Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Fantastická čtyřka letí ve šlépějích Supermana. Léto ovládli Lilo a Jurský svět


ikona
Cival
dcdc comicsdisneykomiksmarveltržbywarner bros.
Slaví se u Marvelu? 

Třetí velká komiksovka letošního léta udeřila a v Marvelu můžou být výrazně spokojenější než po Thunderbolts*. Síla letitého komiksového stříbra s F4 se totiž poprvé otiskuje do kinoreality nějakým sympatickým způsobem. Ve zkratce: Ekonomicky to odpovídá tržbám nového Supermana. A reakce od kritiků i prvních diváků jsou velmi pozitivní.

Samozřejmost? V případě téhle značky určitě ne. První Fantastická čtyřka u 20th Century Fox si sice vydělala na sequel (celosvětově nastřádala solidních 333 milionů), její sterilita ale předurčila, že budoucnost kdovíjak rozjuchaná nebude. Dvojka pak schytala ještě horší hodnocení, a i proto se její tržby snížily (301 M), a to i navzdory náletu proslulého Silver Surfera.

 

Studio proto odkleplo restart… jenž dopadl naprosto katastrofálně, když v kinech utržil 167 melounů. Vypadalo to, že krom kariéry kdysi talentovaného Joshe Tranka jednou provždy zabije i modrobílou bandu okolo Reeda Richardse. Fúze Disneyho s Foxy ale dala podnět k dalšímu restartu, takže se naivita předlohy mohla začít přetiskovat do nové rodinné komiksovky, odehrávající se na jedné z alternativních zeměkoulí, kde frčí styl hřejivých šedesátek ve futuretro hávu.

Zajímavé je, že zatímco nový Superman drtil rekordy přehrání traileru a o každé drobnosti s ním spojené se horečně diskutovalo, Fantastická čtyřka velké vášně nikdy nevzbuzovala. Možná ale právě v tom tkví jedna z jejích silných stránek: Je to konzervativní biják pro celou rodinu, na nějž můžete vzít ratolesti a možná jím nezabijete ani babičku. Poklidná spotřebka pro všechny, v níž si každý může najít svého favorita/favoritku, což může být při aktuálním nastavení kinokultury zcela zásadní.

Zkrátka taková startovní komiksová žánrovka jak z první marvelovské generace, která má přestavit nové postavy a nachystat je na zapojení do mnohem ambicióznější týmovky (ano, Avengers: Doomsday dorazí už příští Vánoce i s Robertem Downeym jr. a asi nemusíme pochybovat o miliardových tržbách). A když si tuhle komiksovou bandu po těchhle dvou štacích diváci oblíbí, může se možná i chystat na další dobrodružství…

S tou oblibou to bude ještě napínavé. Na Rottenech sice svítí 87 % pozitivních recenzí, hodnocení na IMDB je 7,5 z 10 a ČSFD hlásí 74 %, není to ale tím, že by vznikla nějak extra povedený blockbuster, ale spíš tím, že nové, klidné uchopení v podstatě nemá čím naštvat nebo někoho extra pohoršit (v kontrastu s divokým Supermanem). Marvel se tak zvládl konečně vyhnout „fantastickému“ průseru, pro další velkou slávu ale bude potřebovat boost skrze Avengers.

Na tržbách přitom Fantastická čtyřka víceméně kopíruje Supermana. Pátek v Americe přinesl skvostných 57 mega, z čehož rezultovalo 118 milionů za víkend. Blockbusterová konkurence přitom v druhé půlce prázdnin není kdovíjaká, takže se dá předpokládat, že Fantastická čtyřka skončí jen o pár milionů pod Supermanem, někde na 300 milionech.

 

Globálně pak budou obě komiksovky na tržbách nejspíš plně srovnatelné – a mimochodem daleko před čtyřsetmilionovými Thunderbolts*. Protože Supermanovi se na ostatních kontinentech moc nedaří (třeba čeští diváci ho vyloženě opustili), zatímco Fantastická čtyřka přeci jen může trochu lépe oslovovat diváky mimo Ameriku (pomůže i Pedro?).

Ve výsledku jsou tak globální starty obou červencových taháků plně srovnatelné (218 M F4 vs. 220 M Supermana) a s ohledem na výše zmíněné faktory by mohly být totožné i úhrnné výsledky.

A teď k podstatě, která už u nás naplnila několik diskuzí stovkami příspěvků… a naplní asi i teď: Je to o očekáváních, předpokladech a východiscích. Zatímco Marvel poprvé zhmotnil „prokletou“ značku do důstojné podoby a přiřadí ji k dalším zajetým postavám, u Warnerů šlo o velkorysý restart s největší kampaní roku, jenž měl ukázat potenciál nového univerza plného barviček a bizarního humoru Jamese Gunna. A v tomhle směru mi 600 mega pro Fantastickou čtyřku přijde OK, zatímco šest kil pro Supermana fail.

 

Nechci tu moc porovnávat rozpočty. Fantastická čtyřka se sice zdá být podle indicií levnější, ani tady bych ale ofiko rozpočtu 200 milionů úplně nevěřil – byť informace o reálně půlmiliardových nákladech se u ní na rozdíl od Supermana neobjevují (Clark Kent měl propálit 350 mega na rozpočet a 150 kampaň).

Problém je spíš jak dál a s potenciálem celého toho světa. A tady se jedou jiné váhové kategorie: Zatímco Fantastická čtyřka se snadno zapojí do miliardové franšízy a upevní tím svoji pozici, DC příští léto vytasí Supergirl a ta to při averzi geeků vůči ženským postavám a odpuzení části diváků od Gunnova pestrobarevného uchopení v čele s Kryptem nebude mít úplně snadné.

Nový Superman sice dnes překonal půlmiliardové světové tržby, když v Americe připočetl 25 mega (propad o 57 %) a posunul se na 502 milionů, ale na těch šest stovek se zejména kvůli unavenému zbytku světa ještě nadře. Takže si nedokážu kupříkladu představit nadšené odklepávání dvojky, když zájem o značku vypadá podle tržeb výrazně nižší než v časech Muže z oceli (to už jsme ale důkladně probírali v minulých reportech). Americké výnosy jsou tak sice v cajku, globálně to ale při všech těch očekáváních a příslibech před premiérou není žádná sláva

Nicméně platí, že po tomhle dvojbloku a pochvalách pro Thunderbolts* to se žánrem nevypadá ještě úplně bledě. Ty prémiovější značky pořád dokážou udělat kolem sebe humbuk, na rozdíl od Bluee Beetlů nebo Marvels.

 

Pojďme ale dál: Z bronzu se raduje Jurský svět, který překonal o víkendu tři kila z Ameriky a sedm stovek celosvětově. Na kontě je 718 milionů a vypadá to že finální metou bude pro dinosaury 800 globálních milionů. Spolu s miliardovým Lilo & Stitch tedy půjde o nejúspěšnější tituly blockbusterového léta.

Spokojeni jsou asi i v centrále Apple TV, protože díky F1 posunuli výrazně kasovní možnosti nejen svých titulů, ale i filmů od streamovacích platforem obecně. Celovečerní reklama na formule, charisma Brada Pitta, realizační schopnosti Josepha Kosinskiho a produkční suverenitu Jerryho Bruckheimera přepočítává už 509 milionů. Před premiérou se takový balík pro dospělý závodní film rozhodně nečekal. A jede se dál...

 

Na pěti milionech jsou dva nepříliš úspěšné restarty, které naštěstí pro své strůjce nestály moc peněz: Ani rutinní návrat Tajemství loňského léta (globálně 50 milionů) a ani nudný comeback Šmoulů (zatím 70 milionů) ale nemají výnosy takové, aby se mohlo juchat a vyhlížet další pokračování.

V desítce ještě najdete šestisetmilionovou fantasy Jak vycvičit draka, propadnuvší novinku Ariho Astera Eddington, nový indický export Saiyaara, jenž tentokrát utržil jen milion, a taky nezávislárna Oh, Hi!, pohříchu jen s průměrnými recenzemi.

 

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden udeří dvojka Zlounů. Bude silnější než návrat Bláznivé střely?

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (97)
© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace