Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs Hollywood #60: Oscaři na dohled a loučení s Bordwellem


ikona
imf
Kdo odkud odešel? Proč jde Bobu Igerovi o všechno a kolik knížek od Davida Bordwella byste měli mít? 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Nestačí vám tahle pravidelná dávka novinek ze showbusinessu? Předplatitelé newsletteru se mohou těšit na pondělní prémiové téma, exkluzivně pro odběratele mailového newsletteru bude v pátek nový podcast a předplatitelé do konce března dostanou ještě jednu epizodu, která pak bude o tři týdny později dostupná i pro ostatní. Vyšlo to tak na základě ankety, takže před velkorysostí mých platících fanoušků jednoduše smekám. A protože v neděli se budou rozdávat Oscaři, pojďme se krátce zastavit u nich.

Oscarová show už tuto neděli

Začíná se o hodinu dřív, takže u evropských televizí můžete vyhlížet své hvězdy už od půlnoci. Stopáž by měla být klasické tři a půl hodiny, tj. očekávejte show tradičního střihu s vtipkujícím Kimmelem, vzpomínkovým pásmem, pěveckými čísly (i Ryan Gosling dorazí jako Ken) a vší omáčkou, kvůli které kdokoliv mladší třiceti let automaticky přepíná jinam a čeká na své oblíbené sociální síti na výsledky jednotlivých kategorií.

 

Příští týden si tu rozebereme, kdo nosil koho (myšleno šaty, šperky apod.), co za to od koho dostal, případně jaké marnotratnosti obsahuje dárková taštička pro uvaděče jednotlivých kategorií (však on tam ten Spielberg nejde zářit jen tak pro nic za nic). Kdo očekává jasné tipy na vítěze, ty už za mě obstaralo asi tisíc plus jeden analytiků i laiků. Jestli sázíte za peníze, nevolte srdcem, ale rozumem. Jestli se jen hecujete v partě, držte se svých favoritů, vaše image je důležitější než prohrané pivo.

Oppenheimer je nominován na třináct sošek. Absolutní rekord vyhraných Oscarů je jedenáct, o tohle prvenství se dělí Ben-Hur, Návrat krále a Titanic. Oscaři se vysílají do 200 zemí prostřednictvím lokálních televizí (u nás ČT), přičemž v licencích jsou jistá omezení, kvůli nimž třeba nebudete moci show sledovat na iVysílání. Ano, taky bych rád viděl Oscary na některé ze streamovacích sítích nebo za jednorázový poplatek na YouTube či pay-per-view přímo na stránkách Akademie. Jenže lokální televize platí právě Akademii každoročně tučný poplatek a těch 200 desátků se sejde tak hezky, že je pak celý další rok na provoz instituce vystaráno.

Dokud neklesne sledovanost pod určitou úroveň, žádné změny se tu nedočkáme. Schválně napište do komentářů, jestli na to koukáte Live, pouštíte si záznam, nebo jen útržky na YouTube a jinde.

Kreativní škatulata dokonána

Dan Lin je novým filmovým kápem u Netflixu. Asi ho neznáte, stejně jako minule Scotta Stubera, Davida Greenbauma a Seana Baileyho, takže si pojďme dát opáčko: Greenbaum šéfoval dlouho Fox Searchlight a střídá Baileyho, který měl na starosti hlavně hrané remaky disneyovských pohádek. Bailey zatím nejde nikam. Greenbaum si původně myslel na post Scotta Stubera, který razítkoval celovečerní produkci Netflixu, což mohlo být v jeden rok i 80 filmů a mezi nimi dvousetmilionové “blockbustery”. O takovém objemu produkcí se mohlo jakémukoliv studiovému exekutivci jen zdát. Greenbaum místo toho bude organizovat hranou tvorbu u Disneyho (samozřejmě s výjimkou marvelovek, pixarovek a lucasovek, tam si to šéfují samostatní šéfové) a na streamovací platformě Disney+, což je pro něj vlastně přijatelný plán B. Scotta Stubera, který odchází do svého vlastního produkčního inkubátoru, tedy střídá Dan Lin, úspěšný producent, co se nejdřív neúspěšně ucházel o post kreativního šéfa DCU (tenhle post připadnul Jamesi Gunnovi).

 

Tak co, nezatočila se vám hlava? Dan Lin bude moct razítkovat už nikoliv 80, dokonce ani 50 filmů ročně. Mnohem spíš cca 30-35, přičemž na blockbusterové rozhazování dojde možná třikrát za sezónu, pokud si to nějaké velké jméno zaslouží. Linova vlastní produkční společnost Rideback stála za hity jako Lego Movie, Aladin, remake Kingova hororu To nebo za Downeyho reimaginací Sherlocka Holmese. Netflix si od jeho angažování slibuje pestré portfolio, dobré vztahy s áčkovými hvězdami a… lepší filmy. To poslední asi chceme úplně všichni. Tak třeba to klapne. Kdyby ne, ve frontě čeká deset dalších uchazečů.

Napříč platformami a studii dojde k velkému utahování opasků, ale produkci Netflixu, Disneyho a vlastně i Warnerů a Maxu teď do značné míry ovlivní nejen důsledky stávky a krocení nafouknutých rozpočtů, ale také osobnosti za kormidlem. I proto se budeme těmto nováčkům v průběhu letošního roku věnovat. Jejich rozhodnutí sice budou rezonovat na plátnech a obrazovkách až za pár let, ale změna vkusu a konexí na vůdčích pozicích se nepochybně projeví.

Odešel David Bordwell, jeden z velikánů filmové vědy

V přestupný den roku, 29. února, nás navždy opustil člověk, který toho pro popularizaci filmu jako vědy udělal snad nejvíc na světě. Jeho knihy Dějiny filmu a Umění filmu jsou základními čítankami nejen pro studenty Filmové vědy, ale pro kohokoliv, kdo to s filmem myslí vážně a chce vidět za okraj stříbrného plátna. Předpokládám, že k takovým lidem patříte, jinak byste tyto řádky nečetli. Moje první setkání s Bordwellem bylo prostřednictvím jeho knihy Planet Hong Kong, v období mého nasávání všeho asijského.

 

Komplexní problematiku hongkongské kinematografie tu Bordwell shrnuje empaticky, fakticky, ale především přehledně a srozumitelně, což je červenou nití všech jeho publikací, ať už jde o knihy nebo zápisky na jeho blogu. David dokázal pro film nadchnout absolutní laiky, ale otvíral oči i kovaným profesionálům. Mohl bych tu citovat, mohl bych smutnit, ale raději odkáži na rozloučení Radomíra D. Kokeše, protože jeho rozloučení mi mluví z duše, nabídne vám tipy na mnoho knih a také do větši hloubky vysvětlí Bordwellův význam pro celý filmový svět. Naštěstí pro vás jsou v podstatě všechny zmíněné publikace nadčasové a na jejich studium a pochopení tak vlastně nikdy není pozdě ani brzo.

Bob Iger rozjíždí damage control turné

Před dubnovou schůzkou akcionářů je potřeba mediální smečku dostatečně nakrmit. I proto Bob Iger do etéru pustil, že Disney nejen šetří a škrtá, ale že některé rozpracované projekty dokonce rovnou skartoval. Na rozdíl od Davida Zaslava se Iger nevyjádřil nijak konkrétně. Jen všechny ujistil, že pootočil kormidlem a dobré filmy jsou už na dosah ruky. Nemohl nepřipomenout, že ze 33 marvelovek vyždímal 30 miliard dolarů na tržbách. Komiksová kapitola prý ještě zdaleka nemá to nejlepší za sebou. Jen počkejte a uvidíte. To přesně řekl. Čímž chci naznačit, že vlastně neřekl vůbec nic. Celé je to jen slovní vata, která má Igerovi před bojem o akcionáře zajistit dostatečný mediální prostor.

Potomci Walta Disneyho stojí za ním a jeho hory doly, které nasliboval při minulé účetní uzávěrce, ho pravděpodobně ochrání před Nelsonem Peltzem, jenž zatím není ničím jiným než kašpárkem z krabičky. Iger si postěžoval, že místo skutečné práce musí řešit tohle zákulisní divadlo, ale jde jen o další mediální kličkování a pozici hasiče, který není nepodobná úloze Tonyho Starka v MCU, kdy pan miliardář v obleku vždy hasil jen požáry, jenž sám založil. Iger sám sebe staví do pozice spasitele, ale ve skutečnosti jen lepí díry v hrázi svého vlastního odkazu. Už jde v podstatě jen o to vydržet necelé dva roky a odejít se ctí, než se Mickeyho parník začne potápět víc než je zdrávo.

Nutno dodat, že ostatní tradiční studia na tom nejsou o nic lépe. Kdybychom si měli vsadit, Disney má pořád největší šanci na přežití, jakkoliv jde Bobovi primárně o jeho vlastní krk. Potíž Peltze a dalších akcionářských odbojářů je v tom, že žádnou lepší alternativu momentálně nabídnout neumí.

Jednou větou

Špičkoví hollywoodští scenáristé spouštějí platformu Gauntlet, kde si mohou všichni ostatní za mrzkých 380 dolarů nechat přečíst svůj scénář školeným profesionálem z masa a kostí. Proč? Protože už cca pět let studia při louskání scénářů používají když už ne neplacené stážisty, tak rovnou umělou inteligenci nebo nejrůznější zkratky. Kdo chce mít jistotu, že jeho scénář čte opravdový člověk, ten si musí připlatit!

Podle výzkumů je každý čtvrtý uživatel streamovacích sítí tzv. sériovým rušilem. Tak studie označuje zákazníka, který zrušil předplatné konkrétní služby minimálně třikrát za poslední dva roky. Dobrou zprávou je, že až 70 % sériových rušilů se v budoucnu vrátí, byť vždycky jenom na pár týdnů, než se zase přestěhují o platformu dál.

 

Seriál Bratři Sunovi byl zrušen po první sezóně, zatímco Avatar: Legenda o Aangovi byl prodloužen o další dvě sezóny. Odpověď na tuto hádanku je jednoduchá a není to jen o sledovanosti. Přiznat prohru u drahého a skvěle obsazeného seriálu o gangsterské rodině je méně bolestivé než připustit, že jste podcenili přípravu kultovní a oblíbené látky. Zklamané fanoušky originálu si Netflix může naklonit v dalších sezónách, tak proč si nedat ještě pár pokusů. To by bylo, aby se to nakonec nepovedlo.

Vzpomínáte ještě na Bechdelův test? V nultých letech se nemluvilo o ničem jiném a nadšeně se testovalo, zda premiéry projdou feministickým filtrem (podle něhož musí mít dvě ženské postavy vzájemnou konverzaci o něčem jiném než o mužích). Novinkou je Climate Reality Check, kdy musí film splnit dvě podmínky - odehrávat se ve světě, kde klimatická změna existuje, přičemž některá z postav ji musí přímo adresovat. Tímto síte z letošních oscarovek prošly pouze tři - Barbie, Nyad a Mission: Impossible - Odplata část první.

Terrence Howard dluží za nezaplacené daně z období 2010-2019 americkému berňáku velké peníze. Soud mu před lety nařídil uhradit 578 tisíc dolarů. Howard v této záležitosti nekonal a vyjádřil se, že je amorální danit potomky amerických otroků. Minulý týden mu soud opět všechno spočítal, tentokrát už s úroky, takže částka momentálně činí 903 tisíc dolarů a narůstá každým dnem.

 

Lionsgate si novou exkluzivní dohodou pojistil Chada Stahelskiho, který bude dalších pár měsíců ladit Ballerinu s Anou de Armas, spinoff Johna Wicka, jehož premiéra byla přesunuta na léto 2025. Lionsgate zároveň rozšíří seriálový svět Johna Wicka (po úspěšném Continentalu) a ve hře je i animovaná seriálová verze upírského Stmívání.

Když se Titanik potápí, hraje kapela nejlíp. Chris Winfrey, šéf kabelovkové sítě Charter, si za loňský rok připsal na výplatě pohádkových 89 milionů dolarů. Teď ještě ty akciové bonusy výhodně prodat, než jejich hodnota klesne ke dnu.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (8)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace