Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Jak se daří hollywoodským studiím - část druhá


ikona
TedGeorge
Jak se daří Universalu, Sony a Parmountu? Hollywoodská studia v kostce. Druhá část. 

PRVNÍ ČÁST ČLÁNKU ZDE

Slovy populárního českého youtubera Mishy: „Už jsem tady zas“. Vítejte u pokračování článku, který si klade za cíl nastavit zrcadlo současné situaci těch největších hollywoodských hráčů. Před pár dny jsme rozsvítili v ústředí studií Warner Bros., Disney a Fox. Je tedy na čase proklepnout si zbytek. Zbývají nám Universalové, Sony a Paramounti. Neplním sliby a ty dva vzadu - Lionsgate s bratry Weinsteiny - si pošetřím na speciální článek. Slibuji, že vyjde dřív, než Karlovo pokračování článku 50 filmů před Star Wars, které musíte vidět. 

Na tomto místě se v rychlosti vyjádřím ke kontroverzi, která se rozhořela v mém vzkazníku po vydání prvního článku. Opravdu řeším jenom kinotržby a nevyjadřuji se k upadajícím prodejům filmových nosičů. Zároveň se vyhýbám penězům za takzvaný „Video on demand“ prodej filmů a miliónům dolarů, které přisypou televizní stanice za prodej práv. Nemluvě o prodeji hraček a dalších. Sliby jsou v mém případě chyby, ale do budoucna plánuji článek, který se bude výše zmíněné problematice věnovat. Naplánoval jsem to tedy hezky, úvod je klasicky přetažený a dost už bylo příprav na samotné čtení. Otevřete si exkluzivní (a pouze na „černém“ trhu dostupné) červené víno z dílny mého kamaráda Jiřího Ilčíka a jdeme na to.

Studio, které vás v kině vítá rotující zeměkoulí, se doslova a do písmene vyhrabalo ze „sraček“. Filmové tržby sleduji od doby, co jsem v roce 2006 získal řidičák skupiny B (žádná souvislost). V té době se Universalové neskutečně trápili. Průšvih střídal průšvih a mně jich chvílemi bylo vyloženě líto. Jenomže pak přišel čtvrtý díl Rychle a zběsile (rok 2009) a vše se začalo obracet k lepšímu. Znovuzrození vyvrcholilo minulý rok. Ale to už bych předbíhal.

Jaký měli rok 2015?
Když se v ústředí studia Universal dělala účetní uzávěrka za rok 2015, muselo být pořádně veselo. Jízdu za miliardami dolarů odstartovalo Padesát odstínů šedi. Sympaťák Jamie Dornan a uťáplá Dakota Johnson vydělali při čtyřicetimilionovém rozpočtu více než půl miliardy. Šesté pokračování (rozumějte sedmý díl) série Rychle a zběsile pak tržbami regulérně vyrazilo dech. Z bible fanoušků automobilismu se časem stala (bohužel) bible současného akčního filmu. 

Pod režijní taktovkou Jamese Wana vznikl zase neskutečně hloupý a znovu extrémně úspěšný film. Vin Diesel a spol. si suše došli pro více než 1.5 miliardy dolarů a sérii nakopli na nový tržební level. Jenomže to není zdaleka všechno. Dvojka Ladíme s čím dál tím nudnější Annou Kendrick stála 29 milionů dolarů a přišla si na neskutečných 300 míčů. Podařený hip-hoperský origin Straight Outta Compton dokázal při podobném rozpočtu utržit více než 160 mega jenom v Americe. 

Pokračujeme v krasojízdě. Máme tu totiž Jurský svět. Návrat pravěkých ještěrů donutil kina po celém světě posílit směny na pokladnách a směle si to zamířil za hranici 1.6 miliardy dolarů v celosvětových tržbách. Co na tom, že obří kus z tržebního koláče ukousnuli strýček Steven Spielberg a teta Frank Marshall. Pro Universal z toho stejně byl naprosto bezprecedentní hit. Už to by stačilo. Jenomže z vlastní zkušenosti jistě víte, že občas ty peníze prostě prší.

Třetím miliardovým hitem se stali Mimoňové. Animovaní hajzlíci přivábili do kina kromě Mr.Hlada i každé druhé dítě bez vyvinutého vkusu a v současnosti mají na kontě 1.16 miliardy dolarů. Jenom pro srovnání tu uvedu, že pro Foxy byl nejúspěšnějším filmem minulého roku Marťan. Ten byl rád, že překonal hranici 600 milionů dolarů po světě. Warneři se za minulý rok mohou pochlubit maximálně katastrofickým San Andreas. Tedy filmem, který nezvládl překonat „ani“ hranici půl miliardy dolarů. Je to prostě velká Universalovská nálož a nic na tom nemění ani propadáky Hacker nebo Sedmý syn, které si studio připsalo v druhé polovině roku. 

Začátek roku 2016.
Universal to tempo samozřejmě nemohl udržet navěky. První kvartál letošního roku tedy studio zařadilo neutrál. Začneme Jízdou švárů 2. Nový černošský Eddie Murphy jménem Kevin Hart je hvězda první velikosti. Z nenápadného stand-up komika se stala superstar stříbrného plátna, která od roku 2014 vydělala na všem, na co sáhla. Jenže tentokrát Hart narazil. Druhá Jízda švárů stála 40 milionů a s tržbami 120 milionů dolarů se jen tak tak zaplatí. Je to Pyrrhovo vítězství, protože tržby oproti jedničce padaly o desítky procent a všichni čekali velký úspěch. Universal následně na měsíc vyklidil pole. 

Vrátil se s problematickým Ave, Caesar!. George Clooney v režii bratrů Coenů propadl. Nízký rozpočet 22 milionů dolarů to neomlouvá. Třicet mega z Ameriky, podobná suma ze světa a při započtení nákladů na reklamu jsme pořád v červených číslech. Marnou snahu o první velký úspěch roku 2016 podtrhla Melissa McCarthy ve filmu The Boss. Korpulentní dáma získala v minulosti zbrojní průkaz na hity, ale studiu Universal tento rok prostě není přáno. Znovu z toho není nějaký velký propadák, ale od nové komedie Melissy se rozhodně čekalo víc než konečných 60 milionů z USA. 

Sezóna zklamaných nadějí pokračovala dvojkou Mojí tlusté řecké svatby. Zapomeňte na tržby kopírující překvapivý hit z roku 2002. Místo původních 360 milionů z celého světa budou na konci roku šéfové počítat s necelou třetinou. To zabolí. Prozatím posledním pokusem doplout do hitových vod je pokračování Sněhurky a lovce. Kristen Stewart dala přednost zajímavějším filmům (jeden se natáčel i v Praze), a tak si role zopakovali jenom Charlize Theron, Chris Hemsworth a sedm trpaslíků. K nim přibyly Emily Blunt s Jessicou Chastain. Nepomohlo to. 

Devatenáctimilionový otvírák u velkého blockbusteru vyděsil polovinu Hollywoodu a zakončuje tak velké vystřízlivění studia. Nijaké trailery podpořené nepovedenou kampaní, která diváky vyloženě mátla a nevěděla, jestli má lákat na sequel nebo prequel, znamenaly recept na katastrofu. Výkonné producenty může maximálně utěšovat, že pokračování fantasy zvládli pořídit o padesát milionů dolarů levněji než jedničku. Odepisovat se budou „pouze“ desítky milionů dolarů.

Výhled na zbytek roku 2016.
Už za necelé tři týdny do kin přifrčí Zac Efron a Seth Rogen. Já osobně neznám člověka, který by byl nadšený z dva roky staré přisprostlé komedie Sousedi, ale výdělky 150 milionů z Ameriky znamenaly automaticky odsouhlasené pokračování. Vsadím se s vámi, že trend nastavený na začátku roku bude pokračovat a tržby budou zase klesat o desítky procent. Po nudných trailerech se prostě není možné těšit. Dál už to je zajímavější. Čeká nás totiž dlouho připravovaný filmový Warcraft: První střet. 

Vážně je potřeba ještě něco dodávat? Syn geniálního Davida Bowieho, Duncan Jones, si ukousnul velký krajíc. V hráčských kruzích legendární hru totiž provázejí obří očekávání a já mám pocit, že ani kvalitní film fundamentální prokrastinátory za monitory počítačů nemůže uspokojit. Už za pár týdnů tu tedy máme film, u kterého je naprosto nemožné odhadnout tržby. Já osobně čekám slušný hit a cestu za 700 milionů dolarů ze světa. Nerad bych se mýlil.

Padne ten jackpot do konce roku? Uprostřed léta se vrátí nekompromisní Jason Bourne ve stejnojmenném filmu. Do náruče si po letech separace znovu padli Matt Damon s Paulem Greengrassem. Svět se po prvních trailerech těší. Jason tu chyběl a lidé chtějí zapomenout na slepou uličku vyšlapanou všudybylem Jeremy Rennerem. Ten si zahrál ve slušném filmu, který měl jednu podstatnou chybu. Chyběl v něm samotný Bourne, který se nyní konečně vrací a bude z toho samozřejmě hit. 

Výhled na zbytek roku zakončíme přemýšlením o ženách. Ty totiž jistě půjdou do kina na třetí díl Deníku Bridget Jonesové. Nezlobte se na mě, ale návrat Renee Zelweger a Colina Firtha nemůže zajímat žádného normálního chlapa. Tele Bridget bude zase padat, jíst, chlastat a doufat, že jí z její marné existence vysvobodí rytíř na bílém koni. To se jistě stane a já u toho nebudu.

Není to úplně špatný zástup distribučních premiér, ale kolem a kolem je při čtení předchozích řádků jasné, že si Universal vybírá odpočinkový rok. Jak už psal Civaldiskuzi pod mým minulým článkem – je to jenom dočasný ústup ze slávy. Studio má nastartovaných tolik úspěšných sérií a zajímavých projektů, že už v roce 2017 bude útočit na Disneyho a pozici nejúspěšnějšího hollywoodského hráče. Ústup ze slávy tak bude pouze dočasný a já jim to přeji. Stokou se brodili už dlouho. Chtěli byste do oné pomyslné hollywoodské stoky pro neúspěšné alespoň nakouknout? Čtěte dál, rozebereme si totiž Sony a Paramounty.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace