Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Tarantino si může oddechnout, Tenkrát v Hollywoodu je kasovní trefa


ikona
TedGeorge
aladinannabellebrad pittdisneyjon favreauleonardo dicapriolví králmargot robbiemarvelonce upon a time in hollywoodpixarquentin tarantinospider-mantenkrat v hollywoodutoy storytoy story 4tržbyyesterday
Devátý film Quentina Tarantina je v Americe událost, která se musí vidět v kinech. Dojde si pro dolarovou pšenku i ve zbytku světa? 

Nemusíte zrovna milovat svojskou osobu režiséra Quentina Tarantina a jeho filmy. Musíte ale uznat, že tenhle magor z videopůjčovny si už více než 26 let jede v Hollywoodu svoje a přes občasný finanční zádrhel (Grindhouse, Osm hrozných) mu to pořád vychází. To právě potvrdila i zámořská premiéra jeho očekávaného filmu Tenkrát v Hollywoodu, která si za první víkend v kinech došla pro respektuhodných 40,3 milionů dolarů, což je pro kultovního režiséra největší americký otvírák kariéry.

Co znamená tohle úvodní numero za první 3 dny v multiplexech? Vzhledem ke spokojeným recenzím kritiků a prvním reakcím diváků - rozhodně více než celkových 100 míčů z Ameriky a kdo ví, jestli se nebude útočit i na těch 130. Za humny připravení Hobbs a Shaw sice tarantinovce trochu přistřihnou křídla, ale tržebně vděčné prázdniny jsou v plném proudu a zase tolik velkých filmů v multiplexech o postarší cílovku nebojuje. Jak to bude vypadat ve světě? V tuto chvíli těžko říct.

 

Naprostá většina zemí si odbude premiéru až v průběhu srpna a házet tu stovkami milionů sem a tam je teď zbytečné. Sony by každopádně rádo cílilo na čísla, která na Vánoce 2012 zapsal doposud nejúspěšnější Tarantinův film Nespoutaný Django. To jest 163 milionů v Americe, 262 ve světě a 425 celkem. Minimálně v té Americe na to mají slušný náběh, byť až tak vysokému konečnému číslu (nezapomenťe, že Django startoval na Vánoce) nevěřím. Proč takové vysoké ambice? Protože sázky rozhodně nejsou malé.

Tržby filmů Quentina Tarantina

Kvůli zániku Weinsteinů byl Quentin vůbec poprvé nucen spolupracovat s velkým hollywoodským studiem a Sony se do toho pořádně opřelo. Nejenom, že mu zaplatili Leonarda, Brada, Margot a další (rozpočet byl 90–100 milionů dolarů) – po úspěšné premiéře v Cannes se zároveň plácli přes kapsu a podle zdrojů z webu Deadline vysolili nezanedbatelných 110 milionů dolarů na celosvětovou reklamní kampaň.

 

Tentokrát vážně nemluvíme o reklamní kampani ve stylu Toy Story nebo Mužů v černém, kde dobře polovinu nákladů hradili partnerské fastfoody, béčkové asijské automobilky nebo konkurence hodinek Omega. Kdepak, product placement a partnerství s velkými značkami nejde dohromady s násilím provoněným retrem o smrti Sharon Tate. Sony peníze muselo vytáhnout z vlastní kapsy. Troufnu si tvrdit, že v posledních měsících se studio hned několikrát o přijetí bijáku hodně strachovalo a pokaždé za to mohl zarputilý režisér.

Počínaje stěžující si Umou Thurman (natáčení Kill Billa pro ni rozhodně nebylo procházkou růžovou zahradou), dále z kontextu vytrženými větami o Polanského případu z 15 let starého interview s Howardem Sternem (Tarantino tam mimo jiné řekl: „Ona to chtěla a sex s třináctiletou není znásilnění…“), nemluvě o nepříjemných otázkách na role ženských postav v jeho bijácích. Bylo toho hodně a novináři jedoucí na MeToo vlně se snažili režiséra nachytat na švestkách nejenom v Cannes. Quentin to však (prozatím) ustál a premiéru v zámořských multiplexech nakonec skoro nikdo nebojkotoval.

 

Nabyli jste při pohledu na úspěšný víkend Tenkrát v Hollywoodu v kinech optimistického pocitu, že to není všechno jenom o komiksovkách a disneyovských pohádkách? Ne tak rychle. Abychom se vůbec dočkali 40 milionového otvíráku originálního filmu v kině, museli se k tomu sejít legendární režisér (věří vůbec někdo, že je to jeho předposlední film?), největší herecká hvězda současnosti, jedna z největších hereckých hvězd současnosti, sexy Margot Robbie a bohaté studio. Spíš než závan naděje do zatuchlých a předem rozporcovaných tržebních vod bych to pojmenoval jako vzácnou výjimku z pravidla, jednorázový vzmach originálního filmu, který to dokázal. Tarantino a spol. si za tenhle tržební úspěch zaslouží potlesk, ale bude spíš hůř...

Netypicky budeme pokračovat prvním místem. To samozřejmě okupuje Lví král. Byť je pokles o 60 % na rodinnou podívanou hodně strmý, vlastně se nic moc neděje. K 75,5 milionům za právě končící víkend si totiž musíte přidat desítky milionů připisovaných během týdne (v úterý si Timon a Pumbaa dokonce přišli na 30 melounů!).

 

Pořád je tedy vše na nejlepší cestě k 500 americkým milionům a ve světě je to dokonce ještě větší palba. Myšák právě přepočítává 963 mega celosvětově. Nejenom, že už za pár dní padne miliarda – za pár týdnů se bude muset z pohádkového disneyovského piedestalu sklonit i Kráska a zvíře a tržební konečná za hranicí 1,3 miliardy je v tuto chvíli  jistota. Jon Favreau si tedy před spánkem může blaženě říkat: „Hakuna matata“.

Tržby disneyovských pohádek

Bronz bere Spider-Man: Daleko od domova, který se už ve čtvrtek překulil přes miliardovou hranici a stal se historicky prvním filmovým pavoučím mužem, který to dokázal. Jsou to jednoduché počty. Jenom Čína s Amerikou přinesli 550 milionů a zbytek světa samozřejmě na poslední marvelovku ze třetí fáze také slyší. Čeká nás tedy závěr tržební pouti daleko za hranicí 1,1 miliardy dolarů (v tuto chvíli jsme na 1 037 milionech) a u Sony by podle mého názoru byli naprostí tajtrlíci, kdyby se Feigemu ještě jednou nepoklonili a místo toho cpali svoje pavoučí zlato někam do Venoma.

Bramboru vypěstoval čtvrtý Příběh hraček, který má ve hvězdách napsáno, že za pár týdnů také překoná miliardu babek celosvětově. K tomu mu pomáhá dalších 10 mega z Ameriky, díky kterým je Woody s Buzzem na dohled od 400 amerických milionů. Nemluvě o desítkách milionů z Evropy a Japonska, kde se na hračky pořád chodí a v současnosti si Pixar rochní v 918 melounech. Dost možná největší pixarovská sázka na jistotu všech dob (zapomeňte na Auta, tam vydělává merch) nadále naplno vytěžuje letní prázdniny cílovky a díky pozvolným premiérám ve světě (plus propadnuvší mazlíčkovské konkurenci) se na miliardový milník ani moc nenadře.

Páté místo? Vypadá to vypadá, že Paramount je s hororovou Kořistí z nejhoršího venku. Po nic moc otvíráku 12 mega totiž zafungovala šeptanda podpořená spokojenými kritikami (83 % na RottenTomatoes je pro horor fantastických) a v tuto chvíli má problémy provázené studio na kontě už více než 31 milionů z USA. Rozpočet je třikrát menší a nějaké dolary ještě připlují ze světa – ono se jim to nakonec asi vážně vyplatí.

Šestku okupuje hudební fantasmagorie z pera Richarda Curtise jménem Yesterday. Na ní slyší diváci chtiví nenapodobitelných Beatles melodií po celém světě. Současných 63 míčů z Ameriky a 46 ze světa je mnohem lepší numero, než u Universalů čekali. Pevně doufám, že nás za pár let nečeká nějaký béčkový (nebo seriálový) spin-off ze stejného hudebního ranku. I když – takové AC/DC v podání huličské kapely ze Sydney… Ne, nic jsem neřekl.

Štastnou sedmu si vytahuje Aladin, který se k té miliardě belhal tak dlouho, až musel zaúřadovat Cival a velmi pozdní návštěvou kina (spoiler – byl velmi spokojený) přes ten milník princeznu Jasmínu pošoupnout. No a tady už přátelé přestává veškerá legrace. Jedná se totiž o další letošní miliardovou disneyovku, a když si k současným Avengers: Endgame, Captain Marvel a Aladinovi přidáme miliardové jistoty ze stejné stáje – tedy Lvího krále, Toy Story 4, Ledové království 2 a vyvrcholení nejnovější trilogie Hvězdných válek – máme tu hned sedm miliardových filmů z jedné jediné hollywoodské stáje! A to ještě Spider-mana řadím mezi Sony-marvelovky. Disney absolutně vládne. Je to naprostá dominance, která už je pro filmový byznys nezdravá.

Celosvětově nejvýdělečnější filmy za rok 2019

Zbytek startovního pole už jenom vážně v rychlosti. Osmé místo má Spolujízda, která se prý sice docela povedla, ale nikdo na ni do kina nechodí a Foxové (takže vlastně Disney) na něm tratí kalhoty. Současných 20 amerických milionů sice nevypadá nejhůře, ale vzhledem k nasazení do více než 3 000 kin a klasicky drahé reklamní kampani je to průšvih – nikoliv pouhé zklamání.

Devítku bere Annabelle 3, která právě končí svoji pouť americkými multiplexy u hranice 70 milionů dolarů. Ve světě jsme potom za hranicí 200 mega a Warneři na tom pár desítek mega do plusu trhnou. Akorát už to není taková tržební síla, jakou předváděly předchozí Annabelly nebo nedávná Sestra. Že by bylo hororové Conjuring universum za svým tržebním vrcholem?

Žebříček uzavírá desátým místem chválená komedie/drama The Farewell, ve které se Awkwafina snaží naposledy překvapit svoji umírající babičku. Kritici jsou ruku v ruce s diváky nadšení a čím dál zajímavější studio A24 si z pouhých 135 kin připisuje slušný hit. Uvidíme, kam ta čísla povyskočí následující týdny. Zatím je to z té omezené hrstky několika desítek kin pěkných 3,5 milionů dolarů.

Kompletní žěbříček víkendových tržeb zde

Příští týden se ve více než 4 000 kinech představí (podle upoutávek neskutečně přepálený) akčňák Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw. Rock se Stathamem sice mohou zapomenout na miliardy, které už pravidelně generuje jejich macešská filmová značka, ale úspěch to bude podle všeho velmi pěkný. Uvidíme, jak moc to zamává s tržbami Tenkrát v Hollywoodu.

 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (60)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace