Spider-Man: Daleko od domova: Recenze

jake gyllenhaalspider-manspider-man: daleko od domovatom holland
Jon Watts dostal po prvním Spider-Manovi důvěru, aby natočil dvojku. Jak to dopadlo?

Marvel to s (prvními) pokračováními nemá zrovna jednoduché. Jasně, druhý Kapitán Amerika je považován za jednu z nejlepších comicsovek posledních let. Když se však ohlédnete za obecným přijetím Iron Mana 2, Thora 2, Avengers 2 nebo Strážců Galaxie 2, není to dvakrát hezké počtení. Zlomí tuhle kletbu druhý Spider-Man? Rád bych napsal, že ano. To bych ho ale… no víte… nesměl už mít za sebou.

Hned zkraje potřebujete vědět, že mi dost nesedla už jednička. Homecoming je u mě roztahaný mix dvou filmů, který táhnou nahoru akorát Tom Holland a Michael Keaton, a jeho komediální i akční stránka mi přijdou jako těžký průměr. Je na tom dvojka podobně? Inu, Gyllenhaal není zdaleka tak dobrý jako Keaton, protože mu podráží nohy scénář. Rámcově se však opakují ty samé chyby a bohužel se přihazují další.

V první řadě leckoho překvapí, kolik času se v Daleko od domova věnuje Peterovým spolužákům a učitelům. Chápu, že se tu jde cestou školních komedií, které jsou právě o tom, že parta hrdinů zevlí na školním výletě. Brblání vedlejších postav je ale vážně nekonečné a Jon Watts tráví hrozně moc času tím, že Neda, Betty, Flashe, Brada, pana Harringtona nebo pana Bella tahá po Evropě a nechává je řešit… rádoby zábavné věci jako padání foťáku a zavřené muzeum.

Kdyby byl film jen o tomhle, chápu, že v něm mají výletníci tolik prostoru. Watts ale musí do jejich blbnutí vměstnat ještě celé pavoučí dobrodružství, a to už je trochu problém. Zatímco minule Spider-Man alespoň mlátil klasické gaunery nebo řešil specifické záchranné situace (výtah, trajekt), tentokrát jsou jeho protivníky digitální monstra z vody nebo ohně. Většinu filmu se tak vyloženě koukáte na fackovanou jedniček a nul (Gyllenhaalův Mysterio je samozřejmě také CGI), a ani pozdější osvěžení nestojí na tom, že byste jásali nad akrobatickými kousky Toma Hollanda a jeho kaskadérů.

Jasně, plně trikovou akci mají dnes skoro všechny blockbustery. Ve dvojce Spider-Mana se ale dějí přesně ty odosobněné digibitky, jimž moc nepomáhá ani to, že jsou řemeslně dobře zvládnuté. Často si navíc říkáte, proč Spideymu nepomáhá ještě někdo další, a navíc marně vzpomínáte třeba na Raimiho přístup k akci, která se (minimálně v prvních dvou dílech) skoro vždycky točila kolem nějaké dramatické a náležitě osobní premisy.

Daleko od domova ale holt sází na odlehčenější notu, kdy akční scény málem dělají výplň mezi dialogy… jen aby dialogy dělaly výplň mezi akcí. Příběh se tak hýbe kupředu jen velmi pozvolna a je v podstatě šokující, že se nejzásadnější události celého filmu odehrají ve dvou (skvělých) potitulkových scénách, které část diváků ani neuvidí.

Že to je celé hezky natočené, docela vtipné a romance Toma Hollanda a Zendayi šlape lépe, než by člověk čekal? Díky bohu za to. Jako nezávazná letní oddechovka tak nový Spidey funguje, tím však jeho dopad bohužel končí. Obzvlášť ve srovnání s loňským animákem, jenž celý koncept posunul o úroveň dál, nebo loňskou videohrou, která parádně oživila staršího Petera Parkera, je Daleko od domova neinspirativní až běda. Jo a veškeré dění v Rakousku mi přišlo vyloženě na facku!

Druhý Spider-Man mi přišel stejně průměrný jako ten první. Málo osobitosti, málo zajímavé akce, málo dramatu a napětí… jen toho humoru je tu dostatek. Navíc to znovu jsou dva filmy v jednom, takže se moc nesprintuje k cíli, a docela se divím, že se největší trumfy tasí až v potitulkových scénách. Rozhodně si na ně počkejte!

verbst

Robur

max452