Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Avengers zlámali všechny rekordy. Hravě zdolali miliardu za víkend!


ikona
Cival
avengers avengers: endgame captain marvel conjuring univerzum DC disney dumbo iron man james wan la llorona: prokletá žena marvel my rbitov zviratek shazam tržby
Thanos lusknul a rekordy zmizely. A zjevily se nové... 

Není to o inflaci. Pamatuju si docela živě, jak jsem psal článek o rekordním startu třetího Spider-Mana, který tehdy vytěžil z prvního amerického víkendu neskutečných 151 milionů dolarů. Iron Man byl tehdy filmovému obecenstvu neznámý superhrdina z obrázkového čtení, kterému nikdo nevěštil moc velkou budoucnost. Tak jako celému Marvelu, který se chtěl jako samostatné studio rozjet víceméně z nuly a v distribučním sepětí s Paramountem a Unversalem se naivně zkusit porovnávat se Supermanem, Batmanem, Spideym a X-Meny…

…povedlo se mu to naprosto fenomenálně. Už Iron Man by velkým úspěchem, jak komerčním, tak diváckým, a studio navzdory pár lehkým zakopnutím (Neuvěřitelný Hulk, Thor 2), udrželo neskutečnou sérii jedenadvaceti filmů, co sbírají většinou pozitivní recenze a přinejmenším lehce nadprůměrná hodnocení.

 

To nejlepší si ale Marvel nechal na konec ságy o Thanosovi a šesti původních Avengerech. A podobně jako u rekordního otvíráku Spideyho 3 se i tady potvrdilo, že nejvyšší zájem je o bijáky, co uzavírají jednu úspěšnou sérii a následují po velmi povedeném předchozím dílu, co vyšponuje očekávání na maximum.

NEJVĚTŠÍ AMERICKÉ OTVÍRÁKY 

Ano, Endgame naplno využívá dědictví vynikající Infinity War, ale vlastně i všech předchozích kvalitních sólovek i týmovek. A na maximum sklízí plody obliby všech marvelovských hrdinů. Když k tomu připočtete enormní touhu vidět film co nejdřív, na čemž mají nepochybně svůj podíl i sociální sítě a (anti)spoilerkultura, a to jak se multiplexy za poslední dekádu naučily na max těžit možnosti půlnoček, čtvrtečních preview i nočních, ranních a dopoledních projekcí, mohl se kasovní potenciál blockbusterů posunout na nevídaně vysokou úroveň - a Endgame ji mohla dokonale naplnit. A překonat.

TRŽBY FILMŮ Z MARVEL CINEMATIC UNIVERSE

 

Ano, po šedesátimilionových půlnočkách se nahlásily rekordy i za pátek (158 milionů), sobotu (111) a neděli (84), díky čemuž padl i rekordní americký víkend. A jakým způsobem! Čtvrtmiliardové otvíráky Infinity War a Epizody 7 překonala Endgame o monstrózních sto melounů – nové maximum si zapište na kótě 354 milionů dolarů!

Ani to ale zjevně není absolutní maximum, protože ultimátní marvelovka má enormní tři hodiny a dvě minuty, kvůli čemuž se v kinech nemůže otočit tolikrát. Když by měl Disney v rukávu ještě devadesátiminutovou Endgame 2 (tzv. woody-allen cut:)), bylo by nepochybně v jeho silách zdolat i čtyři sta mega za víkend.

TRŽBY FILMOVÝCH MARVELOVEK 

 

Úsměvné je, že právě tolik má ze zámoří na kontě v souhrnu doposud nejúspěšnější letošní titul, taky miliardová comicsovka Captain Marvel. Avengers ji překonají za čtyři dny v kinech, což dominanci téhle značky vystihuje na maximum. 

NEJVĚTŠÍ GLOBÁLNÍ OTVÍRÁKY 

Přitom se vůbec neomezuje jen na Ameriku, protože Iron Man a spol. lámou rekordy po celém světě. O šíleném nástupu psal TedGeorge už včera – a je zřejmé, že mánie probíhá všude, od Číny až po Česko. Díky tomu mohli mít Avengers už po pátku na kontě bláznivých 644 mega celosvětově.

 

Výsledkem synchronizace dat premiér je pak i absolutně rekordní globální nástup, kdy se přepočítává kolosálních 1,2 miliardy dolarů po prvním víkendu. Jasně, svůj podíl na nárůstu oproti Infinity War (640 mega) má posun čínské premiéry, ale i ta byla rekordní na poměry hollywoodských fláků. Endgame každopádně zůstane několik let nepřekonána a je triumfálním završením vize Kevina Feigeho, které ještě před deseti lety nejen nikdo nevěřil, ale nejspíš si ji nikdo ani nedokázal představit.

NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ FILMY V KINECH VŠECH DOB 

U Disneyho se ani tváří v tvář některým odchodům z comicsového univerza a jeho blížícímu se rozmělnění do minimálně dalších tří velkých televizních seriálů nemusí bát, protože všechny tahy (i třeba s posledními sólovkami Captain Marvel a Ant-Mana) jsou zjevně chytře promyšlené, důmyslně zapadají do celku a vytváří obrovský filmový svět na pokračování.

 

Avengers se nemusí bát konkurence, a to pohříchu ani od sesterských Star Wars, protože ty zmatené vedení Lucasfilmu žene přesně opačným směrem – oblíbené postavy byly vybity, spin-offy selhaly a mladá krev nemá evidentně sílu zvedat laťku výš a výš, takže se záhy bude začínat skoro od píky. Marvel mohl s jiným lodivodem dopadnout nějak podobně, ne-li hůř, ale přitom jenom vzkvétá - za to klobouk dolů před Feigem, který opravdu přepsal dějiny showbyznysu i filmové historie.

I když jsou reakce na film velmi pozitivní (ratingy na všech diváckých i kritických databázích jsou okolo 90%), při tom absolutním nasycení zájmu hned v prvních dnech a hodinách nelze očekávat kdovíjakou výdrž filmu a tedy ani atak nenapodobitelného Avataru v celkových číslech. Dá se ale předpokládat, že se Endgame přivalí na stříbrnou pozici s minimálně 2,4 miliardami dolarů z kin celého světa. A to je prostě parádní výsledek.

 

Zároveň si nemyslím, že by takovýhle veleúspěch nějak ubližoval celé kinematografii, jak se někde lamentuje. Jasně, menších a originálních projektů  v multiplexech ubývá, ale to je spíš kvůli tomu, že se lidi naučili solit peníze jen za velké kinoudálosti, a ty v rámci akčnějších a fantasknějších žánrů polykají více peněz (nejen na triky) - a proto je třeba minimalizovat rizika sázkami na zavedené značky, postavy, jména. 

Pořád je tu ale spousta filmových rajónů, kde se dá uspět za malý peníz a kde rozhoduje hlavně vize, kvalita nebo divácká vstřícnost (jen za poslední měsíce My, Bohemian Rhapsody, Zelená kniha, Tiché místo atd. atd.). O nekonečném prostoru na VOD, webech a v televizi nemluvě… Že se tu jednou za rok objeví titul, který absolutně zválcuje pokladny a přebije megalomanským stylem veškerou konkurenci, není kontraproduktivní a neznamená to, že se škrtnou veškeré originální projekty. Naopak, učí chodit do kina další generaci diváků a posouvá celý filmový průmysl na úroveň, na níž nehrozí, že by dopadl jako cirkusy nebo prodej CDček.

 

Zbytek pořadí projedeme jen stručně. Konkurence totiž sice přispěla k tomu, aby se uplynulý víkend stal historicky nejúspěšnějším v celé historii, podíl na tom má ale opravdu marginální a pod návalem supehrdinů vidíme plošně velmi vysoké propady. Nad ostatní nejlíp povyskočila právě Captain Marvel, která se vyvezla s Endgame a v rámci dvojprogramů a fanouškovského dohánění restů se náhle vyšplhala na stříbrnou příčku s osmi melouny za víkend (při poklesu výnosů jen o 9%).

Na třetí příčce to už ale zatraceně schytala La Llorona: Prokletá žena, která spadla o 70%. Wanem produkovaný horor si připočetl „jen“ osm melounů a výrazně se zbrzdil – tváří v tvář mikroskopickému rozpočtu ale může být i průběžných osmdesát globálních milionů hodnoceno pozitivně.

 

Bohabojné drama Breakthrough na čtvrté příčce cílí na jiné diváctvo, proto jeho sedm mega nijak Avengers nepostihli. Prozatímních 27 milionů jasně ukazuje, že prodávat dojemné báchorky o víře se vyplácí.

A vyplácí se samozřejmě i comicsy, jak ukazuje skromnější Shazam! od DC. Jeho momentální potenciál ale rezolutně zadupali Cap a jeho parta, takže 350 celosvětových milionů zjevně bude poslední velkou kulatou metou, kterou tenhle humorista na kinotržbách zdolá.

 

V druhé půlce pod třemi a půl miliony za víkend už jen paběrkují komedie Little (aneb Velký naruby), odzívaně přijatý Dumbo, globálně stomilionový horor Řbitov zvířátek, čtvrtmiliardový velehit My a Disneyho přírodopisný dokument Penguins.

Kompletní žebříček tržeb za chvíli zde.

Za týden se zkusí Thanosovi postavit romantická komedie The Long Shot, animák pro nejmenší UglyDolls a thriller The Intruder. Moc jim to teda nezávidím.

© copyright 2000 - 2019.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace