Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Megahitový Super Mario pokořil miliardu, v první pětce překvapily Star Wars!


ikona
TedGeorge
are you there god? it´s me, margaretben affleckdungeons & dragonsevil deadevil dead riseguy ritchiejake gyllenhaaljohn wick 4keanu reeveslionsgatesisusmrtelné zlostar warsstar wars: epizoda VI - návrat jedihosuper mariothe covenanttržbywick
Krasojízda nintenďáckého instalatéra kiny bere dech už čtvrtý víkend v řadě. Stane se Super Mario Bros. ve filmu nejúspěšnějším animákem všech dob?  

To je jízda. Když týden před premiérou Super Maria naznačil kolega imf ve svém pravidelném newsletteru, že si animák dojde pro miliardu, tak jsem příliš nesouzněl s jeho optimistickým názorem a spíše vyhlížel (také nádherných) 700 mega. Ještě že jsem tenkrát mlčel. Hopkající legenda made in Nintendo totiž potřebovala na překonání prestižního milníku necelý měsíc (přesněji pouhých 26 dní!), přičemž Mario právě suše zdolal miliardu jako teprve pátá „postcovidová“ premiéra.

Aby toho nebylo málo, tak pohled na aktuální čísla jasně ukazuje, že konec brutálně rentabilní pouti multiplexy je pořád v nedohlednu. V Americe sledujeme showdown Super Mario Bros. ve filmu vs. Úžasňákovi 2, kteří tam před pěti lety trhli parádních 608 míčů. Zatímco superhrdinská rodinka dává na frak Luigimu a spol. ve všedních dnech (nezapomínejme však, že se sequel pixarovky dočkal premiéry v létě, kdy cílovka měla volno), víkendy pro sebe suverénně bere Mario.

Čtvrtý víkend v zámořských kinech přisypala videoherní legenda krásných 40 mega a potvrdila neochvějný status trvalky s poklesy nižšími než 40 %. Aktuálně má Super Mario v USA na kontě 490 mega a šest kil padne se stejnou jistotou, jako že do příští relace MovieZone Live přijde spolehlivý KarelR. Kde se bere taková výdrž?

Potenci hitu, který na rozdíl od Mimoňů oslovuje i dospělejší spektrum diváků, jsme už v minulosti rozebírali mnohokrát. Další střípek do mozaiky však přidávají insideři z Deadline Hollywood, kteří přišli se zjištěním, že Universalové nabídli americkým kinařům velmi zajímavé podmínky uvedení. Zatímco první víkend měli provozovatelé multiplexů odevzdat studiu skoro dvě třetiny (konkrétně 63 %) tržeb ze všech prodaných vstupenek, následující týdny prý poměr klesal a časem prý spadne až na pouhých 35 % pro studio.

Čím déle tedy kinaři udrží Maria v sálech, tím větší kus tržebního koláče si pro sebe ukrojí. Netřeba dodávat, že po covidu vyhublí a v některých případech dokonce bankrotující provozovatelé (Cineworld) multiplexů po nabídce skočili jako slepice po flusu. V minulosti mimochodem bývala podobná praxe běžnější a rozdíly mezi prvním a třeba osmým víkendem byly ještě mnohem markantnější.

Zpátky k animáku, kterému ve zbytku světa sypou diváci svoje valuty stejně intenzivně jako v Americe. Respektive ještě mohutněji, protože Super Mario Bros. ve filmu se i díky čerstvým startům v Jižní Koreji a Japonsku vyhrabal na 532 kulatých. Kolem a kolem přepočítává hopkající instalatér globálně 1 022 míčů. Uvidíme, jak vysoko ho nakonec vyžene především to domovské Japonsko, kde se na něj po nádherném 14milionovém prvním víkendu samozřejmě bude chodit dlouhé týdny. Ta dříve zmiňovaná konečná miliarda a čtvrt mi optikou současných nízkých poklesů přijde ložená. Navzdory faktu, že už příští víkend ukradnou oblíbenému animáku většinu prémiových sálů Strážci Galaxie: Volume 3.

Stříbro si pro sebe znovu krade Smrtelné zlo: Probuzení. Diváci i recenzenti přijímají návrat kultovní hororové franšízy přeci jenom lépe než dekádu starý pokus Fede Alvareze a tomu odpovídají i nízké poklesy. Režisér Lee Cronin a Warneři radostně sledují –⁠ pro žánr velmi sympatický –⁠ padák o pouhou polovinu, což znamená extra 12 míčů do jejich pokladničky a celkem 44 milionů z USA, doplněných o dalších 42 ze zbytku světa. Velmi slušné vysvědčení pro snímek s 19milionovou cenovkou, který měl podle původních plánů zamířit pouze na HBO Max.

Bronzem se příliš nepyšní Are You There God? It´s Me, Margaret. Neuvádím český distribuční název, protože zatím neexistuje a my se coming-of-age dramatu s nějakou dobu absentující Rachel McAdams na motivy mně neznámé knihy spisovatelky Judy Blume pravděpodobně nedočkáme. A nejsme v Evropě zdaleka jediní, což je pro Lionsgate, závislé na předprodejích práv svých filmů do světa, docela problém. V Americe totiž dospívající Margareta trhla z nadprůměrného počtu 3 300 kin pouhých 6,8 mega.

K čemu je teď prodejnému studiu fakt, že kritici (na Rottenech svítí fantastické průměrné hodnocení 8,5/10!) a první várka diváků bezvýhradně jásají, když je třicetimilionový snímek podle všeho odsouzený k tomu skončit v červených číslech. Ledaže by se urodila velká trvalka, jež by na prozatím neúspěšně prodávaný snímek nahnala i ty miliony diváků, kteří zůstali doma a budou čekat na streamovací premiéru na Netflixu, s nímž Lionsgate, který na rozdíl od většiny hollywoodských studií neprovozuje vlastní globálním stream, pořád čile obchoduje.

Bramboru si užívá stárnoucí Keanu Reeves alias John Wick, jenž ve svém čtvrtém entrée klesá o zanedbatelných čtrnáct procent, takže za velkou louží přisypává bůra a celkově píše hezkých 176 míčů. Škoda, že takové zadebatelné  poklesy nepřišly dříve – v USA mohla klidně padnout i ta dvě kila. Jenom pro pořádek dodávám, že globálně má zabiják v důchodu na kontě 402 míčů.

Na pátém místě je film, který byste tam asi nečekali. Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediho se čtyři dekády po svém prvním uvedení do kin dočkal další obnovené premiéry a lidé přišli. Z pouhých pěti set amerických kin padlo krásných 4,7 míčů a já si zájem vysvětluji i tak, že po patáliích Disneyho a Kathleen Kennedy s novou trilogií si chtěli fanoušci zavzpomínat na časy, kdy byl Luke ještě cool a nedojil emzácké krávy na nehostinných planetách. Ano... komu dnes vadí infantilní Ewoci, když Džej Džej a další před čtyřmi lety vyloženě pochcali odkaz legendární franšízy Rey Skywalkerovou?

Šesté místo bere Dungeons & Dragons: Čest zlodějů, a pokud by snad měly pokračovat aktuální čtvrtinové poklesy, může v USA nakonec padnout i kilo. Chris Pine a jeho vtipný team po posledním čtyřmilionovém víkendu prozatím trhnul 88 míčů v Americe a dalších 106 ve světě. Ne, celosvětově pořád nepadla ani dvě kila, což vzhledem k rozpočtu 150 mega všem vadí, ale možný sequel třeba ještě pořád není úplně mrtvý.

Nezbývá než doufat, že se na sympatickou partičku lapků bude chodit i v následujících týdnech a nějakým zázrakem nakonec padne alespoň ta čtvrtmiliarda. Ta by sice byla pořád nedostatečná, ale třeba by u Hasbra a Paramountu alespoň na chvíli popřemýšleli nad tím, jestli by v nějaké podobě nakonec opravdu nemohl vzniknout sequel.

Sedmičku okupuje Ben AffleckAir: Zrození legendy se po vzoru Dungeons & Dragons přiliš pozdě profiluje jako trvalka. Amazonu sice očividně příliš netrhá žíly, že na uvedení komediálního dramatu z kanceláří Nike budou vzhledem k vysokým pořizovacím nákladům tratit majlant, ale stejně mám z aktuálních 48milionových tržeb rozpačité pocity. Zvlášť když si čtu, kolik desítek milionů navíc vyplázlo studio za mohutnou reklamní kampaň, která měla do kin přilákat starší, náročnější a po covidu pořád velmi vybíravé publikum.

Já vím, dnes je to delší, ale novinek je přehršel a na osmičce se vyhřívá další. Pokračujeme v trendu posledních měsíců, kdy alespoň jednu pozici ve víkendovém žebříčku bere biják, který vzniknul mimo Hollywood. Tentokrát vyšla řada na další indický export a Ponniyin Selvan: Part Two nezklamal. Z šesti set kin káplo slušných 3,8 mega a já si při pohledu na odkazovaný trailer potvrdil, že nerozumím indické kultuře. Vidím před sebou klasicky přepálený akčňák a upoutávka přitom v textovém prostřihu láká na nový muzikál. The Cholas are back!

Na devátém place úpí Guy Ritchie. Sice je hezké, že válečný The Covenant s Jakem Gyllenhaalem spadnul druhý víkend v amerických kinech o slušných 43 %, ale celkových 12 míčů je pořád velký špatný. Chválené drama natočené bezesporu skvělým režisérem totiž znovu doplácí na lapálie s distribučním dozorem. Jak nedávnou Operaci Fortune, tak Covenanta mu financovala bankrotující STXfilms.

Amazon (respektive jejich MGM) po vzoru Lionsgate v USA samozřejmě macešsky zanedbaly reklamní kampaně předcházející uvedení do kin. S rozpočtem 55 milionů se bohužel jedná o další průser a Ritchie by podle mě docela ocenil, kdyby Robert Downey Jr. dal vale ještě nedávnou skloňovanému Dexteru Fletcherovi a Guye znovu přizval k režírování – už dlouhé roky pilně chystané – trojky Sherlocka.

Víkendový report zakončíme akčňákem Sisu. Ten právě zkouší oslovit diváky i v našich kinech a v zámoří se mu to podařilo tak napůl. Šikovní tvůrci ze Skandinávie jistě musí mít radost, že jejich laponský drsňák pořízený za šest milionů éček oslovil na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu všudybyly z Lionsgate, načež ti za práva na americké uvedení vyplázli jednotky milionů dolarů, ale…

Co ještě po čtvrtečních 585 000 dolarech vypadalo jako pěkný úspěch, který sympaticky zaplní tisícovku kin a víkendové tržby vyžene až někam za 6 milionů dolarů, to se už v pátek a sobotu dočkalo vysokých propadů a výsledkem je tři a čtvrt milionů babek za celý víkend.

Jasně, co by za takové tržby dal třeba Jákl se svým Žižkou s minimálně dvojnásobným rozpočtem, jenž startoval dokonce v 1 300 kinech, a výsledkem bylo prachbídných 800 000 doláčů. Medieval alias Jana Žižku však v zámoří distribuovali neznámí střelci z The Avenue Entertainment, kteří do marketingu nacpali asi stejně peněz, jako televize Prima do uvedení své reality show Like Haf.

Přitom Lionsgate v Americe prosím pěkně přilepil trailer na Sisu před Johna Wicka. Ve zkratce se tedy dá říct, že zatímco budoucnost evropských tvůrců akčnáků je namalovaná růžově, marné studio prošustrovalo uvedení dalšího nadějného projektu. Lví brána se podle mě musí modlit, aby na podzim rozbil bank aspoň prequel Hunger Games. Jeden Wick nestačí.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde

Příští víkend zaútočí na multiplexy po celém světě třetí a poslední Strážči Galaxie. Uvidíme, jestli po nemastných a neslaných výsledcích posledních marvelovek na kasách kin Groot neselže a nepotvrdí ústup ze slávy MCU alias Marvel Cinematic Universe. Pokud snad zklame, bude z toho jenom těžit první zástupce NCU – tedy Super Mario z Nintendo Cinematic Universe.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace