Pokud si čtete tyto odstavce, tak pravděpodobně nežijete na Marsu nebo v šumavské maringotce a zaregistrovali jste obří tržby druhých Avengers. Ať už na ta čísla hledíte s nezměrným úžasem nebo s pozdviženým obočím, zase se tu přepisují historické tabulky. Tentokrát se sice neobsadilo nejprestižnější první místo v amerických tržbách za první tři dny, ale to je vlastně úplně jedno. Tržby budou mít jiná (a zajímavější) nej a Marvel si připíše jeden z největších hitů všech dob. Jaká k němu vedla cesta? Na následujících řádcích se pokusím načrtnout odpověď. V první kapitole si budeme povídat o začátcích, Spider-Manovi, prvním Iron Manovi a partnerství se studiem Disney. V té druhé vzdáme hold šéfovi Marvel Studios Kevinu Feigemu a rozebereme si gáže, které pobírají hlavní hvězdy filmů. Spekulace o dějových odbočkách a složitosti universa přenechám povolanějším.

Strana 1 z 2

1 2

Komiksová cesta za bohatstvím začíná

Začneme důležitou informací, která vám může znít jako samozřejmost, ale pro potřeby článku tu musí být zmíněna. Není Marvel jako Marvel. Společnost Marvel Entertainment je tou velkou zastřešující společností, která vydává komiksy (Marvel Comics), prodává hračky (Marvel Production) a točí filmy (Marvel Studios). Právě poslední jmenovaná společnost pro nás bude tou nejdůležitější. Nechte mě hádat. Vaše první setkání s nápisem Marvel na plátně proběhlo někdy na začátku tohoto tisíciletí. DC komiksy v čele s Batmanem a Supermanem prominou, ale právě tady začala díky X-Menům a Spider-Manovi velká renesance komiksových adaptací.

 

Kdybych tento článek psal před několika měsíci, tak bych vám řekl, že Marvel Studios s těmi filmy nemá nic moc společného (Kevin Feige se na nich učil výkonně produkovat), protože práva na zfilmování těchto komiksů prodala mateřská společnost studiím Fox a Sony. To stejné by se dalo říct u Fantastické čtyřky, Ghost Ridera a dalších méně důležitých. Nicméně. Snaha napsat článek probíhá dnes, tj. 13. května, a práva na zfilmování pavoučího muže už Sony nepatří.

V problémech se zmítající studio přenechalo práva na filmová zpracování Spider-Mana Marvelu. A tento triumfální návrat pavouka je třešničkou na dortu všech úspěchů, které se studiem Marvel Studios zažívá velký šéf Kevin Feige. Marvel, respektive Disney, totiž nemusel za návrat Spider-Mana pod křídla Marvelu platit ani dolar. Amy Pascal si s Feigem sedla a při pohledu na nedostatečně vysoké tržby druhého Amazing Spider-Mana se rozhodla, že bude pavoučímu muži nejlépe doma. Jsem jediný, kdo má problém uvěřit tomu, že to bylo tak jednoduché? Stejně jako se v NHL přenechává právo na výběr v prvním kole draftu, tak Sony podle zákulisních informací získala něco navíc. Jenomže nikdo neví pořádně co. Ale to trochu přeskakujeme.

 

Šéf Marvelu Kevin Feige je v současnosti asi tím nejúspěšnějším hollywoodským byznysmenem. Jeho filmovou cestu s Marvelem odstartoval v roce 2008 první Iron Man. Mnoho lidí se domnívá, že to byl už v roce 2003 první Hulk Anga Leeho. Tak to není. Marvel tu značku sice vlastnil, ale licenci na filmové zpracování měl v rukou Universal. Kde je tedy to tajemství, které stojí za tím neuvěřitelným úspěchem v devadesátých letech bankrotujícího filmového studia? Je toho víc, pojďme to vzít od začátku.

Druhého května 2008

Iron Man nás sejmul všechny. V době premiéry to nikdo nemohl tušit, ale milionář disponující cool obleky změnil tvář filmového průmyslu. Sázka na režiséra Elfa a zlobivé dítě Hollywoodu vyšla na jedničku. Kina hlásila při rozpočtu 140 milionů dolarů tržby dosahující daleko za půl miliardy a věci se daly do pohybu, aby se následně málem zastavily. Netrvalo to totiž ani šest týdnů a do kin přifrčel Neuvěřitelný Hulk. Nebyl to propadák z ranku Johna Cartera, ale bolelo to. Marvel vsadil všechno na dvě karty a ta druhá mu moc nevyšla.

 

Problémy provázená produkce Neuvěřitelného Hulka vyvrcholila rozkolem Edwarda Nortona se studiem. Spekulovalo se o klasických tvůrčích rozdílech, těžko teď ale hledat jádro pudla. Norton se vybodl na propagaci a tržby ukázaly, že tudy cesta nepovede. Tato nemilá zkušenost přesto k něčemu byla. Byla nasazena hroší kůže a z velkého komiksového fandy Feiga se stal nesmlouvavý a tvrdý byznysman. Budeme teď trochu spekulovat, ale kdyby Hulk uspěl podobným stylem jako "Železný muž", tak v roce 2009 asi nedošlo ke vstupu studia Disney na scénu.

Pokud jste si udělali čas a přečetli si můj nedávný článek Hollywoodská studia pod drobnohledem, jistě víte, že je šéfem filmového studia Disney (Buena Vista) velmi schopný člověk jménem Bob Iger. Ten za svého více než desetiletého panování udělal několik kvalitních nákupů, díky kterým je teď pohádkové studio za vodou. Všechno to začalo nákupem Pixarů a před pár lety skončilo koupí studia Lucasfilm. A přesně uprostřed, v roce 2009, je koupě Marvelu. Iger se seznámil s ambiciózním plánem na rozjetí obrovského superhrdinského universa a učinil nákup za 4,24 miliardy dolarů. Po jednom veleúspěšném filmu se to jevilo jako velký risk. Prakticky každý novinář věnující se tématu v té době psal, že se Iger zbláznil a bude to jeho konec v čele společnosti. My už dnes víme, že Bob vyhrál jackpot.

 

Z pohledu tržeb decentní, ale nijak impozantní rozjezd Thora a Kapitána Ameriky ještě Marvel produkoval se studiem Paramount. Plné partnerství propuklo až v roce 2012 prvními Avengery, pokračovalo třetím Iron Manem, dvojkami Thora a Capa, minulý rok vyhrávajícími Strážci Galaxie, a před pár dny konečně druhými Avengery. Při pohledu na neuvěřitelné tržby, které nastřádali právě první Avengers, se nabízí domněnka, že už je splaceno. A v budoucnu nás čeká taková nálož rekordy trhajících filmů, že teď musí Bobu Igerovi a studiu Disney tleskat každý správný kapitalista.

Strana 1 z 2

1 2