Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Godzilla slaví 60 let


ikona
JAn_G
Jakých bylo šest dekád legendárního atomového ještěra? 

3. listopadu tomu bude přesně 60 let, co se poprvé rozduněly enormní kroky gigantického ještěra s atomovým dechem. Monstra, jež se stalo vůbec prvním produktem japonské popkultury a rozrůstajícího se zábavního průmyslu, který komerčně uspěl i v zámoří a plnil kinosály po celém světě. Tato globální ikona dnes představuje nejstarší a nejdelší sérii v dějinách kinematografie, která v konečném součtu čítá třiatřicet filmů, z nichž osmadvacet vyprodukovalo japonské studio Toho, dva vznikly v americké produkci a tři představují „poameričtěné“ a „poevropštěné“ verze původních filmů. Premiéra Edwardsova remaku tak nabízí příhodnou příležitost ohlédnout se za historií a oslavit zasloužené šedesátiny krále všech monster.

Událostí, která uvedla věci do pohybu, byl nechvalně proslulý incident japonské rybářské lodě Daigo Fukuryû Maru. 1. března 1954 proběhl u atolu Bikini v Tichém oceánu utajený americký test vodíkové bomby s krycím jménem Castle Bravo. Kvůli špatné kalkulaci projektantů zasáhl oblak nebezpečného spadu obydlené oblasti Marshallových ostrovů a radioaktivní fragmenty se snesly přímo na Daigo Fukuryû Maru, která kotvila pětašedesát kilometrů od původně vypočtené hranice nebezpečné zóny. Všech třiadvacet rybářů bylo postiženo akutním radiačním syndromem. Tato událost v Japonsku vyvolala protinukleární hnutí, podnícené obavami z radioaktivity, a způsobila značné vyhrocení diplomatických vztahů.

Na základě tohoto incidentu přišel producent Tomoyuki Tanaka s nápadem vytvořit první japonský monster film, který by vyprávěl o prehistorickém gigantovi, vytrženém z odvěkého spánku testováním nukleárních zbraní. Přestože Tanaka neměl žádnou konkrétnější představu o samotném monstru, ani žádný originální příběh, Iwao Mori, tehdejší generální ředitel studia Toho, jeho ideu podpořil. Mori k projektu přizval Eijiho Tsuburayu, nekonvenčního specialistu na filmové efekty, se kterým paradoxně sdílel totožný osud. Oba byli v průběhu okupace vyloučeni z filmového průmyslu, protože se podíleli na vzniku válečných filmů, které, pro jejich nebývalou autenticitu, americká cenzurní komise milně považovala za nacionalistické filmové týdeníky. Po skončení okupace je však studio Toho znovu najalo.

Protože si byl dobře vědom jeho zálibě ve vědě a zájmu o životní prostředí, Tanaka na post režiséra vybral Ishirô Hondu. Ten, společně s Takeo Muratou, napsal scénář a o pouhé tři měsíce později vznikl film o amfibickém pravěkém monstru, zmutovaném intenzivními testy jaderných zbraní, které neslo jméno Godzilla. Původní japonský termín Gojira z etymologického hlediska představoval sloučeninu slov gorira (gorila) a kujira (velryba), protože v pre-produkční fázi se o monstru mluvilo jako o kříženci gorily s velrybou.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (11)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace