
Pre toto mam rad Moviezone 

|
reagovat
|
|
reagovat
|
Protoze tenhle pohled na vec ma svoji logiku i zrejmy argumenty. Ja to, co zminuje Egod v Marte vubec nenasel - pro me to nepresahlo rozmer minimalistickyho dramatu, tak jak jsem jej popsal, ale mozna jsem mel holt jen privrene oci. To se stava i mnohonasobne ostrilenejsim recenzentum, ze napoprve na neco nahlizeji z urcity perspektivy a jiny pohled (ten, kterej si napsal ty, egode) akceptuje az kdyz ho k nemu nekdo navede nebo natukne (po prvnim zhlidnuti bych kuprikladu onehdy naprosto sestrrelil Hvezdnou pechotu, ted po desatym, kdyz jsem "pochopil" ji uz povazuju za nejzasadnejsi film 90. let). Tim ti samozrejme nedavam plne za pravdu a neustupuju s tim, ze jsem to nerozklicoval (ostatne, kdyby v tom byl jasnej klic a jedna "spravna" interpretace, byl by to ten artovej pruser, tak jak o nem mluvim), na druhou stranu tvuj prispevek mi urcite obohatil vnimani toho filmu a nekdy az pobezi v televizi mozna svoje hodnoceni zmenim. Ted ale porad vnimam tu syrovost jako nakasirovanou, to vahani mezi naturalismem a alegorii spis jako neschopnost byt opravdu naturalisticky, anebo se drzet pouze te alegoricke roviny a presto ji pojmout dostatecne bohate (co se myslenek tyce). Ono odcizeni a lavirovani jsem strasne moc citil jako "vychtene" - samozrejme, ze zamerne, ale ne na takove urovni (at uz remeslne, nebo uvahove), aby zvladlo zacelit to, ze se nemuzu projektovat do pribehu emocne (a la ono dogville) anebo sdilet rozkos ze hry (a la Match point). Dokonalym prikladem je ten useknuty prst - velky tah reziserky, ale maly vysledek, prave protoze laviruje mezi nadsazkou a explicitnim filmovym vyjadrovanim. Ale jak rikam, mozna jsem takhle propracovanej "zamer" pouze vcas neobjevil a podruhe bych pobral jinak - kazdopadne neni to o uspechani, Marta mi srotovala v hlave dyl jak dva tydny, precetl jsem si posudek Gedeona i vyvoj celyho projektu, ale rozpacitejch pocitu jsem se jednoduse nezbavil. na druhou stranu, nikde jsem netvrdil, ze ten film je spatny, chapu jeho hodnotu a v porovnani s Non Plus Ultras a jinymi debuty jej povazuju za docela dobrej kus. |
reagovat
|

|
reagovat
|

|
reagovat
|
|
reagovat
|
|
reagovat
|
|
reagovat
|
Otazka debutu je vecna a neprijde mi ani trochu povrchni. Ta recenze neni kratka kvuli casu, ale kvuli tomu, ze puvodne zadna ani nemela byt, protoze mensinovym titulum se vetsinou nevenujeme. Ale napsal jsem ji s tim, ze to nejpodstatnejsi jsem vypichnul myslim dost dukladne - je to podobne jako u Svankamjerova Sileni, protoze i z nej cpela artovost na kilometry daleko, salalo z nej, ze jde o hluboky film s presahem, ale jeho myslenky se opravdu skryvaji hned v te prvni vrstve. Vyuzivani okazalych prostredku, ktere rezignuji na nadsazku, nadhled nebo zanrovou hru, me zkrtaka a dobre nenaplnuje pokud divakovi hned dojde, co chce tvurce sdelit. A to je u Marty myslim zcela evidentni problem, protoze z kazdeho zaberu je vyznam strasne zjevny a ihned patrny (a to jak co se tyce tech konkretnich vztahu, tak i zarazeni do valky nebo bezcasi). Chapu, ze cloveka mue takovahle v jistem smeru zkratkovita recenze popudit, ale i kdybych nahanel znaky a presne pojmenovaval kvality hereckych vykonu (Novotny me opravdu EXTREMNE prekvapil), polemizoval nad vyznamem zaberu shora a vysvetloval spokojenost s technickou strankou veci (vcera jsem videl Cabriolet, to je technicky doopravdy o tri tridy niz, tady i zrnita kamera dokaze vyvolat "filmovost") ponekud obsirneji, pramalo by se podle myho zmenilo. |
reagovat
|
|
reagovat
|
|
reagovat
|

|
reagovat
|
|
reagovat
|
|
reagovat
|
|
reagovat
|

|
reagovat
|
Teda krom pěněz...
|
reagovat
|