Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Rozhovor s Petrou Nesvačilovou: Musím natočit Star Wars


ikona
Cival
český levpetra nesvačilovározhovor
Rozhovor s herečkou, modelkou a režisérkou jednoho z nejlepších dokumentů loňského roku o práci, filmech, FAMU a Hvězdných válkách 

Petra Nesvačilová letos bojovala o Českého lva s dokumentem Zákon Helena. Nakonec si sošku neodnesla, ale její film o policistce Heleně Káhnové, které se povedlo dostat za mříže členy Berdychova gangu, patří mezi to nejlepší, co u nás v poslední době vzniklo. Petra Nesvačilová však není jen dokumentaristka, ale i úspěšná modelka a herečka a objevila se ve filmech jako Pusinky, František je děvkař nebo Protektor. A to je dost důvodů k tomu, aby ji Cival pořádně vyzpovídal a zjistil, jak svůj dokument točila, co chystá dál a jak to vlastně chodí za dveřmi FAMU. 

Víte, že nemáte své heslo na Wikipedii?
Nevim. (smích)

Trápí vás to?
Netrápí.

Nechcete někoho ukecat, ať vám ho založí? Přeci jen si ho zasloužíte asi víc než půlka lidí, co ho tam má…
Tak jo. Dávám to jako výzvu. Budu asi ráda, když ho někdo založí. Tak ho klidně založte.

Já asi ne. Třeba nějakej čtenář.
Tak dobře. (smích)

Vnímáte se už vůbec jako, řekněme, slavná tvář?
Nevím, co znamená slavná tvář. Je ale dobrý být v povědomí, když má třeba člověk filmovou nebo divadelní premiéru – pak má větší šanci, že na něj lidi přijdou. A to je vždycky skvělý, že lidi vidí jeho práci. Dělám si samozřejmě některý videa a filmy jen pro sebe, jako osobní věci. Pak jsou ale projekty, který dělám, aby je viděli lidi – moje role v představeních v divadle Ungelt, moje role ve filmu, režijní počiny…

 

Když by film Zákon Helena nikdo neviděl, tak to nevadí?
Jo, to by mi bylo líto, protože ten film jsem dělala i pro lidi. (smích) Tam je to záměr.

Jak zásadní je pro vás platforma, na které Zákon Helena běží? Užíváte si nějak extra uvedení v kině? Máte pocit, že ten film potřebuje plátno a pořádný zvuk?
Určitě je v kině výrazná přidaná hodnota. Je to víc. A užívám si to.

Paralelně jste ale uvedli film i do televize, takže na něj v prime-timeu mohli koukat i tisíce diváků, který by do kina nikdy nepřišli. Cítila byste naopak lítost, když by ten film neběžel v televizi víceméně v prime-timeu a nedostal se k těm tisícům lidí, nebo to není důležitý aspekt?
Tuhle strategii vymysleli producenti v Background Films, protože dokumenty získávají diváky složitěji. Proto rozhodli o jednorázovém uvedení v televizi, bez toho, aby zůstal na iVysílání, díky čemuž si ho i pak našlo publikum v kinech. Teď je film v distribuci na Slovenku a dá se vidět i na Dafilms.cz.

Jaký byl nejzábavnější moment během natáčení?
Asi když David Berdych začal se svojí rodinou dealovat kosmetiku a parfémy. Pak na natáčení dovezl kazetu s parfémy, jestli by se nám holkám něco nelíbilo a nechtěly jsme si to pořídit. To jsem se smála.

Co byla nejšťastnější náhoda, která ten film posunula někam výš?
To bylo určitě, když mi David Berdych napsal, že četl Božskou komedii od Danteho. Protože s nimi je hrozně těžké mluvit. Mají argumenty, které vás převálcují a ochromují. Tímhle jsem se ale mohla opřít o desatero, kde jsou jasně definovaný hranice našeho bytí. Hranice, které mají oni naopak puštěný volně do prostoru.

Díky tomu získal film jasnější rámec. Tím Dantem geniálně popsaným podsvětím, očistcem a rájem, což lze vztáhnout i k našim běžným životům. Vždycky totiž něco řešíte, jste v pekle, projdete očistcem, a když to vyřešíte, jste v ráji. To je i podstata každodennosti, když máte třeba problémy v práci apod. Rozumíte mi?

 

Já vám rozumím, já jsem v pekle každou chvíli.
No a vidíte, Dante to skvěle popsal. Je to geniální knížka. Naprosto přesná.

Já jsem jí četl, když mi bylo sedmnáct, tak už si to úplně nepamatuju. Ale věřím vám.
Ten už to popsal dávno. A dále jsem měla skvělé dramaturgy, Lucii Královou a Jana Gogolu ml., kteří film také posouvali.

Jste spokojená s přijetím Zákonu Helena?
Ano, jsem.

Otevírá to cestu k dalším projektům? Začne vás scéna vnímat jinak?
Primárně začnete vy sám sebe vnímat jinak, což je nejdůležitější. Máte nedostatky, máte pochybnosti, děláte chyby a jste rád, když všechny ty věci překonáte a uděláte svůj první celovečerní film. Pro mě bylo právě tohle hodně důležitý. A několik nabídek už také přišlo.

Co nabízej? Dobrý věci?
Ano, je to rozhodně zajímavé. A dokonce i filmové role. Mám radost.

 

Už před rokem jste ukončila FAMU. Dokázala byste zpětně pojmenovat věci, ve kterých je tahle škola silná a naopak co se jí nedostává?
Vždycky jsem měla strašně moc otázek, od dětství, a FAMU pro mě byla velmi důležitá, protože nejen skrze Karla Vachka, Jana Němce, Honzu Gogolu mladšího, Věru Chytilovou nebo Martina Marečka, Víta Klusáka a další jsem dostávala spoustu odpovědí. A to pro mě bylo zásadní. Paradoxně to pro mě byla důležitá škola, co se týče herectví, protože jak Vachek, tak Němec ho se mnou pořád řešili. Koukali na filmy, ve kterých jsem hrála…

Proč to dělali?
No protože já jsem s Němcem hodně během těch posledních sedmi let natáčela. Na základě toho viděl spoustu věcí se mnou a furt se mnou debatoval o herectví a jeho principech. Dokonce mne obsadil do svých krátkých televizních věcí. To samé Vachek. Jejich tvorba pro mě byla důležitá. Mám jejich filmy ráda, samozřejmě chápu, jak mají složitou a komplikovanou a nepřístupnou formu, ale mně se na nich vždycky líbila ta svoboda v jejich tvorbě. Ale co se týče koukatelnosti je to s nimI hodně složitý.

Čtyřhodinový filmy nenatáčíte, tak vás to asi tolik neuchvátilo.
Právě. Ale z tohohle hlediska pro mě byla FAMU důležitá.

A ty negativa?
Já jsem se tam měla dobře. I když to bylo náročné, protože se minimálně první čtyři roky nezastavíte, furt točíte a strašně makáte… ale… co se jí dá tak vytknout…

Zjevně nic.
Ne, určitě, spoustu věcí, ale… Určitě je důležitý, aby FAMU víc komunikovala se světem a Evropou, co se týče workshopů a festivalů a s jinými školami. Snaží se o to, ale má to rezervy. Já jsem samozřejmě díky FAMU měla štěstí v tom, že jsem se dostala jak do L.A., tak do San Francisca apod., na prestižní filmové školy, do ateliérů HBO, měla jsem možnost být na snídani u hlavního scenáristy Simpsonů Matta Groeninga. Já mám prostě ráda snídaně. (smích)

 

Tak to není špatný. A jaké to bylo?
Přišel tam i jeho kolega, co s ním píše Futuramu. To bylo hezký. Díky FAMU jsem se dostala na workshopy do Izraele, kde jsem byla s Albertem Mayslesem, mým oblíbeným režisérem, kterej patří do generace Scorseseho a natočil Grey Gardens. Posléze jsem i s kolegyní Klárou Žaloudkovou začala dělat vlastní workshopy v Izraeli a Palestině.

Teď jste vyložila všechny propojení, co si člověk dokáže představit, a řeknete, že je to málo propojený.
Ano. Ale chtělo by to víc! Vždycky se dají věci zlepšovat. Jasně, že si nějaký filmy dělám jen pro sebe. Jsou to moje filmy. Křehký, osobní, který jsou v mým počítači nebo v mých bedýnkách, v ledničce, a uvidím, jestli je někdy vydám ven nebo ne. Ale filmy obecně děláte proto, že chcete, aby je viděli lidé. A lidi jsou i mimo Českou republiku. Pak je to o komunikaci a o tom, že by jí mohlo být víc.

Jako že se vaše filmy nedostávají do Evropy?
Dostaly se, ale dostaly se tam především skrze moji invenci.

FAMU je tam málo napojená?
Snaží se, ale má mnohem větší potenciál. Ale je to spíš jen moje message, než nějaká tvrdá výtka.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace