Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: 10 nejlepších filmových detektivek ve stylu hitu Na nože


ikona
Mr. Hlad
agatha christiebig sleepcharles bronsongosford parkjméno růžeknives outna nožepoirotrenny harlinscreamtémavřískot
Filmové klasiky, zapadlé pecky i hravé krváky.  

Detektivka Riana Johnsona Na nože, ve které se Daniel Craig pokouší zjistit, kdo zavraždil bohatého spisovatele a podezřelá je celá jeho rodina, patří k nejpříjemnějším filmovým překvapením posledních měsíců. Daří se jí u kritiků i diváků, takže se už pomalu začíná pracovat na dvojce a my doufáme, že pár fanoušků si ještě vybojuje, protože takhle chytrá a zábavná detektivka tu nebyla už pěkně dlouho. 

Řadit Na nože do žánru krimi ale není úplně přesné, samozřejmě to detektivka je, lepší by ovšem bylo považovat ji za zástupce subžánru whodunit. Tohle krásné a nepřeložitelné slovíčko je slepenina anglických slov Who has done it, tedy Kdo to udělal. A teď už máte asi jasno. Jde o příběhy, v nichž má detektiv, potažmo čtenář nebo divák, za úkol zjistit, kdo spáchal vraždu nebo jiný zločin. K dispozici má skupinu podezřelých a stopy, které je nutné poskládat tak, aby pár minut před závěrečnými titulky mohl hrdina ukázat na toho, kdo půjde na příštích pár let do chládku. A my vám teď doporučíme desítku whodunit filmů, které byste rozhodně měli vidět. 

Breakheartský průsmyk (1975)
Na první a možná ani na druhý pohled sem Breakheartský průsmyk nepatří. Jde totiž spíš hlavně o akční western, těch prvků z žánru whodunit je tam ovšem dost na to, abychom ho sem mohli dát s čistým svědomím. Děj se odehrává v roce 1870 ve vlaku, který veze do vojenské pevnosti zásobu léků. Vagóny jsou plné životně důležitých medikamentů a vojáků, ale taky civilů, mezi nimiž nechybí guvernér nebo jeho milenka. Když se však k cestujícím přidá maršál Pearce a jeho vězeň Deakin, věci se zkomplikují. Lidé najednou za podivných okolností mizí umírají a ukazuje se, že každý z cestujících má nějaké tajemství. A obvykle takové, kvůli němuž stojí za to zabíjet. 

Breakheartský průsmyk zaujme nádherným prostředí zasněženého Idaha, ale právě i kombinací žánrů. Poctivé westernové prostředí, atmosféra nejistoty a strachu a nadprůměrné množství akce zajišťují zábavu od začátku do konce. Hlavně vám však Breakheartský průsmyk ukáže, jak moc se lze vzdálit od Agathy Christie a Hercula Poirota a že detektiv pátrající po zloduchovi nemusí být roztomilý excentrik, ale klidně i stoprocentní drsňák s tváří Charlese Bronsona. A že ve finále nemusí lumpovi nasadit policie želízka a celé pátrání lze zakončit fakt velkou a stylovou řežbou, kde si jdou po krku úplně všichni. Quentin Tarantino odtud odkoukal docela dost do svých Osmi hrozných. (Mr. Hlad)

Stopa (1985)
Pokud bych měl Stopu (Clue) nějak žánrově zařadit, tak asi napíšu bláznivá černá detektivní mysteriózní mystifikující krimi komedie natočená podle známé deskové hry. Také si teď klepete na čelo? Budu k vám upřímný – Stopa rozhodně není pro každého a vy se možná budete ošívat i po samotném šokujícím závěru, který jste v podobném duchu opravdu nikdy nikde neviděli. A po kontroverzním přijetí filmu a protestech diváků mi něco říká, že už ani neuvidíte. Mohu mít jednu prosbu? Nechoďte na CSFD (zbytečně se tam řeší specifický konec) a spokojte se s mým nespoileroidním popisem děje v odstavci níže. 

Prší a blýská se. Ke vchodu do obřího sídla se blíží postavička majordoma (výborný Tim Curry). Ten hází kus prorostlého masa hyperaktivním hlídacím psům a vchází dovnitř. Chvíli po něm se nezávisle na sobě začínají trousit hosté, které někdo pozval tajemným dopisem. V pokynech je jim sděleno, že se mají představit pouze pseudonymy a čekat na další informace. Majordomus všechny posadí do jedné z obývácích místností a začíná vysvětlovat co a jak. Kolem něj při tom kmitá kuchařka a tajemná sexy pokojská. Více vážně nepotřebujete vědět a vězte, že polovina z vás bude po skončení téhle bláznivé detektivní „haluze“ naštvaná. Ta druhá se bude smát a divit, že na něco podobného se tenkrát opravdu chodívalo do kin. (TedGeorge)

Jméno růže (1986)
Něco mi říká, že kdyby se před více než třiceti lety Umberto Eco dozvěděl, že filmová adaptace jeho mnohovrstevnaté knižní předlohy Jméno růže se na MovieZone dočká doporučení v topce detektivek, vyvěsil by na dveře svého bytu v Miláně nápis: „Pro všechny zájemce o filmová práva na Foucaltovo kyvadlo – JEN PŘES MOJÍ MRTVOLU!“. Kniha je totiž detektivním příběhem až ve druhém (ne-li třetím) plánu, a především se jedná o naprosto fantastický historický román s filozofickým přesahem, který si (jak je u Umberta zvykem) může každý interpretovat sám podle sebe, a právě tím je kniha výjimečná. Francouzský režisér Jean Jacques Annaud se však zaměřil právě na pátrání po tajemném vrahovi a já se na něj vlastně ani nezlobím.

Pokud se náhodou teprve chystáte odškrtnout obří filmový rest (přečtěte si i knihu!), tak vězte, že v temných kulisách tajemného benediktinského opatství se koná kongres řešící možnou apokalypsu. Na něj přijíždí i františkánský mnich William z Baskervillu (výborný Sean Connery) a jeho padawan Adso (méně výborný Christian Slater). Dojde k náhlému úmrtí jednoho z mnichů a William je požádaný o pomoc s jeho vyšetřením. Víc vážně nepotřebujete vědět a já na závěr snad jenom dodám, že možná filmová adaptace mojí vůbec nejoblíbenější knihy – Foucaltova kyvadla – vážně není dobrý nápad. Annaud z toho sice nakonec vyšel jako vítěz, ale Kyvadlo prostě zfilmovat nejde. Pokud nevěříte, tak si knihu přečtěte. (TedGeorge)

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace