Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs Hollywood #45: Marní Warneři, změny u Marvelu a herci vs. umělá inteligence


ikona
imf
herecká stávkaimfmarvelsnetflixnewslettertémawarner bros.
Streamovací války vrcholí, herci v roli oškubané husy a Marvel definitivně na konci éry plné zázraků. 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

U všech kojotů

Původně jsem chtěl psát newsletter už v úterý přes den, ale nakonec se k němu dostávám až ve čtvrtek. Během těch 48 hodin se opět stalo tolik věcí, že je mi občas líto, že nemám prostor a publikum pro každodenní zpravodajství, protože po stávkách herců a scenáristů skutečně Hollywood nabízí úžasnou směs optimismu, paniky, tahání za ruční brzdy i akcelerace vstříc lepším zítřkům. Je to fascinující horská dráha a jen těžko ji něco definuje lépe, než osud „hraného animáku” Coyote vs. ACME. Další ze série celovečeráků Looney Tunes, tentokrát v hlavní roli se slavným kojotem a stepní kukačkou, co mu vždycky uteče. Ve skutečnosti je to kukačka kohoutí, ale děti u nás hrdiny těchto animáků znaly jako kojota Vildu a Ptáka uličníka. Warneři si tenhle film kutili bokem, ale sedmdesátimilionová produkce nepatřila k nejmenším a dokonce měla stanovené i datum premiéry v kinech. Červnový slot nakonec Warneři dali Barbie a nebohého Kojota uklidili do šuplíku.

reklama]

Chvilku se spekulovalo, že si odbude premiéru na Max jako jedna z exkluzivních premiér, ale po konci herecké stávky a čtvrtletních výsledcích Warner Bros. Discovery (o těch až za chvíli), se prozradilo, že studio film hází do koše, aby si mohlo – po vzoru Batgirl a animovaného Scoobyho – odepsat pár desítek milionů na daních.

Jak to funguje? Dobrovolně vymažete z historie film, a pak jdete na úřad plakat za ušlý zisk, aby vám odpustili alespoň poměrnou částku. V tomto případě by z toho koukalo 30 milionů dolarů. Kapka vody v moři miliardových dluhů, ale pro Zaslava evidentně jen položka v dlouhém seznamu. Potíž je v tom, že Coyote vs. ACME byl hotový film, který měl několik testovacích projekcí s VELMI dobrými výsledky. Řada lidí v branži říkala, že je to lepší než předchozí celovečerní Looney Tunes a rozhodně o deset parníků před pokračováním Space Jamu. Navíc kvůli stávkám Warneři nemají zrovna příští rok plný vagón kinopremiér, takže nedává smysl zrovna tenhle film vyautovat. Pokud na téhle látce někdo nedovede vydělat třicet milionů, pravděpodobně by měl jít od válu. Alespoň takové titulky se začaly okamžitě objevovat v médiích.

Warneři zacouvali tak nějak napůl. Nevrátili snímek do kinodistribuce, ale nabídli Amazonu, Netflixu a ostatním, že ho mohou odkoupit. Už proběhly projekce pro potenciální partnery, takže můžeme jen čekat, kdo se vytasí s třicetimilionovou nabídkou (osobně si myslím, že to někdo přeplatí, protože bude vnímán jako spasitel, což je samo o sobě skvělé PR). Zatím to vypadá, že největší zájem bude mít Amazon, protože ve filmu je i John Cena, který má zrovna u Amazonu přichystané do budoucna hned tři projekty. Amazon bude mít dost možná zájem i o He-Mana, kterého se pár let neúspěšně snažil zadaptovat Netflix (a když Netflix něco odmítne, tak už je to na pováženou). V návaznosti na prodej Kojota se totiž objevily zprávy, že i He-Man je případně k mání. Zaslav každopádně zdárně pokračuje ve „vylepšování” vztahů s tvůrci, v tomhle případě třeba i s Jamesem Gunnem, jeho dvorním DCU architektem, který Kojota spoluprodukoval. Jen tak dál.

O Zaslavovo kreativní účetnictví se mezitím začali zajímat i v Kongresu, kde žádají kontrolní komisi, aby celou věc prověřila. Někdo přirovnal podobné odpisy k tomu, že zapálíte vlastní dům, a pak si jdete na pojišťovnu pro peníze za náhradu škody. Pokud film koupí Amazon, není co prověřovat, ale jakékoliv podobné odpisy u libovolného studia budou odteď pod drobnohledem.

Streamovací války v poločase

Od minulého newsletteru se čtvrtletními přírůstky pochlubil Disney i Warner Bros. Media. Co jsme zjistili? Netflix asi skutečně streamovací války vyhrál, a teď už se hraje „jen” o druhá a třetí místa. Jenže zatímco Disney nabral 4 miliony uživatelů a ohlásil po masivních škrtech a propouštění konečně hubený zisk, nový Max doplatil na rebranding a generuje obrovské ztráty. Globálně je to mínus 700 tisíc duší, v USA je propad dokonce dvojnásobný a finanční ztráty se pohybují ve stovkách milionů dolarů.

Průšvih je o to větší, že Disney rostl zejména na trzích, kde je předplatné dražší. Jeho distanc od indického trhu mu tak bude nadále zlepšovat účetní uzávěrku. Navíc Iger definitivně udělal krok ke spojení Disney+ a Hulu, když ohlásil na jaro společnou aplikaci. Vše směřuje k tomu, že na americkém trhu vznikne kombinace obou služeb, což nejen skokově Disney+ posílí, ale udělá to z něj jako ze sólové nabídky mnohem zajímavější zboží. Iger přesto v proslovu mluvil o návratu kvality a slíbil, že projektů v kinech i na Disney+ bude méně, ale půjde vždy o výjimečné eventy, hodné divákovy pozornosti. Slibem nezarmoutíš, že? Je ale pravda, že snaha srovnat do latě Marvel tu byla už dřív. Tak snad to tentokrát klapne.

David Zaslav mezitím potichu prodává skutečně úplně všechno. Celovečerní Kojot je špičkou ledovce. WarnerMedia Bros. se zbavuje i nemovitostí, licenčních práv k některým ikonickým soundtrackům a písničkám, prodává podíly v různých vydavatelstvích atd. Žádná položka není moc malá, nikdo si nemůže být jistý svým teplým místečkem. Cílem je přežít, nikoliv zvítězit. To z Warnerů logicky dělá potenciální zboží na krámě, ale povede se ho prodat včas, než z něj Zaslav udělá smutné torzo kdysi slavného a mocného studia?

Netflix může tento mumraj sledovat s úsměvem v koutku úst, ale nenechte se mýlit. Zůstat jedničkou něco stojí, konkrétně tedy 17 miliard dolarů ročně. Netflix je chce utratit i během příští sezóny, ostatně je to jeden z důvodu dalšího zvýšení předplatného. Platforma však zároveň oznámila, že ročně už nenatočí cca 50 celovečeráků (tzv. Netflix Originals), ale pouhou polovinu. To odpovídá i dříve publikovaným odhadům toho, že se celý trh po stávkách a v důsledku inflačního tornáda smrskne. Tehdy jsme prognózám u seriálů (300 titulů ročně napříč celým trhem místo dřívějších 600) odmítali věřit, ale je to tady, dámy a pánové. Ono posunutí výplatních pásek, o něž odbory tvrdě bojovaly, se bude několika vyvoleným zatraceně hodit, protože příležitostí výrazně ubude.

Zázraky se nekonají?

Marvels měl premiéru o víkendu a MCU se „povedl” historicky nejhorší otvírák doma i ve světě. Původní tracking spadnul z osmdesáti na padesát víkendových milionů, ale ani tam se nakonec polopokračování Captain Marvel nepodívalo. Se 46 miliony dolarů a mediálním odstřelem ve Variety pár týdnů zpátky to pro Marvel do budoucna nevypadá dobře. Tím spíš, že v následujícím roce budou rádi za Deadpoola 3, kterého momentálně kvapně dodělává Shawn Levy. Co je tam dál? Čtvrtý Kapitán Amerika se bude skoro z půlky předělávat. Blade už má pár předělávek za sebou a píše se u něj úplně nový scénář. Thunderbolts mají být netradiční „záporáckou” týmovkou á la Suicide Squad, ale Marvel si teď vlastně není jistý, jestli ji chce někdo vidět.

A to nejsme s nejistotami ani zdaleka u konce. Marvelu se sice povedl majstrštyk v podobě seriálového Lokiho, ale toho na Disney+ uvidí jen hrstka lidí. Právě Marvels, kde je obsazení namíchané z celovečerních a seriálových hvězd, ukazuje slabinu hybridního modelu, stejně jako boření doposud fungujícího systému „loutkových režisérů”, kteří točí podle storyboardů a připomínek contentové rady a ve virtuálním studiu vlastně vůbec netuší, jak bude výsledek vypadat. Marvels nemají šmrnc, nemají směr, nemají vlastní strukturu, protože jen vrší kostky superhrdinského Lega jednu na druhou a generují „obsah”. Chybí lepidlo v podobě vztahů mezi postavami i MCU filmy jako takovými. Je to smutná slepá ulička, ze které bude chtít Marvel rychle vycouvat.

Jenže ono to rychle nejde. Patnáct let úspěchu se na MCU podepsalo. Vše je naplánováno a roztočeno na X let dopředu. Byl nám slíbený záporák v podobě mocného Kanga. Ten však v prvním celovečeráku (Ant-Man 3) neohromil a Jonathan Majors si navíc zadělal na soudní bolehlav, který se bude řešit koncem listopadu. Marvel případ moudře nekomentoval, ale otázkou je, zda opravdu čeká na výsledek soudního přelíčení. Finále druhé sezóny Lokiho je trefou do černého, protože Marvelu nabízí křižovatku, z níž lze pokračovat dvěma cestami. Kanga lze díky nové situaci zcela odklidit z cesty a představit novou hrozbu pro celé MCU. Zároveň můžeme zavřít dveře i za celým zmateným experimentem s multiverzem.

Bob Iger a Kevin Feige to teď mají v rukou. Na jedné straně mohou pokračovat po stejné koleji a servírovat za pár let Avengers s podtitulkem Kang Dynasty. Nebo mohou vsadit všechny karty na chystanou Fantastickou čtyřku a X-Meny, přičemž se nám tu rýsuje arcizáporák Victor von Doom. Ve filmech mu doposud pšenka nekvetla, ale v komiksech a videohrách je jednou z největších hrozeb. Navíc by dokázal spojit hrdiny proti sobě a dát v nové éře dohromady licence dříve zapůjčené Foxům a možná i vrátit do hry starou gardu z MCU. Nechci tvrdit, že by se mohla vrátit zlatá éra, ikonicky zakončená v Avengers: Endgame, ale Marvel má pořád šanci vytáhnout ze své tištěné historie to nejlepší a otočit kormidlem ještě jednou ke světlým zítřkům.

Ona roční pauza, minimálně v kinech, bude pro diváky přijatelnou a potřebnou hladovkou. I exekutivci si ale musejí dát pauzu a rozhlédnout se kolem. Donutí Bob Iger Kevina Feigeho poprvé v historii Marvelu seškrtat a překreslit původně naznačené plány na další pětiletku? Odvolání tvůrčího týmu nejbližších Avengers může být prvním z mnoha náznaků. Věřte, že tohle bude jedna z nejsledovanějších Power Play příštího roku.

SAG-AFTRA rebélie

Tak alespoň že ty stávky už skončily. Nebo ne? V pondělním placeném postu jsem rozebíral detaily nové dohody mezi herci a zástupci studií a streamerů. A dovolil jsem si naznačit, že ta dohoda zas tak milionová není. Správní rada odborové organizace schválila dohodu 86 % procenty (72 z 80 členů hlasovalo pro), ale ještě nás čeká ratifikační proces celé členské základy (160 tisíc lidí). Už teď se ozývají hlasy, že nové podmínky jsou často vágní a ve stylu „krok dopředu, dva zpět”. Pro to jsme chrastili cedulemi? Pro to jsme cinkali klíči? Odbornice na umělou inteligenci, Justine Bateman, která byla členkou vyjednávacího týmu SAG-AFTRA, poměrně hlasitě detaily dohody kritizuje, takže se určitě najde nemálo lidí, co budou hlasovat proti schválení dohody. 

Pravděpodobně jich nebude dost na to, aby dohoda neprošla, takže se jedná o bouři ve sklenici vody. Ta však může být dost velká na to, aby Fran Drescher v příštím volebním období přišla o místo šéfky celé organizace. Zástupci studií a streamerů se do téhle potyčky pro jistotu vůbec nezapojují, protože zejména obecné formulace v oblasti nasazení umělé inteligence jim VELMI vyhovují. Ted, Bob a David si drží palce, aby herci nečetli mezi řádky, ať už jde o osmnáctistránkovou sumarizaci, nebo kompletní dohodu v rozsahu 128 stran (tu pro jistotu SAG-AFTRA svým členům k přečtení ani nenabídla). 

Justine Bateman situaci kolem studií a A.I. popsala zhruba takto: Aktuální dohodu bych ilustrovala na příběhu zajatců kmene kanibalů. Ti jsou u kádě s vařící vodou ochotní diskutovat. Jmenovitě o tom, kolik zajatců se uvaří, s jakou omáčkou se budou podávat, a v jakém pořadí servírovat. To je zhruba tak míra svobodného rozhodování, která nakonec tvůrčím profesím v Hollywoodu zůstane.

Kdo nevěří, ten si může počíst o tom, že Warneři se dohodli s pozůstalostí Edith Piaf na tom, že vygenerují A.I. animovaný životopis slavné zpěvačky, komplet s vizuálem a audiem od umělé inteligence, která trénovala na všech dostupných záznamech. Tvůrci samozřejmě v první tiskové zprávě zmiňují, že je to obrovské privilegium spolupracovat s pozůstalostí pěvecké legendy a přivést její kouzlo k novým generacím doposud nevídaným způsobem. Bla, bla, bla… kanibalové nejsou za kopcem. Kanibalové jsou ve vašem obýváku. Je na čase vybrat si omáčku, se kterou chcete být požíráni.

YouTube mimochodem před časem nabídnul vlastní A.I. nástroje při tvorbě svých Shorts (přímá konkurence TikToku). Teď couvá a hlásí, že obsah generovaný nebo vylepšený umělou inteligencí je potřeba při uploadu nahlásit a označit. A že to budou kontrolovat… algoritmy. Umělá inteligence ohlídá sama sebe. A kdo bude hlídat tyhle hlídače? Otázky, samé otázky, a voda už se dávno vaří.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (7)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace