Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: 10 režisérů, kterým zničil kariéru jediný film


ikona
TedGeorge
brian de palmafantasticka ctyrkafast & furiousfast and furiousfrank darabontjosh trankkevin costnerkevin reynoldslen wisemanmichael b. jordanmission: impossiblepaul verhoevenpaul walkerrenny harlinrob cohentom cruisetom hardywolfgang petersen
Hollywood dokáže být neúprosný a jeden film může změnit vše...  

Být úspěšným hollywoodským režisérem je sen, který má snad každý absolvent filmové školy. Naprostá většina z nich však skončí u reklam, videoklipů, prodeje psího žrádla, nedej bože učitelství. Ono totiž nestačí mít talent a být workoholik. Chce to i trochu toho štěstí, díky kterému člověk potká správné lidi ve správný čas. Tihle správní lidé následně musí znát bohaté producenty a teprve tehdy (a často také ne) dostane režisér chlubící se debutem za pět padesát šanci v továrně na sny.

Pokračujme v rozebírání modelové situace. Řekněme, že se hollywoodská prvotina disponující nějakým rozpočtem a profesionálním štábem povede. A dočká se i té vzácné pochvalné recenze. Následuje další film, a pokud se zadaří i tentokrát (rozumějte tomu tak, že biják poprvé něco vydělá), má nadějný rejža to nejhorší za sebou.

 

Jenomže někdy se vše sejde tak, že úspěšně rozjetou kariéru dokáže nenávratně zničit jeden jediný průšvihový film. Historie vzpomíná na nespočet příkladů, kdy filmový propadák poslal režiséra do předčasného důchodu. Jistě, mnozí se s tím nesmířili a točili (točí) dál. Cesta zpátky na vrchol je však často trnitá a kdysi slavným direktorům nezbývá nic jiného, než se do konce života plácat o ligu níže. V tomto článku si rozebereme desítku takových (a vlastně i tak trochu jiných) neslavných případů, které zničily nadějně rozjetou kariéru velebeného hollywoodského režiséra.

7. Kevin Costner

Jak se prosadil: Řešíme režisérské kariéry, takže samozřejmě svou prvotinou Tanec s vlky, za kterou si odnesl i toho nejcennějšího Oscara.
Největší režisérský úspěch kariéry: „Tatanka“ Costner vyrazil všem dech neskutečnými 424 milion dolarů, na které si 25 mega drahé Tančení s vlky v roce 1990 přišlo.
Autor článku má od něj nejraději: Tanec s vlky mám ve své TOP 11 nejmilovanějších filmů všech dob.
KarelR má od něj nejraději: Krajina střelců je fajn, ale tady není o čem. Tanec s vlky forever!
Vytáhni v hospodě: V roce 1991 odmítnul Harrison Ford hlavní roli v konspiračním dramatu JFK od Olivera Stonea. Tu místo něj dostal Costner. V roce 1997 Kevin odmítnul hlavní roli v akčním Air Force One a dostal jí Ford. Šušká se, že to bylo právě na doporučení Costnera.

 

Zařazení Costnera do žebříčku jsem se dlouho bránil. Mám ho totiž vážně rád a z fleku bych vám na tomto místě vyjmenoval dobře 10 parádních filmů, ve kterých si Kevin zahrál hlavní roli. Pak jsem se však kouknul na kolonku „režie“ a uznal, že v tomto výčtu prostě nesmí chybět. Polovina filmových databází (včetně té naší) vám bude tvrdit, že si Kevin v životě zrežíroval 3 filmy – Tanec s vlky, Pošťáka a Krajinu střelců. Faktem však je, že je spolu s Kevinem Reynoldsem podepsaný jako tzv. „uncredited“ režisér pod jedním z největších a nejdražších propadáků všech dob. Dnes se sice tvrdí, že se Vodní svět díky všem těm příjmům z prodeje televizních práv, VHSek, DVDček a Blu-rayů už pomalu zaplatil, ale ve své době (1995) byl tento (podle mého názoru docela slušný) dobrodružný film skloňovaný jako jeden z nejbrutálnějších propadáků všech dob. Jeho rozpočet totiž vystoupal na neskutečných 175 milionů dolarů a bylo to prý hlavně kvůli tomu, že bouře zničila všechny kulisy a muselo se začínat víceméně od začátku.

 

Dovolíte odbočku? Ta stejná pohroma postihla i Piráty z Karibiku 4, kteří prý právě kvůli tomu jako první film v historii atakovali rozpočet 400 milionů dolarů (bez reklamy!). To ta hollywoodská studia vážně nemají sjednané pojištění proti živelným pohromám, nebo je to všechno trochu jinak a využívá se to jen jako omluva za rozhazování? Konec odbočky. Ta bouřka nebyla jediným problémem. Režisér Kevin Reynolds pár let po premiéře řekl, že by Costner měl režírovat sám sebe pokaždé, protože by pracoval se svým nejoblíbenějším hercem. Nelze se tedy divit tomu, že se ti dva nerozešli v dobrém. Že vám tento nepřiznaný režisérský kredit nestačí k tomu, aby byl Costner zařazený do mé topky? Ignorujte předchozí věty a pusťte si jím režírovaného Poštáka. Už dobrý?


6. Michael Cimino

Jak se prosadil: V roce 1974 natočil akční komedii Thunderbolt and Lightfoot s Clintem Eastwoodem a já jsem ji také neviděl.
Největší režisérský úspěch kariéry: Lovec Jelenů si v Americe přišel na necelých 50 mega, což je při rozpočtu 15 míčů docela slušné.
Autor článku má od něj nejraději: Lovce jelenů by měli povinně vidět úplně všichni. Trvá sice víc než 3 hodiny, ale klidně by to mohl být ještě o hodinu delší.
KarelR má od něj nejraději: Lovec jelenů, ale doporučil bych i nový režisérský sestřih Nebeské brány.
Vytáhni v hospodě: V roce 1983 (tři roky po premiéře Nebeské brány) dostal Cimino nabídku na režírování známého hudebního filmu Footloose. Od producenta však dostal ultimátum, že rozpočet nesmí překročit 7,5 milionů dolarů – jinak bude další náklady hradit režisér z vlastní kapsy. Cimino souhlasil a několik měsíců poté přispěchal za produkujícím Danielem Melnickem s tím, že potřebuje 250 000 dolarů na přepsaní scénáře. Na místě dostal padáka.

 

Já mám vlastně tyhle režiséry-megalomany docela rád. Přiznávám však, že v tom hrají velkou roli ty neskutečné hollywoodské historky, které často prosáknou na povrch světa až po mnoha letech. Počínaje Howardem Hughesem a konče Jamesem Cameronem, pokaždé je ten boj zarputilých rejžů se zoufalými producenty skvělé čtení. To platí i v případě Cimina, ale tady bych ještě dodal slovíčko smutné. Michael se v Hollywoodu uvedl výše zmiňovanou akční road movie s Clintem Eastwoodem. Film něco vydělal, a to mu otevřelo dveře k natočení svého životního eposu - Lovce jelenů. Výsledek byl komerční (a hlavně kritický) úspěch, který korunoval Oscar za nejlepší film roku. Cimino byl v roce 1978 králem světa.

 

Následně dostal nabídku od slavného hollywoodského studia United Artist na režírování Nebeské brány, jež mu dalo relativně rozumných 7,5 milionů dolarů a (alespoň zpočátku) volnou ruku. Jak by také ne, když měl čerstvě za sebou režii takové pecky, jakou Lovec bezesporu byl a je. Cimino se však na place zbláznil a byl schopný najmout 500 komparzistů - jen aby je následně poslal domů kvůli draze postaveným kulisám, které se mu nelíbily. Další den je (ty kulisy) nechal zbořit a jelo se nanovo. Noční můra každého producenta trvala dlouhé a nekonečné měsíce. Premiéra se musela odložit o rok, přestříhávalo se, a když se v listopadu 1980 film konečně podíval do kin, náklady byly vyčísleny na (ve své době opravdu astronomických) 44 milionů dolarů. V kinech si rozmáchlý biják přišel na směšných 3,5 milionů dolarů a kdysi slavné studio United Artists kvůli tomu zkrachovalo. A Cimino? Ten ještě pár dalších filmů natočil, ale všechno to byly jak kritické, tak i finanční propadáky.


5. Rob Cohen

Jak se prosadil: Rob si v roce 1980 zrežíroval nezávislý film jménem Malý okruh přátel a mě na něm nejvíc zaujalo to, že v něm skoro-debutoval Daniel Stern. To je ten skvělý kretén pomáhající Joe Pescimu dobývat se do baráku plného pastiček v Sám doma.
Největší režisérský úspěch kariéry: Kupodivu to nebyla jednička Rychle a zběsile, ale až o rok později startující xXx s Vinem Dieselem. Tenhle akčňák se natáčel i v Česku (možná proto byl rozpočet relativně rozumných 70 mega) a v Americe a ve světě si celkově přišel na necelých 280 milionů melounů. Na tomto místě musím připomenout, že celosvětově Cohenovi nejvíc vydělala třetí Mumie – 400 mega. Ta ale stála dvakrát tolik co xXx a já ji vzhledem k jejím (ne)kvalitám jako největší režijní úspěch prostě uvést nemohu.
Autor článku má od něj nejraději: První Rychle a zběsile je i po těch letech velmi fajn, ale velkou roli samozřejmě hraje nostalgie.
KarelR má od něj nejraději: Těžká volba, protože Cohena moc nemusím, ale asi to Rychle a zběsile.
Vytáhni v hospodě: Také jste netušili, že je režisér absolventem Harvardské univerzity?

 

Může mi někdo vysvětlit, jak je možné, že v roce 2004 nějaký místodržící u Sony odmávnul rozpočet 135 mega na nepřiznaný remake Top Gunu v hlavní roli s Joshem Lucasem a Jessicou Biel? Nemůže, co? Nedivím se, tohle se totiž vzpírá selskému rozumu, a kdyby se mě před 15 lety někdo ze studia zeptal, jestli se film dočká úspěchu v kinech, řekl bych mu, ať se probere a raději koupí práva na ten druhý díl Top Gunu s Cruisem. Ale zpátky ke Stealth: Přísně tajné misi. Všichni se teď podívejte na trailer, ve kterém dělá bordel bezpilotní stíhačka. Rob Cohen rozšiřuje ranky režisérů, kteří se v jisté fázi své kariéry zbláznili. Akorát se to u něj neprojevovalo bouráním kulis, fuckováním producentů a kupováním kokainu po kilech. Kdepak, tady se akorát někdo zamiloval do digitálního bordelu.

 

Tržby se zastavily pod hranicí 80 milionů dolarů celosvětově a u Sony kvůli tomu odepsali fakticky celý rok. Cohen to nesl velmi těžce a později řekl něco ve smyslu: „Před premiérou Stealth mě všichni zastavovali v restauracích a chtěli se družit (tenkrát ještě ne fotit). Po premiéře jsem byl Persona non grata a jasně jsem poznal, že neúspěch se v Hollywoodu neodpouští“. Rob nepřestal točit. Jenom už to s ním od té nešťastné premiéry šlo z kopce, což ostatně jenom potvrdil jeho poslední béčkový heist film – V oku hurikánu. Ten pro mě byl nekoukatelný a nedokázal jsem pochopit, že pochází od stejného rejži, který nám dal (pořád moc dobře fungující) jedničku Rychle a zběsile.


4.  Frank Darabont

Jak se prosadil: Zmínit tu půlhodinový „film“ The Woman in the Room z roku 1983 by bylo podvádění. Stejně tak televizní "inscenace" Pohřben zaživa z roku 1990. Takže mi nezbývá než tu připomenout ten malý biják Vykoupení z věznice Shawshank z roku 1994.
Největší režisérský úspěch kariéry: Jelikož Shawshank v kinech z nějakého záhadného důvodu propadl, vyhrává Zelená míle. Rozpočet byl 60 milionů babek a celosvětově si film na motivy knihy Stephena Kinga přišel na nádherných 287 milionů.
Autor článku má od něj nejraději: Vykoupení z věznice Shawshank se mi nikdy neomrzí. A je to jeden z těch vzácných příkladů filmů, který mohu vidět kdykoliv i v parádním českém dabingu.
KarelR má od něj nejraději: Ano, Shawshank, ale doporučil bych i těžce přehlížený "caprovský" Majestic s Jimem Carreym.
Vytáhni v hospodě: V roce 1956 Sověti obsadili Maďarsko a Darabontovi rodiče museli uprchnout z okupované země. Útočiště jim nabídla Francie, a právě tam se Frank v jednom utečeneckém kempu v roce 1959 narodil.

 

Pomalu se dostáváme do té do fáze článku, kde se bude relativizovat a upřesňovat. Takže ne, Majestic s rozpočtem 72 mega a tržbami 37 míčů ještě Darabontovu kariéru nadobro nepohřbil. Jenom to byl tvrdý náraz, který tuhle poctu režisérovi Franku Caprovi poslal mezi největší propadáky roku a režisér/scenárista Darabont se na 6 let odmlčel. Jenom aby to ještě jednou zkusil u áčkové hollywoodské produkce v roce 2007, tedy hororovou Mlhou. Tenhle tržební průšvih mě trochu štve. Podle mého názoru je Mlha skvělý napínák s nekompromisním (byť mírně kontroverzním) koncem, který si zaslouží potlesk. Svět to tak bohužel neviděl a kina zela prázdnotou.

 

Frank se na chvíli znovu našel v televizi a dnes je jméno skloňováno především s jedním z největších seriálových hitů nového tisíciletí – Živými mrtvými. První série téhle zombie apokalypsy nám všem udělala radost, jenom aby se hned v té druhé (k nelibosti fanoušků) začalo s „velkou natahovanou“, která (až na výjimky) pokračuje do dnes. U té už nebyl Darabont, který se v roce 2011 začal hádat s producenty, a pokud vás zajímají podrobnosti ohledně jeho vyhazovu ze stanice AMC, klikejte na tento článek Variety. Kde je Darabont dnes? Připravuje se na soud plánovaný na jaro roku 2020. Jde mu totiž o 300 milionů dolarů, které po televizní stanici požaduje za ušlý profit. Držíte mu palce (a tím pádem chcete, aby odešel do důchodu a koupil si ostrov na Tahiti?), nebo byste byli radši, kdyby prohrál a natočil si v budoucnu ještě nějakou tu pecku z pera geniálního Stephena Kinga?

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace