Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #23: Nenápadný YouTube, slabí Transformeři, hvězdný Spidey


ikona
imf
imfnetflixnewsletterspider-mantématransformers
Dnes také o pohrobcích kabelovek, budoucnosti Zlatých glóbů, nebo rostoucích akciích Netflixu.  

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

YouTube TV: Kabelovka 2.0

Poměrně často se mluví o tom, že všechny streamy světa nemohou v každodenním „zabíjení času” dohnat YouTube. Netflix se sice snaží, ale pořád na jůtubery dost výrazně ztrácí. Důvodů je mnoho, počínaje cenou, konče masivní fragmentarizací obsahu a velmi chytrými algoritmy. Já se ale chci krátce věnovat službě, která je tak trochu ve stínu jednoho z největších webů planety. Částečně proto, že je dostupná jen v USA, ale především kvůli tomu, že se hlavnímu obsahu vůbec nepodobá.

YouTube TV totiž vlastně nemá se základním YouTube nic společného. Ten nabízí YouTube Premium, což je služba, která vám za deset dolarů vypne reklamy, umožní přehrávat hudbu s vypnutým displejem, ukládat videa do offline plus láká na exkluzivní obsah, kterého však není ani zdaleka tolik jako dřív, když se služba jmenovala YouTube RED a vyloženě platila youtuberům za výrobu contentu. YouTube TV je produkt zacílený na tzv. cord-cutters, zákazníky kabelovek, co se chtějí odstřihnout od televizní zásuvky a mít všechno a ještě něco navíc online, kdekoliv a kdykoliv.

Takových služeb existuje v USA hned několik, ale YouTube TV s více než šesti miliony předplatitelů vede o notný kus před Hulu Live TV (4.4 milionů), Sling TV (2.2 milionů) a sportovně založenou FuboTV (1.3 milionů). Jde také o jediný produkt, který v posledním kvartálu rostl, zatímco ostatní spíše stagnovaly nebo ztrácely. Čísla předplatitelů vám mohou připadat oproti VOD nízká, ale jedná se skutečně o kabelovku 2.0 a tomu odpovídá cena. Za 70 dolarů dostanete cca 77 ze stovky hlavních amerických televizních stanic, neomezené virtuální úložiště a další bonusy. Další balíčky jsou dostupné za příplatek, podobně jako u tradičních kabelovek, ovšem tady nově s tím rozdílem, že placené kanály si můžete koupit i bez základního balíčku, čímž výrazně ušetříte.

YouTube TV za nárůst předplatitelů vděčí hlavně tomu, že za dvě miliardy koupila NFL Sunday Ticket, což je nejsledovanější věc v amerických televizích, v podstatně to nejlepší z amerického fotbalu. Už základní balíček YouTube TV se hodně zaměřuje na sporty, ale tohle je třešinka na dortu. Nutno dodat, že bez ní by pravděpodobně služba stagnovala, protože ačkoliv má oproti tradičním kabelovkám řadu výhod, její cena je v konkurenci VOD prostě přemrštěná. 

Většina lidí se od tradičních kabelovek odstřihla právě kvůli ceně a nepřesvědčila je ani možnost pouštět si živé programy i velké katalogy odkudkoliv online (to ostatně nabízejí i všechny hlavní české kabelovky). YouTube TV kontroval tím, že předplatitelům umožňuje vyzobávat alespoň příplatkové balíčky, ale řada lidí by jistě uvítala, kdyby si z těch základních 77 stanic mohla vybrat třeba dvacet a zaplatit jen poměrnou částku. Tím by se ale logicky celý obchodní model rozpadnul, protože balíček je spočítaný úmyslně tak, aby v něm vedle žádaných stanic byly i ty okrajové, čímž se poměr investic a příjmů pro provozovatele (YouTube) vyrovnává.

Meziročně mezi předplatiteli tradičních kabelovek došlo opět k výraznému poklesu, protože podobných odstřihávačů přibývá. Pro hollywoodská studia je to trend rozhodně zneklidňující, protože prodeje televizních práv vždy tvořily nezanedbatelnou část příjmů a byly opěrným bodem účetních rozvah. Pramen zatím nevyschnul, chřadnoucí televize se naopak snaží často ostatní agresivně přeplatit, aby se udržely alespoň v té stagnaci. V lepší zítřky tu ale nikdo nedoufá a migrace na VOD zatím nepřináší ani zlomkovou návratnost oproti dřívějším distribučním modelům.

Konec zahraničních novinářů v Hollywoodu?

Zlaté glóby mají nového majitele. Spekuloval jsem o tom už při mizerných ratingových číslech posledního ročníku, ale nakonec se kolo osudu pohnulo úplně jinam. Tehdy jsem tipoval, že po Glóbech příště už nesáhne žádná z tradičních televizí a do hry vstoupí streameři, ale Netflix si nakonec koupil herecké SAG Awards, které poměrně úspěšně živě odpromítal na YouTube. A Zlaté glóby? Ty nově putují k miliardovým entitám Dick Clark Productions a Eldridge, které aktivici považují za investici do budoucna a příležitost udělat ze Zlatých glóbů opět velkou a respektovanou událost.

Jenže v tom je právě háček. Zlaté glóby se udílely od roku 1944 (letos slaví osmdesáté výročí od založení) a vždy byly v gesci asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu (HFPA). Na Glóbech se vždy sedělo neformálně u stolů, od padesátých let se rozdávaly ceny i televizním projektům a v Hollywoodu šlo o jakéhosi předjezdce Oscarů, jakkoliv kategorie vzájemně nebyly kompatibilní (ono kontroverzní dělení na drama a komedii/muzikál plus absence technických oborů) a nepoměr byl i ve velikosti voličské základny: v Akademii volí cca deset tisíc členů, zahraničních novinářů je cca tři sta. 

Asociaci provázely nejrůznější kontroverze dlouhodobě, ale vše vyvrcholilo v roce 2021, kdy se do ní opřela nejrůznější hnutí za to, že v onom třísetčlenném tělese jsou samí staří bílí muži. Palcových titulků přibývalo, Amazon a Netflix v otevřeném dopise odmítly s HFPA spolupracovat a záhy se přidaly i další mediální organizace. Někdo právem, někdo si prostě jen vyřizoval staré účty, ale výsledkem bylo, že tehdejší ročník se nevysílal v televizi a HFPA se musela zavázat k poměrně hluboké reorganizaci. Jenže, jak se říká v Americe, bylo to příliš málo a příliš pozdě. Letošní ratingy byly posledním hřebíčkem do rakve. Paradoxně nikoliv pro Glóby, které mají nový domov, ale pro samotnou asociaci. Prodejem licence na Zlaté glóby prý HFPA a její aktivity v Hollywoodu oficiálně končí.

Je to pikantní, protože Dick Clark Productions a Eldridge byli loni pověrené zmíněnou restrukturalizací, která povede k rozšíření členské základy a nápravě všech kritizovaných zkušeností. Místo resuscitace HFPA následuje reboot Glóbů a konec toxického pouta s jeho duchovními otci. Zároveň je to tlustá čára za osmdesátiletou historií, protože z tiskovky nových majitelů absolutně nevyplývá, jak to s Glóby do budoucna dopadne. Kdo bude volit vítěze místo zahraničních novinářů v Hollywoodu? Jak budou vypadat kategorie? Kam se Glóby zařadí v hierarchii tzv. Awards season? Otázky, samé otázky. 

Víme, že nové Zlaté glóby budou mít premiéru 7. ledna 2024, ale ještě se neví kde, protože jednání o nových televizních či online partnerech teprve probíhají. Neprůhledné “převzetí” a nejasné plány každopádně jenom živí trend slábnoucího vlivu kdysi důležitých hollywoodských cen. Dick Clark Productions a Eldridge mimochodem vlastní také brandy Hollywood Reporter, Variety či Deadline (skrz Penske Media Corporation, což je rodič Penske Media Eldridge, který letos v lednu pohltil Dick Clark Productions).

Transformers jedou na výfukové páry

Každé studio potřebuje značky, na které je spoleh. Paramount má letos v kinech hned několik želízek, ale mezi ty největší patří bezesporu Transformers a Mission: Impossible. U robotů může leckdo kroutit hlavou nad smyslem další adaptace. Bez Michaela Baye, bez hereckých tváří z předchozích dílů, bez jakéhokoliv širšího plánu. Jenže jsou to přece obří bojující roboti, tentokrát navíc s příslibem Beast Wars, kultovního animáku, který v roce 1996 zachránil hračkářskou IP před krachem. Můžeme se tomu smát, ale v USA transformeři překonali během otvíráku očekávání a pokořili magickou šedesátimilionovou hranici. V Číně dokonce mají druhý největší hollywoodský otvírák roku (40 milionů, o pár délek za Rychle a zběsile 10). 

Tady však veškeré oslavy končí, protože Paramount logicky nemohl takový film natočit levně. I když si mnozí stěžují na odfláknutý děj i triky, snímek stál 200 milionů dolarů, což je plus mínus v ranku předchozích pokračování. Transformers: Poslední rytíř z roku 2017 otvíral za pouhých 44 milionů dolarů, ale spasila ho Evropa a Asie, takže celosvětových 600 milionů dolarů nakonec nebylo k zahození. Přesto Paramount s odchodem Baye poslal sérii k ledu a raději natočil prequelový spinoff Bumblebee s podstatně konzervativnější cenovkou (135 milionů). A dobře udělal, protože snímek dosáhl na metu 480 milionů, což by s dvousetmilionovou sekerou už tak dobře nevypadalo.

Transformers: Probuzení monster nicméně v Evropě odstartovalo o poznání slaběji než Poslední rytíř, na některých trzích (u nás např.) to nestačilo ani na první místo, přičemž v Číně udělal předchozí film těch čtyřicet milionů nikoliv za víkend, ale za první den. Udržet zdání hitu tentokrát bude o poznání těžší, tím spíš, že podobné publikum se začne už za pár dní hrnout na Flashe. Transformery může hřát, že divácká hodnocení na Rottenech jsou o hodně výš než soda od kritiků, což často pomáhá k nižším poklesům o druhém víkendu. Té konkurence je ale letos příliš a i pět set milionů bude tentokrát muset hlavounům k radosti stačit. Možná s tím v Paramountu tak trochu počítali, protože do budoucna už chystají místo hraného megablockbusteru raději střízlivější animák.

Netflixu se daří dobře, dík za optání

Nadšeně jste za sebou práskli dveřmi, když vám Netflix poslal výzvu k příplatku za černého pasažéra, a teď už jen s napětím čekáte, až se streamovací obr začne hroutit? Počty předplatitelů možná mezi kvartály poklesnou (nezapomínejme ale, že černí pasažéři se do statistik nepočítají), ale Wall Streetu se nová taktika líbí a akcie společnosti stoupají. A vzpomínáte, jak jsem minule tipoval, že otevřený dopis od WGA nezabrání výplatě bonusů? Investoři překvapivě bonusy pro vyšší management neschválili, ale když vidím, kam stoupají ta čísla, nemají se manažeři čeho bát. Na bonusech o čtvrt roku později se bez problémů zahojí. A to všechno bez toho, aby měl Netflix nějaký kloudný hit (celovečerní Matka je jedinou výjimkou, nenápadně udělala lepší čísla než první Vyproštění nebo Projekt Adam). Pak se v tom byznysu, vyznejte, že jo? :)

Spider-Man včera, dnes a zítra

Jestli vás momentálně baví v kinech Napříč paralelními vesmíry, můžete se už brzy těšit na nášup. A nemyslím tím závěrečný díl animované trilogie, protože ačkoliv datum premiéry je stanoveno už na příští rok, Lord a Miller sami přiznali, že ho asi nestihnou, přičemž Hailee Steinfeld, představitelka Gwen, prozradila během premiéry, že do trojky ještě nenamluvila ani řádku dialogu. Nicméně… na festivalu animovaných filmů v Annecy (největší akce svého druhu) má právě teď premiéru krátký animák The Spider Within, hororově zabarvený kraťas, který je oficiálním rozšířením Spiderverse a hraje v něm Miles Morales. Projekt vznikl v rámci LENS (Leading and Empowering New Storytellers) programu studia Sony pro mladé a talentované tvůrce. Jinými slovy si chce Sony na krátkých filmech a menších projektech oťukat nové talenty. Prozatím není jasné, jak se dostane krátký film k divákům mimo festival, ale s blížící se premiérou Napříč paralelními vesmíry na digitálních platformách se jistě dozvíme víc.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (2)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace