Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #36: Talk shows bez scénářů a Aquaman 2 bez Amber Heard?


ikona
imf
aquamandrew barrymoreimfnewsletterone piecetéma
Spasí programové schéma reprízy, mluvící hlavy, nebo wrestling? A proč všichni na Tik Toku mluví o japonských pirátech z Netflixu?  

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Podzim je za dveřmi a televize panikaří

I dneska začínáme stávkou herců a scenáristů. Ano, i herci stávkují, ačkoliv je to v médiích vidět trochu méně, protože AMPTP s nimi nechce mluvit, zatímco SAG-AFTRA rozdává jednu výjimku za druhou, takže filmy (ty s hotovým scénářem, nebo už natočené) pořád mohou plnit festivaly a kina. Je to malá náplast na velkou ránu, ale zároveň trn v oku zástupců studií a streamerů. I proto sedí herci na postranní čáře a vyčkávají, jak dopadne pohlavkování scenáristů. Máme tu oficiálně start podzimní televizní sezóny a jde do tuhého. Televize spoléhají na reality shows a sportovní přenosy. Do toho druhého na chvilku hodil vidle Disney a Charter, majitel sítě Spectrum TV, ale dvoutýdenní bitva už je dobojována a osud amerického fotbalu v tamních televizích částečně zachráněný. 

 

Příliv reality shows zachránil televize během minulé stávky, tentokrát to zkoušejí po stejné ose, ale exekutivci už předem očekávají pokles sledovanosti, protože nasycení publika tímto žánrem se blíží maximu. Vysílací schéma se pokusí spasit návraty starých známých formátů a logicky i pár nevídaných bizárů, ale bruslíme tu hodně na hraně. A protože čtyřiadvacetihodinový cyklus se musí plnit i něčím jiným než reprízami, přichází zpět do módy formát z nejlacinějších, totiž talk shows.

Čujete problém? Jistě, nedávno jsem psal o tom, že pětice slavných moderátorů nočních a pozdně nočních talk shows se snaží výluku způsobenou stávkami řešit podcastem a nově dokonce i živáky, z jejichž výdělků se pokusí zaplatit životní náklady svým týmům, které teď nemají do čeho píchnout. Jenže televizím to dlouhodobě dělá díru do schématu, především v případě tzv. daytime shows. Americké obdoby Snídaně s Novou nebo Sama doma vytapetují tři hodiny vysílacího času. Když je nemáte, je to průšvih. I proto se teď na podzim zjevně televize snaží apelovat na skuliny ve smlouvách a hodné moderátory, aby to přeci jenom zkusili. Třeba i bez scenáristů. Kdo potřebuje scénář k rozhovoru s majitelem největší dýně v Idahu? 

Mediální přestřelka vypukla minulý týden, když řada talk shows oznámila svůj návrat. The View, Jennifer Hudson Show, The Talk, nebo Drew Barrymore Show. Posledně jmenovaná spustila bouři nesouhlasu ve scenáristických odborech, protože se vrací na televizní obrazovky se scenáristy, kteří… nejsou členy odborů. 

A tady se to trochu komplikuje. Některé televizní talk show totiž už před stávkou neměly scenáristy z řad WGA, popř. neměly scenáristy vůbec. Jejich návrat do televize proto nikoho nevzrušuje. Podobná škatulata ve snaze zachránit vysílání ale samozřejmě WGA nadzvedly ze židle. Drew Barrymore dokonce přišla o moderátorství National Book Awards! Je to k pousmání, ale je nutné si uvědomit, že je to celé trochu komplexnější problém. Někdo v televizi Drew Barrymore pravděpodobně nakukal, že je vše v pořádku a návrat její show splňuje všechny podmínky. SAG-AFTRA dokonce návrat posvětila, protože moderátoři v daytime talk shows mají jinou rámcovou smlouvu, která stále ještě platí a bude se vyjednávat jindy než ta stávající, takže z právního hlediska je vše v pořádku. Na druhou stranu mnozí herci v pozicích moderátorů ze solidarity začali taktéž stávkovat, což Drew Barrymore nestaví do zrovna nejlepšího světla.

Naštěstí pro ni to vypadá, že nebude první ani poslední. Bill Maher, který minulý týden prohlásil, že WGA má nesmyslné požadavky a nikdo v Hollywoodu ani v televizi nikomu nedluží pohodlné místečko scenáristy, se vrací se svou show, kterou si bude psát sám, tedy bez původního týmu scenáristů a rešeršistů. Jestli jste doposud měli pocit, že Bill Maher je náfuka a papoušek cizích názorů, můžete se těšit na jeho podzimní show. Bude to jistě k popukání. Nový formát zahazuje monology a úvodní proslov (tzv. cold open), bude to od začátku do konce panelová diskuze. Jak vzrušující.

Talentové agentury a jejich šachová partie

Minule jsem nakousnul François-Henri Pinaulta a jeho nákup kontrolního podílu v talentové agentuře CAA. Úlohu talentovek v hollywoodském systému si někdy rozebereme do detailu v placeném postu, ale faktem je, že talentové agentury jsou momentálně snadným cílem. Vybírají desátky od pracujících herců a scenáristů, ale momentálně není odkud brát a co účtovat, takže se propouští, hubne a podobně zesláblé firmy jsou snadným terčem spekulantů. A to mluvíme o CAA, jedné ze tří největších agentur, kolik desítek menších ryb v rybníce uhyne letos nebo napřesrok, to se nechci ani domýšlet.

Někteří spekulanti odhadovali, že Pinault koupil CAA, aby mohl klientům radit, co mají nosit, protože jeho portfolio sestává z luxusních značek jako Gucci, YSL, Brioni, Balenciaga, ale ono to spíš vypadá na hodně dlouhou hru. Talentovky momentálně vidí nejúspěšnější z klientů jako kasičky s mnoha chapadly. Herci dnes neinkasují jen honoráře. Skrz své sociální sítě, partnerství s nejrůznějšími značkami a rozvoj vlastních brandů generují pohádkové zisky, z nichž agentury vždy trochu uždíbnou. Chcete být tváří vlastní whisky? Zařídíme to, ale až budete celou značku za pět let prodávat za stovky milionů, chceme svoje procenta. Ačkoliv to teď v době stávek nevypadá, kupuje si Pinault slušně rozjetý byznys.

Konkurence ale nezahálí. Endeavor legendárního Ariho Emanuela definitivně oznámil spojení UFC a wrestlingové WWE do nové značky jménem TKO. Wall Street entitu ohodnotil na 21 miliard dolarů, částečně i díky štědrému nákupu CAA (Pinault utratil za svůj podíl 7 miliard dolarů). Endeavor sází na lukrativní sportovní licence a silnou vyjednávací pozici. Televizní sítě i streameři jsou na sportovních přenosech čím dál tím závislejší a neváhají za práva platit miliardy dolarů. To může Endeavoru pomoct v době, kdy má výpadky od klientů v Hollywoodu (Emanuel je nedávno vyčíslil na 25 milionů dolarů měsíčně). 

Wrestling možná nepovažujete za sport a ohrnujete nad ním nos, ale v USA má obrovské publikum a navíc není sezónní jako jiné disciplíny. Wrestling jede svoje divadýlko týden za týdnem celý rok a to z něj dělá mimořádně silnou akvizici. Pokud se navíc Endeavor rozhodne např. spustit vlastní VOD s archivními zápasy z WWE a UFC, případně ještě za tímto účelem pohltí nějakou další ligu bojových sportů, mohl by své investice nečekaně rychle umořit.

Kdo potřebuje scenáristy, když má TBS

Ne, TBS není nějaká nová zázračná droga, jakkoliv může mít na některé diváky podobné účinky. TBS (Turner Broadcast System) je americká televize, která se dlouhodobě soustředí na filmové komedie a sitcomy. A protože jde o větev Warner Bros. povedlo se mu tamním programovým ředitelům zařídit skutečně krásné portfolio, které se nově díky drahé akvizici rozrůstá i o Takovou normální rodinku. Na TBS tak můžete v reprízách sledovat ty nejlepší sitcomy posledních tří dekád. Seinfelda, Přátele, Teorii velkého třesku, 2 $ocky, Malého Sheldona nebo již zmíněnou Takovou normální rodinku (Modern Family).

Co by za takovou nabídku jakýkoliv streamer dal, že? Podobné menu vám ale rychle zhořkne, až zjistíte, že stanice TBS epizody zrychluje (o 7,5 %), aby mezi ně nacpala víc reklamy. A dokonce i ta reklama se zdá být oturbená, protože tradiční třicetisekundové spoty nahradila poloviční a mnohdy ještě kratší stopáž. Tak málo času a tolik informací. Jestli jste někdy slyšeli závěr reklam na medikamenty, kdy hlasatel fistulí a čtyřnásobným zrychlením vysvětluje četné vedlejší účinky, tak si jistě uděláte obrázek. Inu, není všechno zlato, co se třpytí.

Co vlastně Warneři očekávají od Aquamana 2?

První ukázky na sequel Aquamana jsou tu a potvrzují vánoční premiéru. Warneři sice musí bojovat s odpůrci Amber Heard, zákulisními informacemi o zmatených přetáčkách a slabými výsledky posledních tří DCEU projektů, ale z prvních záběrů to vypadá, že epická podvodní říše pod Wanovou taktovkou opět ožije v plné kráse. A to by mohlo diváky do kin nalákat víc než jakékoliv snaha o nastartování nových postav. James Wan a Peter Safran (ten spolu s Jamesem Gunnem vývoji filmových komiksů u Warnerů šéfuje) tento týden museli hasit podezření, že roli Amber Heard nějaký výrazně osekali v důsledku soudní pře herečky a Johnnyho Deppa. 

První film byl prý romantickým dobrodružstvím, kde hráli prim Jason a Amber, resp. jejich postavy Arthur a Mera. Druhý díl je o tom, jak k sobě nacházejí cestu dva znepřátelení bratři – Arthur a Orm (Patrick Wilson). Dvojka je tedy mnohem víc bromance, takže není divu, že postava Amber Heard je tu zatlačena do pozadí. Herečka během již zmíněného soudu naznačila, že projednávaná aféra jí pokazila hereckou kariéru. Zrušené castingy nebo, v případě druhého Aquamana, redukované role. Tvůrci to popírají a doufají, že všechny zákulisní drby přehluší masivní marketingová kampaň a absence dalších blockbusterů v daném slotu. 

První Aquaman s celosvětovými miliardovými tržbami patří spolu s první Wonder Woman k nejúspěšnějším DCEU sólovkám. Teď už ale chtějí mít Safran a Gunn tuto kapitolu uzavřenou. I proto ostatně došlo k přetáčkám, kdy se z příběhu musely chirurgicky vyjmout další postavy DCEU univerza. Tipnul bych si Supermana nebo Wonder Woman, ale především pak Flashe (viz potitulková scéna sólovky, v níž je Barry právě s Arthurem). Snaha o další rozšiřování původního vesmíru bude – zcela logicky – udupána, aby mohl druhý Aquaman tak nějak skončit, vydělat trochu peněz (i to bude, vzhledem k mnoha přetáčkách a průtahům, docela výkon, nedivil bych se finálnímu rozpočtu kolem 300 milionů dolarů), a definitivně zavřít dveře za první slavnou neslavnou érou rozšířeného DC univerza. Aneb když dva dělají totéž, nikdy to není totéž. Tak si držme palce, aby došlo na poučení z krizového vývoje.

One Piece: Vydřený úspěch

Hraná adaptace bláznivé a kultovní anime One Piece vzala Netflix útokem. Je to důkaz, že už jsem starý, protože jsem papundeklově vypadající a infantilní seriál podle ukázek nebral moc vážně (ale akční scény má špičkové, to se musí uznat), načež mě young adult publikum vyvedlo z omylu, nasázelo během prvního zkráceného týdne solidní čísla, která tento týden potvrdilo, a ještě navrch přihodilo nejzásadnější metriku – memy z Tik Toku. Podobně jako u Wednesday se potvrzuje, že Netflix umí spolehlivě pootočit popkulturním kormidlem. Můžeme hořekovat nad tím, jak malý výřez statistik platforma zveřejňuje a jak hýbe veřejným míněním skrz svůj karusel, ale audience engagement tam zkrátka je, jak dokazuje cvrkot na sociálních sítích. One Piece je hit, ať se vám to líbí, nebo ne.

Jen je dobře schovaný v té nové metrice, protože čísla ukazují solidní progres (140+ milionů nakoukaných hodin za každý z obou týdnů), ale ten přepočet na dokoukaná zhlédnutí už tak dobře nevypadá. Musíte se do statistik zavrtat, abyste pochopili, že je to pro Netflix vítězství (nebo o tom někdo musí napsat článek, což se samozřejmě děje). I s přihlédnutím k tříměsíční lhůtě pro zápis do all-time tabulek však musí piráti z One Piece hodně zamakat, aby se do anglicky mluvené seriálové topky dostali, protože konkurence je tam veliká. 

One Piece, který sbírá nadšené divácké ohlasy, přitom pochází ze stejné produkční dílny jako neslavná adaptace Cowboye Bebopa. Netflix se po tomto kolosálním neúspěchu poučil a přistupoval k novince mnohem svědomitěji a dokonce i úsporněji (pirátské lodě v seriálu jsou z druhé ruky, svou premiéru zažily v seriálu Pod černou vlajkou/Black Sails). Především ale Netflix tentokrát marketing pro cílovku vystřílel předem a nikoliv v týdnu po premiéře, kdy na YouTube obvykle sype nejrůznější reakční videa, rozhovory s herci, režiséry, šéfy cateringu apod.

Producenti jsou každopádně připravení tuhle nekonečnou mangu zadaptovat až do šesti sezón, reálně je s Netflixem domluvený detailní plán na druhou, ale třetí až šestá jsou minimálně v účetní rozvaze. Probíhající stávka i sezónní počasí v Jižní Africe, kde se natáčelo, však mohou znamenat zpoždění jakéhokoliv pokračování. První sezóna v produkci a postprodukci strávila cca dva a půl roku. Další One Piece tedy nevyhlížejte dřív než v roce 2026.

 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (5)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace