Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Dočkáme se v říjnu Duny na HBO Max?


ikona
TedGeorge
blade runner 2049čínadenis villeneuvedunadunefrank herbertgodzilla vs. konghbo gohbo maxlegendaryreklamatržbywandawarcraftwarner bros.wonder woman 1984
Opravdu se na podzim všichni podíváme na očekávaný sci-fi spektákl na warnerovském upgradeu HBO GO?  

Dnes si ušetřím delší úvod a rovnou začnu shrnutím situace související s premiérami velkých filmových blockbusterů ze stáje Warner Bros. na jejich novém streamu HBO Max. Než se dopracujeme k samotné Duně, zamíříme pár měsíců do minulosti.

19. 11. Druhá vlna covidu řádí po celém světě a studiím je už nějaký ten pátek jasné, že do konce roku moc lidí do multiplexů nepřijde. V kancelářích AT&T (moloch, který koupil korporaci Time Warner) padá pozoruhodné rozhodnutí nabídnout na Vánoce očekávaný sequel Wonder Woman předplatitelům HBO Max. Bez nějakých dalších doplatků, přes které to pár měsíců nazpět zkoušel vyhrát Disney s jejich Mulan na plusku. V kinech se film Patty Jenkins bude promítat také.

20. 11. Lidé se rozhodnutí hollywoodského molochu diví, protože většina studií svoje blockbustery za 100–200 mega odkládá. Konsenzus analytiků a internetových kecalů každopádně je, že se zas tak moc neděje a spíš než jako revoluci je třeba brát souběžnou premiéru Wonder Woman 1984 v hrstce otevřených kin a na streamu jako reklamu pro HBO Max. Správně se zmiňuje také fakt, že na Disney+ bude o svátcích dostupná pixarovka Duše a Disney také nebude požadovat extra dolary. Myšák kolem toho akorát nedělá takové „haló“.

 

3. 12. – Ráno. Je krásný den. Půlka republiky si užívá pár čísel čerstvě napadaného sněhu, Velká Británie jako první západní země dává zelenou vakcíně od Pfizeru, Donald Trump tweetuje. Tepová frekvence kinařů je klidných 61–76 úderů za minutu.

3. 12. – Večer. Šok! Warneři pohřbívají kina! Streamovací revoluce! Titulky podobného znění zaplavují internet. AT&T totiž do světa vypustilo zprávu hovořící o tom, že všechny filmy studia Warner Bros plánované na příští rok pro kina se po vzoru Wonder Woman 1984 dočkají premiéry i na jejich HBO Max. Tep kinařů je srovnatelný s biatlonistou Ondřejem Moravcem stoupajícím při závodech v Novém městě do příkrého Modříňáku.

4. 12. AMC, Cinemark a další provozovatelé kin protestují. Nikdo je o plánu „hybridních“ premiér neinformoval, natož aby s nimi jednal.

6. 12. První video láká na všechny velké blockbustery, jež se podle studia dočkají v roce 2021 premiéry v kinech/na HBO Max. Duna nechybí a ne, prvních záběrů z Matrixu 4 jsme se ještě nedočkali.

7. 12. „Největší filmaři a nejdůležitější hvězdy usínali s vědomím, že pracují pro největší hollywoodské studio, a probudili se se zjištěním, že je zaměstnává nejhorší streamovací platforma na světě.“ Na Christopheru Nolanovi nenechávají natěšení konzumenti filmového obsahu nit suchou za jeho (prý arogantní) slova reagující na mohutné kálení na kinaře. V následujících dnech se po vzoru Nolana (a v trochu méně konfrontačním duchu) vyjadřují i Denis Villeneuve a další.

16. 12. Už nějaký ten den prosakují zprávy o tom, že Warneři neinformovali o svém plánu předem nejenom kinaře, ale ani producenty filmů, režiséry, herce, střihače… Jejich smlouvy přitom počítaly s tím, že dostanou klasické procentní „všimné“ vycházející z výkonu dotyčných filmů v kinech. Jediný biják, který si posichrovali, byla Wonder Woman 1984, kde Patty Jenkins a Gal Gadot dostaly 10 mega každá jako vyrovnání. Patty si pár narážek na streamovací revoluci v nějakém tom podcastu neodpustila, ale jinak holky držely s Warnery basu. 

22. 12. V kuloárech se spekuluje o možném soudním sporu s Legendary, která ze 75 % financovala Godzillu vs. Kong a Dunu. Ani s nimi samozřejmě nikdo předem nehovořil.

8. 1. Na soud prozatím nedošlo. Legendary se dohodla na premiéře „držkované“ dvou slavných monster a Warneři museli šáhnout pořádně hluboko do své šrajtofle. Legendární společnost si totiž cenila své příšery na čtvrt miliardy dolarů. Skoro takovou částku (spekulovalo se o 225 mega) podle všeho nabízel i Netflix za možné odkoupení řešeného blockbusteru. Potvrzení dočasného míru dvou gigantů nám každopádně dává až první trailer z 24. ledna.

17. 1. Vychází další krátké video lakájící na sled letošních HBO Max premiér. V něm je znovu zmíněná i Duna.

Na tomto místě opustím svazující chronologické členění a konečně se začnu věnovat „gró“ tohoto článku – dočkáme se tedy té Duny na HBO Max, nebo se Legendary s provozovateli služby AT&T nedomluví a premiéra sci-fi blockbusteru bude plánovaná pouze pro kina? Krátká odpověď by byla: „Nikdo pořád neví, děkuji za pozornost, užijte si víkend“. Zkusím i delší odpověď, byť to znamená velké spekulování, které samozřejmě ovlivňují čím dál horší vyhlídky na včasné letní naočkování většiny světa proti covidu.

Pojďme se podívat na situaci nejprve pohledem AT&T. Schválně nepíšu Warnerů, protože zákulisní informace naznačují, že vedení filmového studia v mnoha věcech nesouhlasí s vedením molochu a kdyby to bylo jenom na nich (což není), dělají to stejné, co naprostá většina ostatních hollywoodských studií: odkládají. AT&T v čele s Johnem Stankeym se prostě za každou cenu snaží dohnat náskok Netflixu, Amazonu, Disney+ a dalších. V této souvislosti je třeba dodat, že HBO Max funguje v tuto chvíli pouze v USA, ale právě v druhé polovině roku, kdy by se měla dočkat premiéry Duna, už bude v mnoha zemích po celém světě. Včetně naší republiky, kde by někdy na podzim (ale možná až na Vánoce, nikdo přesně neví) měla nahradit obstarožní a levnou HBO Go.

Dalším faktorem hovořícím pro premiéru Duny na Maxíku jsou neustále rostoucí náklady na film. Vysvětlím. Při financování skoro každého filmu musí studia operovat s půjčkami financujícími jejich stovky milionů dolarů drahé bijáky. Pokud se biják odloží o 3 měsíce, je to skoro jedno, ale pokud se odloží o rok a více (zdravíme MGM a jejich bondovku Není čas zemřít), úroky nabíhají. V případě Bonda to je prý milion babek za každý měsíc a u ostatních to jistě bude podobné.

Co se financí týče, tak je tu ještě jeden pozoruhodný argument/porovnání hovořící pro premiéru na HBO Max a byť s ním příliš nesouhlasím, za zmínku stojí a mějte se mnou trpělivost. Blade Runner vychází z milované novely Philipa K. Dicka „Sní androidi o elektrických ovečkách?“. Duna vychází z kultovní knihy Franka Herberta. Blade Runnera natočil v osmdesátých letech Ridley Scott a film se při své premiéře v kinech nedočkal velkého kasovního úspěchu. První filmovou adaptaci Duny režíroval také v osmdesátých letech David Lynch a 30 milionů dolarů ze zámořských kin bylo vzhledem k rozpočtu 40 kulatých také zklamání.

Pokračování Blade Runnera mělo rozpočet 150 milionů a v kinech s celosvětovými tržbami 259 mega propadlo. Duna od stejného režiséra měla (má) rozpočet 165 melounů a v kinech… V kinech by dost možná také propadla. Můžeme tu do nekonečna žehrat na sledování vizuálně opojného bijáku doma (IMAX je prostě nutnost!), ale pochybný tržební potenciál Duny je věc, o níž si vrabčáci na hollywoodských střechách štěbetají už od ohlášení plánu Villeneuva rozdělit knihu na dva velmi drahé filmy. Do mozaiky zbývá dodat fakt, že Blade Runner 2049 sice v kinech propadnul, ale doma po něm diváci toužili. Jinak by se v roce 2018 nestal třetím nejprodávanějším filmem na DVD a Blu-ray v USA.

Co se možného „výkonu“ Duny v kinech týče, tak se samozřejmě jedná o pouhé spekulování a nikde není psáno, že by to nebyl obří kinohit. Jenom to není příliš pravděpodobné, což ostatně naznačuje i „pouhých“ 31 milionů diváků, kteří si během posledních 4 měsíců pustili Dunu na oficiálním youtube kanálu Warner Bros. Trailer na Godzilla vs. Kong je na výše zmíněném kanálu necelé dva týdny a už ho vidělo 54 milionů lidí.

Dobrá, to jsme si proklepli důvody, proč by souběžná premiéra na HBO Max (ta zásadní) a v kinech (doplňková) alespoň trochu dávala smysl a já si snad úspěšně zahrál na ďáblova advokáta, protože mi tenhle model premiér vážně není moc po chuti. Co se světlé strany síly (tedy té kopající za exkluzivní kinopremiéru a žádné současné streamování) týče, tak tu bude trochu zjednodušeně zastupovat právě Legendary. Slavná filiálka Warnerů a Universalů se různými oklikami dostala v roce 2016 do rukou čínského konglomerátu Wanda (stálo je to 3,5 miliardy dolarů) a filmy spolufinancované společností byly od té doby více než kdy jindy šity na míru právě Číně. Stačí zmínit Warcraft, Velkou čínskou zeď, dva díly Pacific Rimu a jsme doma.

Dámy a pánové z Legendary podle všeho trvají na tom, že z Duny by mohla být výdělečná franšíza, která by sice nemusela nutně vydělat stovky milionů dolarů v amerických kinech, ale trefila by jackpot v Asii a ve zbytku světa. Sluší se dodat, že v Číně už kina jedou na 100 % a domácí blockbustery tam vydělávají stovky milionů dolarů. Byť poslední roky Čína více a více šikanuje hollywoodské fláky mířící do jejich desítek tisíc sálů, pořád tu mluvíme o obrovském potenciálu. Zvlášť když za sebou máte domácí společnost (Wanda), která by se jistě postarala, aby se Duna promítala v co největším množství sálů a neopouštěla kina už po týdenním rendezvous s diváky.

Oficiálně je plán Warnerů samozřejmě takový, že kina nikdo obcházet nebude a diváci po celém světě lačnící po velkém sálu tu možnost souběžně s premiérou na HBO Max dostanou. Nemluvě o tom, že americký model počítá s exkluzivitou pro kina a zmizením filmu po měsíci na jejich streamovací službě. Jenomže většina Asie (Japonsko je výjimka) je pirátství zaslíbené a nikomu tu asi nemusím připomínat, že pár hodin po premiéře Wonder Woman 1984 měli piráti po celém světě pré. Pokud mi nevěříte, tak se podívejte na čísla právě z covidu „vyléčené“ Číny.

První víkend nechali diváci v kinech 18,4 milionů dolarů, druhý se klesalo o 92 %. Proč se tak moc po týdnu klesalo? Jistě, zčásti za to mohla silná filmová konkurence z domácího rybníčku a šuškanda hovořící o (ne)kvalitách díla Patty Jenkins, ale svou roli jistě sehrál i fakt, že právě počínaje druhým týdnem byla dostupná pirátská kopie. A opovažte se vytahovat případ Duše. Na tu se do čínských kin chodilo díky domácímu dabingu, protože po internetech kolovala jenom anglicky dabovaná verze. Docela pádný důvod pro všechny financující strany, proč zachovat exkluzivní premiéru v kinech po celém světě a nebláznit s HBO Max modelem, co říkáte?

Budu citovat, respektive parafrázovat Dušana Kleina z Hříchů pro pátera Knoxe: „Stop. Nyní již máte dostatek informací, abyste mohli vydedukovat, jak to bude doopravdy. V krátké pauze, kterou vyplní písnička, si můžete vše v klidu rozmyslet.“ Zbývá už jenom čtenářům nabídnout názor autora, který s vámi nehrál úplně čistou hru. Zatajil vám totiž jeden docela podstatný argument, který přeci jenom nahrává té kontroverzní hybridní premiéře na HBO Max a v kinech najednou: Náklady na reklamu.

Poslat film do kin bylo vždy drahé, ale poslední roky je to až absurdní. Vám stačí vědět, že u menších filmů mluvíme často o násobcích rozpočtu (Bohemian Rhapsody oficiálně stál 52 milionů dolarů, ale celosvětová reklama spolkla dalších 120 mega) a u blockbusterů není výjimkou, když se náklady na uvedení do kin vyšplhají na 200 milionů a výše. No a teď si představte, že k dohodě mezi Legendary a Warnery (dobrá, AT&T) nedojde a studio bude nuceno vsadit vše na jednu exkluzivní kinokartu. Něco mi říká, že cpát do už tak drahého filmu dalších 100–200 milionů babek se už nikomu příliš nechce a k HBO Max dohodě tedy podle mého názoru časem dojít musí.

Já vím, je to trochu zvláštní. Ale opravdu platí, že poslat film exkluzivně do kin by bylo mnohem dražší než poslat ho na HBO Max a do kin najednou. Jako příklad si můžeme vzít právě Godzillu vs. Konga. Film může zapomenout na ultradrahý Superbowl spot a kampaň se rozběhla teprve před týdnem a půl, když studio zaplatilo Youtube, aby byl jejich trailer chvíli na hlavní straně (ano, dělá se to). Místo půl roku dlouhého otravování s 20 televizními spoty tu krásně vidíme úspornou kampaň jakoby od Netflixu. Ten také často vydá pouze jeden trailer circa měsíc před premiérou a jeho náklady na reklamu jsou nesrovnatelně nižší než u velkých hollywoodských studií snažících se donutit diváky, aby zvedli svoje zadky z pohovky a dojeli do obchodního centra disponujícího multiplexem. Kouzlo pohodlných streamů.

Je na čase to celé rozseknout. Warneři jsou už nějaký týden tak trochu za idioty a není to jenom kvůli tomu, že v showreelech prezentují filmy, na něž nemají pořešenou premiéru na HBO Max. Legendary v tomto případě sice na první pohled kope za kina, ale nelžeme si do kapsy - jejich hlavním cílem je trhnout za každé situace co nejvíce peněz. A v tuto chvíli mají výbornou příležitost mocný moloch, kterému tak trochu slouží, pořádně oškubat. Duny se tedy dočkáme i doma, na Maxi-náhradě za HBO GO. Už na podzim. Pravděpodobně.

---

Poznámka pod čarou: Už 16. dubna má do kin po celém světě (ehm) a na HBO Max zamířit Mortal Kombat. Pevně doufám, že Warneři jsou se všemi zúčastněnými vyrovnaní a absence teaseru nebo traileru dva měsíce před premiérou znamená pouze další extrémně úspornou reklamní kampaň.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (40)
© copyright 2000 - 2021.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace