7%. V roce 2015 z toho bylo více než 6,78 miliardy dolarů. V tom letošním jsme potom lízali 7 miliard. Je to obří číslo, ale nejeden analytik očekával číslo blížící se 10 miliardám. V čem je tedy jádro onoho nerostoucího zakrslého pudla?

Během tohoto roku znovu přibyly stovky kin a tisíce sálů v miliardové zemi, takže v tom to nebude. Byla za tím slabší nabídka kin? Tady už přihořívá. Hollywoodské filmy vydělaly v roce 2014 celých 45,5% celkových čínských filmových tržeb. V roce 2015 to bylo už jenom 38,4% a byť zatím nejsou známá přesná čísla, tento klesající trend určitě pokračoval i v roce 2016.

Když se vrátíme na začátek minulého roku, tak nic nenasvědčovalo tomu, že bude TedGeorge, který o sobě normálně nemluví ve třetí osobě, po právě skončené kalendářní jednotce (chvílemi) negativní. Většině čtenářů neznámý čínský film The Mermaid byl v jednu chvíli celosvětově nejvýdělečnějším filmem roku. Jak by také ne, když měl po pár týdnech v místních kinech na kontě 526 milionů dolarů. Hollywood slintal s intenzitou dva dny nekrmeného bernardýna a jeho apetit naplno ukojil až na jaře startující Zootropolis.

Originální animovaný biják ze stáje všemocného a suverénně nejúspěšnějšího studia Disney přilákal do čínských kin nekonečné zástupy diváků, které v pokladnách nechaly více než 235 milionů dolarů a animák doslova dohnaly za celosvětovou miliardu dolarů. Málem bych zapomněl na Kung Fu Pandu 3, která si přišla na nádherných 154 melounů. Byl to parádní začátek roku a předzvěst velkých věcí, které ale nikdy nepřišly.

Což o to, 190 mega, které v zemi neomezených možností vydělal poslední Kapitán Amerika, bylo pro marvelovku pořád ještě sympatickým vysvědčením a nadzdvižených obočí kvůli poklesu oproti druhým Avengerům bylo minimum. Svět pak rychle zapomněl na cenzorský fail, který neumožnil start v kinech Deadpoolovi, a začal řešit produkční společnost Wanda.

Ještě v roce 2011 neznámá (nejenom) produkční společnost se do toho pořádně opřela. V roce 2012 investovala 2,6 miliardu do podílu v americké síti kin AMC a na začátku roku 2016 koupila kdysi výhradně warnerovskou (a později universalovskou) produkční filiálku Legendary Entertainment za 3,5 miliardy babek.

Prvními plody spolupráce byla dlouho očekávaná semi-live adaptace počítačové hry World of Warcraft. Zajímá vás, kdo v tomhle dobrodružství nejvíce zahučel? Oficiální rozpočet bez reklamy byl 150 milionů dolarů. Wanda investovala 45%, internetový gigant Tencent 15%, obdoba českého fondu pro podporu filmů Filipa Renče jménem China Film Group 10% a společnost Huayi přidala dalších 5%.

Počítáte správně, na Universal zbylo 25% nákladů. No, prodělali asi všichni. Warcraft sice v Číně utržil více než 150 milionů dolarů během prvního týdne v kinech, následně ale začal klesat rychlostí ucházejícího Zeppelinu a celkově z toho bylo jenom 220 kulatých (jiné zdroje uvádějí konečné číslo 245, ale nevěřím jim).

Jako kdyby ten rychlý pokles tržeb Warcraftu předznamenával druhou polovinu roku v místních kinech. Za zmínku snad ještě stojí necelých 100 mega druhých Podfukářů, stopáďo Knihy džunglí a co se Hollywoodu týče, tak je to skoro všechno.

Na konci roku se přece jenom v plné polní představil Matt Damon ve Velké čínské zdi a do konce roku 2016 stihl vydělat skoro 150 milionů dolarů. Nabízí se znovu srovnání s Warcraftem. Damon si na většinu pšenky přijde právě v Číně a distributorům vlastnícím práva na promítání v těch špatných zemích zbudou jenom oči pro pláč.

Nesmíme samozřejmě zapomenout na zástup domácích premiér, které si přišly na 100-200 milionů dolarů a alespoň trochu dorovnávaly nepříznivé skóre. Čísla to jsou samozřejmě pořád obrovská, ale tzv. "wow efekt", který započal někdy před pěti lety (to celkové tržby v Číně ještě nepřekročily 2 miliardy dolarů), prostě chybí.

Zapomeňte na 380 mega, které předminulý rok trhli Rychlí a zběsilí řidiči. Zootropolis nepřekonal ani Warcraft a Hollywood se začal drbat na chrbtě. Na poplach začali bít hlavně u Warnerů. Ti se sice snažili, ale svůj hit Suicide Squad do místní distribuce nakonec nedotlačili.

Když už jsme u té sebranky antihrdinů, dovolíte jeden zajímavý fakt? Jistě dobře víte, že je distribuční rozvrh v českých kinech (hlavně) u největších filmů určovaný v zámoří. Nemůžeme si diktovat a patříme do skupinky východoevropských zemí, kterým je prostě a jednoduše sděleno, kdy daný velký hollywoodský flák půjde do kin. Falcon by nám sice chtěl naservírovat premiéru nového blockbusteru ve stejný den, kdy snímek naplno odstartuje v amerických kinech, ale ne vždy se to povede. Ne tak v Číně.

Pokud nebereme v potaz výjimky, které spoluprodukují čínští strážci pokladniček, tak je Hollywoodu suše sděleno, kdy je v kinech (a pokud vůbec) místo. Zavedená americká studia se musí sklonit a zařídit se. Proč si myslíte, že tam Rogue One startovalo až před pár dny a nemohlo si připsat pohádkové zisky z vánočních svátků? Rozumíte tomu správně. Bylo třeba nechat vydělat Velkou čínskou zeď (Mr. Hlad před ní v odkazované recenzi velmi efektivně varuje) a konkurence se soudruhům nehodila do krámu.

V tuto chvíli dejme slovo Dušanu Kleinovi: „Všechny indicie byly vyjeveny a tak vám ještě připomeneme desatero pátera George“.

1. Byť už několik měsíců probíhají usilovná jednání, Hollywood pořád dostává z tržeb svých filmů v Číně jenom 25%.

2. Čína je státem řízená ekonomika a cenzoři mají páky na to zakázat premiéru v kinech i takovým filmům jako je Deadpool nebo Suicide Squad.

3. Spekuluje se o tom, že jsou pravá čísla tržeb hollywoodských filmů cíleně devalvovaná ve prospěch domácích snímků.

4. Hollywood čínská kina potřebuje víc než čínský filmový průmysl ta americká. Pomalu se to však mění.

5. Skupina Wanda buduje největší filmové studio světa. Vyroste v přístavu Qingdao a náklady se odhadují na těžko představitelných 8,2 miliardy dolarů!

6. Wanda má fakticky neomezený kapitál. Už více než rok se spekuluje o tom, že zařadí další rychlost a koupí velké hollywoodské studio. Natvrdo to ještě nikdo neřekl, ale velké problémy pronásledují zejména Paramount.

7. Byť je veřejným tajemstvím, že Pacific Rim režiséra Guillerma del Tora prodělal studiu Warner Bros. velké peníze, díky Číně bude pokračování.

8. Pořád ještě neoficiální čísla naznačují, že zatímco minulé roky byla průměrná cena čínské vstupenky 2-4 dolary, ten právě uplynuvší to už mělo být 7-9 dolarů!

9. Šéf filmové divize konglomerátu Wanda Jack Gao se nechal slyšet, že přes letošní zpomalení růstu očekává, že bude domácí trh na konci desetiletí 2,5x větší než ten americký.

10. Wanda Dalian Group je především je realitní skupina, za níž stojí nejbohatší Číňan jménem Wang Jianlin. Jeho majetek se odhaduje na necelých 33 miliard dolarů a zaměstnává více než 100 000 lidí.


Pojďme to nějak zakončit. Čína letos zaznamenala v kinech mírné zaškobrtnutí, trend je však jasný. Wanda už dnes vlastní nejvíce kinosálů na celém světě. Staví největší filmové ateliéry všech dob (částečně mají být v provozu už tento rok, takže žádná hudba budoucnosti). Společnost plánuje točit čínské filmy s čínskými herci v angličtině. Plánovaný roční obrat celého konglomerátu má v roce 2020 má dosahovat 100 miliard dolarů.

Média už se ani neobtěžují informovat o tom, že Wanda investovala miliardu dolarů do studia Sony Pictures a bude se podílet na produkci velkých hollywoodských filmů. Prvním z nich byli Pasažéři a něco mi říká, že jste to nevěděli. Pověsti o spolu-produkování nového Spider-Mana se naštěstí nepotvrdily. Disney (respektive Marvel) je tak dost možná jedním z posledních studií, které je schopné říct astronomickému množství juanů ne.

Tak co myslíte, dočkáme se v roce 2017 koupě nějakého zavedeného studia již 100x zmiňovanou investiční skupinou? Budou to Paramounti nebo Sony? A koupí si nás nakonec Wanda všechny? Vyjádřete se v diskuzi a nebojte se. Pořád je ještě dost času naučit se fuťienský dialekt.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (17)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace