Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Kina za sebou mají rekordní rok, ale...


ikona
TedGeorge
disneyFoxkral artuskraska a zvirenetflixready player onetedgeorgetržby
Byl loňský rok v kinech triumfem nebo selháním? Pojďte si pořádně zabilancovat. 

Vítejte u dalšího tématu. Už je to nějaký den, kdy Hollywood zveřejnil čísla, která vyprodukovala kina za rok 2017. Jsou to obří numera a zaslouží si trochu podrobněji rozebrat. Zároveň si trochu posvítíme na jednotlivá hollywoodská studia. Nechci tímto článkem konkurovat již brzkému „ubertématu“, který se po vzoru minulých let bude věnovat všem velkým premiérám, které nás tento rok čekají, a proto to bude opravdu jenom krátký pohled na minulý rok. A víte co? Netřeba v úvodu psát výčet všeho, co ve článku bude. Prostě začněte číst a otevřete si k tomu kvalitní Merlot Insigne.

Z hlediska tržeb to byl zajímavý rok. Zatímco léto bylo ve znamení jednoho propadáku za druhým a nízký počet platících diváků přinutil nejednoho studiového strážce pokladničky uvažovat o harakiri, podzim a zima rozpačité dojmy přece jenom vylepšily. Silná dvojka Poslední z JediůJumanji nakonec o Vánocích dotáhla americká čísla skoro na úroveň rekordního roku 2016. Celkových 11,12 miliard dolarů z amerických kin nakonec stačilo na třetí nejúspěšnější rok všech dob a chyběla jenom nějaká 2,3%, aby se překonalo i těch rekordních 11,4 miliardy babek.

Co se světa týče, tak tam jsme překonali rekord. Číslo 39,92 miliardy dolarů je vyloženě dechberoucí a potvrzuje, že kinotrh ve světě ještě pořád roste. Než se zeptáte – ano, zase tu výraznou roli hraje Čína. Po nijakém a tak trochu slabém roce 2016 se země plná komunistů dočkala růstu tržeb z kin o 13 - 20% (čísla se rozcházejí) a suše jsme za 8,6 miliardami. Celých 874 milionů potom přispěl jediný film – imfem zevrubně rozebraný Wolf Warrior 2.

Co se celosvětově nejúspěšnějších filmů za uplynulou kalendářní jednotku týče, tak první pozici ještě pořád okupuje Kráska a zvíře, která si na jaře došla pro více než 1,26 miliardy. Druhou pozici drží o 30 mega méně výkonní řidiči z Rychle a zběsile osmičky. No a konečně třetí pozici má Poslední z Jediů. V době psaní článku měl na kontě miliardu a padesát mega k tomu. Rozporuplně přijaté pokračování Hvězdných válek však má ve šrajtofli ještě jeden trumf, a to sice premiéru v Číně. I díky ní Krásku nakonec přeskočí a zabere si slot pro nejvýdělečnější film roku.

Tolik k nutné číselné oznamovače. Zbyla vám Bohemka ze silvestra a chcete jí na oslavu otevřít? Ne tak rychle. Možná k tomu časem dojde, ale prozatím jí ještě dejte chladit. Co se amerických čísel týče, tak je potřeba říci, že celkový počet prodaných vstupenek už několikátým rokem klesá a čísla z prodaných vstupenek za 11 miliard babek vyhání hlavně inflace, která filmů dychtivé diváky nutí platit za lístky čím dál větší obnos. Průměrná cena vstupenky je sice necelých 9 dolarů, ale ve velkých amerických městech je to často dvojnásobek a více. Proto se není třeba divit faktu, že je 1,26 miliardy prodaných vstupenek nejnižší zámořské číslo od roku 1995.

Proč tomu tak je? Je třeba si uvědomit, že se v Americe nové multiplexy otevírají spíše sporadicky, zatímco ve světě (a hlavně té Číně) proti všem předpokladům ještě pořád neskončil velký boom multiplexů, který znovu nastartoval Avatar a nástup 3D v roce 2009. Zpátky k Americe. Zámořští box office kecalové (říkají si analytici) tvrdí, že lidé nechodili v létě do kina hlavně kvůli tomu, že jsou vybíraví a ty filmy prostě nebyly dostatečně lákavé. Já s nimi nesouhlasím.

Léto je pokaždé plné jednodušších blockbusterů a těžko vidět nějaký obří kvalitativní pokles oproti minulým letům. Dobrá, pátí Tranformeři byli opravdu tragičtí, ale třeba takoví Piráti z Karibiku se stejnou číslovkou se (nejenom podle mne) docela povedli. Vidím tu trend, který pokračuje již několikátý rok v kuse. Jak už sem psal v mých předchozích tématech, lidé chodí do kin na čím dál menší množství filmů. Podle webu msn.com se dvacítka největších filmů dočkala 51% z celkového množství prodaných vstupenek. Ještě před pěti lety to přitom bylo jenom 40%.

Prostě se nám otevírají nůžky mezi těmi největšími úspěchy a propadáky. Stačí se podívat na Krále Artuše a Krásku a zvíře. Filmy měly srovnatelný rozpočet atakující 200 mega a startovaly jenom několik týdnů od sebe. Artuš vydělal 149 mega, Kráska více než osmkrát tolik. Těch příkladů je víc, a byť jsme zvyklí na velké propadáky už od nepaměti, ještě snad nikdy jich nebylo tolik a s takovou intenzitou jako minulý rok.

Nabízí se otázka, jestli rok 2018 nebude zaslíbený Netflixu a nově startující konkurenci ze stáje Disneyho. Trend, kdy lidé konzumují obsah doma a do kina chodí pouze na velké a dostatečně vyhypeované události, je jasně patrný. Své o tom jistě ví i Rupert Murdoch. Tento nechvalně proslulý (a prý vážně zlý) miliardář se na konci roku rozhodnul kývnout Disneymu a prodal mu velkou část Foxů. Myšák se plácnul přes kapsu a celkem poslal směrem k Murdochovi 52 miliard babek. To samozřejmě nebylo v hotovosti a směrem k mogulovi putovaly i cenné akcie Myšáka.

Proč Rupert prodával? Protože vždycky viděl do budoucnosti a ta není pro studia zrovna růžová. Multiplexy sice v následujících deseti letech rozhodně nebudou zavírat krám a největší studia budou pořád produkovat obří blockbustery s rozpočty leckdy atakujícími 300 melounů. Vůbec bych se ale nedivil, kdyby počet premiér v kinech začal klesat a finanční zdroje se čím dál více zužovaly na hrstku největších filmů.

Proč Disney kupoval? Jak už jsem zmínil výše, chystá start svého vlastního Netflixu a již tak obří knihovnu filmů tímto rozšíří do nebeské sféry. Ale tohle je všechno hudba budoucnosti. Většina hollywoodských zisků se pořád realizuje v kinech. A právě tady už to bude hraničit s monopolem. Analytici odhadují, že během následujících let bude mít dvojka Disney – Fox podíl na trhu 40%. To je naprosto šílené číslo. Zvláště když si uvědomíte, kolik zbyde na všechny ostatní hráče na hollywoodském poli.

Když už řešíme kina, za zmínku rozhodně stojí nástup aplikace Moviepass. O co se jedná? Představte si Netflix a televizi nahraďte kinem. Každý měsíc zaplatíte 10 dolarů a celý měsíc můžete chodit do multiplexů. Jste omezení na jeden film denně, vybraná kina a můžete rovnou zapomenout na 3D a Imax. Stejně je to ale až strašidelně výhodná nabídka a podle mnohých veliký „gamechanger“.

Provozovatelé multiplexů po ní samozřejmě skočily jako slepice po flusu. Jak by také ne – přivede jim do sálů plno nových diváků, kterým prodají popcorn s colou za dvě kila a tím pádem vydělají. Pořád se jedná o novinku, ale v Americe slaví poslední měsíce roku velký úspěch a je jenom otázkou času, kdy se něco podobného začne šířit i do světa. Méně nadšená jsou studia, která po ústupu DVD z jejich ziskového piedestalu čuchají další pohromu pro jejich byznys. Což může být cynikům v řadách MovieZone vlastně docela jedno. Ale já osobně nechci za pár let chodit jenom na Marvelovky a „PoDisnyeovštěné“ X-Meny. Doufejme, že jenom sýčkuji.

Když už jsme u toho bilancování čísel za uplynulý rok, pojďme se věnovat jednotlivým studiím trochu podrobněji. Pro vás to znamená, že musíte kliknout na následující kapitolu.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace