První reakce: Je nový Batman opravdu nářez?

kriticiMatt Reevesprvní reakcerecenzeRobert PattinsonThe Batman
Komiksový The Batman Matta Reevese vstoupí do kin již za pár dní. Po prvních dojmech vám tak nyní přinášíme také první reakce zahraničních kritiků.

Naše spokojené první dojmy jste si mohli přečíst už včera, poslechnout si je můžete dnes i ve videu níže, a recenze se dočkáte zítra. Ještě předtím si ale pojďme shrnout, co vlastně na nový film režiséra Matta Reevese říkají v zahraničí. V době psaní se The Batman může pyšnit 87 % procenty spokojených recenzí na Rotten Tomatoes s průměrným hodnocením 7,9 z 10. To se zdá vzhledem k vysokým očekáváním i nadšeným testovacím projekcím a všeobecnému hypu jako málo, pojďme se ale podívat, jak vlastně kritici film komentují.

Mark Feeney z Boston Globe, který dal filmu 2,5/4 například píše, že je snímek příliš tmavý a zároveň opulentní, což v provedení Matta Reevese moc dobře nefunguje. Jeho tvrzení však kontrují další, kteří naopak tvrdí, že má Reeves vše po celou tříhodinovou stopáž pevně pod kontrolou, od úchvatné akce, přes stavbu komplexního a ne-až-tak-standardního komiksového děje (jde se cestou temné kriminálky), až po vedení herců. Ostatně je to právě režisér, který je povětšinou chválen nejvíc. Třeba za to, jak se mu povedlo vrátit Batmanovi heroičtější feeling, primárně ale za to, jakou nádhernou blockbusterovou filmařinu na tomhle díle odvedl.

Chválí se však i kamera Greiga Frasera, jenž si s nočními záběry poradil jednoduše bravurně, nebo fantastický soundtrack Michaela Giacchina, který vždy přenáší ty pravé emoce v tu pravou chvíli. No a pochopitelně se pak chválí taky výkony hlavních hvězd. Ať je to Pattinsonův zlomenný a iluzí zbavený Bruce Wayne/Batman, nebo skvělá Zoë Kravitz v roli Catwoman. Paul Dano, který ztvárnil Riddlera, pak zatím příliš ohlasů (ať už dobrých, nebo špatných) nesbírá, což je vcelku pochopitelné, protože film daleko víc stojí na svých hrdinech spíš než záporácích. I proto se tak vyhýbá srovnáním s Hardym či Ledgerem z Nolanových filmů.

A když už jsme u těch nolanovek. Několik kritiků se vlastně nebojí ani přímého srovnání s Temným rytířem. Obecně vzato se s ním prý Reeves může minimálně měřit kápě na kápi. Snímek se každopádně hodně přirovnává k filmům Sedm či Zodiac od Davida Finchera, občas do toho mixu ale padne i Vrána. Naopak z těch stížností pak ještě často zaznívá, je že nový Batman až příliš „safe“, že recykluje spoustu motivů z předchozích netopýřích dobrodružství a taky že je zkrátka a dobře až moc velký a dlouhý. To mu prý ubírá hlavně na napětí. Takové názory jsou ale zatím v drtivé menšině. Konsenzem je tak de facto nadšení a taky fakt, že by se všichni rádi do tohohle Gothamu v budoucnu ještě vrátili.