Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: 10 důvodů, proč je Občanská válka nevěrná komiksu


ikona
imf
captain americamarveltéma
...a je to jedině dobře, chce se mi dodat. Mozkový trust tentokrát u Marvelu zafungoval na jedničku. 

Občanská válka je skvělá. A mohl bych vyjmenovat spousty důvodů, proč tomu tak je, i když bych pouze stínoval Civalovu recenzi, což je ostatně důvod, proč jsme nepsali žádné další hodnocení, protože se prostě v redakci tak nějak shodneme. Co víc, film krásně zraje a při druhém zhlédnutí premiérovou intenzitu střídají jemné nuance a okamžiky, na které se vyloženě těšíte. Zcela nově se pak u marvelovky chválí scénář a třetí akt, což je záležitost doposud nevídaná. Ukazuje se, že bratři Russoovi ve spolupráci s Kevinem Feigem a scenáristy Christopherem Markusem a Stephenem McFeelym, jejichž význam nelze podceňovat, odvedli velký kus práce a především vzali na vědomí výtky, které se nad sólovými marvelovkami a především druhými Avengers tetelily jako pověstný černý mrak.

 

Markus a McFeely jsou mimochodem také důkazem, že nesmíte soudit knihu podle obalu, před nástupem k marvelovkám měli za sebou jen tři Narnie a třeba i Bayovu šílenost Pot a krev. A teď sepisují a seškrtávají Infinity War I a II a drží tak v hrsti nejdůležitější kapitoly marvelovského vesmíru. Po Zimním vojákovi a Občanské válce mám přesto pocit, že je MCU alias Marvel Cinematic Universe v těch správných rukách. A snad dovedu v následujících odstavcích vysvětlit proč.

Nejdřív snad jenom k tomu, jak moc velkou manufakturou marvelovky, potažmo velké hollywoodské blockbustery jsou. Občanská válka se začala připravovat ještě před premiérou první sezóny netflixovského Daredevila. Muselo se při jejím plánování počítat s tím, jak jsou nastavené smlouvy herců, s tím jak se bude vyvíjet komiksový vesmír Marvelu (a tam se toho teď děje hodně, mj. startuje Civil War II), která teritoria je třeba potěšit, které hračky nejlépe prodat, jakým postavám dát víc prostoru, které naopak uklidit či schovat na příště, případně kam je na konci partie umístit, aby se mohly vydávat do dalších sólovek a navzájem si prospět. Všechno se musí třikrát ověřit a schválit všemi odděleními, aby to bylo neprůstřelné a zapadalo to do celé mytologie.

 

Herci a režiséři vypadají v tomhle dobře promazaném stroji jako pouhá bezvýznamná kolečka. Skoro se ani nechce věřit zvěstem, že Občanská válka je v Kapitánovi jen proto, že Downey Jr. potřeboval peníze a pozornost. A možná jeho prosík neměl ani zdaleka takovou váhu, možná si prostě jen Kevin Feige zjistil, že figurky Iron Mana se pořád prodávají zdaleka nejlíp a že některé země prostě na titul Captain America neslyší a potřebují plakát s Tonym Starkem. Jak si ukážeme za chvíli, výchozí bod pro konflikt uvnitř Avengers nevypadá nijak naroubovaně a vlastně obě série organicky spojuje. Marvel možná trochu spěchá s vývojem postav (aby ne, když ho DC honí hlava nehlava), ale směr třetí fáze je přesto jasně čitelný a vlastně není ani trochu zbrklý. Navíc to umožní některým marveláckým filmům konečně dospět a dosáhnout i na vážnější žánry.

 

Důležité je, že Russoové dokázali dát téhle manufaktuře ksicht. Mnozí budou tvrdit, že to tak úplně nejde a zmíní třeba Harryho Pottera, kde každý díl vypadá jako vejce vejci, ale já budu zas oponovat, že Cuarónův třetí díl se od ostatních jasně liší nejen vizuálem, ale především tónem vyprávění. A stejnou odchylku cítím u Zimního vojáka a Občanské války. Vyprávění samo o sobě je výsledkem společné dřiny režisérů a scenáristů, je to kombinace obsahu a jeho přednesu. A tady je patrný výkop směrem ke špičkovému řemeslu už u Zimního vojáka. Na Občanskou válku sice Russoovi měli výpomoc z týmu Johna Wicka, ale byl to Zimní voják, kde se představil Kapitánův mrštnější bojový styl, Buckyho hrátky s nožem nebo epická bitka ve výtahu. Akční scény v Občanské války tak nejsou něčím překvapivým, jsou jen přirozenou evolucí nastoleného trendu, okořeněnou špičkovým týmem kaskadérů, kteří umí kopat tu nejvyšší ligu. To jsme ale trochu odbočili. Pojďme se znovu věnovat příběhu a jeho styčným bodům. Kde se vlastně komiksová a filmová verze rozcházejí?

A kdo to ještě nepochopil, v následujících odstavcích bude hodně spoilerů - filmových i komiksových. Pokud se tedy teprve chystáte film nebo komiks absolvovat, přijďte si článek dočíst, až tak učiníte. Další řádky jsou na vaše vlastní nebezpečí.

6. Frenemies
Epická bitka na letišti mimochodem skvěle symbolizuje ono pošťuchování, které připomíná spíš přátelák než boj na život a na smrt. Slůvko frenemies označuje sice spíš přirozené protivníky chovající k sobě vzájemný respekt (třeba Magneto a Profesor X nebo Thor a Loki), ale na Občanskou válku to vlastně docela sedí - všichni se prostě servali na pískovišti, ale chtějí si to jen vyříkat pěstmi, protože jim došla slova, nikdo nikomu nechce doslova urvat hlavu - tedy možná s výjimkou Černého Panthera, kterého ovšem ženou kupředu falešné informace. Letištní vřava je mimochodem asi nejvěrnější adaptací komiksových přestřelek, při nichž si i odvěcí nepřátelé stihnou pokecat, navzájem se hecovat a občas dokonce jeden druhého zachránit před jistou smrtí.

 

Tady je to patrné snad na každém kroku - obě strany zkrátka chtějí, aby se jim opozice podvolila. Katastrofou, přesně podle Visionovy, ehm, vize, to končí v závěru jen kvůli nešťastné náhodě. Filmová Občanská válka tak vrcholí nikoliv smrtí jako v komiksu, kdy roboklon Thora sestřelí Goliatha, ale vážným zraněním War Machinea, které však v myslích diváků působí možná efektivněji než definitivní křížek s generickým pohřbem.

7. Poslední rána Kapitána
Druhá bitva je podstatně nemilosrdnější. Už žádný přátelák na hřišti, ale víceméně komorní trojčlenka, která svou intenzitou vyrovná souboj Stevea a Buckyho ve finále Zimního vojáka. Tam si ovšem Marvel neodpustil přidat do rovnice ještě padající megakřižníky, kdežto tady je to prostě jen držková na opuštěné sibiřské základně, která se elegantním zvratem vyhne tuctové hrozbě a udělá ze záporáka obyčejného člověka, jemuž jde hlavně o princip a pomstu servírovanou za studena. Tony sžíraný pomstou zaútočí na Buckyho a Steve musí svého kamaráda bránit proti hněvu, který nelze utišit argumenty. Je to intenzivní a ve stejnou chvíli i neskutečně komorní a osudové, ve všech ohledech připomínající finále Impérium vrací úder (dokonce i na useknutou ruku dojde), k čemuž se Russoové otevřeně přiznávají. Tony zjistí pravdu o svých rodičích, Bucky si definitivně uvědomí, že nemá vládu nad svým tělem, a Steve? Steve je svědkem smrti Kapitána Ameriky.

 

Poslední výměna mezi Tonym a Stevem je oba přivede na pokraj sil a Steve si definitivně uvědomí, že v tomhle světě neexistuje černobílé řešení. Po Tonyho štiplavé poznámce odhazuje štít a definitivně tak přestává být Kapitánem Amerikou. Vzdává se žezla, ale vlastně i břemene, které tak dlouho nosil. V komiksu Steve málem ubije Tonyho k smrti. Přestane až ve chvíli, kdy na něj dav lidí začne házet odpadky a zlověstně bučí. V tu chvíli je mu jasné, že pěstní souboj možná vyhrál, ale zároveň zradil vlastní ideály. Ve filmu Steve přestane poté, co Starkovo brnění definitivně rozbije a odchází s poraněným Buckym, přičemž Black Panther dojde vlastního rozřešení během rozhovoru se Zemem. Film končí ve stylu Rychle a zběsile, kdy Steve osvobodí kamarády ze státní věznice a stává se mužem na útěku, který posílá Tonymu dopis s "omluvou" a slibem, že až bude potřeba, tak to ti dva nějak urovnají. Komiks končí zatčením Kapitána Ameriky a dalších členů jeho odboje.

8. Oběti Občanské války
Navzdory přesvědčení mnoha laiků v komiksu opravdu zemře jen Goliath a další hrdinové jsou jen vážně či lehce zranění. Tolik zprofanovaná smrt Kapitána Ameriky přichází až po tomto eventu, když je Steve Rogers po cestě k soudu odstřelen Crossbonesem (toho si Marvel ve filmu vyplýtval hned v první scéně). Dlouho se spekulovalo, že Marvel Chrise Evanse odklidí ze scény a ikonický štít předá třeba Buckymu - tak jako to bylo po smrti Rogerse v komiksu. Evans ale prohlásil, že by si ještě rád Kapitána někdy zahrál, a ačkoliv jeho kontrakt na sólovky končí třetím Kapitánem a smlouvu už má pouze na Infinity War I a II, nikde není řečeno, že osudy Stevea Rogerse nebudou pokračovat za hranici zmíněného "dvojfilmu". 

 

Skutečnou obětí jsou tedy hlavně Avengers jako tým, který jsme znali a milovali. Jizvy na tělech se zahojí, ale ty na duši zůstanou. Vzájemná důvěra je pryč, někteří členové týmu se definitivně stanou jen občasnými přihrávači, co budou mít vždycky přirozenou nedůvěru v jakékoliv instituce (Černá vdova), ale hlavně dojde k rozdrobení na nejrůznější frakce. Marvel si tu oním politikařením chytře kypří půdu pro několik různých, nezávisle operujících týmů. Otázkou zůstává, jestli v tom divák nezačne mít zmatek. Oněm hlídačům zápletek, které do sebe musí navzájem zapadat, rozhodně nezávidím. Dohlížet nad MCU musí být ještě větší dřina než udržet pohromadě čtyřicetiletou kontinuitu Star Wars. 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (32)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace