Animák Dogman u diváků vyhrál, hororový Společník tržbami nepřesvědčil
00:01 | 03.02.2025 |

„Co to ku*va je Dogman?“ Lakonická otázka kolegy do_Oda v redakční diskuzi myslím přesně dokumentuje, jak jsou u nás známá díla autora Davea Pilkeyho. Málo. Jeho Kapitán Bombarďák ve filmu do našich kin před osmi lety ani nešel a nejsem si úplně jistý, jestli „zčásti pes, zčásti člověk, vcelku hrdina“ (cituji plakát) alias Dogman v našich kinech za dva týdny něco zajímavějšího předvede. V USA si animák každopádně premiéru právě odbyl a nutno dodat, že setsakra úspěšnou.
Universalové správně vytušili, že měsíc a půl po vánočním startu Lvího krále a Sonica je třeba nabídnou hladové cílovce další animovanou krmi pro celou rodinu, a voilà – máme tu první větší úspěch roku 2025. Za pátek, sobotu a neděli totiž v zámoří padlo z nadprůměrného počtu 3800 kin celkem 36 mega. Tučný výsledek, který se vzhledem k nízkému 40milionovému rozpočtu počítá.
Dogman s Petem Davidsonem půjde v Americe za stovku, to už je teď jasné. Jednak kvůli tomu, že animáky jsou prakticky pokaždé tržební trvalky, a také z toho důvodu, že první nenároční diváci samozřejmě chválí. CinemaScore aneb hodnocení po odchodu z kin hlásí pěkné áčko, což je i na poměry specifických rodinných filmů fajn.
Když se tak navíc dívám na minimální konkurenci v následujících týdnech (Captain America: Nový svět bude v půlce února cílit na přece jenom starší diváky), tak bych se vůbec nedivil pokoření hranice 150 míčů. Otázkou samozřejmě je, jak si kreslený psí hybrid povede ve zbytku světa. Z první várky (té menší – premiéry ve Velké Británii, Francii, Austrálii atd. teprve budou na pořadu dne) zatím připluly nic moc čtyři melouny.
Pes každopádně zaúřadoval v zámořských kinech na jedničku a nezbývá než v rychlosti vzpomenout na kočku, kterou s sebou tahala před dvanácti měsíci Bryce Dallas Howard. Argylle: Tajný agent byl na začátku února první větší (Apple tenkrát vytasil za práva 200 mega!) premiérou roku 2024.
Navzdory gigantickým pořizovacím nákladům však zvládl za první víkend utržit jenom polovinu toho, co násobně levnější animák. Letos zatím Apple mlčí a nebýt ultradrahé letní F1 s Bradem Pittem (bojím se kasovního provaru), tak po něm pomalu není ani vidu ani slechu ve zbytku roku. Aspoň na ty pejsky se pořád chodí. Jedeme raději dál.
Stříbrnou pozici si uzmul přece jenom zajímavější (alespoň pro mě) snímek. Podvratný thriller/horor Společník od tvůrců povedeného Barbara bohužel žádným velkým kasovním hitem nebude. Napovídá tomu průměrný otvírák 9,4 mega, který se navzdory chvále kritiků (na Rottenech svítí slušivé hodnocení 7,3) a diváků (CinemaScore hlásí žánrově nadprůměrné B+) nejspíše nepovede přetavit ve více než 30–40 milionů dolarů v zámořských kasách. Zbytek světa potom z první várky trhů (včetně Česka) přidává dalších 5,5 mega. Je to málo?
Jak se to vezme. Pořád mluvíme o levné žánrovce, která údajně vyšla studio New Line Cinema (takže Warnery) na méně než 10 milionů. Tím pádem je skoro vyloučeno, že by se snímek nezaplatil už v kinech. Navzdory kampani, která podle webzinu Deadline stála 29 mega, přičemž třetina z toho padla na uvedení do více než 3000 amerických kin. Z takhle vysokého počtu sálů bych osobně čekal alespoň o třetinu vyšší tržby. Na chvíli se teď zastavím u marketingu.
Nebudu na třech odstavcích znovu připomínat, že reklamní vyhazování z kopýtka je často jenom virtuální, protože velká studia samozřejmě vlastní televizní stanice. Za mastný nášup spotů ti vykukové prostě platí sami sobě a náklady se na konci roku rozepisují tak, jak se jim to hodí. Podívejme se spíše na žánrové souputníky. Mezi ty nejúspěšnější z poslední doby můžeme zařadit třeba Longlegs.
Horor/thriller byl s globálními tržbami 126 (!!!) mega zdaleka největším hitem „nezávislého“ studia Neon (uvidíme, jak se za tři týdny zadaří jejich Opici od stejného režiséra Osgooda Perkinse) a jedním z hlavních důvodů byla nadmíru efektivní reklamní kampaň. Ne snad, že by se tenkrát vůbec neutrácelo za nějaké ty televizní spoty, ale mnohem větší haló udělal třeba levný pronájem jednoho billboardu v Los Angeles.
Na něm bylo napsáno telefonní číslo, po jehož vytočení se ozval nenapodobitelný hlas Cage z filmu. Internet už se postaral o zbytek a za prvních 48 hodin na dotyčné číslo zavolalo čtvrt milionů lidí z celého světa…
Co Společník? Warneři sice měli v rukách chválený snímek s cool dvojkou Sophie Thatcher (té jste si na podzim mohli všimnout už v povedeném Heretikovi z dílny A24) a seriálovou Bandou proslaveným Jackem Quaidem, ale že by vymysleli nějakou laskominu, kvůli které by o jejich nadějné novince mluvil celý svět? Ani náhodou. Místo toho suše vypustili ven plakát a dva trailery, z nichž ten druhý pro jistotu prozradil největší twist.
Ať se na mě nezlobí, ale jsou to (zase) packalové. Jasně, člověk může argumentovat, že Neon, A24, Cineverse s brutálním Terrifierem alias Klaunovými Vánocemi a další rebelové holt dělají kampaně jinak (třeba i kvůli tomu, že nevlastní televizní kanály) a také se jim ne pokaždé zadaří. Ani klasičtí studioví hráči však neodbývají svoje levnější želízka v ohni – zavzpomínejme třeba na virálními kampaněmi prošpikované Úsměvy od Paramountu nebo podobně úspěšnou universalovskou M3GAN.
Je tedy otázkou, co by se stalo, kdyby Společníka vrhnul do multiplexů někdo jiný. Někdo, kdo v žánru nespoléhá na vyšeptalé Wanovo Conjuring universum a premiéra by pro něho byla jednou z nejdůležitějších událostí v prvním kvartálu.
Možná by se tam Společníkovi dostalo mnohem větší péče než u malomocného molochu, pro něhož je film s rozpočtem maximálně 10 mega levným pokusem zaplavat si ve zrádných a jimi neprobádaných vodách. Drew Hancock a produkující režisér Barbara Zach Cregger se sice nakonec neutopí (mohli jsme klidně sledovat ještě mnohem horší otvírák), ale je to spíše studiu navzdory.
Co bronz? O ten se s fakticky totožnými šesti miliony dolarů perou dva naprosto rozdílné filmy. O pár desítek tisíc dolarů má zatím navrch Mufasa: Lví král. Ten je po vyloženě slabém vánočním otvíráku z nejhoršího venku, protože globálně přepočítává už slušných 653 mega.
Zajímavější je však pohled na buddy komedii One of Them Days. Sledujeme druhý nízký pokles tržeb v řadě (tentokrát o pouhou čtvrtinu) a aktuálních 34,5 milionů dolarů se dost možná povede přetavit v páďo. S nízkým budgetem 14 mega takovou americkou nadílku chcete.
Spokojený nakonec může být i Mel Gibson režírující Marka Wahlberga s divokou vlasovou kreací. Průměrný thriller Flight Risk padá oproti 11,5milionovému otvíráku o standardní polovinu a právě v zámoří pokořil dvacku. Pro Lionsgate je to vlastně sympatický začátek roku, protože po butlerovském béčku Den of Thieves 2: Pantera ani tentokrát nenaservírovali do kin hrozivý kasovní propadák. Jaký to nezvyk pro suverénně nejmarnější hollywoodské studio posledních let.
Na šestce a sedmičce uzříte známou dvojku vytrvalých rodinných filmů. Navrch má o chlup Ježek Sonic 3, který v USA přidává další 3,2 miliony dolarů a celkem už v „Trumpáriji“ překonal 230 mega. Globálně potom ježura dosprintoval dokonce k 462 melounům. Krása. S kiny se potom pomalu loučí pokračování Odvážné Vaiany. Miliarda a 37 milionů k tomu je pro Disneyho v čele s Bobem Igerem rajskou hudbou.
Osmu si vybrnkal Timothée Chalamet v kůži Boba Dylana. Sice jsem v posledních týdnech naznačoval, že vzhledem k přepálenému (snad až stomilionovému) rozpočtu nemůže být studio Fox Searchlight při pohledu na tržby spokojené (aktuálně 66,7 v USA a dalších 20 ze zbytku světa), ale… Ono nakonec nemá důvod věšet hlavu dolů. Osm nominací na Oscara včetně těch za nejlepší film, režii, hlavního herce a scénář je nečekaný úspěch.
Oscaři mi poskytli oslí můstek, protože na devítce svítí další favorit na plešouny. Bohužel úplně nezáří, protože prý výborný Brutalista navzdory extra 500 kinům (celkem se promítá již v 1500) klesá oproti minulému víkendu o třetinu. Dalších 1,8 mega ho celkově posunulo na pouhých 12 milionů v USA. Zbytek světa zatím přidává poloviční nášup. Všudypřítomné studio A24 samozřejmě nemusí smutnit, protože čtyřhodinový film s pozoruhodně nízkým rozpočtem 6–10 milionů dolarů se snad ani nemůže nezaplatit.
Pokud však někdo očekával hit, který bude v USA atakovat páďo a ve světě pokoří kilo, tak ten někdo – ehm – čekal špatně. Ale vyčkejme ještě pro sichr na nadcházející premiéry ve zbytku zemí. Třeba se nějaké evropské teritorium (tipnu v půlce února nevyzpytatelnou Francii) do vychvalované téměr čtyřhodinové epiky Bradyho Corbeta ještě zamiluje.
Nejenom o Brutalistovi si kolegové povídali v nedávné MovieZone Live
Pro pořádek jenom dodám, že na desítce se s milionem a půl pomalu loučí již zmiňovaný sequel výplachového heistu Den of Thieves s podtitulem Pantera. Lionsgate ho po pouhých 18 dnech v kinech už čile nabízí na internetech, takže 35 mega z USA a dalších 15 ze zbytku světa se už moc rozmnožit nepovede.
Pořád nekončíme. Kromě toho, že o víkendu s bídnými 700 000 dolary z 1200 kin zoufale propadnul military akčnák Valiant One, nesmíme zapomínat na Čínu. V miliardové zemi právě slaví Nový rok. To jako vždy znamená i příděl nejambicióznějších a nejzářivějších lokálních hitů.
Zatím se odhaduje, že během posledních pěti dnů trhly sequely domácích blockbusterů Detective Chinatown, Ne Zha, Creation of the Gods a další (klid, také neznám) v multiplexech dohromady více než 960 milionů dolarů. Čtete správně.
Celkový žebříček víkendových tržeb zde.
Příští víkend bude pokračovat čekání na Capa. Ještě než začne úřadovat ultradrahá (rozpočet kvůli přetáčkám podle všeho překročil 300 mega!) marvelovka, budou muset vyhublí kinaři vzít za vděk Ke Huy Quanem v akčňáku Láska bolí. Sekundovat mu potom bude nenápadný novozélandský horor, který do zámořské distribuce koupilo Sony. Heart Eyes vypadá podle traileru docela sympaticky, ale velké milionové žně nejspíše nepřinese.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry