Do Oscarů zbývá něco přes 24 hodin. Většině lidí je to jedno, pár magorů se pomalu chystá do Světozoru a filmoví fandové mají poslední šanci nakoukat vybranou devítku filmů, z níž vypadne nový majitel té nejblištivější pozlacené sošky. Nad čím se letos bude ohrnovat nos, že "jako fajn, ale na Oscara fakt ne"? Kandidátů je hned několik, i když existuje jasný favorit. Nás nicméně daleko víc zajímají kvality oscarových kandidátů z našeho pohledu. Čert vem stárnoucí akademiky. Jak Django, Lincoln nebo Argo sedli redakci MovieZone?

Strana 1 z 3

1 2 3

Láska / Amour (CZ premiéra: 14. února 2013)

Hodnocení: Cival 7/10, KarelR 6/10

 

Hanekeho Láska má předplaceného Oscara za nejlepší cizojazyčný film, protože Akademiky (a americké kritiky) očividně odrovnává svou trýznivou syrovostí. Obecně chválený film ale zřejmě funguje jen na starší ročníky, protože nám žádné bezesné noci nedopřál. Ne, nechceme pohrdat Hanekeho bolestivými pointami jednotlivých scén nebo schopností rozdupat milé důchodové sny na prach. Dvě hodiny jsou ale na drama o babičce ztrácející rozum přeci jen moc a veškeré napětí likviduje jak od začátku vykecaný konec, tak nepružnost celého konceptu. Zkrátka a dobře... ten film brzy začne být tááákhle ubíjející, a ne v tom artově příznivém slova smyslu.

Divoká stvoření jižních krajin / Beasts of the Southern Wild (CZ premiéra: 9. srpna 2012)

Hodnocení: Cival 7/10, KarelR 6/10, duro 6/10

 

Napůl drsné postapo, napůl snová pohádka... jako celek ale "jen" obdivuhodný malý film, kterému musíte jít hodně naproti. Divoká stvoření jižních krajin se možná tváří jako přesně ten typ živelného nezávisláku, který vypráví nový příběh na neokoukaném místě. Ve skutečnosti ale nehostinná krajina maskuje tradiční story o spokojené civilizaci, která musí odolávat náporu vyspělejších prudičů. Ano, herci jsou skvělí a výlet na plac by si každý z nás dvakrát rozmyslel. Mezi oscarovou devítku ale mělo přistát spíš Nic nás nerozdělí, ve kterém se záplavový chleba láme daleko drastičtěji.

Bídníci / Les Misérables (CZ premiéra: 3. ledna 2013)

Hodnocení: Cival 5/10, KarelR 7/10, Mr. Hlad 4/10

 

Muzikálový experiment Toma Hoopera u nás moc nepochodil. Cival s Hladem se po projekci předháněli v tom, kdo si z něj odnesl větší mentální újmu, a i ve třech se shodneme na tom, že tudy cesta nevede. Hooper sice lepení kamery na ksicht vytáhl už ve fenomenálním Johnu Adamsovi a tam fungovalo. V dvouapůlhodinových zpívánkách o tom, že se mají všichni hrozně, nikdo je nemiluje a svoboda je v nedohlednu (i když, co byste od BÍDNÍKŮ chtěli jiného?), ale vyloženě podráží nohy jak sobě, tak snaživému hereckému ansámblu. Gratulujeme Catwoman k sošce a pojďme předstírat, že byl celý film tak vydařený jako koláž s One Day More.

---

Jak letos vidí Oscary Mr. Hlad:

Letos to nějak flákám, uznávám. Na druhou stranu i když se mi Nespoutaný Django i Terapie láskou hodně líbily a vůbec by mi nevadilo, kdyby Affleck s nějakým tým plešounem odešel a nemusel se hádat s Mattem Damonem o to, kdo bude mít doma Oscara za Dobrého Willa Huntinga, nedá se říct, že by mě letos něco dostalo totálně do kolen. I Tarantino a Russell odvedli skvělou práci, jejich filmy určitě čase uvidím znova, ale tak nějak ani z Djanga ani z Terapie láskou necítím tu oscarovou přidanou hodnotu. Asi už jsem zmlsaný, ale zkrátka bych rád zase viděl něco, z čeho mi nadšením zhnědnou trenky a nebudu si u toho muset říkat, že je to sice nářez, ovšem v hlavě mi při tom bude znít tiché "... ale". Ačkoliv když se člověk podívá na subjektivně sedmihodinového Lincolna s blábolícím Day-Lewisem a šestnáctihodinové Bídníky, u nichž jsem byl v polovině přesvědčen, že kdyby vedle mě seděl někdo z tvůrců, tak vyrvu v kině sedačku a na místě ho s ní umlátím k smrti, tak člověk musí být rád za to, co má. Ty "moje" nejlepší filmy roku 2012 oscarová akademie nejspíš ani neviděla...

Strana 1 z 3

1 2 3