Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Hollywoodská účetní magie v praxi


ikona
TedGeorge
batman vs. supermanbatman/supermandctéma
Prodělá Batman vs. Superman Warnerům prachy? 

To nám to ale utíká. Už je to rok, co jsem se překonal a na MovieZone napsal článek rozebírající hollywoodské tržby od A do Z. Od té doby se toho stalo opravdu hodně. Ševci zvedli vojnu pro červenou sukni, KarelR napsal první část článku o černobílých bombách kinematografie, Mr.Hlad dostal k vánocům bagr a v Hollywoodu se pořád točí. V diskuzi pod svým článkem jsem kdysi dostal mnoho podnětů na možné pokračování. Na něco už se dostalo. Nechci si tu dělat reklamu na své minulé články, ale když už na tom trváte a pijete to Rulandské modré z Velkých Pavlovic…

Dopodrobna jsem se v minulosti na MovieZone věnoval hollywoodským studiímnákladům na reklamusituaci s filmovými tržbami v ČíněMarvelu a dalším. Jedno téma jsem ale pořád odkládal. Ono legendární kouzlení s čísly. Že se manipuluje s účetními knihami je věc známá a rozhodně se netýká jenom filmového světa. Co si budeme povídat. Studenty vyjímaje, většina z nás tu pracuje a nějaký ten švindl je na denním pořádku snad všude. Ten reflektor na filmové tržby rozsvítil před několika lety film Harry Potter a Fénixův řád studia Warner Bros. Pantátům unikla účetní uzávěrka, která rozrušila svět. Respektive těch pár geeků, co sledují tržby. Podle uniklé listiny film za 150-200 milionů dolarů s tržbami daleko za 900 míči ze světových kin prodělal více než 160 milionů dolarů.

Nebudu vás tu teď odkazovat na zahraniční konkurenci a zájemci si případné lejstro se složitě rozepsanými náklady jistě sami najdou. Nejvíc se mluvilo o obřích nákladech na reklamu. Oprávněně. Warnery podle všeho stálo 400 milionů dolarů film vyrobit a poslat do kin. Dnes není ničím neobvyklým reklama za 150 milionů dolarů. A to mluvíme pouze o prostředcích vynaložených před startem filmu v kinech. Jsou to obří čísla a dalo by se říct, že i nezdravá. Stačí se podívat na nejnovější případ a zůstaneme u Warnerů. I v tomhle článku se totiž budeme chvíli věnovat MovieZone fenoménu posledních týdnů, filmu Batman vs. Superman. Alespoň ze začátku.

Zack Snyder natočil souboj miliardáře s mimozemšťanem za 250 milionů dolarů. Reklama přišla studio Warner Bros. na 165 milionů dolarů (na poslední chvíli se investovalo 15 mega nad plán). Celkově jsme tedy na 415 milionech. Že nebude problém splatit náklady už z kin? Propady v amerických kinech naznačují, že superhrdinský duel nepůjde v Americe za 380 milionů dolarů (spíš to skončí ještě níž). Studio si z toho bere zhruba 51 procent. To máme maximálně 200 milionů dolarů čistého zisku jenom z amerických kin.

Deadline odhaduje tržby 450 milionů dolarů ze světa a 100 milionů z Číny. Svět vrací v průměru 39%, Čína pořád jenom 25%. Matematika nebyla nikdy mojí silnou stránkou, ale vychází mi čisté zisky 180 milionů ze světa a 25 milionů z Číny. 200 + 180 + 25 = 405. Je pro vás šokující, že film s rozpočtem 250 milionů dolarů dosáhne (pravděpodobně) celosvětově na více než 900 milionů dolarů a je pořád ve ztrátě? Na konci účetního dne budou Warneři samozřejmě v plusu. Po několikaměsíčním pobytu v kinech začnou proudit dolary, eura a koruny i z jiných zdrojů.

Dobrá, to je reklama, ale co to kouzlení s čísly? Studia mají mnoho možností, jak uměle snížit ziskovost filmu. Rozhodl jsem se, že vás nebudu nudit nudnou vysvětlovačkou a zbytek článku naroubuji na konkrétní a pokud možno aktuální případ. Následující řádky prosím berte s rezervou a čtěte až do konce. Rozumíte tomu správně, pokusím se poslat do mínusu Jurský svět.

 

Pravěké ještěrky a Chris Pratt na motorce minulý rok rozbili bank. V sázce bylo hodně. Ze začátku se hovořilo o rozpočtu 150 milionů dolarů, Hollywood Reporter a Deadline dnes uvádí, že se náklady vyšplhaly na 250 milionů dolarů. Reklama samotná stála 160 míčů a dělila se napůl mezi Ameriku a svět. Výdělky všem vyrazily dech. Po rekordním otvíráku 209 milionů dolarů v USA a 316 milionech ve světě se nezpomalovalo a celkové tržby se zastavily na nádherných 652 milionech dolarů za velkou louží. 

Amerika chlebodárcům přisypala 349 milionů do plusu (Universal prý z kin dostal o něco víc než 51 procent). Světová kina (bez Číny) hlásila 789 mega. Studio z toho dostalo 315 čistých. Čína psala tržby 229 milionů z kin, Universalové inkasovali 59 míčů. 349 + 315 + 59 = 713. Po Abramsových Star Wars dost možná nejúspěšnější film minulého roku tedy vydělal jenom v kinech 300 milionů. Na první pohled. Před přečtením následujících řádků se prosím něčeho chytněte. Nebo si sedněte. Zhluboka se nadechněte. Na něco totiž schválně zapomínám. Někdo to suše nazývá procenta z profitu, jiný participace na zisku. Jurský svět by se nenatočil bez požehnání duchovního otce značky Stevena Spielberga a producenta do nepohody, Franka Marshalla. To požehnání nevyšlo Universaly levně. 

Odhaduje se, že legendární studio vyplatilo na procentech ze zisků kulervoucích 200 milionů dolarů! Jenom Spielberg si měl přijít na 70 milionů. Zbytek si pak rozdělili právě Frank Marshall, Colin Trevorrow, Chris Pratt, Bryce Dallas Howard a další. Film s tržbami 1.6 miliardy dolarů je ale pořád v plusu 100 milionů dolarů. To je nemilé. Co s tím? Každé studio sdílí risk s nějakým investorem. Často bankou. Té se musí vyplatit nějaké ty úroky. V tomto případě to mělo být 17.5 milionů dolarů. Zbývá něco přes 80 milionů dolarů zisku. Na scénu nastupují „Residuals and Off-The-Tops“ 

Těžko se to překládá, no říkejme tomu procenta pro chudé. Agentury zastupující hollywoodské pracující (jistě vám něco říká zkratka SAG) mají pod svými křídly stovky a tisíce herců, komparzistů, kameramanů, uklízeček atd. Ti s nimi mají uzavřenou smlouvu a za odměnu dostávají také nějaké to procento ze zisku. U Jurského světa to má dělat 35 milionů dolarů. Zbývá nám 45 milionů dolarů.

Je tu nějaký ekonom? Jistě vám v diskuzi vysvětlí následující položku lépe než já. Anglický výraz „Overhead“ je možné přeložit jako fixní – nepřímé náklady. Universal vlastní obří studio v Los Angeles. To propůjčí k natáčení svého filmu. Mohlo by ho použít na natáčení něčeho jiného a tak si samo sobě naúčtuje náklady. V případě pravěkých ještěrek to dělá 25 milionů dolarů. 

Víte, co je největší legrace? Výše zmíněná čísla jsem si nevycucal z prstu. Již naposledy zmíněná Deadline se zapřísahá tím, že pocházejí z důvěryhodných zdrojů a ať se vám to líbí nebo ne, v současnosti nenaleznete přesnější a důvěryhodnější čísla. Nalijme si však (dnes už podruhé) čistého vína. Jurský svět ve skutečnosti vydělal studiu Universal obří peníze.

Záměrně jsem do zisků nezapočítal tržby z prodeje televizních práv do USA a celého světa (142 milionů dolarů), video-on-demand aneb prodej filmu přes iTunes a podobné (nádherných 92 mega) a v neposlední řadě prodeje DVD a Blu-ray v USA a ve světě (více než 200 milionů dolarů). Celkově to máme skoro půl miliardu dolarů do plusu. To není ta pointa. Penězům za televizní práva, filmové nosiče a hračky se chci věnovat v nějakém příštím článku. Na příkladu Jurského světa je prostě jenom vidět, že do mínusu lze poslat fakticky jakýkoliv film.

Batman vs. Superman je už docela jasné, že Warneři budou brát jenom drobné a víc než o cokoliv jiného jim šlo o úspěšné odstartování důležité DC kapitoly. Warnerovská mašina na peníze teď jede na plné obrátky a dalších filmů ze zoufale nevytěženého DC universa se dočkáme.  Ale vsadím se s vámi, že to bylo těsné a někde v kancelářích Warnerů existoval plán na to, jak zařadit zpátečku a v případě nedostatečných tržeb povolat účetní mágy, kteří naposledy úřadovali u Pottera

P.S Ben Affleck, Henry Cavill, Zack Snyder a vyvolení producenti by si měli připsat extra 90 milionů na podílu v tržbách. Připočítejte si to prosím k nákladové složce, samotný rozpočet s tím nepočítá.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (30)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace