Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Black Panther letí za miliardou! Je to megahit zimy


ikona
Cival
50 odstínů šediaardmanblack pantherbox officeclint eastwoodjumanjikrálíček petrlabyrintmarvelnejvětší showmanpadesát odstínů svobodypaříž 15:17pračlověktržbywinchester: sídlo démonů
#blackpower nic nezastaví. 

Comicsových filmů je strašně moc. Asi až příliš. Přežranost superhrdinskými fláky je už cítit pár let v éteru, než ale mohla zničit sebe sama, podařilo se nakopnout subžánr novou dávkou kasovní energie. Hollywood ji přitom vykutal tak trochu mimoděčně, spíš v touze najít nové hrdiny a vytěžit z nich další dolary. Výsledkem ale je, že ty archetypální (nebo klišovité? Vyberte si sami...) příběhy o okostýmovaných gerojích dostáváme udělané na míru přímo určitým výsekům publika.

Předloni zbořil kina Deadpool, když ukázal, jak extrémní je poptávka po comicsech drzých, eRkových, tedy i krvavých a sprostých, a sebeshazujících. Logan pak zabrnkal na osudovější a realističtější strunu, Spidey zacílil na teenagery a už stačilo jen, aby Wonder Woman veleúspěšně vyrukovala s první áčkovou comicsovkou od žen a pro ženy, a bylo jasné, že když dostane každý typ diváka svou hrdinskou story, bude penízků ještě víc.

 

Díky tomu bylo už v předstihu zřejmé, že zájem o Black Panthera, který přesně cílí na afroamerické publikum, bude extrémní. Disneymu, Marvelu a hlavně tvůrcům se podařilo ustát tenhle záměr s nevídanou obchodní bravurou, protože se kolem filmu ani v době rostoucí politické korektnosti (a veřejných rasistických výlevů) nerozhořel žádný skandál nebo jiná marketingová lapálie a do poslední chvíle se hodně těšili jak oddaní marveláci, tak i výrazně větší množství černošských diváků, než jaké tyhle comicsárny obvykle lákají.

Cílení na tohle etnikum je přitom sakra výhodné, jak vidíme každý druhý měsíc v kinech - protože když je černošskému publiku nějaký film ušit na míru a vezme ho za svůj, zvládne vydělat velké peníze dementní převleková komedie, černošský thriller o silných maminách i oddychová rodinná taškařice o tom, že máte být na sebe doma hodní a pokud možno často chodit zpívat do kostela.

Že se padesátimilionová afroamerická komunita nechá ráda houfně zlákat do kina, potvrdilo mimochodem v ohromném měřítku loni už skvělé Uteč, které zároveň důvtipně reflektovalo skutečnost, že černí byli proti bílým dlouho občany druhé kategorie. Tohohle tématu se nebál dotknout ani Black Panther, pochopitelně ho ale zohledňuje mnohem opatrněji a s všeobjímajícím humanismem, který, myslím, nemá koho naštvat a ani nepůsobí nějak hyperkorektně.

 

To je ale v podstatě jen sympatický bonbónek završující úspěšné tažení Marvelu za velkou comicsovou řachou s černošským hrdinou. Vyplatilo se angažmá asi nejšikovnějšího mainstreamového tmavého režiséra současnosti Ryana Cooglera a mladých hvězdiček v čele s Michaelem B. Jordanem, jakožto i skutečnost, že na rozdíl od Bohů Egypta tentokrát v africké hrdinské báchorce nedošlo k vybělení většiny osazenstva. Zafungovalo i hodně "africké" výtvarné pojetí kulis i kostýmů, zasazení místních rytmů do hudební složky a vypálení soundtracku od největších současných černošských hvězd.

Díky všem těmhle faktorům se mohl Black Panther stát v zámoří velkou společenskou událostí, kterou chtějí všichni vidět. Už předprodeje naznačily, že tržby půjdou přes megaúspěšnou Krásku a zvíře, takže se dal tipovat otvírák okolo 185 milionů dolarů. Po parádních půlnočkách a brutálním pátku ale zájem o film příliš neopadl ani v dalších dnech a výsledek je kolosální: Monstrózní start za 192 mega asi nečekal vůbec nikdo.

Black Panther se díky němu dostal mezi pět nejúspěšnějších blockbusterů historie, když trumfl i hromadné superhrdinské sešlosti Avengers 2 a Občanskou válku. Na sólovku neskutečná palba! (V první desítce historie je mimochodem hned osm nedávných disneyovských produkcí - tedy až děsivá dominance!)

NEJVĚTŠÍ PRVNÍ VÍKENDY V AMERICKÝCH KINECH

 

Marvel se teď může těšit na dlouhou miliardovou krasojízdu, protože Pantherovi hraje všechno do karet. Nezvyklý únorový distribuční termín zajišťuje nula blockbusterové konkurence (srovnej s létem, kdy přijde týden po Deadpoolovi 2 Han Solo), navíc už teď film získá vydatný dolarový polštář díky volnému pondělí, kdy budou tržby z prodlouženého víkendu atakovat absolutní marvelovské čtyřdenní maximum (drží ho první Avengers s 226 melouny). Přidejte k tomu velmi pozitivní recenze (97% kritiků dává palec nahoru) a maximálně vysoký CinemaScore od platících zámořských diváků A+ a máte všechny předpoklady k tomu, aby film nejen nevyklízel rychle pozice, ale naopak se stal v rámci možností spotřebních popcornů trvalkou.

Black Panther navíc rozhodně nebude, na rozdíl od jiných afroamerických hitovek, jen záležitostí pro Severní Ameriku, ale díky marvelovské DNA vytěží ohromné peníze i ze zbytku světa. Ostatně třetina miliardy je už na kontě, protože díky 169 přisypaným milionům ze zbytku světa je Black Panther v globálu už na parádních 336 milionech dolarů.

DENNÍ TRŽBY NEJVĚTŠÍCH MARVELOVSKÝCH HITOVEK 

 

Otázky tedy zní jasně: Kdy se dočkáme prvního hispánského superhrdiny? Kdy nás čeká první megahit s dětským raubířem? Kolik dalších ryze ženských comicsovek se na nás chystá v nejbližší době? A když uvidíme Black Panthera 2 nejpozději za tři roky, kolik už v té době bude v éteru řádit jeho černošských comicsových souputníků? A... kdy nás čeká první superhrdinské řádění nějakého vyoutovaného homosexuála? Pochopitelně tyhle dotazy neberte doslova, zvlášť pokud ve vás dřímá nácek volící Tomia Okamuru, ale já osobně téhle diverzitě a okysličování superhrdinských vzorců hodně fandím.

Že se tenhle proces daří, je hlavně ohromným výkonem šéfproducenta Kevina Feigeho, který odmítá i nové marvelovské cesty výrazně pokazit. Je pravda, že v případě Wonder Woman mu je pomohlo prošlapávat DC a skrze Deadpoola a X-Meny i Foxové, u nich ale jde o jednorázové úspěchy, vyvážené spoustou karambolů. Zvlášť v DC musí zuřit při pohledu na to, jak další a další comicsoví greenhorni od Marvelu plení pokladny, zatímco o jejich nadčasové ikony Batmana se Supermanem vytrvale klesá zájem.

Kdo ale umí, ten holt umí. Možná nemusíte milovat marvelovskou produkci, ale jejich akcie byste asi neodmítli...

 

Druhá skvěle hodnocená novinka tohoto týdne bohužel tolik slávy neudělala. Dalo se to ale čekat: Animáky z velebené britské fabriky Aardman to nemívají snadné, následník Wallace a Gromita Pračlověk přesto vyhořel vyloženě extrémně. Tři miliony vytěžené z dvou a půl tisíců kin, to je pro distributora Lionsgate bolestivá pohroma.

Podobně slabě dopadla i třetí premiéra - náboženská verbovačka Samson ale při své lacinosti neměla o moc vyšší ambice, než jaké odpovídají necelým dvěma milionům pod křídly skromné nezávislé distribučky. Tudy ani v jednom případě cesta nevede.

 

Radovat se tak můžou osvědčené tituly: Věrnosti rodinného publika využil hlavně rozverný Králíček Petr, jenž si připočetl sedmnáct melounů při třetinových poklesech a teď se chlubí 48 miliony. S takovou dá nakonec překvapivě kilo jenom v Americe.

Na čtvrté pozici pak pokračuje ďábelské tažení megahitového Jumanji. Kdo ví, třeba budou Rock a spol. loupit dolary až do premiéry trojky o příštích Vánocích, teď si každopádně zapsali dalších osm mega a díky tomu se jejich celosvětové zisky protlačily už na 904 milionů dolarů! Pod tou miliardou to nakonec zapíchnou hodně těsně.

 

Třetí ultratrvalkou do party pak je samozřejmě Největší showman, tentokrát na šestém fleku. Jeho výnosy klesly o pouhou pětinu, ale při razantním úbytku kin už to stačilo jen na pět mega a šesté místo. Aktuálních 340 milionů celosvětově je nicméně enormních... a zisky stoupají výš a výš.

Mezi těmihle držáky jsme přeskočili Padesát odstínů svobody, které přitom nevyklízí vydobyté pozice tak šíleným způsobem jako přechozí díly. Poloviční ztráta výnosů přivála 17 milionů dolarů, což znamená 76 mega jen z Ameriky, zajímavý je ale hlavně silný globální mezisoučet za 266 melounů. To na chodníku nenajdete.

Na pátém fleku pak poněkud paběrkuje Eastwoodovo průměrné drama Paříž 15:17, které to z aktuálních 25 milionů dolarů dotáhne sotva přes čtyřicítku. Není holt každý den finanční posvícení. 

 

V desítce pak najdete ještě rychlokvaškový horor Winchester a lednovou hitovku střední ráže Labyrint 3, která sice v Americe zaostala za očekáváním s 54 melouny, ale celosvětově si užívá čtvrtmiliardu. A to je důstojná rozlučka.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden zkusí Black Panthera pozlobit bláznivá komedie Noční hra, sci-fi Annihilation s Natalií Portman a romantické drama Every Day. 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (59)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace