Diskuze k článku Víly z Inisherinu: Recenze

8/10

Trio McDonagh, Farrell a Gleeson se po dlouhých letech, které uplynuly od McDonaghova (výborného) celovečerního debutu In Bruges, opět setkalo u dalšího projektu a naštěstí se dobrá věc znovu podařila, ačkoliv výsledkem, u této tragikomedie o rozpadu jednoho přátelství (které možná nikdy ani žádným přátelstvím nebylo:)) a neschopnosti novou situaci akceptovat, je asi McDonaghův nejméně divácky přístupný, k tomu nejvíce pesimistický a současně dost možná také nejpřímočařejší film (alespoň takto na mne působil) v jeho dosavadní kariéře.

Všechny tradiční prvky McDonaghovy tvorby samozřejmě nechybějí ani zde. Na první pohled (ne)obyčejný příběh, skupinka svérázných postav, vypilované (a vypointované) dialogové výměny, skvělý casting jak hlavních, tak vedlejších postav, absurdní dílčí příběhové epizody, komplikované vztahy mezi postavami, vycházející z toho kolik je toho řečeno a kolik je toho, z nejrůznějších osobních důvodů, zamlčeno, pozvolné (když už ne rovnou pomalé) tempo, náhlé výskyty explicitního násilí, nebo hlubší myšlenky pod povrchem, to vše funguje i tentokrát na výbornou.

McDonagh ve své sociální sondě do prostého, ale nelehkého, života nemnoha obyvatel jednoho malého ostrova, na kterém se jakoby zastavil čas, rozehrává na pozadí osudu jednoho přátelství spousty motivů, od smysluplnosti vlastní existence, bilancování svého života a potřeby zanechat po sobě nějaký (hodnotný) odkaz, přes ztrátu dosavadních jistot stran sociálních vazeb, chorobný strach z osamělosti a neochotu se přizpůsobit nastalým změnám, až po tíhu partnerské/sourozenecké odpovědnosti, obtížnou snahu vymanit se z dosavadního stereotypu (odchodem z ostrova) a nenaplněné citové vzplanutí (s tragickým koncem).

Přes veškerou, všudypřítomnou, depresi a těžkou osudovost filmu ale dokáže McDonagh v průběhu děje diváka pobavit jak extrémně vtipnými dialogy, tak vyloženě komediálními scénkami (Farrellův opilecký monolog, případně vzkaz o úmrtí, totiž vážném zdravotním stavu:D, příbuzného na pevnině) a současně se nebojí přepnout téměř až na melancholicky spirituální notu a vystřídat to hned vzápětí naturalisticky vypjatým momentem. Silnou stránkou filmu je taktéž působivá kamera, nádherné lokace a dobová výprava, nicméně mohutnou pochvalu zaslouží především, bez výjimky parádní, obsazení s dovedně odpozorovaným "ostrovním" přízvukem:D a to pochopitelně v čele s titulní dvojící, teď už bývalých, přátel. Farrell i Gleeson předvádějí doslova herecký koncert, ovšem ani Condon a Keoghan nijak zvlášť nezaostávají, zejména Condon je přímo vynikající.

Škoda jen, že příběhová linka je nad rámec výchozí premisy (možná i s ohledem na svou značnou jednoduchost) trochu předvídatelná a divák se v jejím průběhu nedočká prakticky žádných překvapení (v podstatě se stane přesně to, co divák předem očekává, nebo postavy samy předesílají, že se následně odehraje), tempo občas malinko zakolísá a samotný závěr postrádá o něco razantnější (emocionální) katarzi. Přesto jde v souhrnu opět o velice vydařený počin a pro McDonagha o další úspěšný zářez v řadě, plus ukázkový příklad, že i na malém prostoru lze v případě schopných tvůrců zahrát velké divadlo:).
856458
Trio McDonagh, Farrell a Gleeson se po dlouhých letech, které uplynuly od McDonaghova (výborného) celovečerního debutu In Bruges, opět setkalo u dalšího projektu a naštěstí se dobrá věc znovu podařila, ačkoliv výsledkem, u této tragikomedie o rozpadu jednoho přátelství (které možná nikdy ani žádným přátelstvím nebylo*:)*) a neschopnosti novou situaci akceptovat, je asi McDonaghův nejméně divácky přístupný, k tomu nejvíce pesimistický a současně dost možná také nejpřímočařejší film (alespoň takto na mne působil) v jeho dosavadní kariéře. Všechny tradiční prvky McDonaghovy tvorby samozřejmě nechybějí ani zde. Na první pohled (ne)obyčejný příběh, skupinka svérázných postav, vypilované (a vypointované) dialogové výměny, skvělý casting jak hlavních, tak vedlejších postav, absurdní dílčí příběhové epizody, komplikované vztahy mezi postavami, vycházející z toho kolik je toho řečeno a kolik je toho, z nejrůznějších osobních důvodů, zamlčeno, pozvolné (když už ne rovnou pomalé) tempo, náhlé výskyty explicitního násilí, nebo hlubší myšlenky pod povrchem, to vše funguje i tentokrát na výbornou. McDonagh ve své sociální sondě do prostého, ale nelehkého, života nemnoha obyvatel jednoho malého ostrova, na kterém se jakoby zastavil čas, rozehrává na pozadí osudu jednoho přátelství spousty motivů, od smysluplnosti vlastní existence, bilancování svého života a potřeby zanechat po sobě nějaký (hodnotný) odkaz, přes ztrátu dosavadních jistot stran sociálních vazeb, chorobný strach z osamělosti a neochotu se přizpůsobit nastalým změnám, až po tíhu partnerské/sourozenecké odpovědnosti, obtížnou snahu vymanit se z dosavadního stereotypu [spoiler](odchodem z ostrova)[/spoiler] a nenaplněné citové vzplanutí [spoiler](s tragickým koncem)[/spoiler]. Přes veškerou, všudypřítomnou, depresi a těžkou osudovost filmu ale dokáže McDonagh v průběhu děje diváka pobavit jak extrémně vtipnými dialogy, tak vyloženě komediálními scénkami [spoiler](Farrellův opilecký monolog, případně vzkaz o úmrtí, totiž vážném zdravotním stavu*:D*, příbuzného na pevnině)[/spoiler] a současně se nebojí přepnout téměř až na melancholicky spirituální notu a vystřídat to hned vzápětí naturalisticky vypjatým momentem. Silnou stránkou filmu je taktéž působivá kamera, nádherné lokace a dobová výprava, nicméně mohutnou pochvalu zaslouží především, bez výjimky parádní, obsazení s dovedně odpozorovaným "ostrovním" přízvukem*:D* a to pochopitelně v čele s titulní dvojící, teď už bývalých, přátel. Farrell i Gleeson předvádějí doslova herecký koncert, ovšem ani Condon a Keoghan nijak zvlášť nezaostávají, zejména Condon je přímo vynikající. Škoda jen, že příběhová linka je nad rámec výchozí premisy (možná i s ohledem na svou značnou jednoduchost) trochu předvídatelná a divák se v jejím průběhu nedočká prakticky žádných překvapení (v podstatě se stane přesně to, co divák předem očekává, nebo postavy samy předesílají, že se následně odehraje), tempo občas malinko zakolísá a samotný závěr postrádá o něco razantnější (emocionální) katarzi. Přesto jde v souhrnu opět o velice vydařený počin a pro McDonagha o další úspěšný zářez v řadě, plus ukázkový příklad, že i na malém prostoru lze v případě schopných tvůrců zahrát velké divadlo*:)*.
8/10
2 0
Musim rict, ze i kdyz si uvedomuji vsechny zminene kvality a vnimam je, tak jsem to stejne protrpel.
Jakysi zahranicni kritik to trefne zaradil do zanru "feel bad" filmu.
A presne tak to fungovalo, coz proste nemusim.
Ostatni McDonaghovo filmy mam ovsem dost rad.
856314
Musim rict, ze i kdyz si uvedomuji vsechny zminene kvality a vnimam je, tak jsem to stejne protrpel. Jakysi zahranicni kritik to trefne zaradil do zanru "feel bad" filmu. A presne tak to fungovalo, coz proste nemusim. Ostatni McDonaghovo filmy mam ovsem dost rad.
4 -2
A co třeba přízraky?
856304
A co třeba přízraky?
4 0
V Irsku je to temná víla. Takže je to v klidu :) Ale samozřejmě kdo chce popisnější, může...
856299
1 0
Proč ne běsi, nebo rovnou démoni? Já to ještě neviděl, ale ze synopse bych očekával, že jde o duševní rozpoložení obyvatelstva 8). A vynechat to "z".
856296
Proč ne běsi, nebo rovnou démoni? Já to ještě neviděl, ale ze synopse bych očekával, že jde o duševní rozpoložení obyvatelstva *8)*. A vynechat to "z".
2 0
Žádní duchové tam nejsou, ale asi by se mi ten název furt líbil víc než víly, HAL to vystihl dost přesně.
856292
3 0
Jestli je to Duch, tak je dost dementní i ten originální název TBH.
856291
1 0
reaguje na: Cival
Tohle se u nás, když už, tak obvykle překládá foneticky jako Bánší - je to klasický démonický duch z DnD. Významově by to v naší mytologii odpovídalo spíš Smrtce nebo Bílé paní, je to zvěstovatelka smrti, k tomu nějaká veselá "víla" fakt nesedí. To už radši překládat jako "Duchové" což ten morbidní podtón v sobě taky obsahuje.

Edit: Ha, Shutter mě předběhl :) No Slováci mají v tomhle zjevně víc rozumu.
856290
Tohle se u nás, když už, tak obvykle překládá foneticky jako Bánší - je to klasický démonický duch z DnD. Významově by to v naší mytologii odpovídalo spíš Smrtce nebo Bílé paní, je to zvěstovatelka smrti, k tomu nějaká veselá "víla" fakt nesedí. To už radši překládat jako "Duchové" což ten morbidní podtón v sobě taky obsahuje. Edit: Ha, Shutter mě předběhl *:)* No Slováci mají v tomhle zjevně víc rozumu.
856282
7 0
reaguje na: SHUTTER
... tak Slovensko, no :)
856289
... tak Slovensko, no :)
856288
2 0
reaguje na: Cival
My to máme v distribúcií ako Duchovia Inisherinu :D
856288
My to máme v distribúcií ako Duchovia Inisherinu *:D*
856282
3 0
reagují: Cival
reaguje na: Cival
Irská rapsodie? :D Ne, tedka vážně, ten překlad mi přijde až moc ocividnej. A proto nepřekládám :)
856286
856282
1 0
reaguje na: AndyKaufman
Proto asi nastesti nic neprekladas :)
856285
Proto asi nastesti nic neprekladas :)
856284
3 0
reaguje na: Cival
Mne chybí fukovské kreativní překlady, tak bych dal:

Podáš prst, utrhne ti ruku
856284
Mne chybí fukovské kreativní překlady, tak bych dal:  [b]Podáš prst, utrhne ti ruku[/b]
856282
1 0
reagují: Cival
reaguje na: TedGeorge
A jak jinak to jako meli prelozit?8)
856282
A jak jinak to jako meli prelozit?*8)*
856260
1 0
reaguje na: IjonT

8/10

Přesně. Za mě krásná podívaná a McDonagh se stává zárukou kvality.
856279
8/10
856278
4 -1
Připadá mi, že to není jen příběh o chlapském přátelství, ale také tak trochu  (nebo spíš víc) alegorie toho, co se děje za mořem, tedy krvavé irské občanské války. Ta taky často nenávratně rozdělila někdejší přátele...
856278
Připadá mi, že to není jen příběh o chlapském přátelství, ale také tak trochu  (nebo spíš víc) alegorie toho, co se děje za mořem, tedy krvavé irské občanské války. Ta taky často [spoiler]nenávratně[/spoiler] rozdělila někdejší přátele...
3 0
reagují: HulibrkCZ
Zatiaľ najhorší McDonaghov film...po vynikajúcich Troch billboardoch je toto úplne mimo...vôbec nechápem ten humbuk okolo toho...akože réžia výborná, atmosféra ostrova fajn, herecké výkony excelentné (najmä Barry Keoghan by si Oscara zaslúžil), ale ten príbeh je strašná kravina...neuveriteľná kravina bez pointy...
856267
7 -4
Anti-Bruggy. Úplně jiný, než jsem čekal, velmi dobře natočený, skvělé herecké výkony, kamera, padnoucí hudba, ale postavy byly příliš
nezajímavé na to, aby unesly takovou absenci děje. Určitě můj nejméně
oblíbený McDonaghův film, ale špatným bych ho nenazval.
856265
Anti-Bruggy. Úplně jiný, než jsem čekal, velmi dobře natočený, skvělé herecké výkony, kamera, padnoucí hudba, ale postavy byly příliš nezajímavé na to, aby unesly takovou absenci děje. Určitě můj nejméně oblíbený McDonaghův film, ale špatným bych ho nenazval.
4 -2
reaguje na: do_Od
Me trochu děsí, ze když jeste nebyl tenhle ceskej distribuční název, tak sem to takhle líně jednou pojmenoval v tržbách. A par dni na to to byl ofiko ceskej distribuční název ;) Ale určitě je to nahoda, nikdo z te distribuční společnosti MZ necte a nasli si to nekde na Wiki ;D
856260
856228
3 0